• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: MB Factor.

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.989
193
47
Den Haag
Na de review van B.K., volgt hier mijn review van de MB Factor shampoo.

1) Geur
De geur is niet onaangenaam. Zelf denk ik dat de shampoo een beetje ruikt naar honing, vanille.

2) Zuinigheid
De verhouding is niet echt zuinig, 50ml op 10 liter water! Er zijn merken die aangeven een verhouding van 1:375 (PB s&S) 1:133 (meguiars nxt shampoo), 1:1500 (DJ SN shampoo) te gebruiken en dus vele malen zuiniger zijn!

3) Gladheid
Als je de washmitt voor het eerst in het waswater doopt en over de (voorgespoelde) lak heen haalt, voelt het als eerste heel stroef aan. Naarmate de lak schoner wordt, glijdt de mitt steeds makkelijker over de lak.

4) Reinigende eigenschappen
De shampoo reinigt goed, schuim blijft redelijk lang op de lak liggen, maar waarschijnlijk komt dit door de hoge dosering.

5) Drooggemak
Het drogen is echt een fluitje van een cent, mede omdat het hier een auto betreft die al een goede voorbehandeling heeft gehad.
Na het afspoelen laat ik de wagen nog eens 5 minuten onaangeroerd, zo kan het meeste water makkelijk van de wagen afvloeien. Dit zorgt dat de droogdoek (CG Mirralce Dryer) nog minder water hoeft op te nemen.

6) Gladheid van de lak na het wassen (ivm toegevoegde waxbescherming)
De lak voelt goed glad aan, maar dit komt ook natuurlijk door een degelijke voorbereiding.
Dit kan uiteraard geheel anders zijn op een nog nooit eerder behandelde auto

7) Glans na het wassen
Voor de glans geldt eigenlijk hetzelfde als punt 6, zonder goede voorbereiding behaal je geen glans.

8) Duurzaamheid waxbescherming
Dit is nog niet te testen. Wel geeft de shampoo/wax een mooie beading, uiteraard geprobeerd na het drogen.
Persoonlijk vindt ik de beading niet zo mooi als na een vers aangebrachtte waxlaag.


+
- geur
- verwerkbaarheid
- schuim blijft lang hangen

-
- prijs (in dit geval onbekend)
- dosering, veels te hoog!


Uiteraard ook nog de nodige foto's gemaakt.

Het testflesje en een gloednieuwe washmitt van Meguiars
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De emmer gevuld met een normale broesstraal, dit gaf weinig schuim
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Tenzij je een krachtige straal gebruikt
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

10 liter precies afgepast.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De auto is echt vies 8o
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

50/50. rechts reeds gewassen
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Even een sheetingtest.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Zo vuil is de motorkap... 8o, let wel, dit is een gloednieuwe washmitt!
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De beading nadat ik de wagen droog heb gemaakt en wederom besproeid had met water
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


Ik zal over een week of wat kijken hoe het met de 'wax' staat.

Gr. Patrick
 
nicknameless zei:
Na de review van B.K., volgt hier mijn review van de MB Factor shampoo.


2) Zuinigheid
De verhouding is niet echt zuinig, 50ml op 10 liter water! Er zijn merken die aangeven een verhouding van 1:375 (PB s&S) 1:133 (Meguiar'snxt shampoo), 1:1500 (DJ SN shampoo) te gebruiken en dus vele malen zuiniger zijn!

+
- geur
- verwerkbaarheid
- schuim blijft lang hangen

-
- prijs (in dit geval onbekend)
- dosering, veels te hoog!

Ik wil toch een paar kanttekeningen bij deze review en de bijbehorende conclusie maken.
Indien je de Meguiars NXT shampoo als (relatief) zuinig neerzet met een mengverhouding van 1:133 dan is de MBFactor zeer zeker zuinig te noemen.
Even snel een rekensommetje:
NXT bij een verhouding van 1:133 (in CC) 10.000CC (10 liter)/133 = 75CC
MB factor 10.000CC / 50CC = 1:200

MBFactor is dus veel zuiniger als bijbvoorbeeld Meguiars NXT.

Wellicht is het handig om je review en zeker de hieruit volgende conclusie aan te passen.

Verder heb je het met de foto's netjes in beeld gebracht :)^
 
Hmm, een beetje dezelfde conclusie's als mij dus. Zoals ik al heb gezegd, zeker niet slecht maar gewoon afhankelijk van de prijs.

Er zijn genoeg shampoo's te koop met een veel lagere dosering. NXT of niet, de Dodo's zitten met 15 ml op een emmer, dat is toch een heel verschil.
 
Dosering zegt mij eigenlijk niet zo heel veel. Als je bijvoorbeeld een liter shampoo kunt kopen voor een paar euro, kan ik me daar niet zo druk over maken.
Wat B.K. al eerder aangaf: geheel afhankelijk van de prijs dus.

Is iedereen van 'het testpanel' nu al in de gelegenheid geweest om de MBFactor te testen?
En wat vindt CC er zelf van?
 
Yep, ook hier is ie gebruikt. Zon beetje de zelfde conclusies al de rest. Zal het iets uitgebreider beschrijven als ik wakker en bij geslapen ben.

Groet, Peter
 
Ook ik ben even bezig geweest met deze shampoo. Even een plaatje om je een idee te geven van de zooi:

DSC05999.jpg


Het was dus de moeite en een goede test.

Eerst maar eens een emmer water gepakt en daar de shampoo in gedaan. Kwa schuim, zie de foto's van Patrick hierboven. Een lekker geurtje, maar ik kan je niet vertellen wat het is.

Hierna eerst even een waxloze motorkap gewassen. Dit om te kijken of er enige waxtoevoeging is vanuit de shampoo. Hierna begonnen aan mijn eigen auto. Verder van het wassen geen foto's gemaakt. De foto's hierboven zeggen genoeg.

Tim zei:
Graag testen op:

1) Geur
2) Zuinigheid
3) Gladheid
4) Reinigende eigenschappen
5) Drooggemak
6) Gladheid van de lak na het wassen (ivm toegevoegde waxbescherming)
7) Glans na het wassen
8) Duurzaamheid waxbescherming


1) Lekker ! Kan hem alleen niet benoemen.

2) 50 ml op 10 liter is veels teveel. Een echt oordeel kan ik pas vormen als de prijs bekent is.

3) Niet zo. Hij word pas glad als de lak schoon is.

4) hij maakt goed schoon. Maar ja, welke shampoo doet dat niet. Ook de waxlaag die op de auto zit draagt hier aan bij.

5) Auto was goed te drogen. Kon eigenlijk weinig verschil merken in vergelijking met de SS&S van Poorboy's.

6) Hij voelt glad aan. Maar dat zal mede door de wax komen. De waxloze motorkap voelde iets minder glad aan.

7) Mt de glans zit het wel goed. Maar ook dit kun je op de waxlaag afschuiven. De glans op de waxloze motorkap vond ik maar zo zo.

8) Na een week was de wax van de kap af ( tenminste, er was geen beading meer. ) Dus daar hoef je hem niet voor te kopen.

Finale oordeel:

Een shampoo die lekker ruikt en zijn werk redelijk doet. Echter is de dosering te hoog. Eén en ander zal van de prijs afhangen. Maar ben bang dat dit een shampoo word die in de massa opgaat. Een topper zal het niet worden.

Mocht ie goedkoop zijn, dan is ie misschien handig voor bij klanten waar je het hele stappen plan gaat doen.

Groet, Peter