• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hymer mobilehome

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
7.370
190
Utrecht
Vandaag de Hymer Mobilehome camper van de buren onder het spreekwoordelijke mes.
Een volwassen camper met een lengte van een meter of zes en een behoorlijke hoogte.
Om allerlei redenen is er een tijdje geen aandacht aan besteedt en daardoor is hij toch aardig vuil geworden.
Maar eens beginnen met een paar foto’s om de aard en omvang van zowel de Hymer als de uitdaging duidelijk te maken.

DSC03842.jpg


De voorkant had duidelijk flink te lijden gehad, en was dof.
De motorkap is van vol voorgekleurd polyester, het stuk onder de motorkap, het de merknaam erin, is wel wit gespoten.
De hoeken zijn eveneens voorgekleurd polyester, alles voor de gewischtsbesparing.

DSC03843.jpg


Spiegelbeugels voorraam en hoeken aan de voorzijde waren aardig vies. Er zijn ook voldoende hoekjes en profielen om vuil vast te houden.

DSC03844.jpg


DSC03845.jpg


DSC03846.jpg


DSC03847.jpg


Eerst maar eens foamen. Met handwarm water en de HD laten aanzuigen. Ik kan het mij verbeelden maar het werkt erg lekker.
Liter aangemaakt met 150ml Turtle, geen succes. Met de kop op minimum een dunne slappe schuimmassa.
Was voldoende voor het dak en de plekken met de zwaarste vervuiling.

DSC03848-1.jpg


Restje Turtle samen met de rose SSF half om half zo’n 150ml, dat werkte wel, lekker dik.

DSC03849-1.jpg


DSC03850-1.jpg



Al druipend nam het schuim veel vuil mee en werden de donkere strepen al losgeweekt.
Even met de vingers er overheen maakte de strepen al een stuk minder.

DSC03851-1.jpg


De neus onder de foam, knapte ziender ogen op van de schoonmaakaandacht.
Vervolgens alle randjes en profielen nagelopen met een sprayer met Bilt hamber Surfex 1:100 en een goedkope plastic kwast.

DSC03852-1.jpg


Motorkap van dichtbij.

DSC03853-1.jpg


Met de HD afgespoten met de rest handwarm water die er van het foamen nog stond.
Daarna flink afgespoeld en een sopje Valma van buurman zijn bestaande “collectie”
De zijwanden hebben de tand des tijds aardig weten te doorstaan. Na het schoonmaken is toch een aardige glans te zien.

DSC03854-1.jpg


Op dat moment de buurman uitgelegd wat kleien is en kan doen.
Mothers klei gepakt en de DoDo Born Slippy in zijn handen gedrukt en hem succes gewenst.

DSC03855-1.jpg


Ook de bovenzijde aan de achterkant is van voorgekleurd polyester. Na het wassen was het nogsteeds vaalgrijs.
Toen de buurman begon met kleien was hij overtuigd en verkocht.
De achterbovenzijde even geprobeerd met Mezzo op oranje handpad, dat gaf een redelijke verbetering in de gladheid.
Vervolgens een rechthoek met de DAP ook Mezzo op oranje, glans is het (tussen) resultaat.

DSC03856-1.jpg


En de motorkap, die vroeg om een tikje Inizzo op Heavy Groen, door de verwering zatten er wat pitjes die er voor het mooi wel uit moesten.
Verder met Mezzo op oranje en daarna Finale op zwart. Steeds Poorboys Spray & Wipe gebruikt om de pads wat vochtig te houden.
Helemaal nieuwstaat wordt hij niet meer, maar toonbaar zeker.

DSC03858-1.jpg


Morgen een nieuwe dag. Kleine delen afmonteren, moet nieuwe kit onder, en dan verder polijsten.

Hans
 
Respect voor deze klus. Maar is de overgang van een oranje naar een zwarte pad niet te groot?
 
@ Snitser, Ik heb die combinatie een paar weken geleden ook op een Mazda toegepast.
Daar gaf het een best mooi resultaat, al was ik er daarbij uitgegaan dat niet alle swirls weghoefde.

