Na een aantal drukke weken was het dan eindelijk tijd om eens een auto van mijzelf onder handen te nemen.
Ditmaal was mijn dagelijkse auto aan de beurt : Een rode Renault Megane Phase II Grand Tour uit 2007.
De auto is in juni 2007 geleverd en sinds 1 mei 2008 mag ik ermee rijden. De 11 maanden dat de auto bij zijn eerste eigenaar is geweest heeft hij weinig km's gereden maar wel erg veel meegemaakt op de grote bouwplaatsen. Ook heeft hij weinig TLC gehad (afgezien van een wasstraat bij iedere garagebeurt) omdat het "toch maar een auto van de zaak" was. ]-0
Sinds ik de auto in bezit heb is er zo'n 145.000 km's mee gereden waarvan zeker 80% snelweg km's zijn.
Ik probeer (mits de buitentemperatuur het toelaat) de auto wekelijks met de hand te wassen.
Afgelopen November is de Megane in aanraking gekomen met een caddy waardoor deze naar de schadehersteller is geweest. De eerste 3 weken na het herstel was het weer en de planning niet van die mate dat ik de auto kon en mocht wassen. Bij de eerste "echte" wasbeurt zo'n 3 weken geleden ben ik me helemaal rot geschrokken door de staat van de lak, maar dat zien jullie straks zelf wel.
Genoeg gepraat : eerst wat foto's om een indruk te geven waar het om gaat.
Om 7.00 begonnen om de auto eerst eens af te spoelen :
Let ook even op de vage plekken rechts onderin :
Deze plekken vertonen aan 1 zijde een rechte streep (ztten ook recht boven elkaar) en aangezien ze pas met thinner weg wilde gaan heb ik het vermoeden dat er iets bij de spuiter niet helemaal goed is gegaan.
Hoe de krassen links naast de reflectie van de TL bak erin zijn gekomen is me echt een raadsel ?
Wat kleur verschil tussen de verschillende delen :
Dak wordt overigens 8 februari gespoten door een andere schade hersteller ivm een productiefout in de lak.
Tijd om de spulletjes er eens bij te pakken :
Omdat ik vanaf de basis aan wilde beginnen de auto eerst gewassen met een flink hoge concentratie Mequiars Shampoo Plus icm een scheutje Dreft.
Hierna de auto afgespoeld en opnieuw gewassen met Mequiars NXT shampoo.
Na de 2de wasbeurt de auto weer afgespoeld en begonnen met het clayen.
Stukje nieuwe Mequiars clay na alleen de achterkant
Na het clayen een best strak plaatje van afstand :
Kl*te krassen op de motorkap, dat gaat een hele uitdaging worden om deze weg te halen.
De zijkant, best een strak plaatje toch :
Maar nu met de Brinkmann vanuit een andere hoek :
Na al wat testspots gedaan te hebben besloten om dit aan te gaan pakken met Mezzo op oranje gevolgd door wit. Hierna met Finale op licht groen en uiteindelijk gefinisht op zwart.
En het eindresultaat :
Plastic voorscherm icm steenslag :
Vervuiling / verkleuring viel mij best mee :
Eens kijken of de spuiter dit kan / wil bijwerken en anders zelf maar proberen met een lakstift :
Weer een mooie diepe glans en reflectie :
En hier hield het qua exterieur eigenlijk een beetje op. Ik had bij CC een pakketje besteld met daarin de Dodo Hard Candy wax.
Helaas was de postbode op dit tijdstip nog niet aan de deur geweest. Hierop heb ik de Megane eerste maar een laagje Wolfgang DGPS3 gegeven om toch wat bescherming te hebben en gelukkig kon de auto mooi overdekt in de garage blijven staan.
Vrijdagavond kreeg ik alsnog het pakketje binnen en zaterdag is de Hard Candy als nog aangebracht.
Als donderdag de auto terug komt van de spuiter zal ik wat waardige show off plaatsjes schieten, want een knal rode auto met een oranje / wit dak en zwarte velgen is geen gezicht.
Wel heb ik ondertussen het interieur even een opfrissertje gegeven mbv de extractor en natural look.
Omdat ik redelijk veel tijd (zo'n 3 a 4 uur per dag) in de auto doorbreng heeft de binnenkant redelijk wat te lijden.
