• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade aan Fiat Barchetta. Straks toch weer te detailen.

De keuze voor de etsende epoxyprimer is alsvolgt. De barchetta heeft net als veel andere Italianen best last van roest. Aangezien ik daar een enorme hekel aan heb deze keuze. De voordelen zijn dat deze primer beter hecht dan normale primers plus dat het ook een reactie aangaat met eventuele (minimale) roestvorming. Hiermee is de b zometeen top beschermd.
 
Dan even een update met wat er intussen allemaal is gebeurt.

Hieronder is de voorkop in de epoyprimer gezet.
GroteFoto-CTRV4VE3.jpg

Nadat dat de primer is geschuurd is op de voorkop de basis kleur gespoten welke weer is getopt met blanke lak. Dit omdat zo meteen als de plaatsdelen erop zitten deze delen bijna niet meer netjes te spuiten zijn.
GroteFoto-ZIBBPGLB.jpg



Even een behoorlijk stap verder. De nieuwe plaatdelen zijn intussen eraan gelast. Eerst zijn deze volledig ontdaan van de transportlak en kaal gemaakt. Daarna was het heel veel paswerk om alles goed in lijn te krijgen. In tegenstelling tot de meeste auto’s is mijn volledige neus straks uit 1 deel. Dus geen losse schermen en voorneus. Alles moet dus perfect zitten want smokkelen met naden zit er du niet in. Hier zie je dat het blanke staal is behandeld met Fertan om eventueel roest op te eten. Dit gaat een chemische reactie aan met roest.
GroteFoto-AIVSZV4F.jpg



Net voor het spuiten met de epoyprimer alle plaatdelen weer kaal gehaald.
GroteFoto-KSNGKU88.jpg



Hier dan de voorkant van de b in de epoxyprimer.
GroteFoto-WTNL7TIB.jpg



Weer een behoorlijk tijd over geslagen hier. Na onderling overleg is er van schade herstel geen sprake meer. Ik heb besloten dat de b nu geheel zal worden gerestaureerd. De boden en wielkuipen had ik vorig jaar al aangepakt en nu gaan we dus de hele body aanpakken. Alle wat grotere onregelmatigheden zijn hier aangepakt en strak gemaakt. Straks is de b dus veel strakker dan af fabriek.
GroteFoto-HWHLEDE8.jpg



De hele auto is nu in de polysefeser gezet. Dit is een zeer vullende primer/spuitplamuur waarin alle kleine onregelmatigheden te corrigeren zijn. Om dit te bereiken moeten de juiste vormen nu geschuurd worden. Een behoorlijk monnikenwerk kan ik jullie melden.
GroteFoto-TZBZ8G3M.jpg


GroteFoto-URYV36TD.jpg



Na al dit schuurwerk is nu de auto in de grondlak gezet. Op de delen waar ik relatief snel door deze kan gaan schuren even met een spuitbus wat kleur opgebracht. Het is nu zaak om met korrel 800 alles weer glad te schuren. Als dat is gedaan dan weer de hele auto met korrel 1500 om nog een gladder resultaat te krijgen. Eigenlijk moet er dan weer wat glans gaan komen. Hoe meer glans hoe beter het is.
GroteFoto-FXJOO4UX.jpg


GroteFoto-IFHRVGJI.jpg



Zo dit was het weer even voor nu.
 
Ik kan niets anders zeggen dan: GEWELDIG!!! :)^ :)^
Ik ben altijd jaloers op mensen die zo handig zijn, ik moet alles uitbesteden (ook omdat ik het geduld er niet voor heb).
 
mooi project,

Ik hoop voor je dat je de plaatwerkdelen die in de polysurfacer gezet hebt wel heel goed hebt afgesloten met een geschikte primer. Wanneer polysurfacer met verzinkt oplaatwerk in aanraking komt is het nl. bingo, en anderom met watergedragen lakken icm polysurfacer.
 
Ziet er goed uit allemaal. Veel succes.
Hopelijk kan je komende zomer weer mooi met het dakje open rijden.
 
Zo, het is weer eens tijd voor een update. Ik moet zeggen dat het nemen van foto's er telkens meer bij in schiet. De zon laat zicht al veel te vaak zien zonderdat mn barchetta zomerklaar is.

Hieronder is de grond lak helemaal met korrel 1500 geschuurd. Doordat dit al zo fijn is, krijgt de auto al glans.
GroteFoto-8IPO8HH4.jpg


GroteFoto-NGJPU64M.jpg


Het schuren met deze korrel is als schuren met krantenpapier, snelheid zit er niet in! Je moet wat over hebben voor een strak eindresultaat.

Intussen is er besloten om de auto volledig vóór te spuiten in een ouderwetse 2K-lak Deze trekt lekker strak en geeft straks een nog strakker eindresultaat. Ik heb gekozen voor een kleur waarbij ik hoop dat het als ondergrond een mooie diepere gloed geeft straks. ROOD
GroteFoto-LHYMLZCI.jpg



Intussen zijn ook alle sponningen al in de uiteindelijke kleur en alles in de motorruimte ook. Nu kan ik in de motorruimte alles weer gaan opbouwen en er voor zorgen dat de techniek weer gaat werken. Dan is het rood zover uitgehard dat ik daar de stofjes uit kan gaan schuren. Dit ga ik doen met niet minder dan K2000 en K2500, handmatig met een schuurblokje om een zo strak mogelijk resultaat te krijgen. Met een beetje meewerking van de auto kan ze na Koninginnendag naar de spuiter (hoop ik).
 
Mooi dat er nog steeds vordering in zit! Niet gaan haasten, ondanks het mooie weer, krijg je spijt van, maar dat weet je vast zelf ook wel.

Word de auto afgespoten met watergedragen lak?
 
ziet er goed uit,maar toch ff een vraagje word hij dus rood ?
en je gaat de stofjes eruit schuren mat p2000 en dan gaat ie naar de spuiter,maar wil je er dan nog een laag blanke lak ophebben?
als hij weer helemaal gespoten moet worden zul je m toch ook weer helemaal moeten schuren,en dan is p2000 veel te fijn,zou je onthechting kunnen krijgen
 
De kleur rood is voorlak, de uiteindelijke kleur wordt dus aubergine zoals origineel. Zie foto hieronder:

GroteFoto-OFVE7GG3.jpg



Na het schuren met de fijne korrel ga ik voor het spuiten nog even matteren met de fijne scotchbrite om een goede hechting te bevorderen. Het schuren met de fijne korrel heeft als doel dat ik er niet doorheen wil gaan maar toch met een blokje aan de gang kan gaan en dus het beste kan uitvlakken.
 
ok mooie kleur,maar om hem,nog gladdere afwerking te krijgen kun je m gerust met p100,of 500droog scuren,ben je alle puntjes kwijt en de rode laklaag word volledig glad en strak plu zeer goede hechtig,en mocht je er ergens doorheen schuren dit is voor een spuiter geen probleem.
die kan de doorgeschuurde plekjes voorspuiten,plus die aubergine kleur dekt goed,de rode ondergrond werkt daar wel aan mee maar heeft geen invloed op de kleur/diepte.