• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overzicht producten

Joel 1987

Detailing trainee
11 feb 2021
19
45
Komend weekend verwacht ik mijn aangeschafte spullen om een begin te maken met detaillen.
Ik heb via dit forum wat spullen overgenomen van JeffKLb.

Omdat ik echt een groentje ben in deze wereld heb ik even goed gekeken naar wat er allemaal aan producten bij zit en wat ik nog nodig heb.

Deze producten verwacht ik komend weekend:

- DAP EVO 8mm
- Scholl compounding pads purple
- New fusso coat 12 months dark
- Meguiars suprime shine interior
- Menzerna heavy compound 400
- Poorboys World APC+D
- Poorboys World spray and wipe
- Poorboys World trim restorer
- Poorboys World Typhoon cleaner
- Poorboys World nattys blue
- Turtle wax clearvue

Volgens mij mis ik nog een paar producten:
- Fijn polijstmiddel (De Mezerna is redelijk grof?)
- Fijne pads (Scholl Purple pads zijn redelijk grof)
- Poorboys World Black Hole (om de auto mee te beschermen na het polijsten)

Zou het hiermee een beetje compleet zijn om een start te maken of mis ik nog wat belangrijks?
 
Laatst bewerkt:
De Black hole zou je desgewenst weg kunnen laten. Wat ik wel mos in het plaatje is non ferro of iets dergelijks en klei +glijmiddel.
Een ontvetter zoals gyeon prep om je werk te controleren en voor de wax.
 
droogdoek, washmitt, detaildoeken, padcleaner(bv tornado) en shampoo (bv Born to be mild van DODO)
Blackhole zou ik ook niet doen, wat mij betreft is fusso coat een dikke plus.
 
Dit product is bedoeld om vliegroest te verwijderen. Voor je gaat polijsten is dit toch wel een must imo
 
Kijk dat gaat al lekker zo, bedankt! :)


@johanj
Poorboys Typhoon cleaner is onder andere voor het reinigen van doeken en pads, dus lijkt me voldoende.
Droogdoeken, washmitt en detaildoeken heb ik.
Als shampoo gebruik ik nu Meguiars Ultimate Wash & Wax, dat lijkt me prima om de auto vooraf te wassen.

Dus ik mis nog een ontvetter en de Non Ferro.
Die ga ik nog even bestellen, dan zou ik dus redelijk compleet moeten zijn.....
 
Om de auto vooraf te wassen zou ik een goedkoop afwasmiddel gebruiken. Geen dreft
Afwasmiddel heeft een ontvettende formule die je wax gaat strippen. De wax die bij was &wax zit ga je sowieso terug verwijderen tijdens het polijsten. Wat ik doe na het kleien en non ferro is de auto infoamen met afwasmiddel. Hiermee was ik de auto ook eens grondig en dan grondig afspoelen . Afdrogen en kieren en naden droog ik na met de blower en daarna doe ik meestal nog een rondje prep hoewel dit niet nodig is en dan begin ik met polijsten
 
Volgens mij is tyfoon bedoelt voor microfiber, heeft zeer goed resultaat in de wasmachine, maakt het gewassen product zachter(dit wil je niet met je pads). Tornado is gemaakt om pads te reinigen.(mijn ervaring is dat je met 2 pufjes op je pad, deze grondig reinigt onder de kraan, zonder te wringen uiteraard). +1 nu in de aanbieding.
 
De omschrijving die ik op internet vind geeft aan dat ook pads hiermee goed gereinigd kunnen worden, dus dat ga ik eerst maar even proberen.

Wat denken jullie van de Mezerna heavy compound 400 en de paarse pads, is dat voldoende om mee te beginnen of heb ik echt nog andere nodig?
 
Dit is een moeilijke vraag waar eigenlijk niemand antwoord op kan geven. Elke lak is anders en Elke lak heeft een eigen aanpak nodig. Met de ene lak kun je staan buffelen met menzerna 400 en amper resultaat halen en andere lakken krassen al als je er naar kijkt. Dit is echt bij elke auto verschillend. De beste manier om dit te weten te komen is door een testspot te maken. Heb je zachte lak dan bekom je al resultaat met 2400. Heb je harde lak dan moet je misschien nog straffere compound/pads hebben of meerdere hits maken. De kunst is om zo veel mogelijk resultaat te behalen met zo weinig mogelijk cleatcoat weg te halen
 
Oke, duidelijk.


