• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijstpads voor op de polijstmachine

Voor een beginnend detailer (zoals ik) is een dergelijk overzicht onontbeerlijk. 'k Wilde zelf ook zo'n overzicht gaan maken voor de pro pads van Monello, maar je bent me voor. :)

Bedankt voor dit overzicht!
 
Ik wou het namenlijk weten voor het werk omdat je daar verschillende auto's poetst en ik niet weet welke 3 pads in combinatie met inizio mezzo en finale je daar voor nodig hebt. Hoe doen tim en dennis dat bij Diventa Bella welke 3 pads gebruiken hun aangezien hun ook verschillende auto's polijsten.
 
Als ik de 10 pads uit mk-us z'n overzicht neem en de 3 polijstmiddelen, dan kun je 30 combinaties maken ...

Er is geen vaste regel dat polijstmiddel A met een polijstpad C gebruikt moet worden. De enige manier om erachter te komen welke combinatie van pad en polijstmiddel de juiste is, is door een testspot te maken.
 
O.a. om die reden had ik al met 3 verschillende kleuren gewerkt mbt de polijstmiddelen ( 'rood' / 'blauw' / 'grijs' ).
Als je dan bv naar de Mezzo kijkt, dan zie je volgende combi's: lichtgroen + wit + donkergroen + oranje + geel >>> 1 polijstmiddel maakt dus 5 combinaties mogelijk.

Met deze lijst zou je dus komen op: Inizio=3 mogelijkheden + Mezzo=5 mgelijkheden + Finale=3 mogelijkheden >>> 11 stuks waarmee je kan gaan stunten ( blauwe, rode en concorso als 0-polijstfactor niet meegerekend )

Daarbij is het wellicht handig om te weten dat je eerst de pad omhoog schaalt en dan pas het middel:
als mezzo en wit niet werkt dan ga je naar mezzo + oranje en niet naar inizio + wit als opschaling

Dan zijn er ook nog de nieuwe pads met al hun mogelijkheden, en als je naar Meg's kijkt dan hebben zij 'maar' 3 type pads ( compound / polishing / finishing ).
Je zou zeggen dat dit het allemaal makkelijke zou maken, maar daarentegen heb je juist minder stappen om uit te kiezen en ben je sneller geforceerd om te koekegluren wat welk middel met welke pad werkt,
en mis je daarom de extra ruimte om korter op te schalen middels een padkeuze.
Voor beiden valt er zowel pro als contra wat te zeggen maar dan komen we wellicht weer in een geheel andere discussie en zou het ( zeker in beginsel ) niet al te moeilijk maken
 
Ok, dus als ik het goed begrijp als ik ga polijsten op een normale auto begin ik eerst met de ligste pad+mezzo door een testspot te maken, lukt dit niet dan ga ik een zwaardere pad pakken. Zo moet het dan he?

Maar als ik het goed zie is het overzichtje niet van de nieuwe profecional pads zou een van jullie mij de combinaties daar van willen zeggen en pads. Zo weet ik namenlijk welke ik moet gaan aanschaffen.

En ik weet ook nog niet zeker of ik voor de Professional pads moet gaan aangeziencveel mensen zeggen dat deze niet goed kleven en snel loslaten
 
Ik begin meestal met een gemiddelde combinatie zoals een witte pad en Mezzo. Aan de hand hiervan kan ik besluiten op te schalen naar een zwaardere combinatie (en dan niet meteen een woolpad en Inizio :! ) zoals bijvoorbeeld een oranje pad en Mezzo.

Als je al veel auto's hebt gedaan, dan kun je uit ervaring wel opmaken dat bijvoorbeeld witte pad + mezzo op een VAG lak (VW, Audi, BMW, Mercedes enz.) gewoon te licht is, dan kun je meteen opschalen naar wat grovere middelen.
 
@Raffihno: gaat alleen om de oranje pad en niet om de andere kleuren pads, dit ivm andere lijm
Volgens mij staat er in het 2e rijtje de nieuwe type pads ( en kleurtjes ) .... ff denkbeeldig lijntje naar rechts trekken en je hebt een overzicht toch ?
Als je kijkt in de webshop dan staat er ook nog eens bij wat voor type pad het is ( lightpolishing / compound etc ), dan kan je 'm toch zelf een mooi plekje geven in het overzicht ?
Vergeet ook niet dat het geen must is maar een handvat, hetzelfde geld voor de DAP-standen: 4/5/6 of 4/3/2 .... een handvat om te laten zien dat je zowel opbouwt als afbouwt;
het is groot gedeelte ervaring en je gevoel dat je doet besluiten om stand 4 of stand 5 te pakken .... allemaal 1 grote brei met mogelijkheden waar ik gepoogd heb om het enigszins om te zetten naar plaatjes-denken.

In post #11 zie je in een notendop het verschil wat een bepaalde combi doet indien er op een harde / middel / zachte lak wordt gewerkt: zelfde combi en toch een andere uitkomst
( wederom handvat / plaatjes-denken en geen keiharde waarheid )

Wat Nicknameless aangeeft is dat men idd de wit+mezzo als startpunt gebruikt om te gaan ijken of je hoger/lager moet gaan.

Meen dat ik gisteren nog zag dat iemand een gele pad met inizio? gebruikte en er tegenaan liep dat er na de beurt weer krasjes te zien waren;
Ivo's gaf al aan dat dit zou kunnen komen vanwege de gele pad en dat een lichtere pad bv al afdoende had kunnen zijn om de oorspronkelijke defecten weg te halen, zonder met de ellende van de nieuwe krasjes achter te blijven.
Op zich nog niet erg omdat je sowieso moet afbouwen, maar is wel iets om rekening mee te houden en geeft dus aan dat er eigenlijk al te snel is opgeschaald met de pad en/of het middel.