• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Remklauwen reinigen, waar op te letten?

Snitser

Detailing chief
21 mei 2008
1.311
85
Hoi mede-detailers,

Als de zomerbanden er weer onder gaan wil ik eigenlijk mijn remklauwen even goed schoonmaken, zonder ze helemaal te demonteren. De middeltjes heb ik wel, maar de vraag is meer, moet ik nog ergens op letten. Wou ze inborstelen met APC of Super Degreaser, en dan met een zachter broes afspoelen....

Ben benieuwd naar jullie tips en tools.
 
Wat je moet doen en waarmee hangt ook een beetje van de kwaliteit van het materiaal af.
De ervaring die ik heb met Engelse onderdelen is dat ze echt wel jaarlijks kopervet achter de blokken nodig hebben.
Dat helpt ook tegen roest op de randen van de zuigers.

Ergo; even de blokjes eruit. Die apart schoonmaken en wat kopervet op het drukvlak naar de zuiger
Klauw zelf kan minder kwaad als je - met de blokken eruit - maar niet tegen de rubberen afdichting van de zuiger aan gaat zitten raggen.

Paulus heeft laatst nog die van zijn droomauto gedaan, zagen er super uit.

Hans

Edit; En als je het vaker doet een "Easybleed" kopen. Kan je er eest opzetten en als je de leiding dan afdopt komt er geen lucht in door de druk die je er op kunt houden
 
+1 Hans! Erg opletten met sterk ontvettende middelen, want als het kopervet weg is krijg je slepende klauwen.

DSC05320.jpg


Demonteren is gewoon het beste, kun daarna ook alles weer goed in het kopervet zetten!
 
Dat is afhankelijk van hoe lang die er al inzit. Ik zou hem gewoon mee vervangen. Je moet toch ontluchten.
 
Als de auto met abs is uitgerust zou ik ze niet te snel helemaal gaan loshalen. Het ontluchten kan daarna nog al eens een vervelend karwei worden doordat er in het abs gedeelte lucht kan komen die er niet makkelijk uit wil als je de wagen niet aan de computer kan hangen.
Als het echt nodig is zou je ze van de houder kunnen halen maar zonder dat je de hydraulische leiding los maakt van de remklauw.
 
Het mooiste is demonteren,
Indien je voor dat je de remleidingen loshaalt het pedaal een paar cm intrapt loopt het reservoir niet leeg en is het makkelijker ontluchten
Het zgn compensatie gaatje is dan afgesloten dus stroomt er geen vloeistof van het reservoir naar de hoofdremcilinder
 
franssie,

klopt, maar zoals je leest gaat de ABS dan moeilijk doen.
omdat je zonder computer het systeem niet kunt rechtzetten/resetten.
 
zelfontluchtend door die kleine kanalen en leidingen??

Zolang de lucht niet in de ABS unit zit en alleen aan de kant van de klauwen zou ik het risico wel durven nemen, gewoon simpel ontluchten op de ouderwetse manier met 2 man, 1 pompen en druk vasthouden, de ander op dat momen even de kraan open zetten.

wel of geen ABS maakt dan niet uit
 
Ik zou ze lekker laten zitten.. en dan met APC / Super Degreaser het een en ander schoon borstelen. Het wordt sowieso beter dan dat het was ;)
 
D20VT zei:
Zolang de lucht niet in de ABS unit zit en alleen aan de kant van de klauwen zou ik het risico wel durven nemen, gewoon simpel ontluchten op de ouderwetse manier met 2 man, 1 pompen en druk vasthouden, de ander op dat momen even de kraan open zetten.

wel of geen ABS maakt dan niet uit

Je komt er pas achter dat er lucht in de ABS unit zit als je denkt klaar te zijn met ontluchten.
Terwijl je pedaal zijn positie moet blijven vasthouden als je deze volledig intrapt, zakt hij langzaam weg tot op de bodem. Voelt aan alsof de O-ringen in de hoofdremcylinder lekken.
Eerst denk je dat je niet goed ontlucht hebt en ga je nog een keer ontluchten.... en dan nog een keer... Ach ja... laten we zeker van onze zaak zijn en het nog een keer doen...
Vervolgens ga je niet lachen als je merkt dat je pedaal blijft wegzakken terwijl hij zijn positie moet blijven vasthouden. ]-0

En als je de software (en hardware) hebt om met de computer te ontluchten dan moet je ook nog weten welke procedure je moet volgen.
Moderne techniek is niet altijd fijn...
 
en demonteren van een moderne vag klauw? zonder het nodige gereedschap gewoon onbegonnen werk! de zuiger moet terug ingedraaid worden doormiddel van een speciale sleutel die niet goedkoop is, er zijn zelfs systemen die vereisen dat je de klauwen eerst via de computer in rust zet(volledig ingetrokken) anders krijg je nooit of te nimmer je klauw van je schijf,....pffffff waar is de tijd dat een klauw lossen 2boutjes lossen was? en dan met een hamer de zuigertjes laten schrikken zodat ze zich terugtrokke.... gewoon niet demonteren is mijn advies!
 
Als je niet veel weet hebt van de remmen , dan zou ik zeggen : "blijf er dan met je poten vanaf" ( niks gemen mee bedoelt hoor ).

Want als er door losdraaien van iets gaat lekken of niet goed vast wordt gezet , dan ben je gewoon het haasje.Remmen zijn het belangrijkste van de auto.Zonder ben je niks;) :idee .