Voor de polyester delen moet ik denk ik ook dit keer niet het onderste uit de kan willen halen.
De motorklep had aan de randjes en in de hoeken al wat schemering waar de kleurlaag dun wordt.
De hoeken met de koplampen zijn nog niet helemaal zoals ik ze zou willen hebben.
Met zwart moet kunnen, maar misschien dat ik met wit of licht groen wat minder tijd nodig heb.
Ik ga gewoon lekker proberen, zolang het weer het toelaat.

De zijwanden hebben we nu heel mooi schoon en glad. Daar zitten swirls in, maar die hoeven er zeker niet allemaal uit.
Het is en blijft een gebruiksobject en de verbetering maakt de buren nu al enthousiast. (new order coming up :party: )

Voordeel in verband met het weer is dat de Hymer een Glansprotector Nanopolymeer coating gaat krijgen.
Die hecht ook op een natte ondergrond en moet toch afgespoeld worden voordat het opdroogt.
Dus curen en uitpoetsen slaan we vandaag over :-"

Hans
 
Hans,

Dat is wel een mooie grote klus. Ziet er na de behandelde delen al een stuk beter uit.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik denk echter dat het, gezien het pokke weer, vandaag niet helemaal gaat lukken.
 
Alsnog bedankt voor de aanmoedigingen. Ja die hadden we nodig, nee we lieten ons niet afschrikken.

Vanochtend verder met de Hymer van de buren. De weersvoorspelling was niet ideaal, maar het moest er toch maar van komen.
T shirt, sweater en trui aan met een body-warmer erover heen.

Omdat er wat lichte miezerregen was, eerst de voorruit en zijruiten (van glas) gedaan met Provision Glass scrub.
De ruiten waren na een aantal sopjes al behoorlijk schoon, maar toch nog wat extra weg kunnen halen.
En dat zie je direct aan de druppels als de ruit weer nat wordt.

De polyester delen aan voor- en achterkant bij het dak moesten nog gedaan worden.
Gekozen voor Mezzo op oranje en Finale op Light groen. De laatste wat langer doorgegaan, echt tot de Finale uit het zicht was verdwenen.

Vooral de voorkant was een uitdaging omdat die in de hoogte ver doorloopt in het dak. Met buurman als verankering onder aan de trap toch gedaan gekregen. Daarna afgesopt met de Glansprotector reiniger.

Tussendoor wat kleinere dingen gedaan als de velgdoppen en banden met Bilberry inspuiten.

In de gedachte dat het toch een keer afgelopen moet zijn met die regen, en met een schuine blik op Buienradar.nl, buurman de DAP met wit in handen gegeven en zelf de Bosch Pex (de electronische) met een witte compressor pad.

De zijkanten moesten toch ook gedaan worden, die overslaan was ook voor de (inmiddels wat veeleisender) buurman geen optie.
Damn, wat kan zo’n Pex dan ineens tegenvallen.
Geluk dat de compressor pad de trilling wat opvangt en heel vergevingsgezind is als je hem wat scheef houdt.
Om van het geluid van de Pex maar niet te spreken, maar het is te doen.

Na het polijstrondje de hele Hymer afgesopt met de GP reiniger en nagespoten met de slang.
In de verte doemden al weer wat donkere wolken op, dus het was zaak een beetje voort te maken.

Toch even een pauze genomen voor de mini saucijzenbroodjes die de buurvrouw had meegenomen.
Dat ter aanvulling op de voortreffelijke koffie die de buurman om de zoveel tijd opdiende.

De Glansprotector Nanocoating moet in een oplossing van 1:10 worden gebruikt. Omdat de fles 500ml bevat geeft dat 5 liter bruikbare oplossing.
Als je dat in een emmer doet en er een goede mitt bij doet zal je natuurlijk de schrik om het hart slaan. In een keer je product op en nog geen auto gezien.
Oplossing is dan om het in een drukspuit te vernevelen. Op die manier kan je een hele auto doen met ongeveer een liter, dus met 100ml puur vijf auto’s uit een fles.
Voor deze Hymer hadden we echter 3 liter nodig om hem dekkend te raken, inclusief het dak met de dakramen en zonnepanelen.

We waren net klaar met inspuiten toen de hemel aangaf naar beneden te willen komen. Mooier kan het niet, honderden liters kalkvrij water om de Hymer de na de GP verplichte afspoelbeurt te geven. Scheelt weer een helse afdroogbeurt. Zijkanten een beetje met de kraan geholpen, effect is te leuk om over te slaan. Alsof het water schrikt.

