• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto, dus nieuwe producten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Black Lion

Detailing addict
16 mei 2008
404
65
Aanstaande maandag krijg ik een nieuwe auto en zodoende heb ik nieuwe producten nodig. De laatste keer dat ik echt wat besteld heb is 4 jaar geleden en ik weet niet of er nu veel veranderd is. Ik heb geen zin om enorme lange topics door te lezen en hier veel tijd in te steken, dus vandaar dat ik hier wat vragen stel die al reeds eens zijn beantwoord.

1) Ik had Dodo wash, deze is nu eindelijk na zeer lange tijd op. Hier ben ik erg tevreden mee. Alleen is er wat nieuws onder de zon of word deze nog steeds aangeraden?

2) Mijn huidige auto heeft volledig leer en mijn nieuwe wagen krijgt het ook weer. In beide gevallen gaat het om zwart leer. Ik behandelde dit altijd met Gliptone Liquid Leather Conditioner, word deze nog steeds aangeraden of zijn er andere opties die beter zijn?

3) Mijn huidige auto is zwart en heb daar Dodo Purple Haze Soft Wax voor, aangezien mijn nieuwe auto wit is en geen metalic lak is zoek ik een nieuwe wax die goed beschermt, makkelijk te behandelen is en mijn lak er goed uit laat zien. Wat zijn hier goede alternatieven voor?

Ben benieuwd naar de reacties zodat ik mijn auto goed kan blijven verzorgen en echt mooi hou.
 
1) shampoo: gewoon nemen wat jij lekker wassen vindt
2) Gliptone heeft gewoon heel goede en aangename producten, dus gewoon lekker verder gebruiken
3) kijk even naar de Collinite producten, waxen met goede standtijd en goede looks
 
1: je zou hierbij kunnen blijven, nog steeds 1 van de meest gelieve shampoos. anders zou je kunnen overstappen naar bathe+ werkt fijn en de beading die het achterlaat is super!
2: gliptone: lekker bij blijven. Doet zn ding en het ruikt ZO lekker :)
3: als je bij een wax wil blijven pak dan de purple haze pro, deze werkt net zoals je vorrige wax maar de standtijd is nog beter!
als je open staat voor nieuwe dingen dan zou je can coat een keer kunnen proberen, lees je hier wel even op in. wil je het nog een stap hoger aanpakken? neem dan de coating producten zoals: mohs of prime.

succes en veel plezier met je nieuwe wagen
 
1) Shampoo: blijft toch een van de betere (BTBM), maar lees ook goede verhalen over Bathe+
2) Gebruikte ook altijd Gliptone maar ben overgestapt naar Mothers LeatherTech, LeatherTech Foaming Wash & Moisture infusion Gel Cream. De rede was dat de geur mij op een gegeven moment de neus uit kwam. Mothers heeft bij het aanbrengen een frisse geur en is daarna neutraal. In vergelijking met Gliptone makkelijker te verwerken, bij Glipten moet het product een aantal uren inwerken wat bij Mothers niet het geval is. Verder geeft het een goed resultaat, mat en soepel leer.
3) Blijft een persoonlijk iets, vele zijn merktrouw DoDo, Colinite enz. Vind zelf de wax van Monello IBRIDO zeer goed werken maar weet niet wat je budget is.

​Veel plezier en detail ze.
 
1) Born to be Mild (als je die bedoelt) is nog steeds een van de beste shampoo's, maar Gyeon Bathe+ vind ik zelf ook erg fijn, en die heeft als voordeel dat het de beschermlaag op je auto nog even "boost".
2) Ik heb veel gelezen over mensen die ook erg enthousiast zijn over de Mother LeatherTech, en dit liever gebruiken dan Gliptone.
3) De Purple Haze is ook goed te gebruiken voor een witte auto, maar als je iets specifiek voor een witte auto wilt kan je bijvoorbeeld de Dodo Juice White Diamond gebruiken, of als je een hele lange standtijd wilt, kan je er ook voor kiezen om een coating zoals de Gyeon Prime of Mohs aanbrengen
 
1) Blijf bij de Born to be Mild
2) Ga de Mothers LeatherTech maar eens proberen
3) Wax vind ik van Dodo niet echt super. Toen ik voor het eerst +/-5 jaar geleden de oranje aanbracht op mijn oude oranje 206 toen was ik er niet echt over te spreken. Heb het zelfde gevoel een beetje met de Purple Haze die ik niet heb. Dus een Dodo Juice White Diamond word het niet.
Ik wil toch eens gaan kijken naar een andere wax. De wax moet wel onder de 50 euro blijven. Ik heb liever geen coating aangezien ik denk (heb de ervaring niet) dat een wax mooier is en dat een wax een mooi resultaat geeft met water erop (de mooie bolle water druppels), waardoor je goed kunt zien wanneer je overnieuw moet waxen.
Ik heb wel oren naar Colonite en Monello, wat zijn dit voor waxen en welke raad je aan?
 
