• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Volvo 245 uit '88 (bijna klaar!!) uiteraard met foto's

Martin245

Detailing rookie
24 apr 2010
113
0
60
ruim 2 weken na mijn introductie de eerste photootjes maar eens plaatsen.
Omdat het me aan tijd ontbreekt, wordt de auto nu in delen gedaan. Nu gedaan zijn de motorkap (Dennis had er een plekje op gemaakt waardoor er een heul apart effect op de kap ontstond....), het linker voorscherm en afgelopen donderdag het dak. Kan onervarenheid zijn maar aan tijd: Motorkap: 3 uur. Scherm: 2 uur. Dak: 5 UUR!. En dan zijn de krassen (niet de krasjes) er echt nog niet uit. Vanwege hetzelfde tijdgebrek ben ik voornamelijk met de auto en veel minder met foto's bezig geweest, maar met de dakrenovatie heb ik er dan toch een paar gemaakt.

Vorige week de motorkap, woensdagavond het scherm gedaan. kom je donderdagmorgen buiten, heeft de schijtmagneet z'n werk weer gedaan:

P5130037.jpg


P5130038.jpg


Is vers (hoop ik) dus op de zaak de washmitt er maar eens voorzichtig overheen gehaald: het viel er bijna vanaf...! (P.S: wassen met Meguiar's washmitt, Poorboy's Super Slick & Wax en 2 emmertjes met Gritt Guard)

De "Before" pic's (Wegens lichtgebrek maar een paar, scherpstellen wilde niet zo lukken...)

P5130040.jpg


P5130041.jpg


Zie mijn intropost voor de rest. echt nog niets gedaan..
Stappenplan:
Klei: Wolfgang Elastic Poly Clay & Wolfgang Concours series Clay Lubricant
Cleanen: Poorboy's SSR 2.5 (achteraf dus 2 x) met een LCC orange pad, Poorboy's SSR 1 met een witte LCC pad
Voeden: Poorboy's Black Hole met een LCC lichtgroen
Sealen: Poorboy's EX Sealant met een LCC zwarte pad.

Geen wax, heb ik (nog) niet.

50/50 zonder tape :D

P5130045.jpg


Dat de lak hard een behandeling nodig had, blijkt wel uit de kleur van de pads after.......

P5130051.jpg


Dat ze vroeger echt allemaal andere kleurtjes hadden:

P5130052.jpg


('t is overigens wel weer goed gekomen met die pads)

RESULTAAT WILLEN WE ZIEN!!

P5130056.jpg


P5130057.jpg


P5130059.jpg


P5130058.jpg


Tijdens het curen van de sealant nog ffies de binnenkant onder handen genomen met AutoGlym Bumpercare:

P5130054.jpg


Nu even iets anders:
Learning all the time: Ik heb steeds de neiging om op de DAP te drukken. Roteren doet het ding dan absoluut niet meer, en da's zonde van de werking. Ik wil alles.....
Nu bleek ik een inschattingsfoutje te hebben gemaakt en met 6 erwtjes SSR 2.5 nog maar ong. 1/8'e van m'n dak over te hebben. Ik heb de DAP er dus op gezet en de machine lekker z'n werk laten doen. Bij het afnemen kwam ik rare kleuren tegen op de doek:

P5130047.jpg


Rechts is echt zwart, terwijl de rest van de doek nog blauw vertoont van de auto. Toch eens verder gekeken en toen zag ik dat de pad er wat vreemd uit zag:

P5130048.jpg


En nog iets gekker:

P5130049.jpg


P5130050.jpg


Pad schoongemaakt, blijkt'ie hol te zijn in het midden:

P5140060.jpg


De lak heeft het overleefd (Pffeeww!!) de pad dus niet. Heeft iemand een idee wat er kan zijn gebeurd? Het is daarna niet meer voorgekomen en ik zou het ook graag niet nog eens mee willen maken (A: Ik heb nog maar 1 oranje pad over, B: ik ben er best van gaan zweten..... 8o )

Goed, nog een hoop te gaan, dus: Wordt vervolgd.

