• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

PRO900 Rotary Review

TonCoronel

Detailing rookie
14 nov 2008
147
0
Laat ik beginnen met te melden dat ik nog nooit een review heb geschreven dus ik hoop dat het een beetje goed overkomt.

Daarnaast wil ik Carclean bedanken voor de mogelijkheid om de PRO900 uit de proberen.

Ik vermeld hier eerst de ervaringen en daarna komen de foto's aan de beurt.

Het vergelijkingsmateriaal voor vandaag:
- DAP 500 (Kloon TS24)
- Krauss Rotary
- PRO900

Op het eerste gezicht lijkt de PRO900 natuurlijk sprekend op de DAP500 met een ander kleurtje. Er zitten kleine verschillen in de behuizing maar zo klein dat je die niet merkt met het beethouden van de machine.
Wat gelijk positief opvalt is het gewicht van de PRO900 deze is aanzienlijk lichter dan de Krauss. Even de vergelijking in gewichten van de apparaaten:
- DAP 500 (Kloon TS24) - 2262 gram
- Krauss Rotary - 2876 gram
- PRO900 - 2042 gram
Dat scheelt toch weer bijna een kilo tussen de Krauss en de PRO900 en dat merk je echt tijdens het werk.
Ik was overigens ook verbaast dat de PRO900 lichter is dan de DAP500, ik dacht dat de motor van een rotary zwaarder was dan van een Excenter.

Goed, de ligging in de hand is natuurlijk gewoon hetzelfde als de DAP500 en daar is op het eerste gezicht weinig mis mee. Enig punt zo op het eerste gezicht is dat de greep op de kop wat groter had gekund maar ik heb begrepen dat dit helaas niet mogelijk is.

Het was de bedoeling dat ik de machine op een poetsklus zou gaan uitproberen die ik voor dit weekend ingepland had, een mooie blauwe BMW 130i met allerlei sportpakketten etc. Helaas was ik donderdag en vrijdag goed ziek en heb de klus daarom afgezegd. Dan blijft er dus maar 1 testobject over.... juist je eigen auto -> Audi S5. Deze is natuurlijk al strak gedetailed en niks op aan te merken:-& .
Maar helaas bij de dealer hebben ze mijn schuifdak afgesteld en een kat heeft een wandeling over de auto gemaakt dus het dak had wat werk.

Uiteraard eerst even met de DAP500 geprobeerd, zelfs met een oranje pad en de Menzerna Intensive Polish maar kreeg het er niet uit. Dan de PRO900 er maar bij pakken! Witte pad en de Menzerna Super Finish proberen.
Wat direct opvalt is dat deze Rotary in vergelijking met de Krauss fluisterstil is (ja hij stond wel aan ja) en een mooie slow start heeft, niet te kort en niet te lang.
Probleempje nog wel is dat er bij de standenknop geen snelheden staan en ik dus niet wist hoeveel toeren het apparaat maakte, ben maximaal tot stand 4 gegaan(dit bleek voldoende).
De terugval in toeren is wel groter dan bij bv de Krauss maar niet dusdanig dat je hem een standje hoger zou gaan zetten, niks mis mee.

De korte greep op de kop is op de wat hogere standen (3+) op zich geen probleem want het apparaat houdt zich mooi stabiel.
Bij lagere toeren lijkt de machine wat minder stabiel te worden en dan mis je wel een goede greep op de kop. Daarnaast heb je een minder goede grip op het apparaat dan met bv de krauss omdat je met je andere hand de 'steel' van het apparaat niet echt goed kan vastpakken omdat hij zo dik is. Bij de Krauss is er een dunner stuk waar de aan en uit schakelaar zit waardoor je het apparaat steviger beet hebt.
Bij de DAP500 of de Krauss heb ik nooit de extra handvaten gebruikt, vondt ik alleen maar ondingen die in de weg zaten. Toch maar de greep er op gezet voor nog een pass met de witte pad en ditmaal de menzerna intensive polish, en dit zorgt ervoor dat de PRO900 een heel stuk stabieler wordt ook met lagere toeren, toch blijft het jammer van de dikke greep aan de achterkant.