Na het lezen van diverse reacties op de Collinite Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 die erg positief zijn besloten om deze te bestellen.
Zit er ook over te denken de White Diamond van PB mee te bestellen, ben namelijk niet echt tevreden over de Dodo lime prime.
Kun je overigens de White Diamond ook machinaal aanbrengen? Heb een excentrische schuurmachine met pads. Vaak in de zomer ga ik met een licht polijstmiddel (na het kleien) over de auto heen. Heb nog try out flesjes van PB liggen die ik dan gebruik.
 
5 jaar geleden ofzo maakte ik gebruik van de combo klei-mequirs polijst producten, m7 glaze en m16 wax eventueel m21 vloeibare sealent en dat gaf een enorm mooie wet look. Toen ik over ben gegaan op pb ssr en lime prime en dodo wax had ik die wet look veel minder. Daardoor vind ik de look van lime prime stukken minder.
 
Dank je Tim. Ik ben eigenlijk nooit weg geweest, maar niet echt actief, terwijl ik nog wel vaak mijn auto doe.

Ik zie dat gyeon coats zijn. Wat is het verschil met een wax en hoe is de wetlook hiervan?
 
De glans van Gyeon Q² Prime is echt bizar, van MOHS is het weer een diepere glans. Maar ook CanCoat is erg mooi en makkelijk.

Een coating is heel duurzaam en erg hard, probeer je een beetje in te lezen.
 
Dankje Tim.
Nu ben ik van plan om de prime of moh te halen. Moet ik alleen na het polijsten nog iets van een glaze gebruiken om het maximale uit mijn lak te halen?

Overigens over polijsten. Ik heb een kleine ssr pb testpakket liggen. Deze heb ik ooit eens besteld, maar heb ik al meer dan 3 jaar in bezit. Zijn deze producten nog goed?
 
Hoi Danny,

Een coating moet niet alleen de kans krijgen om (droog) uit te harden, maar het moet ook een verbinding aan kunnen gaan met je lak. Geen glaze gebruiken dus.

Als het een nieuwe auto is, zou je niet teveel hoeven te polijsten lijkt me. Je doet er jezelf en een eventuele toekomstige eigenaar een groot plezier mee om de lak erop te laten zitten. De auto ontdoen van vliegroest en goed ontvetten met Prep zou voldoende moeten zijn. Heb je toch iets te corrigeren, pak dan het lichtste middel, mogelijk zelfs gewoon een compleet chemische cleaner met een iets agressievere pad. In theorie zouden die SSR producten niet zo lang houdbaar zijn, maar dat heeft ook te maken met hoe je ze bewaard hebt. Gewoon even kijken hoe de consistentie is. Vanuit de Scholl range wordt S30 aangeraden als finishing polish voor sealants, meer cut zou je op een nieuwe auto echt niet nodig moeten hebben. Finale heeft denk ik nog iets minder cut, dus misschien beter geschikt. Gezien de prijs van een coating, zou ik die ssr testers laten voor wat het is en een nieuw busje polijstmiddel kopen.

Nog een tip die ik op een bekend engels forum gelezen heb van een van de tech-guys van Gyeon: een wax is ook een prima bescherming om je coating de kans te geven om goed uit te harden.

Succes!
 
Geeft een coating zonder glaze genoeg glans en wetlook af?

Overigens is mijn nieuwe auto een occasion van 2 jaar oud. Het is een peugeot 208 1.6 VTI allure. Hij is hagelwit van kleur. Volgens de merk garage gepoetst in Naarden en behandeld met waxoyl. Volgens de website van de garage ook machinaal gedaan. http://www.kootpeugeot.nl/service/au...s-service.html

Overigens polijsten doe ik excentrisch. Misschien handig om erbij te melden.
 