[EDIT]: Kwam op m'n mobiel nog een foto tegen van het dak vooraf:

DSC_0037.jpg


Brrr...
 
zou het misschien kunnen komen dat de lak afgeeft omdat er geen blanke lak op zit?

Voor de rest ziet het er weer puik uit hoor.
 
Ik dacht dat een unilak juist bestond uit verf en lak in één. Metaallakken hebben een extra transparante glanzende laklaag die later over de kleur met metaaldeeltjes (die eigenlijk niet glanst) wordt overspoten.
Dit is volgens mij de reden dat de kleur afgeeft op de pads...bij rode kleuren heb je dit effect ook (zijn meestal ook unilakken)
Je haalt bij metaallakken een stukje van de kleurloze laklaag en bij unilakken rechtstreeks van de gekleurde lak.
 
Wow, echt wel een bizar effect. Het is echt heel erg mooi geworden, ik vind de glans op het dak echt gigantisch.

Ik ben geen DAP expert (dat is onlangs wel gebleken), maar als ik de pad zie dan is deze behoorlijk aangetast. Vermoedelijk druk je echt veel te hard op de machine. Je moet de DAP echt zelf zijn werk laten doen. Daarbij heb ik onlangs geleerd dat je de snelheid omhoog moet gooien om een heftiger polijsteffect te krijgen. Drukken helpt dan niet.

Bumpercare in het interieur zorgt ervoor dat de boel echt gigantisch gaat glimmen. Daar zou ik liever een ander product voor gebruiken met een voedende en matte uitstraling.

Laat de experts er maar in komen.... :-"
 
Daar hoop ik ook een beetje op....
De BumperCare was een experimentje. Een ander alternatief zou de goede oude cockpitspray zijn, en da's nog veeeeeel erger. Ik heb het nagewreven en daarmee het ergste van de glans weg kunnen halen. De flits verergert het alleen weer wel.

Er zit idd geen blanke lak op. Dat had Dennis al uitgevonden toen hij bij CC een proefvlak had gedaan. Hij gaf aan dat de lak dan ook erg zacht was. Het lijkt er alleen op dat dit alleen met de bovenlaag het geval is. Er zitten nog flinke krassen in, waarvan ik twijfel of ik dat er met de combinatie die ik nu heb eruit krijg

Overigens: Het gevalletje met de pad is juist ontstaan op het moment dat ik juist niet op het machientje duwde. Daarom snap ik het ook niet helemaal. Het zwarte residu is ook van de "lossere" manier van werken.

Voor de rest ben ik er ook echt superblij mee. Loon naar werken, en wederom een bewijs dat een donkere lak erg dankbaar is.
 
Als eerste: wat een waanzinnig resultaat! Nu past de rest van de auto bij het stukje op de motorkap ;)

Wat betreft de DAP500. Denk dat je misschien te lang heb doorgewerkt zonder schoon te maken? Dat het op gaat hopen in de pad (lijmlaag wordt vochtig) en de lijmlaag tast het velcro aan (=zwart) en komt door de pad op de lak/doek.
Heb je misschien een rubber geraakt? Is ook zwart tenslotte.
 
ik heb de foto`s net nog eens zitten bekijken ,het resultaat is echt verbluffend,wat een glans!!
Het is ook eigenlijk wel een schitterende tank zo`n oude volvo,ik rij zelf ook volvo dus vandaar!
Zou er best een oude 240 serie bij willen om ff lekker te detailen en dan weer teverkopen,maar ze zijn zo duur en vaak slechte handel door vaste prijzen,maar uniek mooie wagen zo hoor!
 
heel mooi resultaat!!

persoonlijk vind ik de bumper care iets te vettig voor het interieur. ik gebruik daar liever de vynil & rubber care voor. desalniettemin een mooi result:)^
 
Al zou je per ongeluk 1 pad om zeep hebben geholpen, in dit geval kan ik alleen maar zeggen:
"jammer, maar niet janken, je hebt echt een heel erg mooi resultaat gehaald, mag je meer dan trots op zijn" ( m.a.w. is een padje waard;) )
 
