• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

jim's detailing topic

Vandaag een beetje geluk gehad dat er geen regen gevallen is, zo heb ik de focus toch al een beetje kunnen klaarmaken voor het tuningsalon.
Ben is met CGC1 op gele 3M pad grondig over de wagen geweest, en ben wel blij van het resultaat.
Was ook de eerste keer dat ik met een compound werkte op mijn lak.
Een deel swirls (gelukkig heb ik er nog niet veel op mijn wagen) kunnen wegwerken en de lak is een heel pak gladder.
Ook kwa glans een redelijke vooruitgang.
330zleo.jpg

2mo740g.jpg

2cf5gn5.jpg

24axyxu.jpg

27zddef.jpg


Dan heb ik nog 2 lagen CG extreme top sealant machinaal aangebracht
v8hudi.jpg

2wpt3pc.jpg


Nu heb ik nog een heel pak werk morgen natuurlijk.
- Leder nog voeden
- Interieur grondig poetsen en behandelen met smartdressing
- Velgen monteren
- Motorruimte poetsen

De lak en velgen waxen doe ik ter plaatse op het tuningsalon.
En er zijn nog dingen die ik ter plaatse moet doen.
 
jim zei:
...geen enkele maar dan ook geen enkele swirl te bespeuren aangezien de wagen maar enkele keren met de hand was gewassen in 4.5j...

...maar er zit een mooie glans op de wagen, en is echt heel glad.
nog een heel stuk gladder dan mijn focus.
Dus op een 5j tijd is deze maar een enkele keer met de hand gewassen. Heeft geen enkele swirl, en de lak is ook nog gladder dan op jouw focus.
Dit bewijst dan dat je auto teveel wassen ook niet goed is, of hem beter zo weinig mogelijk was. Minder kans om deze te beschadigen, swirls en zo.
 
Zo weinig mogelijk zeker, echter een smerige auto vind ik erger dan enige swirls, die poetsen we er toch zo uit....
 
Of het bewijs dat die toyota lak wel kwaliteit is ook? :weetniet
De yaris voelt echt gladder aan dan mijn focus, en merk zo dat dat die lak veel mooier is aangebracht dan bij mijn focus.
Geen cellulitis, geen besparing op lak door binnensprongen maar half te lakken enz...

1 dezer moet ik de yaris terug wat opfrissen, want mijn eerste wetsanding test is slecht afgelopen:schaam
Ben door de lak gegaan, en nu moet er een spotrepair aan te pas komen :klap
Ik ging ook eens een kras proberen wegschuren en opvullen, nu is het iets meer dan een kras :-" :party:
Achja geen probleem, ik lig er niet van wakker want ik breng het wel weer in orde.
 
achja, wetsanden is nu eenmaal risico vol.
ik ben ook de eerste keer door me kap heen gegaan hoor:-"
en volgens mij gebeurd het wel meer:)_[]

de yaris van me tante staat indd, ook knaper in de lak dan bijvoorbeeld mijn alfa,
of me pa's mondeo (die mondeo is echt een drama)
 
Hoe klote dat ook is maar daar leer je wel het meeste van. Na zoiets werk je namelijk veel voorzichtiger de volgende keer.
 
Respect voor je werk, maar het is handiger om voor ieder van je detailjobs een apart topic aan te maken, dit topic staat nu boordevol foto's en dat maakt het redelijk onoverzichtelijk, plus dat de laadtijd van de pagina er ook niet op vooruit gaat, just a thought ;)
 
Vandaag de luxe gehad dat het +-5° was buiten en een zonnetje, dus eindelijk na 2 weken de wagen nog is kunnen wassen.
En natuurlijk foamgun en valet pro foam kunnen uittesten.
De vuile wagen, echt zwaar vuil naar mijn normen (schandalig zelfs)
29yfcpz.jpg

wbynpj.jpg

qrekqc.jpg

bgpxk0.jpg

2uf5yso.jpg

Dit is allemaal zout, pekel en resultaat van weken sneeuw en vrieskou.

Wagen foamen:
28lytxl.jpg

33y2b04.jpg

34hxbg1.jpg

vykuad.jpg


5 min later, foam zo goed als afgebroken:
hx6anq.jpg

2wnwqqu.jpg

29dv03t.jpg


Dan de velgen gepoetst met wolfgang tire & wheel cleaner en de nodige spullen
104etuc.jpg

Insprayen:
2074zzo.jpg

Inwerken met borstels:
33dfw28.jpg

Na het afspoelen:
2ytwkys.jpg

xbdzzc.jpg

Leuke en goede cleaner, enkel wat kostelijk voor wekelijks gebruik.