Deze producten zijn voor mij (als beginner) wel veilig te gebruiken?
De DAP zal ik ook rustig aan gaan proberen, maar ik wil niet het risico lopen dat ik te lomp omga met de laklaag.
 
Je hebt dus in huis om te...;

Wassen:
+ Emmers.
+ Grit Guard(s).
+Shampoo met wax.
+Washmit(s).
+ Droogdoek.
+ Kwasten/borstels.
+ APC+D.
...
- Shampoo zónder toevoeging.
Wassen met een Shampoo&Wax is zinloos en zelfs tegenstrijdig. Je legt een laagje over de lak die je schoon wilt maken en dus moeten producten eerst door de wax heen voordat ze bij de lak komen. Dreft of een goedkoop afwasmiddel ontvet, maar stript zeker je wax niet.
(Dreft ontvet nog sterker, maar bevat ook veel glans-en-spoelmiddelen. Na uitvoerig testen met Dreft waarbij er in allerlei verhoudingen is gefoamed en gewassen, kon het niet eens een ''simpel'' laagje Bathe+ echt verwijderen. Op sommige andere beschermingen beïnvloede het tijdelijk de oppervlaktespanning, maar dat was het dan ook)


Reinigen:
+ De-ironizer (Non-Ferro)
+ Klei + Spray&Wipe. (1:1 verdunnen met water is mogelijk)

Polijsten:
+ DAP Evo.
+ Grove pad(s).
+ Grof Polijstmiddel.
...
- Fijn pad(s).
- Fijn polijstmiddel.
- Ontvetter. (Nanolex - EX)
De Menzerna 400 is een grof polijstmiddel, maar geeft een goede finish. Dit betekent echter wel dat je 'm goed moet doorwerken om van de afbrekende korrels gebruik te maken. Op donkere lakken en/of kritische lakken is nabewerken met een fijne-combi wel aan te raden om tot een betere finish te komen, maar dit kan je simpelweg proberen
.
Dit grove polijstmiddel kan ook té grof zijn en dan behaal je misschien wel een mooi resultaat, maar ben je ook onnodig veel blanke lak aan het verwijderen.
Een ontvetter erbij is toch wel erg handig om je eigen werk te controleren. De olien in het polijstmiddel kunnen lichte krasjes/swirls/etc. vullen en zo het idee geven dat je ze verwijderd hebt. Na elke keer polijsten het residu afnemen en wat ontvetter gebruiken om het paneel na te wrijven.

De Typhoon zal vast wel je pads kunnen schoonmaken, maar het is een microvezel-wasmiddel. In de beschrijving staat het inderdaad wat vreemd beschreven;
''...een sterk geconcentreerd reinigingsmiddel dat alle microvezeldoeken, pads en applicators reinigt.'' Ik denk dat hier had moeten staan; ''Microvezeldoeken-pads-en-applicators. (Dus al deze dingen die microvezels hebben) Je kan voor het reinigen van je pads gewoon wat Dreft gebruiken.


Glaze / wax;
+ Black Hole
+ FUsso Coat.
- Foam applicator. (Disco Nero/Disco Rosso/Doppio)
Of de glaze nog veel nut gaat hebben na goed polijsten, dat betwijfel ik. Zeker als je ná het polijsten de Fusso Coat gaat gebruiken, welke ook flink een 'glaze-effect' kan hebben door al zijn olien/fillers, kan je hier al genoeg aan hebben en glaze buitenwegen laten.


Al deze producten zijn veilig te gebruiken, als beginner. Het is dan wel aan de beginner om zichzelf goed voor te bereiden op het gebruik ervan. ;)
 
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg!


Je hebt dus in huis om te...;

Wassen:
+ Emmers.
+ Grit Guard(s).
+Shampoo met wax.
+Washmit(s).
+ Droogdoek.
+ Kwasten/borstels.
+ APC+D.
...
- Shampoo zónder toevoeging. -> Poorboys Slick & Suds Concentraded Wash staat in m'n winkelmandje
Wassen met een Shampoo&Wax is zinloos en zelfs tegenstrijdig. Je legt een laagje over de lak die je schoon wilt maken en dus moeten producten eerst door de wax heen voordat ze bij de lak komen. Dreft of een goedkoop afwasmiddel ontvet, maar stript zeker je wax niet.
(Dreft ontvet nog sterker, maar bevat ook veel glans-en-spoelmiddelen. Na uitvoerig testen met Dreft waarbij er in allerlei verhoudingen is gefoamed en gewassen, kon het niet eens een ''simpel'' laagje Bathe+ echt verwijderen. Op sommige andere beschermingen beïnvloede het tijdelijk de oppervlaktespanning, maar dat was het dan ook)


