Eindelijk is het zover, mijn review van de Tuf ShineTire Appearance Kit.
Na het enthousiasme van Rogier was ik wel heel erg benieuwd aangezien een dressing bij mij het nooit zo lang uit houdt en met name aan de bestuurderskant snel weg is.
De reden daarvoor is dat deze kant altijd in de zon staat. Na 3-4 weken is het effect altijd al nagenoeg weg met de normale dressings.
De Tire Appearance kit bestaat uit de volgende onderdelen:
- Tire Brush, kleine borstel met redelijk zachte haren i.v.m. de Mother's Tire Brush. Houdt niet zo lekker vast als de Mother's borstel maar de haren zitten wel veel dichter op elkaar en zijn minder hard.
Mocht je de velg raken dan is dat vaak niet een instant krasje. Na 4 banden is het borsteltje aardig gehavend maar nog wel te gebruiken - Tire Cleaner, extreem goede cleaner. Hoe sterk die is kom ik later op terug.
- Tire Clearcoat, het product die voor de maandenlange zwarte banden moet gaan zorgen.
- Applicator, stevige oranje applicator om de Tire Clearcoat aan te brengen
- Nitril handschoenen om zonder vettige vingers de Clearcoat aan te brengen.
Deze stap is cruciaal volgens de fabrikant. Als deze stap niet goed gebeurt gaat het resultaat tegenvallen.
In de praktijk betekent het dat je erg lang bezig bent met het reinigen van je banden. Ik had best wat rommel verwacht van mijn banden maar deze reiniger verbaasde mij echt.
Je sprayt het product op de band en laat het 60 seconden intrekken, daarna maak je de borstel nat (vergat dat de eerste keer) en borstel je de band. Daarna afspoelen.
Deze stappen herhalen tot het schuim wit wordt. Nou, dat duurt wel even kan ik alvast verklappen. De eerste 4 keer kwam er niet eens schuim op de band en bleef er maar bruine troep afkomen.
Uiteindelijk op maar liefst 11(!) reinigingsbeurten voordat het schuim echt wit werd. De band is dan wel zo schoon dat je er een maaltijd af kan eten.
Het volgende probleem ontstond dan ook onmiddelijk, met één fles cleaner is het nauwelijks te redden dus wat Mother's Tire Cleaner erbij gepakt.
Deze ook vrij goed, aantal keer gereinigd totdat het schuim wit werd. Ik dacht: nog een keer de Tuf Shine cleaner en klaar. Mooi niet dus, het werd gewoon nog steeds bruin!
Daarna Meguiar's Super Degreaser erbij gepakt en deze 1:1 verdunt en deze verhouding komt aardig overeen met de sterkte van de Tire Cleaner.
Ik vraag me dan ook af of het kwaad kan om je band zo ontzettend te ontvetten, de tijd zal het leren. Schoon waren ze in ieder geval wel na drie uur reinigen.
Stap 2: aanbrengen van de Tire Clearcoat
De band moet compleet droog zijn voordat je de coating aanbrengt. Het product zelf is waterdun en je knoeit er makkelijk mee wat uiteraard ook een beetje gebeurde.
Je denkt dat je teveel aanbrengt maar dat komt allemaal goed als je het nawrijft. De ene band is volgens mij wel beter te doen dan anderen.
De Vredestein Sessanta's hebben veel groefjes en dat maakt het niet gemakkelijk. Hoe gladder de band hoe beter de coating pakt in ieder geval.
Je kan meerdere laagjes aanbrengen voor extra glans, ik heb gekozen voor drie laagjes.
Na het aanbrengen:
Stap 3: onderhoud
Het onderhoud is vrij simpel, gewoon wassen met goede autoshampoo.
Ook je banden worden vies en je moet niet verwachten dat de banden dankzij de Tire Clearcoat het vuil zal ontwijken.
De cleaner zeker NIET meer gebruiken maar gewoon meewassen met een oude mitt of spons, dat is voldoende.
Eventuele vergeten plekjes kan je later altijd nog bijwerken. Ook als je net wat meer wilt hebben voor een meeting o.i.d. dan kan je een extra laagje aanbrengen.
Ervaring tot nu toe:
Tot nu toe valt het me zeker niet tegen, na zeven weken en 500-600km in zeer slecht weer kan je nog steeds zeer goed zijn dat er nog bescherming aanwezig is.
De passagierskant heeft duidelijk minder te lijden omdat daar de zon nauwelijks op staat. Die kant gaat het dus langer uithouden dan de zonkant.
Je moet wel bereid zijn om de banden extreem goed schoon te maken. Heb je daar geen zin in dan is dit product niets voor jou en kan je beter een gewone bandendressing gebruiken.
Ik ben nog niet 100% overtuigd, het houdt al sowieso langer uit dan alles wat ik tot nu toe gebruikt heb maar het moet nog wel even langer uithouden wil het de drie uur lang reinigen goed maken.
Ik heb een filmpje gemaakt van het reinigen, aanbrengen en de eerste ervaringen.
Helaas was het niet mogelijk om het aanbreng gedeelte te versnellen, er viel dan telkens een stuk af om de een of andere dubieuze reden.
Mocht je dat saai vinden dan klik je gewoon verder in het filmpje.
Na twee weken en weinig kilometers:
Na zeven weken en 500-600km in slecht weer:
Laatst bewerkt door een moderator: