• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

rotary polijsten icm water?

IbizaSigno

Detailing guru
26 okt 2010
5.546
115
Hallo,

ik zit net Wheeler Dealers te kijken op Discovery en ze zijn een Porsche 914 aan het opknappen. Zie ik die monteur de Porsche poetsen met ee rotary en polijstmiddelen van 3M. Opzich oke, behalve dat hij de pad niet recht op lak houd. Maar hij legde uit dat je de lak met water in oet nevelen om warmte/ oververhitting te voorkomen. Zelf heb ik gee rotary en weinig ervaring met de dap, maar vroeg mij af wat er van dit verhaal klopt?

Alvast bedankt!
 
Vroegahr werd dit veelal gedaan. Tegenwoordig zijn de polijstmiddelen dusdanig aangepast dat dit niet meer hoeft.
Dat nog wel doen met de 3M ( geen idee of dit ook een old school fles/tube/oid was of een hedendaagse ) is denk ik meer afhankelijk van de gebruiker en diens werkwijze.
Wat ik er van heb gelezen heb is dat men bij boten dit wel vaker doen ( en meer een polijstpasta gebruiken )
 
Wordt gedaan om:

A - de lak te koelen i.v.m. hitteontwikkeling door de rotary
B - het water heeft een smerende werking.

In de polijstmiddelen van vroegâh zaten nauwelijks oliën zoals die in de hedendaagse polijstmiddelen zitten om het soepel te laten verlopen van het polijsten.
 
IbizaSigno zei:
... aan het opknappen. ...

Alle respect voor Ed, maar polijsten is kennelijk niet zo zijn ding.
Randjes deed hij het de hand en een ranzig doekje :weetniet
Wel vier polijstmiddelen, maar maar drie pads :roll

Let it be, opgeknapt was het wel, maar het camerawerk liet een echte beoordeling niet toe

Gelukkig hebben wij Spray & Wipe
 
Was inderdaad niet al te netjes RedCat. Wat je zegt, vunzige doekjes voor randjes, de pad schuin op de lak houden en ga zo maar door. Wel een mooie Porsche overigens!
 
Ik heb de betreffende aflevering op mijn pc staan en daar het betreffende stukje uitgeknipt en upgeload;

 
Als ik de flessen bekijk heeft hij toch de laatste generatie 3M polijstmiddelen en 3M rotary, enige reden dat hij water gebruikt is tbv koeling, maar ik betwijfel me zeer of dit de polijstkorrel niet aantast.

Groene dop is trouwens Fast Cut Plus
Gele dop is Extra Fine
Donkerblauw is Ultra Fina
Witte dop is een rood product is dus Finishing Glaze
Qua volgorde zou het kunnen, al zou ik tussen groen en geel de lichtblauwe dop (machine polish) gebruiken, groene dop is toch een zware compound, die je overigens wel mooi strak kunt eindigen.
Niet dat dit nodig is op een Porsche, deze lakken zijn door de regel medium tot zacht...
 
In mijn optiek maakte Ed een paar missers. Verbeter mij als ik het niet goed heb:

- De pad hield hij soms wel erg schuin met het risico op poetsbanen. Het is beter om met een vlakke pad te polijsten
- Hij ging veel te snel over de lak, het polijstmiddel en de pad kregen niet de tijd om te "werken"
- Nat maken, veel gespetter en met de huidige polijstmiddelen niet nodig
 
@ Frans: bedankt voor het knip en plak werk van deze aflevering, wordt het een stuk duidelijker van voor iedereen. Tof!

@ LB: valt inderdaad op dat hij erg snel gaat.

Al met al is de conclusie dus te trekken dat het koelen zoals Ed dit benoemd niet nodig is?
 
Ed is zoiezo een prutser, niet alleen met poetsen maar ook qua sleutelen.
Het is echt zo goedkoop mogelijk oplappen voor de verkoop wat hij doet.
 
Al met al kunnen we stellen dat Ed een handige donder is, alleen detailen/polijsten is niet aan hem besteed.

Ik heb al eens vaker hologramauto's van hem gezien, maar van de andere kant, zo worden ze af en toe ook afgeleverd door " poetsbedrijven" en dan ben je een paar honderd armer.

Vunzig doekje is trouwens ook van 3M een worktowel, in de eerste beelden zie je hem nog in de originele groene toestand, alleen heeft hij er maar 1-tje voor heel de auto ben ik bang. Gezien de single-stage lak en de staat ervan, had hij best wel een aantal doekjes kunnen/moeten gebruiken

@ RogierV12, das de hele opzet van het programma toch, to buy and restore, as cheaply as possible, then sell and try to make a profit
 
Niet te hard roepen dat het een prutser is Rogier.

Zie zijn cv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Edd_China

Ik zou niet weten waarom hij een prutser is? :weetniet
Hij gebruikt gewoon de originele onderdelen die vervangen moeten worden. En dat ie het dan in duidelijk Jip& Jannke taal uitlegt, niets mis mee lijkt mij.

Ik zou zonder aarzeling hem zo aan mijn auto laten sleutelen.
 
Hij gebruikt zeker niet altijd originele onderdelen!
En hij zou absoluut niet aan mijn auto mogen sleutelen, daar komen alleen maar originele onderdelen op! ( liefst gloednieuw)
Hij is wel handig ja, dat dan weer wel.
 
RogierV12 zei:
Hij gebruikt zeker niet altijd originele onderdelen!

Das toch het opzet van het programma?

Wil niks zeggen over zijn competenties...

Toont enkel aan wat je moet doen om binnen een budget te kunnen werken...

Of hij nu een origineel stuk steekt of een namaak, doet niks aan je competenties...
 
Je beslist nog altijd zelf wat voor onderdelen erop komen als je je auto laat repareren.
En ik heb liever dat een ervaren monteur zoals Edd aan mijn auto sleutelt als een jong mannetje bij een dealer die op jouw auto praktijkervaring op doet.

En vergis je niet wat er zoal te koop wordt aangeboden.
Ik zou 10x liever een auto van Wheeler Dealers kopen als bij een doorsnee autohandelaar.
De auto's die daar binnenkomen worden meestal niet nagezien en krijgen op zijn hoogst een goedkope poetsbeurt.