Reinigen:
+ De-ironizer (Non-Ferro)
+ Klei + Spray&Wipe. (1:1 verdunnen met water is mogelijk)

Polijsten:
+ DAP Evo.
+ Grove pad(s).
+ Grof Polijstmiddel.
...
- Fijn pad(s). -> Softe pads ga ik regelen
- Fijn polijstmiddel. -> Menzerna Final Finish 3000. Ik begin liever iets te voorzichtig als te lomp.
- Ontvetter. (Nanolex - EX) -> Gyeon Prep in m'n winkelmand
De Menzerna 400 is een grof polijstmiddel, maar geeft een goede finish. Dit betekent echter wel dat je 'm goed moet doorwerken om van de afbrekende korrels gebruik te maken. Op donkere lakken en/of kritische lakken is nabewerken met een fijne-combi wel aan te raden om tot een betere finish te komen, maar dit kan je simpelweg proberen
.
Dit grove polijstmiddel kan ook té grof zijn en dan behaal je misschien wel een mooi resultaat, maar ben je ook onnodig veel blanke lak aan het verwijderen.
Een ontvetter erbij is toch wel erg handig om je eigen werk te controleren. De olien in het polijstmiddel kunnen lichte krasjes/swirls/etc. vullen en zo het idee geven dat je ze verwijderd hebt. Na elke keer polijsten het residu afnemen en wat ontvetter gebruiken om het paneel na te wrijven.

De Typhoon zal vast wel je pads kunnen schoonmaken, maar het is een microvezel-wasmiddel. In de beschrijving staat het inderdaad wat vreemd beschreven;
''...een sterk geconcentreerd reinigingsmiddel dat alle microvezeldoeken, pads en applicators reinigt.'' Ik denk dat hier had moeten staan; ''Microvezeldoeken-pads-en-applicators. (Dus al deze dingen die microvezels hebben) Je kan voor het reinigen van je pads gewoon wat Dreft gebruiken.


Glaze / wax;
+ Black Hole -> heb ik niet in huis, en ga ik dus ook niet aanschaffen
+ FUsso Coat.
- Foam applicator. (Disco Nero/Disco Rosso/Doppio) -> er zit een applicator bij de Fusso Coat, en hier thuis ligt nog het één en ander.
Of de glaze nog veel nut gaat hebben na goed polijsten, dat betwijfel ik. Zeker als je ná het polijsten de Fusso Coat gaat gebruiken, welke ook flink een 'glaze-effect' kan hebben door al zijn olien/fillers, kan je hier al genoeg aan hebben en glaze buitenwegen laten.


Al deze producten zijn veilig te gebruiken, als beginner. Het is dan wel aan de beginner om zichzelf goed voor te bereiden op het gebruik ervan. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik zou de Menzerna 2500 en 3500 als middel en fijne pasta er bij aanschaffen. Kijk ook een snaar de bij behorende pads van Scholl of Menzerna.
 
@Quantoxx
Ik heb inderdaad de Nanolex ipv de Gyeon in mn winkelmandje staan. Had al wat op internet gevonden dat deze wat makkelijker in gebruik zou zijn.

@GeBas
De Menzerna 3000 heb ik nu in m'n winkelmandje, dat lijkt me voor mij wel een mooie. Ik denk dat ik hiermee al wel een leuk begin kan maken.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Zojuist de bestelling maar geplaatst
- Menzerna Final Finish 3000
- PB Super Slick & suds
- EX Pre-coat spray
- Medium Cut Pad
- Soft Cut Pad
- Monello Non-Ferro
- Easy Detailling Duo Pad

Volgens mij heb ik nu alles wel om een begin te kunnen maken
Toch maar eens een zaterdag vrij plannen om te gaan oefenen op de Sirion
Die kan wel wat liefde gebruiken :)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik zou de Menzerna 2500 en 3500 als middel en fijne pasta er bij aanschaffen. Kijk ook een snaar de bij behorende pads van Scholl of Menzerna.
Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat menzerna 3 medium polishes en 3 finishing polishes heeft. Waarom de 3500 en niet de 3800 bijvoorbeeld? Ik denk ik vraag het aan jou menzerna-boy ;)