• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Juiste Shampoo + verdere verzorging

-kevin-

Detailing rookie
29 jul 2012
14
0
35
Hoi Carclean forumers !

Mijn naam is kevin , en ik bezit een blauwe Vw polo 6n2 uit 2001

Graag wil ik het autotje weer verzorgd en shined er bij hebben staan.

Nu lees ik al paar dagen '' niet lid '' en nu lid mee vooral bij de howto met de hand poetsen ben ik een stuk wijzer geworden. Maar omdat er vaak gezegd word door andere er is ook goed spul van een ander merk laat ik graag de deskundigen hun advies geven.

Dit is de kleur van de auto.

polosdi2.jpg


polosdi1.jpg


Hier lijkt de glansfactor hoog maar in de werkelijkheid valt dit vies tegen :|~*
Foto's van de schade swirls/vunzigheid/krasjes/ houden jullie tegoed van mij ivm een telefoon weinig reflectie weer geeft van de werkelijke '' schade :( ''

Graag zou ik de auto :

- wassen
- kleien
- handmatig polijsten
- handmatig in de wax


Wie heeft er juist advies voor mij. Alles gelieve uit de buget lijn ivm kennismaken met de detaien. :heart_eyes:
 
Meld ook even uit welke omgeving je komt, misschien zijn er mensen die je kunnen helpen of waarvan je wat kunt proberen!
Met de hand lijkt mij een witte monello handpad met monello mezzo een goede combi.
 
Wassen: lavare van monello, washmit van monello en droogdoek van monello.
Klei: mother set,
Polijsten: monello wit/zwart/oranje pads incl mezzo en finale polijstmiddel.
Wax: poorboys natty's

Denk ook aan een aantal doeken om de auto af te nemen.
 
Bedankt voor de info : Ik woon in Gelderland - Doetinchem

Microvezel doeken heb ik ook op me werk , deze zijn alleen heel erg dicht kwa stextuur.
Is het beter om een doek te bestellen met een opender textuur van wegen de wateropname ?

@ erik ! top ik wacht even nog meer reacties af , eventueel mensen die het hiermee eens zijn :heart_eyes:
 
Ook even mijn ervaring delen ;)

Shampoo
Ik persoonlijk vind de Poorboy's Slick & Suds een erg fijne shampoo, omdat die ontzettend lekker schuimt en goed over de lak glijdt. Ideaal om te gebruiken na een behandelde auto, mits je er niet teveel van gebruikt, omdat je anders de waslaag weer stript.
Ik heb hier ook de Dodo Juice Born to be Mild die ik meestal pas gebruik nadat de auto en de lak helemaal schoon zijn en de auto netjes gewaxed of geseald is. Deze shampoo geeft de lak en wax weer een lichte boost.

Het verschil dan?
Nou, heel simpel. Die van Poorboy’s gebruik ik op mijn KA wanneer die echt ranzig is. De Dodo Juice gebruik ik als onderhoudsshampoo.
Ten slotte ben ik ook in het bezit van Monello Lavare.
Conclusie: mijn favorieten van ondertussen een hele hoop shampoo’s die ik al heb gebruikt.

Washandschoen
Zelf ben ik in het bezit van twee, naar mijns inziens, toppers, de Poorboy's Chenille washmitt die wel wat zwaar wordt & de Meguiar's washmitt. Als ik jou een advies mag geven, laat die van Poorboy’s gaan…die is wat onhandig en die gebruik ik alleen op echt smerige auto’s. Dus ga voor die van Meguiars hierboven OF de letterlijke kopie en wat goedkoper de Monello washmitt. Die laatstgenoemde is exact hetzelfde, heb ik ook en is echt niet beter of slechter.

Droogdoek
Senza aqua drying towel
Ik heb er twee….eentje voor de bovenkant van de auto en eentje voor de onderzijde. Dus onder de stootstrips bijvoorbeeld.

Klei
Dit is denk ik persoonlijk, maar zeker wanneer je net begint met detailen denk ik dat de eerder aangegeven Mothersset een schot in de roos is, aangezien de detailspray (glijmiddel voor de klei) hier al bij zit. Mocht je aan het einde van mijn verhaal denken; 'joh, die Poorboy's spray & wipe is ook wel wat', dan kun je die 1:1 verdunnen en gebruiken als tevens detailspray. Hoe bedoel je economisch? ;)
Dan kun je ook eens bekijken wat je van de andere soorten klei vindt die aangeboden worden in de webshop van CarClean.

