• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorruimte JTDm 16V

Jeroen

Detailing guru
Tester of Bling
16 mei 2008
4.425
193
Frentsjer, Fryslân, Nederlân
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik heb precies zo'n motorruimte (alleen dan een gele oliedop) En in een fase 2 versie.

Voor de slimmerds onder ons, dit is dus een diesel.

Iemand tips voor de motorruimte?

Bij mijn ex-benzine was ik er altijd huiverig voor. En volgens mij zijn diesels iets wat sterker.
Maar toch een beetje terug houdend.

Gewoon stap voor stap de bereikbaare plaatsen sschoonmaken, en eventueel de kunstoffen wat oppoetsen?
 
Gewoon de stappen volgen die ik al vaker op het forum doorgegeven heb ;)

Een diesel is niet "sterker" heeft gewoon te maken met het feit dat een dieselmotor minder electronische delen heeft en geen bougies. In principe kun je een dieselmotor onder water dompelen terwijl deze loopt en zolang je er maar voor zorgt dat de inlaat en uitlaat boven water steken, blijft ie lopen. Diesel heeft namelijk geen vonk nodig, de brandstof ontbrand spontaan door de druk en temperatuur ;)
 
Ik zelf ben niet zo'n fan van het afspuiten met een tuinslang of hd-spuit. Het kan wel, maar ik vertrouw het toch niet helemaal.
Daarom mijn stappen plan:
1) Het grote vuil als bladeren, stof en pollen verwijderen met een doek of oude stofzuiger.
(eventueel stap 1.1) elektrische delen afplakken met tape en plastiek zakjes)
2) Alles afspoelen* met een zachte straal oppassen rond de elektrische delen zoals sensoren, alternator, ..
3) Alles inspuiten met APC en inwerken met diverse kwasten
4) Alles nog een keer afspoelen* om de APC te verwijderen.
5) Drogen met een oude mf-doek die enkel voor de motorruimte wordt gebruikt.
6) Gelakte onderdelen kan je behandelen met een wax.
7) Metaal met All Metal Polish of iets vergelijkbaars.
8) Kunststof, rubbers, etc voeden.
9) Bewonder je resultaat.

afspoelen*: Als ik het over afspoelen heb gebruik ik daarvoor geen hd-spuit of ook geen tuinslang maar een spuitfles voor in de tuin. Dit heeft als voordeel dat je heel gericht kan spuiten en ook je straal kan instellen van een waas tot 1 straal.


Andere producten die je nodig hebt:
- APC
- motorreiniger als je het met APC niet proper krijgt bijvoorbeeld de autoglym engine cleaner
- plastiek dressing: NXT tech protect, gold class trim detailer, poorboy's trim restorer, ...
- wax voor onder de motorkap: omdat de temperaturen nogal oplopen beter een sealent gebruiken, vb. collinite Liquid Insulator Wax No. 845
- metal polish: vb. van meguiars, mothers, ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
afspuiten met slang of hd..
autoglym engine / machine cleaner aanbrengen, en borstellen op zwaarder vervuilde delen.
daarna afspuiten,
op de natte motor autoglym vinyl&rubber care spuiten,
en motor laten draaien, zodat het water, en de rubber care opdrogen..

een diesel werkt op een vacuum, dus nat van binnen zal hij niet worden..

op mijn twinspark durf ik rustig de hd te zetten,, geen probleem
 
Ik heb de Autoglym Combi ook al een paar keer gebruikt, is goed en snel te doen.

Cleaner wel goed naspoelen. Is redelijk pittig.