• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

review: waterontharder

Dit staat erbij: "Geka" zware messing waterkoppelingen met waterdichte bajonet sluiting

hoe gaat die koppeling hierop dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ HLE-99:

De koppelingen zijn contra, ze draaien met een halve slag in elkaar, soort van bajonet aansluiting. :ja

Aan de binnenkant zit een rubber ring die inderdaad waterdicht afsluit.
 
Ok, dus als ik het goed begrijp dan is dit een alternatieve snelkoppeling met wel Amerikaans inwendig draad maar is het niet in combinatie met Gardena koppelingen te gebruiken.
 
Niet zo moeilijk doen: koppeling die je erbij krijgt omwikkelen met witte isolatietape (eurootje voor een rol bij de G*mma) en je Gardena aansluiting met een tang aandraaien. Muurvast en waterdicht :party:
 
Daarna lekte het bij mij nog, uiteindelijk hennep en speciaal fittingvet gebruikt en nu is hij helemaal lekvrij.
Het witte teflontape is namelijk voor gasafdichting bedoeld, in principe niet voor water, maar als het werkt, dan werkt het, bij mij dus niet.
 
De Geka koppelingen zijn er in de volgende maten, zowel in als uitwendig:

1/2" (half duims)
3/4" (drie kwart)
1" (een duims)

1 duim is +/- 2,54 cm

De Gardena koppelingen zijn er in de volgende maten:

1/2"
3/4"
1"

De 3/4" is tevens dezelfde maat als de aansluiting van een waxmachinekraan (buitendraads)
De 3/4" is de meest gebruiktte maat.

De aanlsluiting op een keukenkraan is 1/2" fijn schroefdraad, meestal is dit M22 of M24, buitenmaats gemeten.
Let op! Er is ook nog een keukkraan met een aansluiting binnemaats, meestal is dit M26 fijn schroefdraad.

De Geka en Gardenakoppelingen zullen dus niet rechtstreeks passen.
Je hebt dus verloopstukjes nodig.

Dit is een verloopstuk van M22 of M24 binnendraad naar 3/4" buitendraad, geschikt dus voor binnendraads 3/4''

Kraan met binnenschroefdraad, gladde uitloop meestal:
Perlator.jpg


Kraan met buitenschroefdraad, bolletje aan het einde:
826933.gif


Ik hoop hiermee een en ander duidelijk te hebben gemaakt. :ja

Groet Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
stimpy68 zei:
Daarna lekte het bij mij nog, uiteindelijk hennep en speciaal fittingvet gebruikt en nu is hij helemaal lekvrij.
Het witte teflontape is namelijk voor gasafdichting bedoeld, in principe niet voor water, maar als het werkt, dan werkt het, bij mij dus niet.

Bij mij idem dito, ook teflontape gebruikt maar het blijft lekken. Punt is niet de diameter maar de amerikaanse draad is veel grover. Het is geen metrisch draad en daar zit hem de clou. Zodra ik de goede oplossing heb dan meld ik het.

Iemand trouwens een idee welke amerikaanse maat het nu is?
 
OK, toevallig ( ahum ) was ik eergisteren ook in Bergschenhoek. En helaas. Die prul van Gerritse bleek ook niet te passen. Dus jullie mogen de GeKa koppelingen ook vergeten.

Groet, Peter
 
Dus als ik het goed begrijp, dan is het toch niet zo eenvoudig om de waterontharder aan te sluiten? Wel spijtig dan want wou het deze week bestellen, maar niet als ik eerst nog talloze winkels moet aflopen op zoek naar het juiste koppelstuk.
 
-Vanquish- zei:
Dus als ik het goed begrijp, dan is het toch niet zo eenvoudig om de waterontharder aan te sluiten? Wel spijtig dan want wou het deze week bestellen, maar niet als ik eerst nog talloze winkels moet aflopen op zoek naar het juiste koppelstuk.

welnee joh, ik heb van dat witte isolatietape erop gedaan, de gardena-aansluiting met de tang muurvast gedraaid en slechts een paar druppeltjes die er nog uitkomen.

Geen enkel probleem toch?
 
Ik heb dan toch mazzel dat ik op mijn buitenkraan gewoon een gardena verloop er op kon draaien voor de snelkoppeling....
 
Ok ok, ik ga het dan toch maar bestellen. Staat al zo lang op mijn verlanglijstje en nu willen mijn ouders sponseren (omdat ik mijn vader zijn wagen altijd was) en dan zal ik er wel wat op vinden om het te laten passen.

ps: Zag het aansluiten niet zitten omdat ik helemaal niet thuis ben in dat soort zaken, google heeft me wel al geleerd wat isolatietape is, het komt wel goed. :p
 
Ik heb hem nou al redelijk gebruikt. Maar wanneer weet ik of het filter zich weer moet genereren ?
Aan de kleur van het filter. Of op de gok ?
 
Na 500 liter water moet dit gebeuren,ik zelf neem als maatstaf dat ik hem na 2 soms 3 autos standaard in een emmer met vaastwasser zout leg.