• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is het verstandig om een nieuwe auto te kleien?

Wasbeermeneer

Detailing rookie
20 mrt 2010
78
0
Hallo Allemaal!

In april krijgen wij onze nieuwe Twingo II geleverd. Graag zou ik deze vanaf het begin af aan goed onderhouden.
Is het slim om een nieuwe auto te kleien?? Of gewoon goed wassen en beschermen met een wax?

Wat is het beste?

Alvast bedankt

Groeten Berend
 
Nieuwe auto's zijn over het algemeen heel erg vies van het transport. Zou hem gewoon kleien met een zachte klei zoals SN van Dodo. Kijk maar eens naar de show offs van RST-Smurf!
 
Het is al meerdere malen bewezen op dit forum, dat kleien zeker nodig kan zijn bij nieuwe auto´s. Ik weet niet of hierbij paintcleanen ook van toegevoegde waarde is, maar in ieder geval wassen, kleien, en waxen.
 
Aangezien de auto wit is en dodo van die handige kleine potjes heeft, heb ik gelezen dat de kleur bij dodo bepalend is voor de wax maar dodo heeft twee waxen voor lichte auto's: Diamond White en Light Fantastic. Wat is het verschil??
 
De een is een softwax en de andere een hardwax. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een hardwax, maar dat is persoonlijk. Verschil in werking en bescherming is er niet.
 
Op nieuwe auto´s zitten ook vaak teer spetters. Wellicht kun je de auto reinigen met bijvoorbeeld Body Solvent en daarna kleien. Na het kleien de lak goed bekijken met een inspectielamp en indien nodig licht polijsten en afronden met een wax/sealant.
 
Dat klopt.
Stel: de wax "houdt" 2 maanden zonder glaze, en 1,5 maand met glaze.
Als je elke maand de auto waxed, dan zal je daar weinig van merken.
 
Als er al een diepe glans op je auto zit zou je de glaze kunnen weglaten, maar ik doe wel altijd een glaze. Hoelang houd jij het vol dat je je auto niet een vers laagje geeft?

Dat de wax niet goed hecht aan de lak door de glaze is iets waar de laatste maanden over gesproken wordt. Daarvoor hoorde je er niets van volgens mij.
 
Wat is dan een leuke wax voor een nieuwe Twingo, wit van kleur en ga ik er vanuit dat ie swirl-loos wordt geleverd??

Dodo: diamond white & light fantastic, panel pot en toppen op elkaar
Mothers FX synwax
Collinite 845
Poorboys natty's
Autoglym??

Wat is de beste keuze?
 
Hangt een beetje van je budget af, maar bijvoorbeeld de witte nattys is niks mis mee bij een goede voorbereiding, ik vind deze lekker ruiken(cocos was het volgens mij) en is nu in de aanbieding ook:ja

edit

Dodo is altijd leuk en collinite is goed maar ruikt wel chemisch
 
Wasbeermeneer zei:
..en ga ik er vanuit dat ie swirl-loos wordt geleverd??
Heb wel vaker horror verhalen gelezen van mensen die hun nieuwe auto op gingen halen, dus voordat je in je nieuwe aanwinst stapt zou ik een goede inspectie rondje om de auto doen.
De beste keuze voor een wax is ook afhankelijk wat je zelf prettig vind om mee te werken, dus misschien voor aanschaf eens een mede detailer eens lief aan kijken ;)
 
De dealer heeft geen wasstraat bij zijn pand, dus ik heb goede hoop. Met de verkoper ook nog afgesproken dat hun er een eerste instantie niets aan doen maar eerst bellen als hij/zij er is.
 
Mijn ervaring met nieuwe wagens is toch dat ze wel erg vervuild kunnen zijn.

Dus een kleisetje is geen overbodige luxe;) .Vaak kan ik dan ook uit de weg met Monello Finale op zwarte pad ( met de DAP ) , gevolgd door een Glaze en daarna een Sealant.En als laatste een laagje wax.

En de meeste wagens staan als ze nieuw zijn eerst nog een geruime tyd op een overslag terein;) .Dus zijn goed vervuild.

En zoals al gezegd is kan je in de show offs kijken naar m`n ervaringen met de Citroen C1 die ik doe ( nieuwe wagens )
 
Vraag aan de dealer hoe het transport heeft plaats gevonden, meestal is dit over het spoor, waardoor er spoorslag op de auto zou kunnen zitten. In dat geval de gehele auto behandelen met Iron.X van CarPro en daarna kleien.

Vraag ook je dealer om de auto niet te wassen bij aflevering en al helemaal niet te poetsen!
 
De wagens krijgen een luxe-behandeling bij jou RST-Smurf. :)^

Ik heb al andere dingen gezien bij dealers....nieuwe wagen, transportstickers eraf, wassen met een wasborstel, drogen....en hup, de klant kan zijn nieuwe wagen ophalen.......van kleien of zelfs wax geen sprake....:-&