• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review] 3M Sun Gun

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.748
98
37
Review: 3M Sun Gun


Inleiding:

Aller eerst even vermelden dat deze review gegroeid is uit de samenwerking tussen 2 forumleden, Bartr123 en mezelf. Bart leverde de Sun Gun en ik mijn (on)-kunde in het schrijven van review.
Het gaat dus voornamelijk over de Sun Gun, maar het is moeilijk enkel hierover een review te schrijven en daarom dat ik dit verhaal meer ga opvatten als een vergelijking tussen de Sun Gun en de Brinkman( verkrijgbaar bij carclean). Ik hoop jullie met deze review/test weer wat bij te brengen!



Het toestel:
Goed, eerst maar even kijken wat we nu gaan reviewen, wel de Sun Gun? Wat een pistool... Nee hoor geen schrik er gaan geen gewonden vallen. De sun gun is eigenlijk een uit de kluiten gewassen zaklamp die vooral in het wereldje van de carrosserie herstellingen wordt gebruikt om te colour-matchen. Nu als je er mee kan colour-matchen moet deze toch ook goed werken als lamp om lakdefecten mee te zien. Vandaar ook de aanschaffing van deze beauty door Bart. De kostprijs is wel een pak hoger dan die van de brinkman en of het deze echt waard is zal ik later nog op terug komen.

Enkele foto's ter vergelijking van de apparaten:
sungun1.JPG

De brinkman en de Sun Gun, deze laatste in de doos waarin hij geleverd wordt.

sungun22.JPG

Zijaanzicht, onmiddelijk valt op dat de sun gun een pak groter is.

sungun2.JPG

Bovenaanzicht, de brinkman met dubbele lampjes en de sun gun heeft 1 enkele lamp.

sungun3.JPG

Hoogte verschil tussen de beiden.


Goed, nu heb je een idee hoe beide lampen eruit zien. Wat onmiddellijk opvalt is dat de sun gun een pak groter en zwaarder is, echter voelt hij ook een pak degelijker aan. Het handvat van de sun gun ligt makkelijk in de hand en doordat de batterij aan de onderkant zit is hij ook goed uitgebalanceerd. De brinkman daarentegen voelt veel 'plastiekerig' aan, meer speelgoed achtig. Hierin merk je al onmiddellijk een gedeelte van het prijsverschil.
De brinkman komt met twee xenon lampjes en de sun gun met 1 halogeen lampje dat je kan laten branden op 32 watt of op 50 watt. Dit door de schakelaar respectievelijk één of twee keer in te klikken, een derde keer klikken schakelt de lamp uit.
Door het verschil in soort lamp krijg je ook een verschil in kleur van licht.


Ik breng u het licht:
Goed nu tijd voor enkele vergelijkende foto's, onder de foto staat steeds vermeld met welk toestel er belicht werd en in welke stand. De foto's zijn steeds vanaf dezelfde plek gemaakt met gelijke instellingen en zonder flits en ook met de lichtbron op ongeveer gelijke plaats.

sungun4.JPG

Zonder extra belichting, zonder flits, in een donkere garage dus.

sungun5.JPG

De sun gun in stand 1

sungun6.JPG

De sun gun in stand 2

sungun7.JPG

De brinkman met twee lampjes aan


En nog even een paar foto's aan de andere kant van de wagen
sungun8.JPG

De sun gun in stand 1

sungun9.JPG

De sun gun in stand 2

sungun10.JPG

De brinkman met twee lampjes aan


Op vorige foto's kan je duidelijk zien dat de licht kleur en licht intensiteit tussen de twee lampen verschillend is.
De sun gun schijnt een pak feller en witter schijnt, de brinkman daarentegen geeft een geler licht af.

Voor het spotten van defecten in de lak is de sun gun gewoon beter, heb ook daar geprobeerd foto's van te maken maar deze zijn niet zo goed gelukt. Tevens ben ik ervoor naar de buren moeten gaan want hier thuis staat momenteel geen enkele auto met swirls.
sg.jpg

De sun gun

br.jpg

De brinkman

De sun gun, laat meer en duidelijker de defecten in de lak zien.


Conclusie
Ik vind de Sun Gun een geweldig ding om de lak met te inspecteren en te evalueren, om snel tijdens het werken even te kijken neem ik liever de brinkman. Dit omdat de brinkman toch wat lichter is en vooral een pak goedkoper, hierdoor kan je er iets minder voorzichtig mee zijn en is het ook niet zo erg als hij een keer tegen de grond gaat. Als je dat zou doen met je sun gun sta je wel even te vloeken.
Voor het echt inspecteren is de sun gun gewoon beter omdat hij de defecten beter toont, is hij echter zijn meerprijs(sun gun kost een 350€ tegen de 40€van de brinkman) waard?
Voor mij persoonlijk niet, ik zou hem te weinig gebruiken. Voor een professioneel detailer of detailer in bijberoep denk ik wel, het geeft je de kans beter de lak te kunnen bekijken en beter te kunnen evalueren of je goed bezig bent/goed werk hebt geleverd.
Het is en blijft een pracht ding maar ik zal hem persoonlijk niet aankopen.

Bedankt voor het lezen, en tot de volgende review.
Opmerkingen en commentaar zijn zoals altijd welkom!

Groeten,
jan
 
Jan,.dank voor deze revieuw. sluit me aan bij jou opmerking dat het voor de gemiddelde detailer een dure aanschaf is....Maar voor de profi daarintegen, die hem vaker gebruikt, kan het wel uit denk ik.
 
Voor iemand die zijn brood moet verdienen met detailen is de sun gun idd een goede investering.
Kan die wss nog inbrengen op kosten van de zaak, zodat de investering een stukje minder word.