Polijsten
Men neme:
- Monello handpads in oranje, wit en zwart
- Monello mezzo en finale
- Setje doeken als bijvoorbeeld Monello peluche bianco en/ of Monello peluche verde


Waxen:
- Poorboy's Natty's
- Collinite
- Dodo juice panelpotjes (om te proberen)


Extra vrijblijvende tips:
Was altijd met twee emmers. Een emmer met schoon water (inclusief shampoo) en een uitspoelemmer.
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het druppels die na het wassen indrogen en van die lelijke kalkplekken veroorzaken op mijn ramen en lak. Wat ik altijd doe is na het wassen de auto innevelen met een verdunning van 1:1 van Poorboy's spray & wipe
Gewoon lekker vernevelen over de hele auto, hoeft niet veel te zijn en daarna de auto afnemen met de droogdoek. Een voordeel van dit spul is ook nog dat je het na het wassen kunt gebruiken om de auto net even wat meer glans mee te geven. Beetje op de lak sprayen en afnemen met een microvezel doek.
Om je ramen goed en streeploos schoon te krijgen is de Dodo Juice Mint Merkin een geweldige doek!


Een heel verhaal met ook wel een persoonlijke voorkeur. Gelukkig heb ik al verschillende producten kunnen en mogen proberen op mijn eigen auto('s), op verschillende soorten lakken en heb ik hier al een aardige collectie staan. Succes met het maken van je keuzes!
 
@ maaike : Echt geweldig dat je hier voor de tijd neemt. Ik ben door je verhaal ookal weer een stuk wijzer geworden voor de bepaalde toepassingen van jou voorkeur producten.
Dit neem ik zeker mee in mijn keuze..

@ IbizaSigno : Aan de hand van die how-to's open ik dit topic alleen bezit ik een donkere volkswagen polo. Zo doende vraag ik wat er op deze kleur eventueel geadviseerd word wat ik het beste kan nemen. Graag hoor ik ervaringen van mensen met hun producten , en eventueel op een auto met de zelfde donkere of blauwe kleur.
 
Als je in het project, maar ook het show-off gedeelte van het forum kijkt dan zie je verschillende ervaringen van mensen die in het bezit zijn van een VW.
De meesten zullen wel machinaal detailen denk ik. Vorige week heb ik zelf voor het eerst een VW Golf mogen doen, waarbij ik er definitief achter gekomen ben dat het vrij lastig is een correctie te behalen op deze lakken.
Nu ben ik dan ook op het forum aan het rondkijken hoe de andere leden deze auto's behandelen, welke stappen zij nemen en welke producten hierbij worden gebruikt.
Daarstraks nog e.e.a. in het projectentopic proberen uit te vragen, omdat ik zeer benieuwd was naar de stappen, echter werd dat niet helemaal juist begrepen helaas. Voor mij is het dus ook nog onbekend terein wanneer het gaat om de VAG lakken. Zeker wanneer je handmatig gaat polijsten zoals jij van plan bent, zal dit niet altijd even makkelijk gaan ben ik bang.
 
Klopt ik was ookal zo ver dat ik had gelezen dat de vag lakken hard zijn.

https://www.Carclean.com/product/Monello/Raffini_Mezzo_Polish_500ml_Cut_3_5_5_Gloss_3_5_MRM0105_101575

Dit lijkt me denkik een musthave voor mijn auto , ook bezit de polo weer veel nagel krasjes bij de handgrepen. Dus zit ik te twijfelen over scratchs X2.0 van meq of red ik dat ook met de mezzo ?

Ik moet denkik nog veel lezen en kijken bij anderen. Maar daarom wil ik gewoon een basis lijn hebben van alles om het te proberen.
Als het polijsten / krassen verwijderen niet werkt met de hand , had ik al gezien dat ik een machine zonder koffer voor 70 euro kon kopen op carclean tot de voorraad strekt. Dus valt dit ook eventueel mee als de hand manier tegenvalt op de VAG lak.

Even een editt : https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Mothers_Ultimate_Wax_System_kit__100861

Kwam deze kitt tegen van mothers. Als ik alle componenten optel van monello die ik nodig zou hebben volgens Erik is dit product zijn meerprijs waard ? Gezien dat de polo nog nooit een echte behandeling gehad heeft is het dan verstandiger iets meer geld uit te geven aan manello dan de mothers kit.
 
@ IbizaSigno : Aan de hand van die how-to's open ik dit topic alleen bezit ik een donkere volkswagen polo. Zo doende vraag ik wat er op deze kleur eventueel geadviseerd word wat ik het beste kan nemen. Graag hoor ik ervaringen van mensen met hun producten , en eventueel op een auto met de zelfde donkere of blauwe kleur.

Wat betreft de shampoo, klei(sets) en polijstmiddelen maakt het niets uit. Die is allemaal 'universeel' voor de kleur van de lak. Wat nog wel uitmaakt is de glaze die je gebruikt. Bij Poorboys World maken ze gebruik van een glaze voor lichte kleuren en voor donkere kleuren. Bij andere merken is dit weer meer universeel. Voor de laatste stap kun je kiezen uit een sealant, carnaubawax, een combinatie of je neemt beide. Een sealant is een synthetische wax die vaak een langere standtijd heeft voorbeelden hiervan zijn; PBW EX-P pure sealant, Meguiars NXT Tech Wax paste 2.0 (of vloeibaar). Voorbeelden van carnaubawaxen zijn; PBW Natty's Paste Wax, Meguiars Gold Class carnauba wax. Of de waxen van Dodo Juice, voor donkere kleuren; Blue Velvet of Purple Haze. Dit zijn enkel wat voorbeelden, denk dat het een kwestie is van veel lezen hier op het forum. Daarnaast gewoon proberen van producten, soms zijn er verkrijgbaar in probeerverpakking. Wat de een bevalt vindt de ander niets. Hoop dat je zo wat meer geholpen bent. ;)
 
Maar het compleete set van Mothers is dat wat voor mijn polo. Of adviseer je liever de losse componenten van Erik of Maaike voor een betere resultaat.

