• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Megane Phase II GT - bedrijfswagen

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.010
193
45
Na een aantal drukke weken was het dan eindelijk tijd om eens een auto van mijzelf onder handen te nemen.

Ditmaal was mijn dagelijkse auto aan de beurt : Een rode Renault Megane Phase II Grand Tour uit 2007.
De auto is in juni 2007 geleverd en sinds 1 mei 2008 mag ik ermee rijden. De 11 maanden dat de auto bij zijn eerste eigenaar is geweest heeft hij weinig km's gereden maar wel erg veel meegemaakt op de grote bouwplaatsen. Ook heeft hij weinig TLC gehad (afgezien van een wasstraat bij iedere garagebeurt) omdat het "toch maar een auto van de zaak" was. ]-0

Sinds ik de auto in bezit heb is er zo'n 145.000 km's mee gereden waarvan zeker 80% snelweg km's zijn.
Ik probeer (mits de buitentemperatuur het toelaat) de auto wekelijks met de hand te wassen.
Afgelopen November is de Megane in aanraking gekomen met een caddy waardoor deze naar de schadehersteller is geweest. De eerste 3 weken na het herstel was het weer en de planning niet van die mate dat ik de auto kon en mocht wassen. Bij de eerste "echte" wasbeurt zo'n 3 weken geleden ben ik me helemaal rot geschrokken door de staat van de lak, maar dat zien jullie straks zelf wel.


Genoeg gepraat : eerst wat foto's om een indruk te geven waar het om gaat.

Om 7.00 begonnen om de auto eerst eens af te spoelen :
P1110116.jpg


Let ook even op de vage plekken rechts onderin :
P1110117.jpg

Deze plekken vertonen aan 1 zijde een rechte streep (ztten ook recht boven elkaar) en aangezien ze pas met thinner weg wilde gaan heb ik het vermoeden dat er iets bij de spuiter niet helemaal goed is gegaan.

Hoe de krassen links naast de reflectie van de TL bak erin zijn gekomen is me echt een raadsel ?
P1110118.jpg


Wat kleur verschil tussen de verschillende delen :
P1110119.jpg

Dak wordt overigens 8 februari gespoten door een andere schade hersteller ivm een productiefout in de lak.

Tijd om de spulletjes er eens bij te pakken :
P1110121.jpg



Omdat ik vanaf de basis aan wilde beginnen de auto eerst gewassen met een flink hoge concentratie Mequiars Shampoo Plus icm een scheutje Dreft.
Hierna de auto afgespoeld en opnieuw gewassen met Mequiars NXT shampoo.

Na de 2de wasbeurt de auto weer afgespoeld en begonnen met het clayen.
P1110123.jpg


Stukje nieuwe Mequiars clay na alleen de achterkant
P1110124.jpg


Na het clayen een best strak plaatje van afstand :
P1110125.jpg


Kl*te krassen op de motorkap, dat gaat een hele uitdaging worden om deze weg te halen.
P1110126.jpg


P1110127.jpg


De zijkant, best een strak plaatje toch :
P1110129.jpg


Maar nu met de Brinkmann vanuit een andere hoek :
P1110128.jpg


P1110130.jpg


P1110131.jpg


P1110132.jpg



Na al wat testspots gedaan te hebben besloten om dit aan te gaan pakken met Mezzo op oranje gevolgd door wit. Hierna met Finale op licht groen en uiteindelijk gefinisht op zwart.

P1110133.jpg


P1110135.jpg


P1110136.jpg


P1110138.jpg


P1110139.jpg



En het eindresultaat :
P1110144.jpg


Plastic voorscherm icm steenslag :
P1110142.jpg


P1110147.jpg



Vervuiling / verkleuring viel mij best mee :
P1110150.jpg


Eens kijken of de spuiter dit kan / wil bijwerken en anders zelf maar proberen met een lakstift :
P1110151.jpg


Weer een mooie diepe glans en reflectie :
P1110154.jpg


En hier hield het qua exterieur eigenlijk een beetje op. Ik had bij CC een pakketje besteld met daarin de Dodo Hard Candy wax.
Helaas was de postbode op dit tijdstip nog niet aan de deur geweest. Hierop heb ik de Megane eerste maar een laagje Wolfgang DGPS3 gegeven om toch wat bescherming te hebben en gelukkig kon de auto mooi overdekt in de garage blijven staan.
Vrijdagavond kreeg ik alsnog het pakketje binnen en zaterdag is de Hard Candy als nog aangebracht.
Als donderdag de auto terug komt van de spuiter zal ik wat waardige show off plaatsjes schieten, want een knal rode auto met een oranje / wit dak en zwarte velgen is geen gezicht.

