• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polish with sealant en witte pad lichtste aanpak micro krasjes?

Nici

Detailing addict
8 aug 2009
301
62
Na mijn laatste volledige detailbeurt (inmiddels alweer aan aantal maanden geleden) viel het mij op dat er toch wat zeer lichte krasjes/swirls op de auto zitten. Deze waren mij tot dan toe nog niet zo opgevallen. Nu overweeg ik om de volgende keer na het kleien met Poorboys polish with Sealant op een witte pad eroverheen te gaan. De polish with sealant heb ik al in mijn bezit, maar de laatste keer alleen maar gebrukt als voorbereiding op de overige stapppen.

Het betreft een auto van nog net geen jaar oud. Ik wil daarom echt voor de meest "lichte aanpak" (die ook het minst van de lak zal verwijderen) gaan. Is de polsh with Sealant inderdaad de lichtste aanpak of zou ik bijvoorbeeld beter voor Rafini Finale met een niet schurende pad kunnen gaan?

Kan ilk naar het licht polijsten gewoon verder gaan met de glaze (White Diamond) of moet ik dan eerst de behandelde delen op een of andere manier reinigen (misschien met Spray & Wipe?).
 
Voor zeer lichte krasjes/swirls op een zachte lak, zou Finale op een groene pad kunnen helpen. Anders Finale op een witte pad of Mezzo op een witte pad, waarbij ik de laatste combinatie het meeste kans geef.
 
Misschien kan je mits er inderdaad geen echt polijstwerk is een polish&sealant nemen en een goed waxje.
 
Of Autoglym SRP. Verbergt ook die kleine krasjes tot je volgende polijst beurt.
 
Nici zei:
...Kan ik naar het licht polijsten gewoon verder gaan met de glaze (White Diamond) of moet ik dan eerst de behandelde delen op een of andere manier reinigen (misschien met Spray & Wipe?).

Sommige polijstmiddelen eindigen olie-achtig, een glaze is dat ook, ze zullen elkaar niet bijten maar schoonmaken is beter.
Als je een sealant gebruikt is er hier en daar discussie of je die over een glaze heen moet gebruiken. Andersom is zonde.
De PB met sealant zou dus inhouden (denk ik) dat je er geen glaze achteraan moet doen.
Ik heb alleen ervaring met de Dodo juice Lime prime, die geeft een beetje wolkjes effect als je niet schoonmaakt.
Maar dat effect schijnt ook op te treden als je teveel gebruikt :confused:

Het blijft proberen en ervaren, maar dat maakt het ook leuk ....

Hans
 
@Redcat: ik heb bij de vorige detailbeurt het volgende gedaan:
- Polish with sealant
- White Diamond
- EXP
De extra stap met White Diamond gaf (ondanks dat er al iets van een glaze in de polish with sealant verwerkt zit) eem mooier resultaat dan alleen Polish with Sealant en daar direct EX-P overheen. Vandaar. Op het PB forum wordt er wel op gezinspeeld dat de EX-P over White Diamond/Black Hole minder lang zou houden, dan dat je de glaze helemaal weglaat. Maar ik heb de huidige lagen ergans in April aangebracht en de EX-P is nog duidelijk aanwezig, dus tot nu te ben ik er wel tevreden over. Eigenlijk zou het logischer zijn om de PwS te vervangen door bijvoorbeel Professional Polish, maar ik wil de PwS "even" op gebruiken.

Ik overweeg nu toch om in elk geval de Polish with sealant met witte pad, eens te proberen. Welke plek gebruiken jullie meestal voor een testspot? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan ergens midden op het dak, maar dat is natuurlijk toch nog wel zichtbaar (iets minder dan bij de randen natuulijk), maar ik heb dan wel een fatsoenlijke lichtinval om te kunnen zien of ik tevreden ben met het resultaat.

Ik heb een vermoeden dat een deel van de krasjes ontstaan is bij het kleien. Zou dat kunnen? Ik heb de "normale" klei van Poorboys gebruikt.
 
@Nici,
Ik denk op basis van de door jou gebruikte middelen, dat jij je zult moeten houden aan jouw eerdere stappen plan. Vooral ook, omdat je eerst wilt opmaken wat je hebt.
Dat is denk ik nu de (helaas) nadelige factor bij een All-In-One product. Je doet consessies.

Met de klei van Poorboys World heb ik nog geen ervaring. (Ik heb het wel liggen). Kan dus niet bevestigen of dat product marring veroorzaakt. Overigens is marring wel wat anders dan swirls. Probeer vooral te herkennen of dat het is. Aan jouw omschrijving te lezen denk ik dat het gewoon swirls zijn.

Als laatste moet ik nog zeggen, dan wanneer je drie maanden geleden je voertuig gedetailed hebt, het niet ondenkbaar is dat er inmiddels weer beschadigingen zijn. Je gebruikt het voertuig neem ik aan gewoon, dus overwaaiend zand en stof doet de rest...

Succes met deze hitte en je voorgenomen werkzaamheden,
Aficior
 
Nou van de hitte zal ik met dit "klusje" hopelijk niet zoveel last hebben, ik wil er namelijk pas tegen het einde van deze maand aan beginnen, denk ik. Ik stelde deze vragen alvast, voor het geval iedereen me hier Rafini Finale voor zou gaan adviseren, aangezien de Rafini Finale op dit moment in de aanbieding is, had ik deze dan kunnen bestellen.

De krasjes zijn volgens mij geen marring, het zijn echt fijne krasjes. Ik vroeg me alleen af of dit soms toch door kleien kan worden veroorzaakt, of dat er dan echt sprake moet zijn van marring. Ik heb de klei namelijk een aantal keer wat "geluid" horen maken, maar ik kon verder niets aan de klei ontdekken (een nieuw stukje deed dit ook) en ik had op dat moment voldoende "glijmiddel" (Spary & Wipe) op de auto zitten.

Op welke stand zou ik de Dap (ouderwetse 500 versie 2) moeten instellen voor het lichte polijstwerk met Polish with Sealant op een witte pad?
 
In de handleiding van je DAP staat een mooi tabelletje met de snelheden bij te nemen stappen/producten.
Uit het hoofd zou ik voor polijsten al snel kiezen voor stand 4 à 5, maar experimenteren kan nooit kwaad.
Sommigen bouwen de snelheid af nadat lak gecorrigeerd is, voor mogelijk nog mooier resultaat.

Omdat jij een combinatie product gebruikt, zou ik ieder deel 'polijsten' op 5 of zo en 'waxen' op stand 1 of 2.
Dus afbouwen met de snelheid, nadat je tevreden bent met het behaalde polijstresultaat.