• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Soepergrover vs. zilvergrijze Koreaan

Soepergrover

Soeper Moderator
Medewerker
Tester of Bling
13 mei 2009
7.150
223
Omgeving Breda
Afgelopen vrijdag ben ik bezig geweest met een zilvergrijze Hyundai Excel. Niet direct een stoere bak, maar gewoon het vervoermiddel van een oom van mij.
Met nadruk op vervoermiddel, want het beestje wordt gebruikt om vanalles in te vervoeren en dat is er wel een beetje aan af te zien.
De wagen heeft de nodige krassen, wat verfspetters, schaafplekken en andere beschadigingen. Verder wordt de wagen niet overdreven veel gewassen,
maar als dat gebeurt, wordt hij door de wasstraat gehaald. Met als gevolg de nodige swirls. En een doffe lak.
Maar goed, oompjelief maakt voor mij weleens een kozijntje en het leek me leuk om eens een keer wat terug te doen.
Ik had geen wereldschokkende metamorfose verwacht en dat is het ook niet geworden. Gelukkig is de wagen er wel een stuk van opgeknapt.
En oom en tante waren er erg tevreden mee. Ook niet onbelangrijk.

Even een plaatje van het subject van deze dag:
p5280341.jpg


Wat viezigheid
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Nog meer troep
p5280343.jpg


De nodige beschadigingen
p5280344.jpg


Wat rare strepen die leken op ingedroogde vogelk*k, maar eigenlijk in de lak ingebrande vlekken waren.
p5280345.jpg


Allereerst het Hyundaaike maar ontdaan van wat mos en andere viezigheid in kiertjes en openingen. Met APC, wat borstels en een kwast kwam er
niet overdreven veel vanaf. Minder dan ik vantevoren gedacht had.
Daarna de wagen gewassen met NXT shampoo, Bone spons en twee emmer methode. Dat laatste had niet echt gehoeven.
Veel meer swirls had ik niet kunnen maken op de lak, maar ja.
Na afspoelen ben ik gaan kleien met Poorboy's klei en Spray & Wipe (1:1). Na driekwart auto maar noodgedwongen overgeschakeld op Supernatural klei,
omdat ik m'n eerste bolletje klei kennis had laten maken met het straatwerk...
Er kwam wel het nodige vuil af van de lak, maar niet zoveel als ik regelmatig op het forum zie.
De lak knapte er wel gelijk een heel stuk van op.
p5280346.jpg


Na het kleien maar eens gekeken naar de staat van de lak.
Veel van dit soort krassen.
p5280349.jpg


Plekken die in de lak leken 'ingebrand'. Het leek wel alsof er ooit een chemisch goedje opgekomen is. Het was in elk geval niet weg te krijgen.
p5280353.jpg


Wat schaafplekken
p5280355.jpg


Op de achterbumper was de blanke laklaag wat aan het loskomen
p5280359.jpg


De nodige swirls. Zo goed en zo kwaad mogelijk geprobeerd vast te leggen. Valt niet mee op een zilverkleurige lak.
p5280356.jpg


Na afplakken maar eens een testspot gedaan. SSR2 op wit haalde wel wat swirls weg, maar niet overdreven veel.
Oranje kompressor met SSR2 gaf wat meer resultaat. Nabewerken met groen en SSR1 gaf gek genoeg al een leuk eindresultaat.
Ik had eerlijk gezegd verwacht tussendoor nog wit nodig te hebben. Niet alle swirls waren weg, maar het resultaat was voldoende.

Na polijsten is de lak nog in de NXT 2.0 gezet (gaat die ook eens op) en daarna in de Natty's. Ramen zijn gedaan met Meg's Glass Cleaner Concentrate.
Trims zijn behandeld met Trim Restorer en omdat ik nog geen apart middeltje heb voor de banden, heb ik dit ook maar hiervoor gebruikt.
Het resultaat was nog niet eens zo slecht.

Het uiteindelijke resultaat:
p5280360.jpg


Blauwe lucht en iemand die foto's staat te maken
p5280361.jpg


Het dak
p5280362.jpg


Op de achtergrond een Focus die nog wel een wasbeurt kon gebruiken
p5280363.jpg


En de laatste foto
p5280364.jpg
 
Je bent zo ongeveer de "Laatste der Mohikanen" mbt bandenspul, Joost. Daar gaan we volgende week zondag eens verandering in brengen.:grinning:


Mooi werk trouwens:)^
 
Mooi opgeknapt Soeper,dat is wel een kozijntje waard.
Wel apart dat veel detailers ergens een fles NXT hebben staan"die nog op moet":D
 
Dank mensen.
Na-foto's van een paar meter afstand genomen zien er eigenlijk altijd wel OK uit. Zoals gezegd zitten er nog wel
wat swirls op de lak. Het nadeel van een zilvergrijze lak tijdens detailen is tevens een voordeel naderhand:
je ziet de swirls er vrij lastig op.

@alteaniels: Daar wordt komende zaterdag al verandering in gebracht. Dan wordt de Mothers Reflections bandenspray opgehaald.

@BlackPassat: die NXT 2.0 zat bij de allereerste detailspullen die ik ruim een jaar geleden kocht. Ik vind het nog steeds best aardig spul,
maar ik heb inmiddels al (te)veel andere spullen die ik liever gebruik. Nou vind ik het zonde om weg te gooien, dus gebruik ik deze
maar bij zulke klussen.
Er zit trouwens ook al een laagje NXT op de kap van een van mijn rolluiken. :grinning:
 
Puik werk geleverd Soepergrover, echt wel een groot verschil. De voor foto's met doffe auto, erna met een mooie glans. En ja niet alle beschadigingen kun je wegkrijgen. Je kunt er moeilijk een nieuwe auto van maken.

Maar je mag zeker eer van je werk hebben, je hebt een mooi resultaat achtergelaten :)^ .

Hier gaat de NXT wax op een oude micra waar niet veel eer meer aan te behalen is.
Geen idee meer wie mij aan die NXT wax heeft geholpen en het latere detailvirus :-b .