• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is polijsten echt noodzakelijk?

trix is 2-in-1 en ben zelf meer van de losse stappen ( denk dat indien je teervlekjes zou hebben deze ook vrij makkelijk weg gaat krijgen )
Idd vernevelen ( niet met windkracht 10 of van 3 meter afstand :D )
Paintcleaner omdat ik denk dat polijsten zelf niet noodzakelijk zal zijn ( tenzij ze 'm wassen met ouwe spons en zeem of door de jaren 40 carwash heen trekken ( je kan expliciet vragen of ze er echt, maar dan ook echt vanaf willen blijven ( dus ook niet wassen e.d. ! )).
De cleaner haalt vuil en ellende uit de poriën, nu zal dit met een nieuwe auto allemaal wel meevallen, maar weet zeker dat het zeer zeker verschil gaat uitmaken als je wel gaat doen:
tijdens de grote reis van fabriek naar jouw voordeur komt ie toch met genoeg troep in aanraking, en zodoende heb je na de cleaner een echt fris en fruitige auto staan die dan echt gereed is voor diens beschermlaag
Uiteraard volstaat S&W ook, deze ook multi-inzetbaar, maar dacht laat ik je eens wat anders aanraden ( wat ook erg goed is en wellicht niet bij iedereen meteen als standaard antwoord gegeven wordt )

Los van dit alles: mocht je toch nog het 1 en ander moeten bestellen, dan raad ik ook de volgende 3 kleinere dingen aan:
1 - Dodo Juice - Supernatural Finger Mitts aan; deze vind ik super werken om de wax en/of sealant handmatig aan te brengen
2 - Mothers Wax - Detail Brushes >>> niet krassende en zeer prettig werkende kleine borsteltjes voor trims, rubbers en naadjes !
3 - Lake Country - Foam on a stick >>> geweldig handig ding om in de kleine hoekjes en gaatjes te komen !

Jip, ik weet dat het allemaal snel oploopt, maar mijn ervaring is dat deze dingen je heel veel plezier gaan geven ( en eigenlijk bij elke detailer in de tas behoort )
 
mk-us wederom bedankt, toevallig ben ik gister middag even bij de dealer langsgereden omdat hij daar gister is aangekomen. De auto was inderdaad aardig vies geworden tijdens de reis naar nederland, zie hieronder een foto. Ze moeten nog een aantal accessoires plaatsen dus hopelijk kan ik hem eind volgende week ophalen, dan heb ik de week erop tijd om de auto onder handen te nemen.

20130419152350.jpg


De paintcleaner kan ik ook gewoon met de hand doen? Of denk je dat ik daar de eventuele swirls en marring niet mee weg krijg? Ik moet helaas gebruik maken van een wasbox dus ik heb geen stroom.

Ik zal is even vragen aan de dealer hoe ze de auto gaan schoonmaken voor aflevering, dat ze hem iig niet door de wasstraat gooien.

Ik heb de accessoires in mijn verlanglijstje gegooid en wanneer het straks payday is ga ik is even kijken welke producten ik allemaal ga bestellen, de detail brushes stonden toevallig al op de lijst.
 
Even reageren,

Denk zelf dat TRIX alleen volstaat.
Daarna kleien en één cleaner gebruiken.
Ik heb bij onze nieuwe auto de volgende producten gebruikt:

Iron-x (op advies van carclean).
KLei (Monello de groene).
Finale als cleaner (goed resultaat).
Natty's Liquid Blue (PB's) als wax twee lagen.
Auto had mooie glans met goede beading.
 
Heb ik toen hoofdzakelijk gebruikt omdat toen nog niets anders had.
En carclean mij die geadviseerd hadden.
Nu heb ik bij de detailbeurt Lime prime gebruikt (wat een glans zeg:-b ).
 
