• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: mother's FX Synwax

PT Cruiser

Detailing addict
21 mei 2008
461
65
Het zal nu ongeveer een maand geleden zijn dat ik de Synwax heb gebruikt. Een review schrijven had ik lang uitgesteld, maar nu is het dus zover.

100225.jpg


Allereerst wil ik even zeggen dat de naam meteen duidelijk maakt dat het geen normale wax is. Het is een synthetische wax, vandaar dus ook de naam. Eigenlijk is het dus een sealant. Synwax heeft ook een (lichte) cleaner in zich zitten, maar geen glaze (heb ik van Tim :-b ). Een beetje een alles in één product dus. Of de cleaners zorgen voor witte vlekken op trim kan ik niet eenduidig zeggen. Ik heb er geen last van gehad, maar ik heb dan ook quasi meteen de wax van de rubbers afgehaald.

Ik heb de auto eerst gewassen, daarna een kleibeurt gegeven en vervolgens de Synwax aangebracht. De combinatie tussen step 1, step 2 en Synwax zal ik een volgende keer proberen.

Aanbrengen gaat echt als een fluitje van een cent. Synwax laat zich makkelijk en gelijkmatig verdelen. Echter, het is nogal moeilijk om de hoeveelheid product die je aanbrengt op de pad steeds hetzelfde te doseren. Hier zit de consistentie voor iets tussen. Het product is namelijk erg vloeibaar. Op zich geen probleem, maar had het in eenzelfde flacon als de step 1 gezeten (dus met een dop à là Poorboy's) dan had het makkelijker geweest.

De curetijd is niet zo lang. Ik gebruik steeds de swipetest om te bepalen of ik het product mag afnemen.

Ik ben gewend om steeds paneel per paneel sealant of wax aan te brengen om moeilijkheden ivm afnemen te vermijden. Echter, voor mijn gevoel kan je met de Synwax ook de hele auto doen en dan pas afnemen. Het afnemen gaat echt heel makkelijk. Veel makkelijker dan EXP.

Van het resultaat heb ik geen foto's genomen, maar die zijn niet echt nodig vind ik. Glans en reflectie zijn nu eenmaal voor het overgrote deel afhankelijk van de voorbereiding.

De beading is wat minder. Sheeting is echter heel goed te noemen. Nogmaals het bewijs dat het een sealant is.

De geur valt opnieuw zeer goed mee, maar ik het niet helemaal thuis brengen.

+
- zeer gebruiksvriendelijk (aanbrengen en afnemen); hiermee beter geschikt voor een beginnend detailer die een sealant wil.
- geeft een goede bescherming afgaande op de sheeting en beading
- geur
- hybride tussen cleaner en sealant dus ideaal voor als je wat minder tijd hebt


-
- verpakking verpest de gebruiksvriendelijkheid wat. Dit is op te lossen door het over te gieten in een dispenser knijpfles.
- onzeker of de cleaner toelaat om meerdere lagen aan te brengen
- minder strakke beading (al is dit geen nadeel als je net als ik nog afwerkt met een wax)

Over de duurzaamheid zal nog een update volgen. Ik heb het op een testpaneel aangebracht naast EXP.
 
leuke revieuw!

ik heb de synwax ook in bezit en zoals je zegt is het ideaal voor als je niet veel tijd hebt.
 
De paar keer dat ik het gebruik hebt was ik ook erg onder de indruk van het gemak van dit product.
Er komt trouwens ook een pasta versie aan!
 
bedankt voor de review. :)^

Als je een glaze met lichte fillers, zoals PB's black hole, hieronder zet, wordt deze glaze dan aangetast door de cleaners in dit product?
 
dat klopt, volgens Tim ooit via de tel te horen gekregen dat er cleaners in deze wax zaten, wel lichte cleaners..
 
nee srp is iets anders..

srp heeft een lichte polijstkorrel (deze niet)
srp heeft fillers (deze niet)

en de sealant in srp is meer bij, als hoofdzaak (hoofdzaak van srp is het vullen / verbergen van swirls)

ik denk dat je hem kan vergelijken met de nxt, alleen dan zonder de glaze met ingebouwde filler (s) (er van uiitgaande dat er ook geen fillers in de synwax zitten)
 
mk-us, het is net zoals aron147 heeft gezegd. SRP is wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de fillers. Synwax is een beschermend product.

Volgens Tim (en heel wat andere gebruikers) kan je de Synwax over de step 2 sealer and glaze (deze heeft een weinig fillers) zetten. Dit zou het resultaat moeten verbeteren.

Over de pastaversie was ik al op de hoogte via de Mother's site. Heb daar ook gezien dat ze ook met een headlight restorer kit komen, komen deze producten ook naar Nederland?