• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is een paintcleaner na het kleien een must?

Egepolo

Detailing rookie
10 mrt 2014
131
0
Hallo,

Ook ik ben nieuw hier op het forum.
Kijk eigenlijk al stiekem een aantal weken mee, maar nu heb ik toch echt een eerste vraag.
Waarvan er waarschijnlijk nog vele zullen komen.

Na je klaar bent met kleien, is dan de stap om te beginnen met een paintcleaner dan ook echt een must?
Of zou je meteen door kunnen gaan met een glaze? Zo niet, is een paintcleaner aan te brengen met een witte handpad van Monello?
Of hiervoor een rode/zwarte gebruiken?

Alvast bedankt!
 
Een paint cleaner is wel echt verstandig. Met klei haal je vervuiling op de lak weg en met een paint cleaner reinig je de lak zelf. Een witte handpad is daar uitstekend voor geschikt.
 
Zeker een cleaner, op de clinics is altijd goed te zien hoeveel vervuiling uit de poriën van lak kunnen komen.
Als je dat laat zitten heb je minder glans en zal de wax minder kunnen hechten.
Cruciale stap in mijn ogen en net zo belangrijk als kleien.
 
Tim;389546 zei:
Een paint cleaner is wel echt verstandig. Met klei haal je vervuiling op de lak weg en met een paint cleaner reinig je de lak zelf. Een witte handpad is daar uitstekend voor geschikt.
Welke is een goede paint cleaner? Tapatalk Pro
 
Misschien een domme vraag, maar als je gaat polijsten neem ik aan dat een cleaner na het kleien overbodig wordt.
Of is er zoiets als 'klei resten' die gevaarlijk kunnen zijn als je erover gaat polijsten?
 
Klopt wat je zegt. Als je gaat polijsten zou ik het niet per se doen, tenzij de lak echt heel vies zou zijn.
 
Ik plak enkel nog af als er veel trims zijn met ruwere structuur; er kruipt veel tijd in en als de auto's in kwestie al eens behandeld zijn geweest, dan zijn de trims meestal zo vettig dat daar niks meer op blijft kleven. Ik leg meestal een vochtig melaminesponsje in de buurt om eventueel een residu op rubbers of trims even weg te vegen.
 
  • Leuk
Reactions: IbizaSigno
Volgende week mag ik mijn gloednieuwe nissan qashqai ophalen. Moet ik na het kleien, maar voor het glazen met Black Hole nog een paint cleaner zoals Poorboys World - Professional Polish gebruiken? Of is dat niet nodig bij een nieuwe auto? Hoor graag jullie mening / advies!
 
Je zou het zelf kunnen bekijken. Een paneel (of stukjes van meerdere panelen) met een paintcleaner behandelen en kijken of je pad vies wordt (er komt dan bruine/zwarte aanslag op).
Blijft je pad zo goed als schoon, dan is een paint cleaner niet nodig en kun je meteen door naar een glaze.
Wordt de pad wel vies, dan is het m.i. wel de moeite waard om een rondje te cleanen.
 
Moet je een cleaner simpel opbrengen met bv een zwarte pad en daarna gewoon afnemen of moet je de cleaner een soort "inwerken" ? Kun je em gelijk afnemen na het aanbrengen of moet daar tijd tussen zitten?
 
Het is helaas niet zo makkelijk als bij een wax die je zonder druk verspreid en afneemt. Je moet een cleaner wel inwerken ja, soort van "boenen". Meestal verkleurt de paint cleaner ook naar 'transparant' vaseline achtig, zodat je weet dat je genoeg hebt geboend. Een witte of zwarte pad werkt volgens mij prima, maar op wit zie je wel sneller hoe vies het is. Ik gebruik persoonlijk altijd meerdere padjes: als de één te vies is geworden dan pak ik een ander. Maar ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren natuurlijk.

Een paintcleaner hoeft niet te curen en kun je direct afnemen.