• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw, ingelezen/verdiept > goed stappenplan opgezet?

Dagobert Duck

Detailing rookie
6 jul 2016
10
2
Hallo,

Mijn account noemt Dagobert Duck hier, volkomen nieuw wat betreft autos en detailen. Heb mijzelf weken zoniet maanden lang ingelezen wat betreft detailen en uiteindelijk zelf een stappenplan opgezet voor aanschaf en uiteindelijk gebruik.

Van mij de vraag aan u: eens/oneens met mijn stappen? Tips/verbeterpunten?
Uitgaande van een zo breed mogelijk scala aan autos.

Stappenplan
1 - Wassen
Door middel van 2 emmers icm goede shampoo, meerdere mitts, droogdoek.

2 - Kleien
Spreekt voor zich, tips?

3 - Polijsten
Pads droog of vochtig gebruiken? Wanneer droog of vochtig gebruiken?

Dmv testspot (lichtste/minst schurende combo proberen) bekijken wanneer de lak door zo weinig mogelijk schurende bewerkingen weer top kan worden.

Word een testspot op ieder paneel gedaan of eenmalig op een "gemiddeld" paneel?

Uit hoeveel stappen of handelingen bestaat jullie testspot?

Dan per paneel of per polijststap de auto afwerken?
Dus bv. eerst paneel 1: veloce > mezzo > finale. Dan paneel 2: zelfde volgorde.
Of eerst alle panelen veloce, daarna alle panelen mezzo, daarna alle panelen finale.

Alle polijstmiddelen inwerken op een 40x40 vlak tot het vaseline achtig word, juist?

Wanneer word besloten een extra hit van eenzelfde stal te doen? Ipv een stap zwaarder te gaan?

4 - Ontvetten
Gyeon Prep, polijstresten verwijderen.

5 - Glaze
Glaze voor voedem en opvullen van lak en lakdefecten (mothers step 2?)
Persoon1 zegt doen, persoon2 zegt dat glaze tijdsverspilling is. Graag hoor ik uwe meningen over uwe eigen ervaringen.

6 - Wax
Collinite845, met de hand of dap?
Inwerken tot een zgn haze, swipetest.

Graag uwe meningen of tips. Dank voor dit informatieve forum!:)
 
Laatst bewerkt:
Mijn suggesties in het rood :)
Hallo,

Mijn account noemt Dagobert Duck hier, volkomen nieuw wat betreft autos en detailen. Heb mijzelf weken zoniet maanden lang ingelezen wat betreft detailen en uiteindelijk zelf een stappenplan opgezet voor aanschaf en uiteindelijk gebruik.

Van mij de vraag aan u: eens/oneens met mijn stappen? Tips/verbeterpunten?
Uitgaande van een zo breed mogelijk scala aan autos.

Stappenplan
1 - Wassen
Door middel van 2 emmers icm goede shampoo, meerdere mitts, droogdoek.
Prima!

2 - Kleien
Spreekt voor zich, tips?
Dolce Verde Clay Kit, beste bang for buck.

3 - Polijsten
Pads droog of vochtig gebruiken? Wanneer droog of vochtig gebruiken?
Dat is een voorkeur. Mijn voorkeur is droog omdat je dan meer kracht hebt.

Word een testspot op ieder paneel gedaan of eenmalig op een "gemiddeld" paneel?
Als de hele auto dezelfde lak heeft 1x. Twijfel je dan test spot maken. Kan zijn dat een motorkap o.i.d. is overgespoten.

Uit hoeveel stappen of handelingen bestaat jullie testspot?
Dat zal je moeten testen :)

Dan per paneel of per polijststap de auto afwerken?
Dus bv. eerst paneel 1: veloce > mezzo > finale. Dan paneel 2: zelfde volgorde.
Of eerst alle panelen veloce, daarna alle panelen mezzo, daarna alle panelen finale.
Is puur persoonlijke voorkeur. Meestal wordt het per stap gedaan.

Alle polijstmiddelen inwerken op een 40x40 vlak tot het vaseline achtig word, juist?
Jep!

Wanneer word besloten een extra hit van eenzelfde stal te doen? Ipv een stap zwaarder te gaan?
Bij minder dan 50% resultaat ongeveer. Ook een beetje fingerspitzengefuhl.

4 - Ontvetten
Gyeon Prep, polijstresten verwijderen.
Mag, hoeft niet. Glaze haalt dat ook weg.

5 - Glaze
Glaze voor voedem en opvullen van lak en lakdefecten (mothers step 2?)
Persoon1 zegt doen, persoon2 zegt dat glaze tijdsverspilling is. Graag hoor ik uwe meningen over uwe eigen ervaringen.
Ik zeg doen, niemand weet hoeveel. Voegt toch iets toe en we zitten in het zomerseizoen.

6 - Wax
Collinite845, met de hand of dap?
Inwerken tot een zgn haze, swipetest.
DAP, kan dunner en vooral egaler verdelen. 10-15 minuten wachten zit je altijd goed.