Wel heb ik ondertussen het interieur even een opfrissertje gegeven mbv de extractor en natural look.
Omdat ik redelijk veel tijd (zo'n 3 a 4 uur per dag) in de auto doorbreng heeft de binnenkant redelijk wat te lijden.

Deurpaneeltje :
P1110155.jpg


P1110156.jpg


En na een extractor beurtje :
P1110157.jpg


P1110158.jpg


En ook de Scheel stoel even meegepakt :
P1110159.jpg


P1110160.jpg



Even terugkomend op de motorkap. Hier zitten nog erg veel krasjes in die naar mijn mening niet erg diep zijn.
Deze zijn 99% zeker veroorzaakt door jassen en A0-tekeningen die op de motorkap zijn gelegd op de (zanderige) bouwplaats.
Op de plastic voorbumper zie ik ook al plekken die lijken op schuurspons krasjes.
Met de DAP900 krijg ik ze er simpelweg alleen niet uit. Ik heb alles van Finale met zwart tot Inizio Forza op heavy yellow al geprobeerd.
Ook op de zijkanten vindt ik her en der nog RDS'en terug die er met de DAP niet uitwillen. Over een tijdje wil ik bij CC de rotary clinic gaan doen en vermoedelijk ook de clinic voor lakherstel. Hopelijk heb ik dan genoeg ervaring en zelfvertrouwen om dit soort plekken aan te gaan pakken.

Daarnaast zitten er enorm veel steenslag plekken op de diverse delen. Met name de plastic delen hebben ernorm veel te leiden van het kwaliteits asfalt op de A6 & A1 :
P1110138.jpg



Van alle merken auto's die ik tot op heden heb gedaan vindt ik dit de meest beroerde lak om te corrigeren. Hij is dermate zacht dat je niks nodig hebt om er krassen in aan te brengen maar om ze eruit te halen moet je flink wat uit de kast halen lijkt het.
Ik mag gelukkig nog een jaartje in deze heerlijke auto blijven rondtoeren voordat die het veld moet gaan ruimen voor een Renault Kangoo ]-0
In de tussentijd hoop ik veel ervaring op te doen met de lak van de Megane zodat ik de Kangoo vanaf het begin goed kan blijven bijhouden.

Wat ik al wel zeker weet ik dat die niet gepoetst afgeleverd gaat worden en direct voorzien gaat worden van Aquartz om steenslag zoveel mogelijk te beperken.

Zodra het dak is gepoten komen er foto's van het eindresultaat !

Gr. Arjan
 
Mooie wagen in een mooi kleurtje! :)^

Wat ik niet goed snap is hoe je klei en pads rood kleuren, heeft deze wagen dan geen blanke lak? Dacht dat dit alleen bij oudere wagens voorkwam...:weetniet Of is dit alleen plaatselijk bij de lak met productiefoutje?

De Megane van mijn vriendin heeft ook een schaafplek op de voorbumper, ik weet niet goed hoe ik dit ga aanpakken, vind het maar vreemd uitziende bumpers trouwens..zijn de bumpers van renault gespoten of ziet die plastic er gewoon zo uit...weet jij soms hoe dit zit?
 
De klei en pads kleuren al lang niet zoveel als dat ik bij andere rode auto's ben gewend.
Als ik dit vergelijk met een rode Astra van 2007 dan moest ik per paneel zeker 2 a 3x de pad's uitwassen, terwijl ik dat nu maar 1x per paneel hoefde te doen.
Vermoedelijk hebben ze bij Renault eerste de grondlaag gespoten, toen de kleurlaag en daaroverheen de blanke lak.
Bij Opel spuiten ze de blanke lak in de kleur mee.

Die bumpers van mijn megane zijn zwart met daaroverheen een witte primer, met daaroverheen de kleurlaag en dan een blanke lak laag.
Hoe vindt jij de lak trouwens, is deze bij jou wel makkelijk te bewerken en welke spullen gebruik je daar dan voor ?
 
Bedankt voor het antwoord Juffer1

Ik heb me niet goed uitgedrukt, sorry. Wat ik eigenlijk bedoelde was het gedeelte van de bumper dat zwarte kunststof is, bij onze megane ziet dat er niet uit als overige kunststof delen bv aan de spiegels, ik vind dat het er van dichtbij uitziet alsof er een dunne laag opzit, soort grijs....kan het niet goed uitleggen...ik weet bv niet of ik deze delen moet behandelen met Trim Restorer of niet...foto van de schaafplek vind je trouwens [topic=9036]hier[/topic]


Ik kan helaas geen antwoord geven over hoe de lak te bewerken omdat ik er nog niet aan begonnen ben :( ....staat op de planning voor na de winter.:ja
 
Die grijze kunstof delen op de voor en achterbumper zijn standaard geleverd op de Techline uitvoeringen.
Zelf behandel ik dat met PB's Trim restorer en dat werkt perfect !
 
