• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Glansprotector Totaal / Nanopolymeer coating

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
7.373
190
Utrecht
Edit; ooit begonnen als mini review. Aangevuld tot meer dan dat. Lees en verbaas u.

Bij een landelijke keten stonden de proefflesjes Glansprotector Totaal (GP) wel heel leuk geprijsd.
De aanwezige voorraad meegenomen zo'n 10 stuks dus totaal 500 ml.

Vandaag "in de pauze" eerst een tweetal gieters handwarm water over de smerige Jaguar.
Sinds oktober na een laagje schildpad alleen af en toe gewassen met Turtle Nano (don't be offended ;) )

Eén miniflesje (50 ml) GP in een emmer handwarm water, gebruikt om af te spoelen.
De auto was dus in feite al schoon (voorzover dat kan zonder verdere voorbereiding) en de ergste koude was er af (door afspoelen en de zon)

Bij het wassen en drogen een redelijke sheeting, maar niet om over naar huis te schrijven.
Wel een beetje afstoting (ander woord heb ik even niet) ronde droge rondjes tussen voor de rest natte lak.

Op de droge auto even een nevel aangebracht met kalkvrij (gesmolten sneeuw) water

Resultaat naar mijn mening niet sterk.

Kostprijs; oke (aanbieding)
Geur; geen, heel zwak chemisch geurtje
Reiniging; niet getest (merk kent een aparte reiniger)
Overall; redelijk maar minder dan de schildpad Nano

Hans

Foto's van dak, kofferklep en deur. (kleurverschil door zon)
DSC03742.jpg


DSC03743.jpg


DSC03744.jpg
 
Geen knaller dus. Is ook iets te makkelijk maar misschien als je om de 2 weken wast dat het de moeite waard is?
 
Ik heb er nog acht over (één aan een collega gegeven)
Er is dus nog genoeg te proberen, dan vul ik de review wel aan.
Misschien een 50/50 met de schildpad :weetniet die moet ook op

Hans
 
Dank je wel! Ik vind dit zeer interessant, omdat ik nog maar heel weinig gebruikersinformatie heb kunnen vinden over hun producten.

Heb je toevallig ook een proefflesje van hun Nanopolymeer coating kunnen krijgen? Het lijkt me een soort van sealant, maar eentje die je makkelijk erop sprayt. En volgens de beschrijving houdt het maandenlang :)

Ben benieuwd naar de volgende was, als de mate van beading / sheeting dan wel toeneemt, dan mag je concluderen dat het product zich gewoon opstapelt? Dat zou wel bizar zijn..
 
Let wel dat de GlansProtector Totaal een onderhoudsshampoo is en dat je voor de beschermlaag eigenlijk eerst de Nanopolymeercoating aan moet brengen.
 
Waardevolle aanvulling, totaalsysteem, had ik even niet verder naar gekeken.
Tekst op flesje rept daar ook niet over, andere proefflesjes hadden ze niet.
Ze wilden er ook vanaf (30% van de normale prijs)

Omdat het een polymeer is zou herhaling wel eens opbouw kunnen opleveren.
Als het weer het toelaat ga ik herhalen, met regelmatige aanvulling alhier...

Hans
 
Tweede keer gesopt (dus beroerde voorbehandeling, maar laat het zich maar bewijzen).

Eerst de auto gefoamd, hele belevenis met een beetje wind ;)
Gelijk die van de buurman ook gedaan :-b
Daarna afgespoten met HD en lage druk.
Emmer gevuld met handwarm water en een miniflesje
De geur doet denken aan warm PVC (zwak, niet hinderlijk)
De beading lijkt toe te nemen, auto lijkt ook gladder
Oordeel zelf
DSC03750.jpg

DSC03749.jpg


Ik verwacht de volgende keer meer effect te zien, opbouw is zeker niet uitgesloten.

Hans
 
Mooi, bedankt voor de update! Heb je ook ervaring met andere shampoos die een 'beschermingslaag' achterlaten (wash&wax in 1 product).
Als het opbouwt is dat zeker positief. Ben dus zeer benieuwd naar de volgende update.
 
Zou er hier iemand zijn die de Nano Polymeer Coating zou willen testen? En dan wel volledig dus na het wassen en een goede cleanerbehandeling?
 
ik heb een camper gezien van een jaar of vijf oud die vanaf de eerste dag is onderhouden met het glansprotector-systeem.......was stomverbaasd wat een glans dat polyester had en hoe glad het was.
 