Graag uwe meningen of tips. Dank voor dit informatieve forum!:)
 
+1 @Dibbuz!

Valt niks meer aan toe te voegen lijkt me.
Ik zou alleen niet doorwerken bij de laatste stap Collinite maar gewoon opbrengen en zoals al gemeld na 10-15 min. Afnemen na succesvolle swipetest.

Veel plezier met je detail!
 
Even een vraagje tussendoor wat betreft het antwoord van @Dibbuz. Polijsten totdat het vaseline achtig word, ik heb laatst met Scholl gewerkt. Na 2 hits was er bijna geen middel meer over en begon het een beetje te stoffen. Afnemen ging hierna prima. Resultaat was ook niet verkeerd, swirls verdwenen krassen niet echt.

Doe ik iets fout?
Te weinig polijstmiddel of te lang door gewerkt? Ik had geen vaseline achtige polijst resten meer over.
 
Even een vraagje tussendoor wat betreft het antwoord van @Dibbuz. Polijsten totdat het vaseline achtig word, ik heb laatst met Scholl gewerkt. Na 2 hits was er bijna geen middel meer over en begon het een beetje te stoffen. Afnemen ging hierna prima. Resultaat was ook niet verkeerd, swirls verdwenen krassen niet echt.

Doe ik iets fout?
Te weinig polijstmiddel of te lang door gewerkt? Ik had geen vaseline achtige polijst resten meer over.
Dat vaseline achtige had ik met Scholl ook niet, maar het gaf wel resultaat. Welke combo heb je gebruikt? Misschien te licht voor de zwaarder krassen?
 
@GewoonWouter gele monello pad met S3.
Deze kras kreeg ik niet weg wel beter, de swirls eromheen zijn verdwenen.

20160702_103906.jpg
 
@Ferdy , probeer eens de Scholl sandwich spider pad in combo met S3 https://www.Carclean.com/product/Sc..._Spider_Foam_Polishing_Pad_135mm_20363_102858
Ik heb deze overlaatst gebruikt nadat ik het lastig vond met de Monello gele pad op een knoerharde Porsche lak, na één hit zag ik gelijk al veel resultaat. Meeste kreeg ik er uit na 2, en op één locatie tot 4 hits maar dan was het ook echt weg.
 
Aah die pads passen niet op de kleine steunplaat van de DAP, jammer.

Ik heb wel nog de grote spiderpad navy blue van Scholl met S20 sample, misschien geeft die ook wat meer correctie. Maar daar kom ik dan ook niet overal mee aan de tank.
 
@Dibbuz
Glaze haalt dat ook weg.
Haalt iedere Glaze de polijstresten weg? Dus in mijn geval zou ik de Mothers® California Gold® Micro-Polishing Glaze - Step 2 kunnen gebruiken zonder Gyeon Prep?

@Istnogferarie
Ik zou voor de glaze Lime Prime nemen. Dan hoef je zeker weten niet met Prep.aan de slag.
Wat is er (minder) goed aan de Mothers Step 2?

Is het normaal en juist om bij een relatief goede lak, geen swirls en krassen, na het kleien direct de glaze te doen om het geheel daarna met wax te beschermen? Dus zonder de echte polijst stappen (veloce, mezzo, finale).
 
Als je auto geen swirls of krassen bevat kan je ook een paint cleaner zonder korrel zoals poorboys professional polish gebruiken als voorbereiding voor het waxen.

Dat zorgt ook voor een lekkere diepe glans.
 
Via een vriend kan ik Mothers Step 2 lenen, dus zou het graag eens proberen met de DAP500. Ik ben (nog) geen filmkes tegengekomen van het opbrengen van glaze met een machine, word dit wel gedaan? Zoja, speciale techniek of hetzelfde idee als polijsten/waxen?
 
Ik breng wel eens een glaze aan met de DAP, geen speciale techniek, gewoon aanbrengen met de DAP en als het oppervlak terug wat begint te glimmen afnemen met een MF doek
 
Glaze aanbrengen met een DAP is zo basis als het maar kan. Heel klein beetje op een pad (4-5 erwten) en inwrijven tot het goed verdeeld is. Dan afnemen met een doek en op naar het volgende paneel.

Ik gebruik zelf een Monello Witte Pad als ik de boel echt goed wil reinigen voordat de wax erop gaat en gebruik een Monello Zwarte Pad als ik de boel net heb gepolijst.

Is het normaal en juist om bij een relatief goede lak, geen swirls en krassen, na het kleien direct de glaze te doen om het geheel daarna met wax te beschermen? Dus zonder de echte polijst stappen (veloce, mezzo, finale).

Als je lak nog goed (genoeg) is hoef je niet te polijsten. Niemand verplicht je iets.
Als je je auto volledig hebt polijst (alle stappen) hoef je daarna alleen maar met bijvoorbeeld Finale aan de slag of alleen maar en Micro-Polish Glaze. Nadat je je auto deze keer in de Mothers Step 2 hebt gezet zie je meteen wat je de volgende keer kunt verwachten...