Wat me verder opviel is dat de PRO900 wel behoorlijk warm wordt en ook blijft, na 10 minuten gebruikt te hebben voelde de motor best warm aan en na 5 minuten nog, ik hoop dat dit geen probleem gaat opleveren als je er een paar uur mee moet werken.

Goed na nogmaals de excenter over de probleemplekken gehaald te hebben en hem verder te behandelen met alle glazes, prewaxes en waxes blablabla zag het dakkie er uiteraard weer super uit.

Resume:
De Pluspunten:
- Een heerlijk licht apparaat om mee te werken
- Goede startvertraging
- Terugval in toeren valt mee
- Stabiel op hogere toeren
- Stil
- Snoer heeft een goede lengte
- Met de meegeleverde handgreep een extra goede grip op de kop
- (Waarschijnlijk een stuk voordeliger als de echte professionele jongens??:eek:) )

De Min(dere)punten:
- Grip op het apparaat (de steel) vanwege de dikte, dit zorgt voor minder stabiliteit bij lagere toeren
- Geen snelheden aanduiding(lijkt me een kweste van een stikkertje)
- Snelheidsregelaar op een onhandige plek maar dit is niet aan te passen, kwestie van wennen en het went snel, zeker voor de mensen met een DAP500
- Warmte lijkt mij misschien een punt van zorgen

Conclusie: de Pluspunten wegen bij mij zwaarder dan de minpunten en ik zou de krauss zo vervangen voor de PRO900 als ie op de markt komt.

Owja tijdens het opruimen heeft vrouwlief de PRO900 ergens opgeborgen en ik kan hem echt niet meer vinden...... echt niet...... :)_[]
Jullie zullen vast wel een nieuwtestexemplaar van de fabriek kunnen krijgen :eek:)


Goed en nu de foto serie:

De PRO900:
IMG_7951.jpg


De DAP500 kloon:
IMG_7955.jpg


De Krauss Rotary:
IMG_7957.jpg


Verschil in grootte tussen de PRO900 en de Krauss:
IMG_7959.jpg


De Krassen:
IMG_7967.jpg

IMG_7968.jpg

IMG_7973.jpg

IMG_7974.jpg

IMG_7978.jpg


En het resultaat. Heb op allerlei verschillende manieren de foto's proberen te maken om te laten zien dat de krassen er echt uit zijn.
IMG_7980.jpg

IMG_7998.jpg

IMG_7981.jpg

IMG_7983.jpg

IMG_7984.jpg

IMG_7986.jpg

IMG_7987.jpg

IMG_7992.jpg
 
Nice review! :ja
Een degelijk handvat (op de kop) lijkt mij ook zeker erg nuttig. Daarnaast lijkt het me erg wennen om een "dikke steel" vast te hebben aan de achterkant.
Het is echt een DAP in een ander jasje. De techniek daarentegen... :)^
Benieuwd naar de volgende reviews van andere gebruikers. Bedankt voor deze iig!
 
Daarnaast heb je een minder goede grip op het apparaat dan met bv de krauss omdat je met je andere hand de 'steel' van het apparaat niet echt goed kan vastpakken omdat hij zo dik is. Bij de Krauss is er een dunner stuk waar de aan en uit schakelaar zit waardoor je het apparaat steviger beet hebt.
Bij de DAP500 of de Krauss heb ik nooit de extra handvaten gebruikt, vondt ik alleen maar ondingen die in de weg zaten. Toch maar de greep er op gezet voor nog een pass met de witte pad en ditmaal de menzerna intensive polish, en dit zorgt ervoor dat de PRO900 een heel stuk stabieler wordt ook met lagere toeren, toch blijft het jammer van de dikke greep aan de achterkant.