Het is zoals je denkik zelf zegt proberen , Maar ik hoop dat je begrijpt dat ik het zonde vind om een collectie op de schap te hebbe van honderden euro's terwijl ik maar 1 auto heb :)
 
Ik heb ook maar 1 auto...en als ik dan ga kijken bij mijn orderoverzicht8-())
Ik moet er gewoon niet naar kijken dus...:D

On-topic maar weer... tja, mijn mening?
Je begint met detailen en wil wat spulletjes aanschafen. Misschien valt het je vies tegen allemaal en laat je je aangeschafte spulletjes na 1x gebruiken in de kast staan. Maar...het kan ook zo zijn dat je na het zien van de resultaten die je boekt, meer wilt, andere producten wil proberen en aanschaffen om vervolgens machinaal te gaan detailen.
Kan allemaal....niet zeggen dat het niet zo is ;) Ik dacht dat namelijk ook ruim 2 jaar geleden alweer. Als ik dan nu een kast in de garage open trek en zie wat daar allemaal in staat, dan had ik dat niet voor mogelijk gehouden.

Als ik in jouw schoenen stond zorgde ik voor de volgende spullen:
- Washmitt en shampoo van Poorboy's
- Twee emmers (die heb je vast nog wel ergens staan)
- Droogdoek
- Mothers kleiset
- 3 verschillende Monello handpads
- Monello mezzo en finale
- Natty's paste wax met een handpad om de wax aan te brengen
- Wat doeken van Monello en dan zou ik gaan voor de Peluche bianco omdat de verde niet op voorraad is

Niks mis met het bovenstaande lijstje.
Genoeg producten om je lak te cleanen, vervolgens af te werken en in de wax te zetten.
Bevalt het je? Heb je prima spullen in huis die je vervolgens kunt aanvullen met meerdere producten uit de webshop.
Bevalt het je niet? Ook geen man overboord, dan heb je in ieder geval geen fortuin uitgegeven.

En dan nog even reagerend op een eerder berichtje van je...ik zou die Scratch-x niet zomaar aanschaffen. Waarschijnlijk lukt je dat ook wel met de Mezzo. Althans...mij lukt het daar wel mee.
Je geeft aan een machine te kunnen kopen zonder doos, dat is de Pro900, een rotary en niet geschikt om mee te beginnen. Men adviseert een DAP om mee te starten wanneer het gaat om machinaal polijsten.
 
Laat ik beginnen te zeggen dat ik zeker begrijp dat je niet voor honderden euro's wilt aanschaffen om erachter te komen dat een hoop je niet of minder bevalt. Het is en blijft een kwestie van gokken, afgaan op de ervaring van anderen. Zelf heb ik geen ervaring met de producten van Mothers (behalve de borstels), dus ik kan er niets van zeggen. Wat het beste voor jou werkt weet ik niet, misschien kun je voor een beter advies contact opnemen met Carclean.com. Voor het geld is de set van Mother's wel mooi compleet.

EDIT: lees net het bericht van Maaike. Denk dat Maaike de juiste tips geeft om te starten met een "collectie". Miskopen doet iedereen wel eens. Inderdaad geen man overboord, je kunt het te koop aanbieden. Alle gekheid op een stokje. Ga af op de ervaring van anderen, maak een mooi lijstje waarvan jij denkt dat het goed is. Post het in dit deel van het forum en je zult genoeg tips, trucs en andere info krijgen. ;)
 
Ik sluit me wat dat betreft zeker wel aan bij IbizaSigno...Heb zelf geen ervaring met de Mothersset, maar ga enkel en alleen af op de ervaringen die ik van anderen gelezen heb.
 
Oke , Jah ik zag de actie voor 70 euro. Maar handig om te weten dat het niet geschikt is om mee te beginnen :)
Zelf zit ik de schoonmaak branche , dus van cleanen ben ik niet vies ( dieptereinigen van tapijt en bekleding , zo wel machinaal als met de hand ) ;)
Bovenstaande even na zoeken wat het me kost zal ik denkik over 2 weken een bestelling plaatsen , want ik kom helaas nu tijd te kort om er aan te beginnen dus wacht ik ook even met bestellen.

En het is fijn te horen dat de Mezzo dit resultaat eventueel ook zal halen.. anders gewoon iets intensiever poetsen bij de hendels.
Machinaal sluit ik zeker niet uit. Gezien ooit de auto voor weer een nieuwere plaats zal maken.