Dan de wagen gewassen met maxi suds II, hiervan geen pics.
In het zonnetje heb ik dan nog een laagje pinnacle wax aangebracht, wat een leuke wax is dit seg!
Echt een plezier om mee te werken, en mooi resultaat.
xlkw85.jpg

64dohh.jpg

4tshgo.jpg

ve7s5c.jpg

14vl3q9.jpg

Velgen hebben een laagje rimwax gekregen:
2wqsen8.jpg



Ben zeer tevreden dat het vandaag nog is redelijk mooi weer was, want begon al licht depressief te worden dat de wagen zo een slechte verzorging kreeg de laatste weken.
 
Weer mooi werk geleverd, het was inderdaad goed weer. Jammer genoeg moest ik alweer met de neus in de boeken zitten.
Ik hoop dit weekend eens even wat tijd vrij te kunnen maken..
 
Het was oorspronkelijk niet de bedoeling van te waxen enz, maar dankzij het zonnetje kon ik het toch niet laten :party:
Niet het ideale weer en ideale voorbereiding om te waxen, maar kan me niet schelen.
Het was al zolang geleden en de zon deed me zin krijgen om te waxen :ja

Word echt wel tijd dat de winter voorbij is, want de lak heetf echt wel verzorging nodig.
De clayblok gaat zwaar afzien, want enorm veel roet en andere gekleurde puntjes op de lak :eek:
En op mijn witte lak vallen die direct op natuurlijk.
 
Vandaag al stap 1 gezet in de richting van een grote lenteschoonmaak.
Ben begonnen met het interieur, wat als sinds november 09' geen stofzuiger/doek of eender welk product had gezien.
Dus nu werd het hoog tijd, de ramen werden te vuil en kreeg bijna stoflongen door het vuil en stof overal.
Deze klus heeft dik 5u in beslag genomen, dressing aanbrengen op alle plastic en 15m² leder voeden is wel tijdrovend.
Gebruikte producten/tools:
- CG green clean APC
- CG stripper sent
- CG metal shine (voor de alu en gepolijste delen)
- SmartCarpet
- SmartLeather
- SmartDressing
- Autoglym glass polish
- Cyberclean
- Karcher alleszuiger
- Carrand borstels
- De nodige doeken en pads

Heb enkel pics van het resultaat:
dqktxl.jpg

f41p90.jpg

5edfk6.jpg

oaqkc1.jpg

29mu25z.jpg

2m5jz3a.jpg

34xnapt.jpg



Belangrijk vind ik, is dat de plastic en het leder geen glanzende of vettige finish krijgt.
Nu is gewoon kwestie van dit terug wekelijks bij te houden.

Deze klus heeft me weer 3€ kleingeld, 1 muntje voor de wasbox en een aansteker opgebracht $$)
Wat je allemaal kwijt kan spelen tussen de rails van de zetels he...


Morgen stap 2 van de schoonmaak, wss de motorruimte terug zomer/meetingklaar maken dus grondig poetsen en alle chroom en gepolijste inox delen terug plaatsen.
 
Zo vandaag deel 2, dus de motorruimte terug toonbaar en klaargezet voor een nieuw seizoen.
Hier enkel voor en na pics, geen tijdens het werken want telkens het werk onderbreken voor een foto had ik geen zin in.
Het zijn zo al meer dan pics genoeg.
Gebruikte producten/tools:
- CG APC geel en grime reaper 1:5
- CG metal shine
- CG bare bones
- CG new look trim gel
- CG extreme top sealant
- SmartCarpet
- Plantenspuit
- De nodige borstels/pads/doeken

Zo was het voor:
sypht5.jpg

1zpgumu.jpg

16ita4y.jpg

rtggop.jpg

2v9xlsi.jpg

34ngkfo.jpg

kaii4h.jpg


Dan het poetsen zelf.
Heb eerst alles waar ik bijkon ingeborsteld met APC, en afgespoten met de plantenspuit.
De isolatiemat tegen de motorkap heb ik ingespoten met SmartCarpet en ingewerkt met een borstel.
Hier kwam veel stof uit, en de vlekken zijn er ook weer uit nu.
2q8rej6.jpg

1197yhv.jpg

atmd90.jpg

155l5eb.jpg


En dan het eindresultaat.
Eerst in de kelder mijn lading chroom en inox onderdelen gaan halen die daar netjes opgeborgen lagen tijdens de winter.
Alles plastic behandeld met trim gel, zwarte metalen delen met bare bones, bling-bling stukken met metal shine en laatste stap alle delen in lakkleur voorzien van laag sealant.
Toch een heel verschil met de eerste pics nu:
s2770y.jpg

2natzzp.jpg

23vzt79.jpg

15d18ap.jpg

2e1rgc4.jpg

2vknk07.jpg

osa1ph.jpg

2zocgoi.jpg

33tjm83.jpg

9lhd1t.jpg


Volgende stap is voor binnenkort, dat zal het behandelen van volledige wielkassen zijn.
Van zodra mijn nieuwe velgen geleverd worden.
En dan als laatste de wagen swirl free maken, maar dat zal ik wss uit handen geven want ik heb er de plaats niet voor.
En hier op straat begin ik er niet aan met al dat stof en wind.