Met deze weeromstandigheden lastig om een foto van de glans op de Hymer te maken, maar deze geeft toch een beetje een idee.

DSC03859.jpg


Dat geldt ook voor de achterzijde waar de fietsendrager gedemonteerd is.

DSC03860.jpg


Bijrijderskant

DSC03861.jpg


Raam bestuurderszijde na Provision Glass Scrub en de GP Nano coating.

DSC03862.jpg


Wolken trekken weer een beetje weg. Tijd om op te gaan ruimen.

DSC03863.jpg


Wat heeft dat nou allemaal ongeveer gekost.

Rekenen we de nog aanwezige Turtle en Valma shampo even niet mee. Dan gaat het om 100 ml SSF. Als polijstmiddel een beetje Inizo, behoorlijk wat Mezzo en nog wat meer Finale. Grof geschat totaal iets in de buurt van 500ml dus de prijs van één fles. Drie dotjes Provision mag geen naam hebben.

Van de Born Slippy ongeveer 250ml gebruikt. En driekwart klei van een blokje van Mothers is rijp voor alleen de velgen.
Van de GP reiniger iets minder dan een halve fles. En van de GP Nano coating 300ml .

Heel klein beetje Bilberry en voor de Bilt hamber Surfex 100ml van de literfles. En nog een metertje of wat van de 3M afplaktape voor de randjes en de gaatjes.

Bij het wassen van de pads en de doeken vergeten dat er twee donkere doekjes bijzaten dus nu zijn mijn witte pads een beetje oranje.
Dat wordt dus even markeren met een whiteboard marker.

Kortom een paar tientjes verder, veel plezier gehad en enorm veel ervaring opgedaan. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

Hans
 
Hij is inderdaad schitterend geworden. Wel veel werk maar daar heb je ook wel 'n mooie camper voor terug.:)^

Heb onlangs mijn stacaravan van 20 jaar (11 mtr) afgespoten en schoongemaakt met shampo na de wintertijd en denk eraan deze over 'n maandje ook eens zo
onder handen te nemen. En dan wel alles met het handje. Heb nog geen DAP!!
Zal ook 'n giga klus gaan worden.
 
Even over die Glans Protector Nano Coating...
Voelt dat nu ook aan als een waslaag?
En hoe vond je de beading ten opzichte van een reguliere waxlaag?

Dit werkt natuurlijk rete snel, maar voelt het ook mooi?
 
He, grappig, werd dubbel geplaatst, terwijl ik 41 seconden moest wachten voordat ik kon plaatsen...
Zal onze Kees wel aan het werk geweest zijn op Eerste Paasdag?
 
Kees heet bij CC volgens mij Bert :weetniet

De Glansprotector nano coating is een watergedragen polymeer. Die geeft een zeer gladde laag met een beading-effect als in de krasstraat.
De oplossing van 1:10 hecht zich onder vochtige omstandigheden, dus ook als de auto al nat is voordat je gaat vernevelen.
Daarna is het de bedoeling om af te spuiten, of de weergoden moeten meehelpen. Bij het afspuiten zie je de reactie van de polymeer.
Er ontstaat een sterke sheeting en daarna een beading als bij een goede wax. Die laag is behoorlijk robuust tegen milieu invloeden.

De eerste vervolgbehandeling is het gebruik van de Glansprotector Totaal shampo.
Als je die gebruikt voel je de ondergrond gladder worden. Na een paar keer gaat daarvan zelfs de mitt naar de knoppen :(

Foto's van met [topic=5759]Glansprotector behandelde Mazda[/topic] en [topic=5274]De product review[/topic] elders op dit forum. Ik zal binnenkort beading foto's van de Hymer naplaatsen.

Hans
 
Vandaag de Hymer even gefoamd (droop nogal snel af) en voor het eerst met de Glansprotector Totaal gewassen.
Hij was sinds de grote beurt niet gebruikt, dus het betrof alleen het opgewaaide vuil.
De kunststofspiegelhuizen ook even gedaan met Poorboys Trim restorer.
Morgen, als de coating wat ouder is, weer eens een beading foto maken.

DSC03889.jpg


Hans