Deurpaneeltje :
En na een extractor beurtje :
En ook de Scheel stoel even meegepakt :
Even terugkomend op de motorkap. Hier zitten nog erg veel krasjes in die naar mijn mening niet erg diep zijn.
Deze zijn 99% zeker veroorzaakt door jassen en A0-tekeningen die op de motorkap zijn gelegd op de (zanderige) bouwplaats.
Op de plastic voorbumper zie ik ook al plekken die lijken op schuurspons krasjes.
Met de DAP900 krijg ik ze er simpelweg alleen niet uit. Ik heb alles van Finale met zwart tot Inizio Forza op heavy yellow al geprobeerd.
Ook op de zijkanten vindt ik her en der nog RDS'en terug die er met de DAP niet uitwillen. Over een tijdje wil ik bij CC de rotary clinic gaan doen en vermoedelijk ook de clinic voor lakherstel. Hopelijk heb ik dan genoeg ervaring en zelfvertrouwen om dit soort plekken aan te gaan pakken.
Daarnaast zitten er enorm veel steenslag plekken op de diverse delen. Met name de plastic delen hebben ernorm veel te leiden van het kwaliteits asfalt op de A6 & A1 :
Van alle merken auto's die ik tot op heden heb gedaan vindt ik dit de meest beroerde lak om te corrigeren. Hij is dermate zacht dat je niks nodig hebt om er krassen in aan te brengen maar om ze eruit te halen moet je flink wat uit de kast halen lijkt het.
Ik mag gelukkig nog een jaartje in deze heerlijke auto blijven rondtoeren voordat die het veld moet gaan ruimen voor een Renault Kangoo ]-0
In de tussentijd hoop ik veel ervaring op te doen met de lak van de Megane zodat ik de Kangoo vanaf het begin goed kan blijven bijhouden.
Wat ik al wel zeker weet ik dat die niet gepoetst afgeleverd gaat worden en direct voorzien gaat worden van Aquartz om steenslag zoveel mogelijk te beperken.
Zodra het dak is gepoten komen er foto's van het eindresultaat !
Gr. Arjan
Ditmaal was mijn dagelijkse auto aan de beurt : Een rode Renault Megane Phase II Grand Tour uit 2007.
De auto is in juni 2007 geleverd en sinds 1 mei 2008 mag ik ermee rijden. De 11 maanden dat de auto bij zijn eerste eigenaar is geweest heeft hij weinig km's gereden maar wel erg veel meegemaakt op de grote bouwplaatsen. Ook heeft hij weinig TLC gehad (afgezien van een wasstraat bij iedere garagebeurt) omdat het "toch maar een auto van de zaak" was. ]-0
Sinds ik de auto in bezit heb is er zo'n 145.000 km's mee gereden waarvan zeker 80% snelweg km's zijn.
Ik probeer (mits de buitentemperatuur het toelaat) de auto wekelijks met de hand te wassen.
Afgelopen November is de Megane in aanraking gekomen met een caddy waardoor deze naar de schadehersteller is geweest. De eerste 3 weken na het herstel was het weer en de planning niet van die mate dat ik de auto kon en mocht wassen. Bij de eerste "echte" wasbeurt zo'n 3 weken geleden ben ik me helemaal rot geschrokken door de staat van de lak, maar dat zien jullie straks zelf wel.
Genoeg gepraat : eerst wat foto's om een indruk te geven waar het om gaat.
Om 7.00 begonnen om de auto eerst eens af te spoelen :
Let ook even op de vage plekken rechts onderin :
Deze plekken vertonen aan 1 zijde een rechte streep (ztten ook recht boven elkaar) en aangezien ze pas met thinner weg wilde gaan heb ik het vermoeden dat er iets bij de spuiter niet helemaal goed is gegaan.
Hoe de krassen links naast de reflectie van de TL bak erin zijn gekomen is me echt een raadsel ?
Wat kleur verschil tussen de verschillende delen :
Dak wordt overigens 8 februari gespoten door een andere schade hersteller ivm een productiefout in de lak.