Maar mensen zoals ik hebben er niet echt nood aan, een brinkman of andere verlichting kan de klus ook probleemloos klaren.
 
Was eerst ook een beetje sceptisch voor het voordeel maar de Sun Gun is echt scherper en feller dan de Brinkmann, mag ook wel voor dat prijsverschil ;)
 
Deze review geeft dus heel mooi aan dat Carclean een heel goed Value for Money produkt aanbiedt met de Brinkmann. Tuurlijk de Sun Gun is een prachtig ding met uitmuntende prestaties maar ik denk dat 99% van de forumleden prima uit de voeten kan met de Brinkman.
 
Mooie revieuw Jan,het vershil tussen de beide lampen is duidelijk zichtbaar,voor de gemiddelde detailer is de Brinkman een perfecte lamp,
Is de Sungun een toegevoegde meerwaarde voor een fanatieke detailer cq bedrijf? Het antwoord is ja,mits je het royale prijsverschil er voor over hebt.
De reden dat ik de Sungun heb gekocht is mede ontstaan door de goede recenties die ik er over heb gelezen.
Vooralsnog houd ik mijn Brinkman er gewoon bij.

Bedankt voor het schrijven en het maken van de bijbehorende foto's!
 
Mooie review en wij hebben de Sun Gun inmiddels ook in huis. Hij is een stuk duurder, dat is zeker waar, maar hij heeft ook meer lichtopbrengst.
 
BlackPassat zei:
Deze review geeft dus heel mooi aan dat Carclean.com een heel goed Value for Money produkt aanbiedt met de Brinkmann. Tuurlijk de Sun Gun is een prachtig ding met uitmuntende prestaties maar ik denk dat 99% van de forumleden prima uit de voeten kan met de Brinkman.

Ben ik helemaal met je eens! Bovendien moet je ook de Brinkmann 'leren' gebruiken. Ik vermoed dat er diverse detailers zijn die hun techniek daarin nog kunnen verbeteren: debrinkmann op een meter afstand van de lak geeft bijvoorbeeld een ander beeld dan de lamp op minder dan een halve meter van de lak.

@Jan, uitstekende review weer! :)^
 
Goede actie heren !
Kort, helder, foto's .... houd het maar bij kunde van het schrijven van een review Jan.

Heb nog wel een 2 vraagjes: ik las
rodders zei:
Door het verschil in soort lamp krijg je ook een verschil in kleur van licht.
+
rodders zei:
De sun gun schijnt een pak feller en witter schijnt, de brinkman daarentegen geeft een geler licht af.
Heeft dit kleurverschil nog enig invloed tijdens de klus of is het een minder interessant gegeven daar je alleen de defecten opspoort en de lamp erna toch weer uit zet?
Ik doel op kleur lamp + kleur lak = gezichtebedrog oid ( geen idee, nog niet met een lamp gewerkt )

Ik weet dat bij de auto-xenon-lampen je verschillende K-waardes hebt om uit de kiezen ( de 6000 is bv blauwer dan de 4000 ).
Zit er tussen de 3M en de Brinkman daar ook een verschil in?

Verder was goed te zien dat de 3M een veel ruimer bereik heeft dan de Brinkman, lijkt mij als leek wel prettiger werken.

In elk geval dank Bart voor het ter beschikking stellen van de 3M, en beide heren dank voor de goede test !
 
De Sun Gun heeft daglicht neutraal licht, en is dus kleurecht. Daarmee kan je dus ook het best de situatie beoordelen alsof de auto buiten staat. De Brinkmann is voor kleurechtheid niet te gebruiken, omdat deze geel licht geeft.
 
Is dat een speciale halogeen pit van 50w? of kun je die ook los kopen van philips oid?

Edit: Zijn speciale lampen, rete duur............
 
Helder, dank je Tim !
Dan mag ik daaruit concluderen dat het dus iets is wat bij de pluspuntenlijst gezet mag worden !
 
bartr123 zei:
Is de Sungun een toegevoegde meerwaarde voor een fanatieke detailer cq bedrijf? Het antwoord is ja,mits je het royale prijsverschil er voor over hebt.


Dat vind ik nou een prima verklaring en antwoord; de Sun Gun is verreweg de beste lamp voor het detailen. Dat het ding duurder is, doet daar niets aan af. Voor de fanaticus, 'detailer met poen' of professional is dit DE keuze :ja

Sommigen hier detailen met een Festool rotary vanwege de prestaties; zoiets is ook bedoeld voor de fanaticus, 'detailer met poen' of professional. Onzinnig om te praten over de prijs/kwaliteitverhouding, want het gaat om de vraag "welke is het beste?"
 
Nu zat ik vanmiddag een docu over de bouw van de R8 te kijken..........wordt de final lakinspectie met een lamp uitgevoerd met 2 rijen leds.
 
@Tinus Als een product 10 x zo duur is en slechts marginaal beter, mag dat best vermeld worden. 10x zo duur zal trouwens nooit 10x zo goed betekenen, de wet van de remmende voorsprong.

Deze lamp lijkt mij alleen weggelegd voor de professionele gebruiker, en zelfs dan nog steeds een moeilijk terug te verdienen investering.

Laat de 3M Sun Gun beschadigingen zien die de Brinkmann of de "echte" sun niet weer kan geven?

Voor niets gaat de zon op....:rules
 
Mooie Review, en de sungun van 3M is gewoon de beste,omdat ik autospuiter ben, gebruik ik deze omdat dit de enigste is die zonlicht het beste imiteerd.
 
In de Sun gun zit ook een leuke koel-ventilator, en hij is groter, wat zwaarder en fel licht.....
Heb je dus een beamer, dan kan je hem ook gebruiken als sun gun ;)

Heb hem bij Verschaeren ook al gezien, is prachtig maar idd wat duur voor niet-professionals :ja