• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rinseless velgen reinigen

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
522
115
Soms heb ik niet uitgebreid de tijd om de auto een traditionele wash te geven maar vind het wel prettig om af en toe in de wasbox te foamen en af te spoelen, inclusief een rinseless wash erna als ik thuis ben.

Enige wat ik dan vaak oversla tijdens de rinseless is het doen van de binnenkant van de velgen, want eerlijkgezegd herstellen doeken daar nooit meer van en word de vrouw des huizes niet blij van remstof in de wasmachine.. ook is elke week weer een mf doek weggooien niet heel eco.

Het idee wat ik had is na de touchless wasbox wash inclusief brakebuster of autowheel + rinseless gedaan te hebben met zo’n 12 doeken op de lak, het restwater te gebruiken voor de velgen, maar dan met een ez borstel. (Drogen kan ik dan doen met de bladblazer).

Auto is gecoat, maar velgen enkel wetcoat en word nooit mega vies.

Hoe zien jullie dit?
 
lang verhaal kort, ik gebruik 2 verschillende wasboxen. Bij de ene wasbox doe ik mijn volledige traditionele was, voor €6 unlimited om de 2 weken en de andere voor €3 met tijd puur om ff touchless tussendoor te reinigen. (En dus soms met een rinseless er achteraan)
Maar gezien het nu met het weer aardig druk is, is er ook meer controle op eigen spullen naast dat ik het een beetje asociaal vind om daar 2 uur bezig te zijn terwijl er een rij staat.

Ik kan overigens wel met de borstel bij de €3 wasbox maar dan kan ik hem niet tussendoor afspoelen
 
Twee uur voor een wasbeurt? Tja, dan kan ik me voorstellen dat klanten of de aanbieder daar niet vrolijk van wordt als het druk is. Dus als ik het goed begrijp, kies je momenteel vaker voor de ''snelle wasbeurt'' zodat je niemand in de weg loopt. (2 uur is een flink uitgebreide wasbeurt)

Ik heb (gelukkig) niet zoveel ervaring met wasboxen. Hier in de omgeving rijdt men langs de wasstraat/wasbox en als er al veel mensen staan, rijdt men door. :p
De aanname die ik maak is dat je voor die €3,- een paar minuten gebruik kunt maken van de apparatuur. Maar als de tijd op is, moet je verplicht de waxbox uit ofzo?

1) Auto in de wasxbox.
2) Velgen met de-ironizer insprayen.
3) Alles behalve de wielen infoamen/prewashen.
4) Velgen kwasten/borstelen.
5) Alles in één keer afspuiten.
6) Demiwater o.i.d. afspoelen.
6) ... Naar huis om te gaan wassen.

In het achterhoofd houd ik dan wel dat de prewash wat langer op de lak ligt (wat goed is), maar de coating dit misschien minder grappig vind. Aan de andere kant heeft een beetje degelijk coating wel een prima pH-tolerantie.

Als borstel zou ik eerder neigen naar een zachtere Wheel Woolie o.i.d. Persoonlijk maakte ik mij om het velgbed nooit zo druk en dus ragde ik de EZ Go borstel erdoor, maar bij auto's van anderen en zeker op donkere velgen, gebruikte ik een Woolie.
 
Ik zou afgesloten emmer met sop naar wasbox meenemen en daar velgen mee wassen.
Ik heb rinseless wassen van velgen geprobeerd maar is te veel gedoe. Werkt voor mij niet lekker, vind water met gewone shampoo / sop veel makkelijker / sneller werken.
Als je geen afgesloten emmer hebt kun je ook velgen afspuiten, infoamen met handfoamer en borstelen en weer afspuiten.
Maar emmer met shampoo vind ik zelf fijner omdat je borstel goed kunt uitspoelen als die vuil wordt.

Zorg met goede voorwas dat je velgen al bijna schoon zijn voordat je gaat wassen (met borstel/mitt) aan de slag gaat. Scheelt veel tijd met tussentijds uitspoelen van mitt of borstel en voorkomt krassen (zeker bij meer gevoeliger velgen).
 
Ik heb geen garage en ook geen HD, als ik een rinseless wash doe inc velgen en banden, ga ik naar de waxbox, doe ik P&S break buster en pre wash met de handfoamer.
Maak ik schoon de banden en velgen met een borstel en washmitt en daarna spuit alles af met de HD en rijd ik naar huis en ga verder met P&S absolute…
kosten €3 ;)
 
Dat was ook een beetje het plan. Ansich is het ook een beetje een luxeprobleem, gezien ik de auto toch om de week wel een traditionele was geef. Het was meer dat ik rinseless soms best prettig vind, maar niet op de wielen.

Gelukkig door de coating is de auto nooit écht vies in die twee weken en gaat ook wasboxwassen gewoon sneller omdat afspoelen bijna geen moeite kost.

Thanks voor de tips:)
 
Is het niet een idee om de velgen met een iets sterkere velgenreiniger touchless te doen? Doe ik bv in de wasbox als ik geen tijd/zin heb om de velgen uitgebreid te doen. Hier gebruik ik Gyeon Iron Wheel Cleaner/Monello Non Ferro. Insprayen en afspoelen en dan zijn ze meestal zo'n 80% schoon als het niet te lang geleden is sinds de laatste wasbeurt.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai