• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Productadvies voor uitbreiding glaze/polish?

EV6-1992

Detailing trainee
17 mrt 2024
14
25
Hoi allen,

Op dit moment bestaat mijn uitgebreide was qua producten uit:

Was box foam
Wassen met poor boy slick
Waxen met collinite (of spray wax tussentijds)

Ik ga dit uitbreiden met hand pomp en touchless foam omdat de wasbox te agressief is. Daarnaast wil ik nog een extra stap doen voor het waxen en ik twijfel daarbij uit de volgende producten:

- Auto finesse triple polish
- Super resin polish
- https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-critical-finish-ultra-fine-cut-polish-100ml.html (of de lime prime) ik heb echter een KIA met eeeerg zachte lak dus dacht dat deze geschikter zou zijn.
- of een glaze zoals black Hole van poorboy

Doel is om nog een stapje extra te doen voor het waxen eens in de zoveel tijd. Ik heb al wat lichte krasjes en swirls. Echt machinaal polijsten is geen optie. Dus kwam ik op een AIO product die ik handmatig opbreng of een glaze product. Het is me echter niet helemaal duidelijk wat het beste is van bovenstaande.

Ook een beetje een vraag in het kader van zoveel merken en producten dat ik de juiste stap even niet zie.

De collonite wax wil ik trouwens ook vervangen voor een hybrid of sealant. Ik kwam daarbij uit op Meguiars ultimate liquid wax of dodo juice black widow. Zijn er wellicht nog andere opties die ik kan overwegen? Mijn beredenering was dat omdat ik ga uitbreiden naar een pre wax stap waarmee ook al extra glans komt, ik nu kan kiezen voor een langere standtijd in de hybride / sealant producten die wat inleveren op glans tov carnauba wax.
 
De Triple en SRP zijn All-in-One-producten, (Paint cleaner, glaze en wax)
De Black Hole is een glaze met paint cleaner.

De Critical Finish ken ik niet uit eigen ervaring, maar gezien de beschrijving is het een heeeeel fijn polijstmiddel. De Lime Prime, welke een glaze is met paint cleaner en een fijne korrel, is de grovere stap. Dit product ken ik wél en de korrel is eigenlijk bedoeld om de reinigende werking kracht bij te zetten en niet echt overtuigend te 'polijsten'.

Ik denk dat het een kwestie wordt van proberen en leren. Wat geeft voldoende resultaat. ;)

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een glaze (al dan niet met korrel of cleaner) en deze aftoppen met een goede bescherming.

Je zou een glaze kunnen testen om te kijken wat dit voor je doet op jouw lak. Dan kan je ook proberen om een stukje alleen met de Collinite-wax te doen en kijken of de ''voedende'' werking hiervan misschien al voldoende is. (Collinite 915 voor warme kleuren en meer wetlook of de 845 voor een ietwat meer glasachtige koude glans)
- Lime Prime is er in een klein flesje van zo'n €7,-.
- Aanbrengen/inwerken kan met bijv. een Doppio.


De Collinite's zijn hybride waxen. (Natuurlijke en synthetische ingrediënten) Zo ook de Black Widow.
Een sealant is een synthetische wax met in theorie een langere standtijd, maar deze ligt dan wel graag op een brandschone kale lak. (Hechting)

Als ik nu een wax zou moeten kiezen voor jouw zwarte lak en het feit dat je nog moet kennismaken met het waxen, dan zou ik hoogstwaarschijnlijk kiezen voor de Collinite - 915. Dit vanwege zijn hufterproof-heid en goede eigenschappen.
Als ik zelf een wax zou mogen kiezen, zou ik kiezen voor de Fusso Coat. Dit vanwege zijn voedende werking (fillers) en bizarre standtijd en eigenschappen. Het aanbrengen is vrij makkelijk, maar je moet er wat meer je koppie bij houden. (Flinterdun smeren, niet teveel wax op de pad per keer, pad iets vochtig houden)
 
Glans bereiken = polijsten
Collinite 845 verruilen voor ddj black widow of (erger nog) Megs ultimate liquid wax zal je geen grote verschillen in glans opleveren .
Af triple polish= een alles in 1 product
Autofininesse = een alles in 1 product
Ddj critical finish = een lichte polish
Lime prime =een cleaner glaze

Heb je wel eens aan ddj need for speed (basis = lime prime) gedacht? Deze vond ik fijn verwerken en evt top je em af met 845.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Persoonlijk ben ik geen fan van AIO producten, het lijkt heel aantrekkelijk om met één middel meerdere stappen te doen, maar het heeft zijn beperkingen.

Als je voor elke stap een ander product gebruikt, bepaal je zelf wanneer je van de ene stap overgaat naar de volgende stap, en dat doe je normaal nog een inspectie voor je besluit aan de volgende stap te beginnen. Bij AIO producten begin je met de verwerking, en onafhankelijk van wat de lak nodig heeft, kom je vanzelf in de volgende stap, onverschillig of dat te vroeg, te laat, of precies op het juiste moment is.