Wel vs niet volstaan ga ik niet op in daar het een persoonlijke beslissing betreft en reeds gemeld wat mijn gedachtegang hierover is
Marring krijg je er zeker mee weg, swirls ook wel, kleine krasjes ook ....maar als het richting krassen gaat dan zal je wel op moeten schalen.
Zie op de foto dat je ook chroomaccenten hebt, ook daar goed voor te gebruiken
Het is een chemische cleaner die gedeeltelijk afhankelijk van de pad zijn werk doet: zwarte pad meer 'opfrissen' / cleaner en witte pad meer cuttingfactor dus a la 'polijstmiddel'
Lees anders de Gebruikerservaringen in de webshop over de PP .... zeker niet gelogen !
Er is ook een review geschreven: >>> KLIK
 
Maar in Lime Prime zitten wel (lichte) schuurkorrels, jepolijst dus wel. Monello Finale doet dit ook maar is geen glaze.
 
Met alle respect hoor mk-us, jij bent in mijn ogen een persoon die veel vakkennis bezit en ook overal antwoord op hebt,Jou gedachte gang waar je het over hebt en dat het reeds vermeld is, ontgaat mij even. Sorrie. Wellicht ben je ook hier gemoedelijk in en kan je het ons nog eens uitleggen? Zelf heb ik echt niet alle kennis in pacht,laat dat duidelijk zijn. Jij als prof kan mij wellicht iets verduidelijken?
 
@Jeroen Merlijn:
mk-us;324743 zei:
trix is 2-in-1 en ben zelf meer van de losse stappen
Ennuh .... ben geen prof hoor, zit hier alleen wat langer, heb meer gelezen en ook wat meer ervaring .... maar nog totaal een broekie als met sommige anderen vergelijkt hoor !
 
Zou graag de bevestiging hebben over Monello Finale. Er zit een cleaner in, dat weten we. Is deze cleaner sterk genoeg als laatste stap voor wax en of sealent e.d. ? Waarom moet er na de laatste polijststap ontvet worden met bijvoorbeeld spruzzo of eraser? Inspectie ok! om een eerlijk beeld te krijgen van een ontvette en schone lak? Als voorbereiding op lsp? Kan me gewoon niet voorstellen dat of dennis,tim of welke persoon van carclean finale als puur cleaner adviseert en dat de lak dan klaar is voor het laatste product.
 
Finale is een mild polijstmiddel met korrel. Een paintcleaner is een cleaner zonder korrel. Dus als je Finale pakt dan heb je geen Paintcleaner nodig.

Er moet helemaal niets ontvet worden, het wordt gedaan omdat de wax dan beter zou hechten ( niemand weet hoeveel beter) en tussendoor om te kijken of het resultaat wel echt zo is en niet verborgen door de olien in een polijstmiddel.
Zelf ontvet ik niet na Finale, ik gebruik direct een glaze en een wax. Ik weet toch wel dat er niets in zit dat verborgen kan worden en de milde cleaner in Lime Prime Lite of Black Hole zal de olien van Finale toch wel verwijderen.

Een polijstmiddel bevat altijd olien anders is het niet verwerkbaar. Als er op staat dat er geen fillers in zitten betekent dat ze er geen olien in hebben gedaan met als doel de boel te verhullen.
Er zitten wel olien in maar die zijn noodzakelijk voor het verwerken.

Je kan prima na Finale een wax aanbrengen, een glaze is altijd optioneel. Hoe beter je polijst hoe kleiner het verschil een glaze zal maken.
Tot en met Finale zit je op minimaal 90% van het maximaal te behalen resultaat. Focus dus meer op de voorbereiding dan op de wax.
 
ik heb na een aantal weken dit forum te lezen een klein stappenplan op papier geschreven met verschillende producten, tot nu toe heb ik het volgende voor de lak:

doeken: monello
foamen: gloria fm10 + SSF of btbm
wassen: 2 emmers, monello washmitt + een andere wol mitt voor de onderkant samen met een restantje mothers shampoo en btbm.
kleien: nog niet over uit welke klei, dodo/mothers/finesse en welke spray ook nog niet
polish/cleaner: Poorboys PP + witte monello handpad of zwart?
glaze: Poorboys BH + zwarte monello handpad
wax: Poorboys Naty Blue Wax + zwarte monello handpad

En dan misschien nog Trix voor voor het polijsten.
 
Dibbuz;324768 zei:
Finale is een mild polijstmiddel met korrel. Een paintcleaner is een cleaner zonder korrel. Dus als je Finale pakt dan heb je geen Paintcleaner nodig.