En als je de klauwen demonteerdt en daarna weer erop zet.En er zit maar 1 klein luchtbelletje in dan kan je bij een noodstop nooit meer optijd stil staan!!!!

Veel mensen denken er toch iets te luchtig over.

Beste is gewoon dit samen met iemand doe die het al vaker heeft gedaan.;)

Want met je remmen moet je niet zomaar gaan spelen;)
 
@rst-smurf: indien je een handleiding hebt is het echt doenbaar!!! maar ik kan niet meer doen dan je gelijk geven, het is echt spelen met je eigen en andermans leven...dus wees zeer voorzichtig!
en ook als je de kleine kneepjes niet kent(zoals kopervet achter de remblok bvb) blijf je achter met mooie propere remklauwen....die piepen tijdens het rijden en remmen! en dit willen we ook niet...toch?
 
Jongens... niet zo bang. Het valt allemaal best wel mee. Het is net zoals bij het detailen. Lees je even goed in en begin niet zo maar aan iets zonder je zelf goed ingelicht te hebben.
Ik doe al jaren zelf mijn remmen, remblokken vervangen, remschijven vervangen, remmen ontluchten.
Echt het lijkt allemaal veel moeilijker dan het is.... Gewoon gezond verstand en de juiste gereedschappen en technisch inzicht, meer is er niet voor nodig.

Wanneer je een remklauw verwijderd van de remleiding zal niet ineens alle remvloeistof uit het systeem lopen :no Het zal langzaam druppelen, meer niet, zeker als je de dop op het reservoir zit. Je hebt ook speciale klemtangen waarmee je de rubberen leiding tijdelijk even dicht kunt knijpen, loopt er niets uit. Klauw er weer op, remmen weer ontluchten, klaar, en als je toch aan het ontluchten bent ververs meteen de remvloeistof.

Belangrijkste is als je de remklauw verwijderd dat je de remmen altijd ontlucht.
 
stimpy denk er ook aan dat hier sprake is van het reinigen van de klauw,
reinigen doen we met productjes en jawel ook water,
1 druppel water in je remsysteem is mss nog geen ramp, maar 10 druppels verlagen het kookpunt van je remvloeistof al aanzienlijk,
wat als gevolg heeft dat als je fors doorremt je remvloeistof zo warm word dat ze begint te koken,
er gas ontstaat in je remleidingen... en de gevolgen zijn GEEN remmen meer!(dit komt doordat er een extreme druk gezet word tijdens het remmen op je remvloeistof, deze perst zo goed als niet samen waardoor je remzuigers zicht tegen je remblok duwen , remblok verplaatst zicht richting remschijf, maakt contact, en remt je wagen af, zit er lucht/gas in je
remsysteem werkt dit princiepe niet meer omdat het gas wel samen gedrukt kan worden en de benodigde druk nooit meer kan opgebouwd worden)

beter voorzichtig zijn,

je kan uiteraard ook je remklauw demonteren(2 bouten) en ze niet loshalen, werkt niet 100% leuk/makkelijk maar het is de "veilige" oplossing!


en wil het nu lukken dat ik net met een remklauwprobleem zit? nieuwe remklauw van over kleine 10.000km...en ze blijft plakken(dus schijf word kokensheet+velg krijgt een temperatuurtje waar je van schrikt, en men wagen is precies een ijskar als ik voorbij kom.... rinkel schuur schuur rinkel rinkel kletter kletter)
ben zelf auto mechanieker van opleiding...wel zonder werkervaring moet ik bekennen en ik begin er NIET zelf aan!
 
@stimpy: doe maar gewoon wel bang ! ! !

Je geeft zelf al aan waarom: juiste kennis + juiste gereedschap + juiste verstand >>> daar zit nu net de crux !
Bij gebrek aan 1 van deze 3 pijlers mag het angstzweet de bilnaadjes uit gaan kruipen, persoonlijk zie ik liever niet iemand op de weg die omwille
van 1 der 3 de boel niet juist voor elkaar heeft en weet ik voor wat ellende kan veroorzaken.

Heb je ze alle 3 wel, dan is er idd niks aan het handje en kan je gewoon je gang gaan.
In vergelijking: je gaat een newbie toch ook geen rotary + zooi pads geven en dan zeggen:"hier tijger, ga jij maar lekker je gang op deze veyron" ;)

Maar goed: de vraag van de TS was oorspronkelijk hoe je het beste het geheel kan kuizen zonder demontage .... we wapperen dus met z'n allen eventjes weg :-"
 
@mk-us: klopt, dat zei ik inderdaad. Okay remklauwen verwijderen en ontluchten is een klusje voor de gevorderde sleutelaar, maar remblokken/schijven vervangen kan iedere Jan met de pet.

@Acc_Focus: De werking van remmen is mij bekend, ik heb voertuigtechniek gehad als onderdeel van mijn chauffeursdiploma ;) Je kunt inderdaad de remklauw laten zitten aan de remleiding, gevaar zou alleen kunnen zijn dat de remleiding breekt of scheurt, dan ben je echt nog veel verder van huis, maar goed.

Als je het echt veilig wilt doen, gewoon laten zitten en alleen de plekken schoonmaken waar je goed bij kunt, dat zijn ook vaak de delen die in het zicht zitten, met remmenreiniger kom je al een heel eind. Mijn klauwen heb ik zwart gemaakt, ze hoeven niet op te vallen ;)