Gezien je aangeeft een extra stap te willen doen en niet machinaal te willen gaan polijsten, zou ik als extra stap kiezen voor een paint cleaner en/of voor een fijn polijstmiddel. Dat zal geen schokkend verschil opleveren, maar net iets meer glans (en iets schonere lak). Voor de paint cleaner zou je bijvoorbeeld PB Professional Polish kunnen kiezen, of de Professional Polish 2 als fijn polijstmiddel.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Ik deel de mening wat betreft aio producten dat gezegd hebbende vond ik Ddj nfs niet tegenvallen.
Af triple heb ik ook gebruikt maar NFS had ik wat meer mee.
Prof polish ,black hole,lime prime verwerken allemaal prima dus dat zouden ook aardige keuzes zijn imo.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Riez
De Triple en SRP zijn All-in-One-producten, (Paint cleaner, glaze en wax)
De Black Hole is een glaze met paint cleaner.

De Critical Finish ken ik niet uit eigen ervaring, maar gezien de beschrijving is het een heeeeel fijn polijstmiddel. De Lime Prime, welke een glaze is met paint cleaner en een fijne korrel, is de grovere stap. Dit product ken ik wél en de korrel is eigenlijk bedoeld om de reinigende werking kracht bij te zetten en niet echt overtuigend te 'polijsten'.

Ik denk dat het een kwestie wordt van proberen en leren. Wat geeft voldoende resultaat. ;)

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een glaze (al dan niet met korrel of cleaner) en deze aftoppen met een goede bescherming.

Je zou een glaze kunnen testen om te kijken wat dit voor je doet op jouw lak. Dan kan je ook proberen om een stukje alleen met de Collinite-wax te doen en kijken of de ''voedende'' werking hiervan misschien al voldoende is. (Collinite 915 voor warme kleuren en meer wetlook of de 845 voor een ietwat meer glasachtige koude glans)
- Lime Prime is er in een klein flesje van zo'n €7,-.
- Aanbrengen/inwerken kan met bijv. een Doppio.


De Collinite's zijn hybride waxen. (Natuurlijke en synthetische ingrediënten) Zo ook de Black Widow.
Een sealant is een synthetische wax met in theorie een langere standtijd, maar deze ligt dan wel graag op een brandschone kale lak. (Hechting)

Als ik nu een wax zou moeten kiezen voor jouw zwarte lak en het feit dat je nog moet kennismaken met het waxen, dan zou ik hoogstwaarschijnlijk kiezen voor de Collinite - 915. Dit vanwege zijn hufterproof-heid en goede eigenschappen.
Als ik zelf een wax zou mogen kiezen, zou ik kiezen voor de Fusso Coat. Dit vanwege zijn voedende werking (fillers) en bizarre standtijd en eigenschappen. Het aanbrengen is vrij makkelijk, maar je moet er wat meer je koppie bij houden. (Flinterdun smeren, niet teveel wax op de pad per keer, pad iets vochtig houden)

Je zou ook na het wassen https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-professional-polish.html kunnen gebruiken om de lak te reinigen en helemaal schoon te maken, daarna https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-black-hole-show-glaze-for-dark-colored-vehicles.html om swirls etc. te verbergen en dan de 845 aanbrengen; of zoals gezegd alleen de black hole aangezien deze ook reinigt;
Heren, als ik dus black hole gebruikt is het gebruik van PP overbodig? Of zie ik het verkeerd? Of is het toch zinvol om eerst PP en erna Black hole aan te brengen?
 
Er zit een cleaner in blackhole dus dat spul is het proberen waard en zou ik in 1e instantie prof polish achterwege laten. Ikzelf heb blackhole alleen gebruikt na het polijsten dus dan is de lak al schoon.
 
  • Leuk
Reactions: Riez
Ik zie dat BH volgens de beschrijving ook zou moeten reinigen, ik heb het nooit gemerkt in de jaren dat ik het gebruikt heb, en denk dat het zeker niet zo diep en grondig de lak reinigt zoals een echte paint cleaner zoals PP. In mijn optiek heeft het dus zeker zin om eerst PP te gebruiken.

In het verleden had je ook sample kits met 4 flesjes van 120ml, dat was genoeg om een aantal keren een auto te behandelen, die kosten ruim 30 euro per set, en daar zat bijvoorbeeld 1x shampoo, 1x professional polish, 1x black hole en 1 x exp in. Jammer dat die sets er niet meer zijn om eens te proberen of het voor je werkt.
 
Bij glazes met paint cleaner is het lastig te zien welke effecten nou daadwerkelijk iets doen. In theorie reinig je de lak met de paint cleaner, maar tegelijkertijd smeer je het vol met oliën van de glaze.

Ja, er is een beste manier, wat betreft je vraag; Lak reinigen met paint cleaner om vervuiling te verwijderen en zo meer effect te kunnen krijgen van je glaze.