Sorrie Dennis,maar ik bergrijp er niks van.

Waarom zit er spruzzo in de Raffini Polish v2 Kit ?

Wat jij zegt is dat na finale de lak gelijk klaar is voor de laatste stap? Zo ja dan hoeft men dus minder spruzzo,eraser e.d. aan te schaffen? Of gewoon helemaal niet want finale bevat cleaners en zorgt voor een uitstekende voorbereiding op de laatste stap?

Vraagtekens dus.
 
Spruzzo is een inspectiespray op waterbasis. Te gebruiken om de lak te inspecteren na een polijststap of als hulpmiddel voor het afnemen als het wat lastiger is af te nemen.

Gebruik van een ontvetter na het polijsten is een keuze en geen must. Het wordt soms zo gezegd op fora dat het lijkt alsof het echt een must is. Hetzelfde als het toppen van een sealant met een wax. Het gebeurt regelmatig dat een klant denkt dat het moet terwijl dat niet zo is.

Ik weet dat mijn Leon gewoon prima is en dat ik niet hoef te ontvetten. Het is geen noodzaak maar als je het wilt dan moet je dat natuurlijk gewoon doen.
 
Bedankt voor jou anrwoord Dennis. Ik weet dat als ik na Finale niet ontvet dat bijvoorbeeld een coating,welke dan ook, gewoon niet pakt dan wel vlekt,strepen achter laat en ga zo maar door. een collinite 845 smeren na finale gaat best,no problem. De meeste waxen van dodo gaan ook prima net zoals de rijke olien waxen, ook prima. Ik persoonlijk ontvet de zaak gewoon en zeker als er een coating van wat voor type of merk dan ook op gaat.

Mee eens?
 
Ja maar nou noem je wat op ook. Als de fabrikant van het beschermingsproduct aangeeft dat je moet ontvetten natuurlijk ontvetten en dat geldt zeker voor lakcoatings.
Maar het gros van de waxen en sealants kan je gewoon aanbrengen zonder te ontvetten.
Nogmaals, als je er goed bij voelt dan moet je het zeker doen maar het gaat mij erom dat het geen must is (m.u.v. coatings).

Ik heb navraag gedaan bij Poorboy's wat betreft de Black Hole/White Diamond en deze haalt de olien van een polijstmiddel gewoon weg.
Ben zelf een grote fan van een glaze omdat de wax dan veel makkelijker en egaler verdeelt dan op een ontvette stroeve lak maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
 
Ja natuurlijk noem ik wat op ook,iedereen leest dit topic,niet alleen de topic starter!
Carclean verkoopt ook coatings producten en daarom lijkt het mij verstandig om niet eenzijdig te zijn wbt ontvetten. Wil er niet een te lange discussie van maken,veel forum bezoekers zien de bomen door het bos toch al niet (meer).

Mijn mening: Gewoon altijd ontvetten. Voor het waxen een glaze gebruiken omdat de wax dan lekkerder verwerkt. Hierbij ben ik het met Dennis eens.
Bij een sealent altijd ontvetten.
Bij een coating is ontvetten een must. Ook met Dennis eens.
 
p0nt;324771 zei:
ik heb na een aantal weken dit forum te lezen een klein stappenplan op papier geschreven met verschillende producten, tot nu toe heb ik het volgende voor de lak:

doeken: monello
foamen: gloria fm10 + SSF of btbm
wassen: 2 emmers, monello washmitt + een andere wol mitt voor de onderkant samen met een restantje mothers shampoo en btbm.
kleien: nog niet over uit welke klei, dodo/mothers/finesse en welke spray ook nog niet
polish/cleaner: Poorboys PP + witte monello handpad of zwart?
glaze: Poorboys BH + zwarte monello handpad
wax: Poorboys Naty Blue Wax + zwarte monello handpad

En dan misschien nog Trix voor voor het polijsten.

Dat ziet er goed uit. Ik zou wel de trix gebruken voordat je gaat kleien, en voor de wax zou ik voor een andere zachtere pad gaan.
dodo juice finger mitt
monello foam pad
monello mf pads