• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overzicht hardheid van de lak

Status
Niet open voor verdere reacties.

mk-us

Detailing guru
6 jul 2009
4.997
133
53
Zwaag
Ik zat zojuist een stukje te lezen betreffende de hardheid van de lak ( audi schijnt knetterharde lak te hebben als mij nu even niet vergis ).
Nu is mijn vraag:
is er ergens een overzicht te vinden per merkt oid zodat men kan zien in welke categorie de lakhardheid zicht bevind ( bv schaal 1-5 en audi is 5 )

In mijn achterhoofd houd ik uiteraard de aankomende gedacht:"ja leuk bedacht, maar wat indien een deel is overgespoten een X tijd geleden ).
Tja, géén idee. Krijgt ( om het maar ff simpelweg maar bij het voorbeeldje audi te houden ) de overgespoten lak weer dezelfde hardheid of heeft dit dan weer met name met de keuze van de spuiter te maken?!

Wie o wie kan mij hierin ( al is het maar gedeeltelijk ) bijstaan bij deze hamvraag.

Men alle kennis die hier te vinden is middels superdetailers / nooit-te-gek-om-wat-te-proberen-leden / spuiters etcetc moet het toch wel goed komen ben ik van overtuigd
 
Dat is moeilijk te zeggen, heb verschillende auto's gedaan van hetzelfde merk waarvan de ene lak hard was en de andere weer boter zacht. Uit de ervaring is wel gebleken dat over het algemeen de VAG/BMW/Mercedes lak behoorlijk hard is en bijvoorbeeld Opel en Honda weer redelijk zacht is.
 
Ford is ook zacht. Al 2 Ka'tjes gepoetst en niet normaal zo zacht.
Maar vind het idee van je echt goed!!!

Een handig lijstje als sticky lijkt me zeker een aanvulling voor dit forum.:) :) :) :) :) :)^
 
Helaas, je bent niet de eerste die erom vraagt en ook zeker niet de laatste.
Over het algemeen is Honda, Alfa en Subaru zacht en VAG en Duitse merken hard.
Peugeot, Renault, Seat (voor 2005), Ford en Engelse merken zijn redelijk zacht, niet extreem hard.

Maar zelfs per merk en zelfs kleur en bouwjaar kan het schelen.
Een lijst samenstellen is gewoon niet mogelijk.
Zoals Adrie altijd zegt: testspot, testspot, testspot...
 
Ik zal wel een keer een sticky maken hiervan, want deze vraag blijft maar terugkomen.... 8o
Antwoord is in ieder geval: het is onmogelijk hier een lijst van te maken....
De lak kan zelf bij hetzelfde merk en type auto verschillen in hardheid, zelfs per kleur!

Je komt het alleen te weten door het doen van een.....


:-"



TESTSPOT (jawel daar is ie weer! :)_[] )
 
JeePee zei:
Dat is moeilijk te zeggen, heb verschillende auto's gedaan van hetzelfde merk waarvan de ene lak hard was en de andere weer boter zacht. Uit de ervaring is wel gebleken dat over het algemeen de VAG/BMW/Mercedes lak behoorlijk hard is en bijvoorbeeld Opel en Honda weer redelijk zacht is.

Waarmee gelijk aangetoond is dat er geen gouden stelregel is: de zwarte Opel-lak op mijn Corsa (bj 2008) is knetterhard, terwijl ik eens wat krassen verwijdered heb op een zwarte Astra Coupé, die weer veel zachter was. ;)
 
Nee klopt, als ik bv. op mijn Astra te hard boen met een microfiber doek krijg ik zowat al swirls, terwijl ik laatst een blauwe GTC had die knetterhard was.
 
Een lijst samenstellen is niet te doen en een testspot is het juiste antwoord.
Voorheen gebruikte ik deze lijst (van polished bliss), maar na een paar testspots kwam ik erachter dat ook deze lijst niet juist was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.