Tijd om de spulletjes er eens bij te pakken :
Omdat ik vanaf de basis aan wilde beginnen de auto eerst gewassen met een flink hoge concentratie Mequiars Shampoo Plus icm een scheutje Dreft.
Hierna de auto afgespoeld en opnieuw gewassen met Mequiars NXT shampoo.
Na de 2de wasbeurt de auto weer afgespoeld en begonnen met het clayen.
Stukje nieuwe Mequiars clay na alleen de achterkant
Na het clayen een best strak plaatje van afstand :
Kl*te krassen op de motorkap, dat gaat een hele uitdaging worden om deze weg te halen.
De zijkant, best een strak plaatje toch :
Maar nu met de Brinkmann vanuit een andere hoek :
Na al wat testspots gedaan te hebben besloten om dit aan te gaan pakken met Mezzo op oranje gevolgd door wit. Hierna met Finale op licht groen en uiteindelijk gefinisht op zwart.
En het eindresultaat :
Plastic voorscherm icm steenslag :
Vervuiling / verkleuring viel mij best mee :
Eens kijken of de spuiter dit kan / wil bijwerken en anders zelf maar proberen met een lakstift :
Weer een mooie diepe glans en reflectie :
En hier hield het qua exterieur eigenlijk een beetje op. Ik had bij CC een pakketje besteld met daarin de Dodo Hard Candy wax.
Helaas was de postbode op dit tijdstip nog niet aan de deur geweest. Hierop heb ik de Megane eerste maar een laagje Wolfgang DGPS3 gegeven om toch wat bescherming te hebben en gelukkig kon de auto mooi overdekt in de garage blijven staan.
Vrijdagavond kreeg ik alsnog het pakketje binnen en zaterdag is de Hard Candy als nog aangebracht.
Als donderdag de auto terug komt van de spuiter zal ik wat waardige show off plaatsjes schieten, want een knal rode auto met een oranje / wit dak en zwarte velgen is geen gezicht.
Wel heb ik ondertussen het interieur even een opfrissertje gegeven mbv de extractor en natural look.
Omdat ik redelijk veel tijd (zo'n 3 a 4 uur per dag) in de auto doorbreng heeft de binnenkant redelijk wat te lijden.
Deurpaneeltje :
En na een extractor beurtje :
En ook de Scheel stoel even meegepakt :
Even terugkomend op de motorkap. Hier zitten nog erg veel krasjes in die naar mijn mening niet erg diep zijn.
Deze zijn 99% zeker veroorzaakt door jassen en A0-tekeningen die op de motorkap zijn gelegd op de (zanderige) bouwplaats.
Op de plastic voorbumper zie ik ook al plekken die lijken op schuurspons krasjes.
Met de DAP900 krijg ik ze er simpelweg alleen niet uit. Ik heb alles van Finale met zwart tot Inizio Forza op heavy yellow al geprobeerd.
Ook op de zijkanten vindt ik her en der nog RDS'en terug die er met de DAP niet uitwillen. Over een tijdje wil ik bij CC de rotary clinic gaan doen en vermoedelijk ook de clinic voor lakherstel. Hopelijk heb ik dan genoeg ervaring en zelfvertrouwen om dit soort plekken aan te gaan pakken.
Daarnaast zitten er enorm veel steenslag plekken op de diverse delen. Met name de plastic delen hebben ernorm veel te leiden van het kwaliteits asfalt op de A6 & A1 :
Van alle merken auto's die ik tot op heden heb gedaan vindt ik dit de meest beroerde lak om te corrigeren. Hij is dermate zacht dat je niks nodig hebt om er krassen in aan te brengen maar om ze eruit te halen moet je flink wat uit de kast halen lijkt het.
Ik mag gelukkig nog een jaartje in deze heerlijke auto blijven rondtoeren voordat die het veld moet gaan ruimen voor een Renault Kangoo ]-0
In de tussentijd hoop ik veel ervaring op te doen met de lak van de Megane zodat ik de Kangoo vanaf het begin goed kan blijven bijhouden.
Wat ik al wel zeker weet ik dat die niet gepoetst afgeleverd gaat worden en direct voorzien gaat worden van Aquartz om steenslag zoveel mogelijk te beperken.
Zodra het dak is gepoten komen er foto's van het eindresultaat !
Gr. Arjan