@tim,
mocht je iemand nodig hebben, wil ik wel de saxo, of de megane ermee doen, maar dat is even wachten voor mooier weer, gezien ik overgeleverd ben aan de elementen.
die moet toch gewassen + klei beurtje hebben,
daarna gaat er zoiezo monello finale overheen, lijkt mij een mooie basis.
 
Oeps, wel wat losgemaakt, en dat met een paar lullige proefflesjes.

Tim heeft natuurlijk gelijk met zijn opmerking over het Totaalsysteem.
Zit niet voor niets in de naam :schaam

Ik heb het idee dat de shampo ook niet gecombineerd moet worden.
De sterkere werking de tweede keer na het foamen is wellicht deels het effect van de verdwenen was.
Op was zal de polymeer niet snel opbouwen, op bestaande polymeer juist wel = de sterkste eigenschap
Dat pleit weer voor gebruik in die gevallen waar je toch geen zin hebt om wax op te brengen enz.

Ik heb zelf wel zin om de motor (BMW K100lt) er mee te doen.
Die nodigt met zijn leeftijd en kleur (16/wit) niet zo uit tot detailen.
En zo'n tweewieler zet je ff makkelijker binnen voor het drogen van de eerste laag

Voorjaar maar eens afwachten.
Hans
 
Ik ben wel geïnteresseerd om de Nano coating te testen op de auto van m'n ma, een Peugeot 306 uit 2004. Haar auto wilde ik altijd nog 'doen', maar het is er nog niet van gekomen door de kou. Auto kan na wassen, kleien, cleanen voorzien worden van een laagje bescherming. Mocht het goede weer uitblijven, dan mag ik in de plaatselijke overdekte wasbox wel handmatig cleanen met een witte of oranje foamhandpad en Finale (of Mezzo). Zijn de Monello's eigenlijk wel geschikt voor met de hand? Anders moet ik nog een cleaner kopen, aangezien ik op dit moment alleen SRP heb die goed is voor cleanen met de hand (maar een AIO is en de test kan beïnvloeden).
 
Ik weet het, zie ook toevoeging tussen haakjes aan einde zin. Helaas heb ik nog maar een heel klein beetje Meg's step 1 over, waarschijnlijk niet eens genoeg voor een halve auto. En verder heb ik in de berging nog commandant (geen idee welk nummer) uit vervlogen tijden, maar daar blijf ik ver weg van uit de buurt. Voor handmatig gebruik zijn al m'n toegewijde clean spullen dus op.

Wat ik me dus afvroeg in m'n vorige bericht: Misschien dat ik met de hand Monello Mezzo of Finale kan gebruiken als alternatief, puur voor de "cleanende" eigenschappen. Ik heb het nog niet geprobeerd, wat denk jij? Zoniet; wordt het dus DAPpen.
 
paint cleanen kan prima met monello finale op wit, of eventueel op zwart

anyhow, er komt een sampletje deze kant op, en wil hem GRAAAG testen
 
Ok. Ik heb de witte handpad. Ben blij dat ik geen andere cleaner hoef te halen. sorry voor t off topic gaan.

Succes met de test, ik ben zeer benieuwd. Ga je ook nog een andere lsp op de auto zetten ter 50/50 vergelijking?
 
Een vervolg op bovenstaande probeersels nu met de GlansProtector totaal kit. Lijdend object een Mazda uit 1997 (zie Projecten)

De voorbereiding bestond uit het meervoudig behandelen met Bilt Hamber Surfex 1:100 en een kwast, voor de kiertjes en kleine vervuilde plekjes zoals langs de trims en de handgrepen en raamrubbers. Daarna een paar keer in het sop, Turtle shampoo die ik nog had staan (zo’n 1.5 l die op moest).

Vervolgens gekleid met Mothers klei en DoDo Born Slippy. Vervuiling verschilde per vlak, motorkap had zoals verwacht de meeste aandacht nodig, gevolgd door het dak. Wederom hele auto kort gewassen en afgespoeld.

Daarna aan de slag met de DAP. Eerst grotendeels afgeplakt. vervolgens deels Inizzo op Heavy Green. Hele auto met Mezzo op oranje en Finale op zwart. Wederom kort gewassen en afgespoten.