Glanzen doet het zeker, of het genoeg is/voldoet aan je verwachting weet ik niet. Wetlook is een beetje lastiger te zeggen, zeker op wit. Wit en wetlook gaat niet perse heel goed samen. Heldere weerspiegelingen schijnen de beste looks te geven op wit en daarvoor zit je met een coating ook goed.

Heb zelf de coatings (nog) niet gebruikt. Ooit een potje nanolex gekocht, maar die staat nog steeds nieuw te zijn. Twee dingen houden me tegen, als eerste de verwerking. Eigenlijk heb je hier wel een garage voor nodig, maar minstens een carport of heel veel geluk. En je hebt veel tijd nodig omdat je alle stappen van a tot z achterelkaar moet doen. Reinigen, polijsten, ontvetten, coaten en laten harden. Absoluut niets om je tegen te houden, maar voor mij niet praktisch haalbaar. Werk je te gehaast en onnauwkeurig, dan heb je kans dat je weer kan polijsten, anders krijg je een coating er niet vanaf. Tweede is dan een coating een hele goede bescherming geeft, maar het laat alles zien. Een wax kan zelfs wat swirls maskeren, een coating is daar niet zo goed in. Mijn ford heeft veel steenslag, waardoor een wax voor mijn auto het beste werkt. Mocht ik hem laten overspuiten, dan zal ik het zeker opnieuw overwegen! Kan je de lak nog in nieuwstaat krijgen (wat ik wel verwacht gezien z'n leeftijd), dan is dit uiteraard geen probleem.

Uiteindelijk denk ik dat een coating voor jou wel de beste keus is, mits je de mogelijkheden hebben deze correct aan te brengen.

Van de week een occasion bij de dealer gekocht die ongetwijfeld ook 'professioneel' gepoetst is. De trims zijn wit van de wax, het interieur plakt en als de zon schijnt, dan......tja. Als er voor jouw auto vergelijkbare kwaliteit is geleverd, dan moet je zeker nog zelf aan de gang. Het scheelt dat ze de diepe krassen al verwijderd hebben voor je. Wat betreft excentrisch, de meeste spullen zijn voor de DA geschikt.

Succes!
 
Ik heb zelf geen garage of carport. De auto doe ik dus altijd buiten, maar wel in de schaduw. Kan ik hierdoor nog buiten aan de gang met een coating of is voor mij toch een wax beter?

Dit deed ik normaal gesproken met mijn auto: wassen-afdrogen-kleien (gebruik pb spray & whipe als glijmiddel)-polijsten vaak lichte cut-lime prime dodo machinaal aanbrengen-wax dodo purple haze controleerde nooit of de swirls eruit waren, want deze zaten er toch nog wel in. Ik wil het nu alleen echt eens goed gaan doen en in het voorjaar er een dag voor uit trekken.
 
Ik denk dat je eerst goed moet realiseren dat een coating compleet anders qua gebruik is dan een wax. Vorig jaar heb ik Gyeon Mohs aangebracht op 2 auto's, en ik was ongelofelijk onder de indruk van de reflecties, en de wetlook, en nu een jaar later ben ik dat nog steeds. Maar een coating aanbrengen is wel een stuk intensiever dan een wax of sealant, eerst is het verstandig je auto te polijsten, en afhankelijk van de staat van je lak ben je daar al snel 2 dagen voor nodig. Daarna kan je de coating in laagjes aanbrengen, en daarna moet de coating eerst uitharden voordat je de auto weer mag gebruiken. Al met al ben ik een dag of 4 - 5 nodig geweest, waarin de auto sowieso overdekt moet staan, en je ook een wat warmere temperatuur nodig bent.

Zoals je kunt lezen is het aanbrengen dus niet iets wat je "even" doet, maar dan heb je wel een beschermlaag die zich zelfs na een jaar met veel waxen kan meten qua glans, beading en sheeting, en daarnaast ook nog eens bescherming geeft voor lichte (was)krasjes.
 
Pfff 2 dagen of meer met een auto bezig zijn is niet echt mijn ding, denk dat echt goed polijsten niet echt nodig zou zijn aangezien ik er vanuit ga dat mijn auto is afgeleverd met een polijstbeurt.
Maar goed zou ik bijvoorbeeld niet het volgende kunnen doen:
-wassen-kleien-polijsten met lichte cut-polijst middelen verwijderen met iets van een gyeon prep-sealent aanbrengen
Dan hoef ik maar 1 keer te polijsten en kan ik daarna direct een sealent aanbrengen.
Of werkt het allemaal niet zo simpel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.