Poeh!! Ga er bijna van blozen ,^^

Yep, pad naar pad-heaven is geen ramp. Wilde alleen weten wat het veroorzaakt kon hebben. Uit andere posts met vergelijkbare symptomen en het antwoord van Dennis lijkt verzadiging idd de reden te zijn. Gezien de staat van de lak waren 2 hits met SSR 2.5 echt nodig en dan blijk ik het dus niet te redden met 2 oranje pads (had op de zaak niet echt de mogelijkheid de pads uit te wassen) Ik zal er dus een paar extra bestellen. Uiteraard gebeurt me dit geen 2e keer!!
Overigens: Op de foto met het rijtje pads is het de meest rechtse. Daar is de vervuiling echt het verst in doorgetrokken.

Bedankt voor alle reacties!! :cool:
 
Zo! Mooie 2e pinksterdag, maar weer eens wat doen. Omdat de agenda errug vol zit voor de komende tijd, vond ik dat iig de buitenkant maar eens klaar moest zijn vandaag. Om 10 u de auto volgeladen met de spulletjes en richting de zaak. Ik heb PB maar vanwege de wind toch maar een dak boven m'n hoofd. De before-pic's ontbreken, in het voorstel-topic is wel wat te vinden waaruit de staat vooraf blijkt. Verder heb ik tussen de bedrijven door niet veel foto's gemaakt, puur vanwege tijdgebrek.

Eerst maar gefoamd (Bilthamer) en gewassen (PB Super Slick & Wax, 2 emmers, een Meguiar's washmitt en een Bone) en gedroogd (PB Mega Mega Towel). Van het resultaat was ik niet echt onder de indruk. 2 Weken geleden ben ik per paneel begonnen en dit is na 2 weken de motorkap:

P5240003.jpg


Nee, dat zijn geen hologrammen. De hoek van de foto is niet helemaal jofel, maar dat zijn dus gewoon verse swirls. Ik ben bang dat ik niet helemaal goed ben omgegaan met de stofzooi in de neerslag van vorige week

Wat opviel is, dat de waterdruppels in de zon (voor het afdrogen) de lak in minuten leek te verbleken:

P5240002.jpg


P5240001.jpg


Eerst maar eens een hit met AutoGlym Super Resin Polish:

P5240004.jpg


Belachelijk!! Verweert de lak zo snel? Daar ben ik dus 3 uur op bezig geweest. (2x PB SSR 2.5 met oranje, 1x SSR1 met wit, Blackhole met zwart en PB EX-P met zwart) Nog maar een keer doen, dus....

Hier zie je overigens dat de glans wel goed terug komt, maar dat, ondanks de "zachte lak" de defecten er met een DAP500 met de zwaarste combinatie die ik heb (SSR 2.5 op oranje) er echt niet zomaar uit zijn. 5 juni toch maar eens zwaarder geschut overwegen.... :ja
P5240005.jpg


Zomaar tussendoor: Reflactionshot tijdens de Black Hole:

P5240006.jpg


Anydinges: Vanavond om 21.00 u de deur dichtgetrokken (de hele buitenzijde onderhanden genomen, missende factor is de trims: AutoGlym Bumpercare. Is wat vlekkerig dus moet nog een keer, volgende week of zo) en toen stond'ie er zo bij:

P5240010.jpg


P5240009.jpg


P5240011.jpg


P5240012.jpg


Toen nog even de polder ingetrokken voor wat sfeerplaatjes:

P5240013.jpg


P5240016.jpg


P5240014.jpg


En ja: tussen de bedrijven door ook de auto nog even 4 cm naar beneden gebracht. Ik vind het hem erg stoer staan.

Ik kap er even mee. Volgende week bouwkundige opname en dan hoop ik snel te kunnen gaan verbouwen. Auto wordt dus even 2e plan.

[EDIT] Zag dat ik 2x hetzelfde plaatje had geplaatst. Is aangepast. Ook vergeten: Banden met Surfex 1:4, Meg's Tyrebrush en daarna met AutoGlym Instant Tyre Dressing.