Toen zoals "vereist" GlansProtector Multi Reiniger gebruikt met een gemiddelde verdunning 1:100in een 10l emmer. Daarmee kon ik volstaan omdat de auto al helemaal schoon was en het dus echt alleen om het verwijderen van de resten van het polijsten ging.
Ik heb bewust afgezien van het gebruik van een glaze omdat die nog meer olieen toevoegt dan de Finale(mogelijk? ) al doet en de polymeer daar hoogstwaarschijnlijk niet goed op hecht.

DSC03824.jpg


De auto gedroogd met een Delirium. Vervolgens één liter GlansProtector Nanopolymeer coating 1:10 aangemaakt en de auto met een kleine drukspuit geheel ingespoten / geneveld.

DSC03826.jpg


De opgespoten nevel steeds met een kleine MicroFiber spons (dit keer een van de Hema) egaal verdeeld tot in hoekjes en gaatjes.

DSC03825.jpg


Eindresultaat, beading is niet optimaal, maar dat kan ook niet, de zojuist opgebrachte laag moet nog “harden”.

Eén wezenlijke ervaring waarvan ik niet zeker weet of ik het goed inschat.
De polymeer is wateroplosbaar, en wordt ook vloeibaar opgebracht. De hechting vindt plaats doordat de polymeer de grofte van het oppervlak gebruikt om "op te vullen" tevens hecht het aan zichzelf, dus ook aan een eerdere laag. Nadeel van het aanbrengen van hoge concentraties is dat bij verdampen / indrogen de concentratie sterk toeneemt. dat heeft dan tot gevolg dat de polymeer zich niet egaal gaat hechten. Dat geeft eenzelfde effect als kalkkringen.

Na het aanbrengen van de polymeer moet de auto worden afgespoeld met water, dat moet in ruime mate. Omdat de auto zowel erg glad is van het polijsten als van de verse polymeer is van sheeting vrijwel weinig of geen sprake, alleen de verticale delen druipen direct vrijwel geheel droog.
De sheeting bij gebruik van GlansProtector Totaal shampoo is beter en duidelijk zichtbaar (zelfs op een foto, in dit geval mijn Jag)

DSC0383a.jpg


De vlakke delen van de Mazda vragen om een droogdoek. En daar had ik mogelijk voorzichtiger moeten zijn. Ik heb de Delirium met de lange haren naar beneden over dak en motorklep getrokken. Deppen was beter geweest.

Toen de auto eenmaal klaar stond om te worden opgehaald kwam de zon van achter. Daarbij was een lichte waas van uiterst fijne rechtlijnige krasjes te zien. Mijn uiteindelijke conclusie is dat de polymeer, zo kort na het aanbrengen, nog "zacht" is geweest. Zelfs de Delirium is dan kennelijk in staat heel gering die laag aan te tasten. Als deze conclusie klopt zouden de krasjes weg moeten gaan na één of meerdere keren wassen met GlansProtector Totaal

DSC03827.jpg


Mini Delirium (CSF) in “hovermode” na het wegpoetsen van enkele droogvlekjes. Een kleine "kattenkras" is nog een beetje zichtbaar.
Ook hier geldt weer liefst aanbrengen in de schaduw, het deel van de auto dat in de schaduw stond had weinig of geen last van kringen.

DSC03828.jpg


Het vervolg houdt in dat de auto om de zoveel tijd gewassen zal worden met de GP Totaal zoals eerder de Jaguar.
Verschil nu is dan dat echt het hele systeem is gebruikt volgens de aanwijzingen van de producent.

Rest de toepassing op eigen caravan en buurman's camper en eventueel mijn motor (witte BMW K100LT)

Conclusies over het product;
Glans, zeker enige versterking, effect van één laag niet bijzonder.
Geur, licht chemisch en voor wie er niet van houdt onaangenaam.
Kostprijs, bij een gebruik in een nevelspuit voldoende voor 4 a 5 auto's dus een euro of 5 voor de basislaag en per wasbeurt 1,70 euro
Specifieke toepassing, voor de wat luie eigenaar die niets ziet in vaak wassen of daar de tijd / mogelijkheden (winter) niet voor heeft.
Aftoppen met een wax is uiteraard mogelijk, maar bedenk dat het effect van de shampoo op een natuurlijke wax niet optimaal zal zijn.

Hans
 
bedankt voor de update :) Ben benieuwd of de 'krasjes' ook weg gaan zoals de 'theorie' doet vermoeden ..