Mooie duidelijk omschreven review.:)^

Bovenstaand stukje over de "steel" is heel herkenbaar, ik gebruik zelf ook een compacte rotary met nagenoeg dezelfde afmetingen en vorm.
 
Als je de "dikke steel" wat te enthousiast hebt beetgehad dan heb je de koelopeningen afgedekt, waardoor het toestel mogelijk wat warmer is geworden...
Mooie review en leuk qua vergelijking tussen de 2 andere!
Maar die afwerking aan dat kabelgootje kan beter...euhm, oh ja het gaat over de lak: superresultaat :grinning:

Volgens mij weegt de DAP meer omdat het mechanisch meer onderdelen vraagt om een excentrische beweging te krijgen...
 
ben zelf benieuwd hoe erg hij terug valt in toeren, dit is mijn struikelpunt bij de ferm die ik nu heb..
vind dat zelf erg irritant
 
Ik vond het zelf erg meevallen, ik druk eigenlijk nooit veel met een rotary.
 
Mooie review, zit er eigenlijk een vergrendeling op voor de as zodat je makkelijk van backingplate kan veranderen of is dit hetzelfde systeem als dat van de dag?
Dit zou ik wel een nadeel vinden aangezien ik met de rotary toch redelijk vaak een andere backingplate neem, vaker dan met een DA.
 
aron147 zei:
ben zelf benieuwd hoe erg hij terug valt in toeren, dit is mijn struikelpunt bij de ferm die ik nu heb..
vind dat zelf erg irritant

Ja de terugval is er, maar ook ik druk persoonlijk niet zo met de machine, daarnaast geeft het eigenlijk ook een indicatie dat je te hard aan het drukken bent... ;)

rodders zei:
Mooie review, zit er eigenlijk een vergrendeling op voor de as zodat je makkelijk van backingplate kan veranderen of is dit hetzelfde systeem als dat van de dag?
Dit zou ik wel een nadeel vinden aangezien ik met de rotary toch redelijk vaak een andere backingplate neem, vaker dan met een DA.

Nee helaas hetzelfde systeem als de DAP500, met een sleutel loshalen.
 
Meestal zit er wel zo'n vergrendeling op de kop, alleen zit er die plastic kap overheen.
Dacht dat dat ook bij de DAP zo is (waarschijnlijk heb je daar niet zoveel aan omdat de as voor de backing plate vrij draait).
 
Tim, moet toch niet zoon probleem zijn om een steel met startknop er op te laten zetten?
Zal de wereld niet kosten, en zal het comfort en handling zeker ten goede komen.
 
ThaBird zei:
Tim, moet toch niet zoon probleem zijn om een steel met startknop er op te laten zetten?
Zal de wereld niet kosten, en zal het comfort en handling zeker ten goede komen.

Je zou zeggen van niet inderdaad, maar in de praktijk werkt het met die mannen niet zo. Maar we gaan het eens proberen te vragen. ;)
 
Zelf nog lichtjaren verwijderd van het werken met een rotary dus kan daar weinig over zeggen.
Wat ik wel vind is dat er een héle goede en duidelijke review geschreven is, waarvoor petje af !
 
ThaBird zei:
Tim, moet toch niet zoon probleem zijn om een steel met startknop er op te laten zetten?
Zal de wereld niet kosten, en zal het comfort en handling zeker ten goede komen.

Ik zat hier ook al aan te denken, maar tevens vroeg ik me af of je zo'n blokkeerknop ook wel daar wilt hebben waar je de machine
vastpakt. Voor je het weet heb je per ongeluk tijdens het werken die knop ingedrukt. :(

Zou een opening aan de zijkant van de plastic kap ter hoogte van die blokkeerknop een oplossing kunnen zijn?
Dusdanig dat je er met een vinger in kunt om die knop in te drukken. Ik weet niet hoeveel ruimte daarvoor is,
maar als dat werkt is het een simpele en redelijk goedkope oplossing.