Ga ik het nog een stapje verder zetten; Een paint cleaner werk je goed in om te reinigen. Dus per paneel ben je de kleine cirkels aan het maken met je handpad. Mijn idee hierbij is dat je dan net zo goed een fijn polijstmiddel kan gebruiken zodat je ook nog lichte krasjes/oxidatie/dofheid/etc. verwijdert, met dezelfde moeite. ;) Als je hiermee resultaat boekt, is dit ook duurzamer dan glaze smeren, omdat je niks verhult, maar daadwerkelijk meer glans hebt gecreëerd.

(Paint Cleaner is, kort door de bocht, een polijstmiddel zónder korrels erin)

Dus, ga je een glaze testen en kijken wat het voor je doet of als je dan toch een product goed moet inwerken, spendeer je dan meer tijd en neemt gelijkt een fijn polijstmiddel?

Dan zou je ook nog kunnen kiezen om alle stappen te doen, dus fijn polijsten + glaze + wax. :p

Het zal een kwestie worden van proberen en leren.
 
@Cordoba ik snap wat je zegt alleen wanneer je 2 producten moet inwerken/uitwrijven handmatig ben je er snel klaar mee denk ik.
In hoeverre Blackhole echt clean is voor mij slecht in te schatten omdat ik altijd de auto vantevoren gepolijst heb.
Ik zou zeggen probeer alleen blackhole en werkt het dan niet goed genoeg pak dan een volgende keer Prof polish mee.

De punten die @Quantoxx aanhaalt t.a.v. een licht polijstmiddel kan ik me ook wel in vinden trouwens maar ik denk dat voor TS gebruikersgemak ook flink meetelt gok ik en Blackhole is super easy.
Trouwens wanneer de lak echt zo gevoelig is gebruik dan mf doeken met gesloten lus zoals een Gyeon baldwipe bv dat scheelt ook veel.
 
Het zijn inderdaad een paar extra stappen, @Ric325i . Moet je ook net maar zin in hebben, inderdaad.

De reden dat ik de Lime Prime noemde, is omdat deze in een kleine flesje verkrijgbaar is. Ik dacht ook, net als @Cordoba, dat er op z'n minst van die sample-flesjes te krijgen waren. Maar kan mij heugen dat deze uit de shop zijn gehaald omdat deze veel werden gekozen i.p.v. de grotere volumes.
 
Ja erg jammer dat het enkel grotere flessen zijn. Maakt het erg lastig om een keer wat nieuws te proberen. Zou graag vaker willen variëren maar dan heb je gelijk veel grote flessen in huis die toch een keer op moeten!

DoDo Juice heeft nog wel wat kleinere flessen, denk dat ik die ga proberen en dan Lime Prime of Critical Finish. Snap dat AIO producten minder effectief zijn dan stand alone producten maar 3 lagen aanbrengen wordt me iets teveel.
Zou ik die moeten aanbrengen met de Cutting en finishing hand pad? En dan lime net cutting kant en critical met finishing kant?

Zouden beide producten iedere 2/3 maanden gebruikt met bovenstaande pad kunnen worden of ben je dan je laklaag te veel aan het cutting over een periode van bijv 4 jaar?
 
@EV6-1992 ,ik heb mijn BMW 10 jaar gehad en in de 1e jaren zeker 2/3 keer per jaar gepolijst (flink gecorrigeerd) dus er is echt wel wat mogelijk qua meermaals polijsten als je de juiste middelen gebruikt.
Hetzelfde geld voor de Prius (stuk zachtere lak)van mijn vriendin die is ook elk jaar aan de beurt.
Ik denk dat wanneer je jouw Kia met een finishing polijstmiddel/pad zou polijsten dat er jarenlang niks aan de hand is.
 
  • Leuk
Reactions: EV6-1992
Als ik het mij goed herinner, is de gele kant vrij hard. Men gebruikt deze meestal om te polijsten op plekken waar je machinaal niet goed bij kunt.

Ik vermoed dat de gele zijde misschien iets té hard kan zijn. De zwarte zijde neemt wat meer product op zodat je deze beter kunt verspreiden en dat is waarschijnlijk meer het effect wat je wilt. (Proberen = leren)

Pin mij er niet op vast, maar ik kan mij heugen dat er op het forum een topic was waarbij Carclean (Dennis) flink grof gepolijst had nadat er lichtjes geschuurd was. Er was toen zo'n 8 micron verwijderd. (Zelf dan heb je nog een gezonde lakdikte over voor jarenlang)

Mijn vermoeden is dat je niet elke 3 maanden bezig zal zijn. Zeker niet als je een boostend product gebruikt om bij elke x-aantal wasbeurten een nieuw laagje extra bescherming aan te brengen. (Mijn auto staat al maaaaaaanden alleen in die extra laagjes en verder niks)
 
  • Leuk
Reactions: EV6-1992