dank je:party:
Maar de eer gaat dit keer helemaal naar arjan
Ik was aan het werk toen hij aan het polijsten was en aan het uitslapen toen hij de auto in de was zette:D
 
Zo, ziet er weer netjes uit. Bouwtekeningen zijn nu niet erg bevoorlijk nee voor je lak :) Btw je zegt dat ze het dak opnieuw gaan doen i.v.b met defecten in de lak, welke onder garantie word vernieuwd. Hebben ze het dak dan eens overgespoten o.i.d, omdat je zou verwachten dat de gehele auto met de zelfde lak is behandeld vanuit de fabriek (gewoon nieuwsgierig).
 
@ Dennis : Deze auto komt als standaard 5 deurs station naar Nederland.
Bij Terberg Specials worden deze auto speciaal omgebouwd naar VAN uitvoeringen zodat het grijs kenteken auto's worden.

Hierbij wordt bijvoorbeeld de achterbank verwijderd, een stalen scheidingsschot geplaatst en indien nodig een verhoogd dak geplaatst om aan het minimale aantal liter laadruimte te voldoen voor de belastingdienst.
Bij die laatste wijziging wordt er dus een gat in het metalen dak gezaagd en er een polyester dak met een polyester binnenbak opgeplaatst.
Dat dak is door de ombouwer gespoten, maar bij alle 8 aan ons geleverde Megane VAN's is dit dak verkleurd. Onderzoek door Renault Nederland heeft uitgewezen dat er iets in de door hun geleverde lak niet goed was waardoor nu bijna (zijn er inmiddels al 3 uit de lease) alle daken opnieuw worden gespoten.
 
Zoals gewoonlijk staat de megane ook nu(al dan niet met wintervertraging) er weer shiny shiny te zijn tussen alle verweerde rode wagens van het Koldijk wagenpark:D

nice job Arjan!
 
De Megane is dinsdag bij de dealer neergezet om het dak te laten spuiten. Na 2 dagen in een Clio XL te hebben gereden mocht ik donderdag de Megane weer ophalen dus vol verwachting afgezakt naar de dealer die de auto heeft geleverd.

Bij aankomst schoten de tranen me echt in mn broek :sob:
- Vage plek van 50 bij 50cm op de motorkap
- Kunstof tussen de deuren compleet wit uitgeslagen (terpentine / thinner resten ?)
- Vage doffe witte plekken op het voorraam (terpentine / thinner resten ?)
- Achterlicht dof uitgeslagen (terpentine / thinner resten ?

Ook de manier waarop het spuitwerk is gedaan is niet zoals ik het zelf geaccepteerd zou hebben.
De kitnaad bijvoorbeeld is half zwart / half rood en op het dak zitten ook een aantal donkere krassen.

Heb direct aangegeven bij de receptie dat ik absoluut niet blij was met het resultaat maar zelfs nadat de medewerker mee naar buiten is gelopen begreep deze niet echt want nou het probleem was want " de auto glimt toch ?"...
Zaterdag toch de auto maar even gewassen, en het voorraam opnieuw in de Rain-X gezet.
De plek op het voorraam is zo te zien weg en de vage plek op de motorkap volgens mij ook, kunstof kan ik echter nog niet behandelen ivm de regen en evt doorlopen van de trim restorer.

Donderdag mag de Megane voor zijn beurtje naar mijn "vaste" Renault Dealer, een kijken of ik dan s'morgens de trim kan bijwerken voordat deze hier de garage in gaat en of het achterlicht nog te redden is.

Zodra de Megane weer in "show" waardige staat is komen de foto's
 
@Juffer ( en eventuele andere gegadigden ): indien je zoiets overkomt en onderling kom je er uit niet, schrijf dan op de originele bon, "betaald onder dwang".
Gezien je er op dat moment niet uitkomt, kan je er op een later tijdstip nog wat mee doen ( maakt je wat sterker ).
Je brengt iets niet naar de reparateur om er nadien met andere problemen opgezadeld te zitten !
Dat de desbetreffende medewerker het niet ( wilt ) snapt, hoeft niet zo te zijn dat het dan allemaal maar okidokie is.
Ik lees dit best veel in diverse takken van sport :(
 
Helaas is Arjan geen partij in deze.
Het gaat om een bedrijfswagen die geleast wordt bij een grote lease maatschappij.
Hij gaat maandag op de zaak zeker wel de persoon die over het wagenpark gaat spreken hierover
 
knudde zeg! :(

het is toch belachelijk dat die spuiters tegenwoordig zo slordig om gaan met spullen!

@wilma,
maar aangezien de andere leaswagens dof rood zijn, zal er wel weinig aandacht aan besteed worden?