Afgelopen donderdag wilde ik mijn voorruit eens even "opfrissen".
Er is al genoeg over op het forum geschreven en gezegd en ik wist dat het bijna onmogelijk is om krassen uit ruiten te verwijderen.
Dit was ook niet mijn doel, ik wilde alleen kijken of ik de kleinste krasjes iets minder kon krijgen..
Ruit eerst gewassen en daarna afgenomen met glasscleaner van Valet Pro.
Randen afgeplakt en paravan afgedekt met doeken.
Voor het polijsten de Nanolex Premium Glass Polish gebruikt i.c.m. een nieuwe glass polishing pad op de DAP.
Polish eerst heel goed geschud, want deze had ik al een hele tijd niet gebruik.
Product op de pad aangebracht en op de ruit op lage snelheid verdeelt.
Hierna snelheid verhoogd en deel ruit volgens "schaakbord" patroon gepolijst.
Restanten hierna met schone pluche verde (korte kant) afgenomen en daarna nog eens met glascleaner en glass waffle doek.
Resultaat beoordeeld en ik schrok met rot.
Deel ruit welke ik gepolijst had zat echt helemaal vol met kleine krasjes.
Wat was hier gebeurd?
Ruit was goed schoon, geen sporen van zand of andere vervuiling in de pad kunnen constateren.
Was de Nanolex polish misschien niet meer goed, deze was immers al een paar jaartjes oud?
Omdat ik niet nog meer "schade" wilde veroorzaken heb ik Carclean gebeld om advies.
Met Johan gesproken en al was de glasspolish van Nanolex al oud, kon hij zich niet voorstellen dat deze het probleem had veroorzaakt.
Volgens hem moest er echt iets van zand tussen de pad en de ruit hebben gezeten.
Ook bevestigde hij dat het (bijna) onmogelijk is om krassen uit ruiten te polijsten.
Wat de oorzaak ook was geweest, ik wilde in elk geval proberen om de ontstane schade zoveel mogelijk te herstellen.
Ik vroeg dus wat ik het beste kon gaan proberen.
Johan had hier niet echt meteen een antwoord op, waarop ik vroeg of het mogelijk was om langs te komen, om te kijken/proberen wat eventueel enig resultaat kon geven.
Dit was geen enkel probleem.
Ik ben meteen in de auto gesprongen en vanuit Amstelveen naar Carclean gereden.
Daar aangekomen heeft Johan de voorruit en de schade bekeken.
Hij had zijn bedenkingen of dit nog was te herstellen.
Maar niet geschoten is altijd mis.
Johan ging naar binnen en kwam even later terug met o.a. een Rotary en de Sonax Profiline Glass Polish.
Deze glass polish was volgens Johan vrij nieuw en beloofd "verwijderen van lichte krassen en vermattingen op autoruiten van echt glas".
I.c.m de Microfibre Finishing Disc 135mm van Flexipads heeft Johan toen een eerste hit op de voorruit gedaan.
Na deze eerste hit was er echt al duidelijk dat de kleine krasjes minder werden.
Dus een tweede hit en inderdaad nog meer verbetering.
Hierna op een andere plek, waar de schade erger was, ook tweemaal een hit gedaan.
Op deze plek, was door de lichtval het resultaat beter te beoordelen.
Het was heel duidelijk en verbluffend om te zien hoeveel verbetering er in korte tijd was behaald.
Zelfs Johan stond hier volgens mij van te kijken.
Het was natuurlijk niet de bedoeling dat de hele ruit hersteld zal worden, ik wilde alleen weten met welk product ik de schade enigszins kon herstellen.
Ik ben huiswaarts gegaan met een Microfibre Finishing Disc 135mm van Flexipads en een flesje Profiline Glass Polish van Sonax.
Thuis aangekomen meteen de ruit schoon gemaakt, de DAP weer gepakt en aan de slag gegaan.
Ondanks dat een DAP natuurlijk veel minder correctie geeft als een Rotary, zag ik duidelijk dat ook met de DAP elke hit resultaat gaf.
Na een aantal hits waren zover als ik kon zien, alle kleine krasje geheel weg!
Ook een diepere, al langer aanwezige kras was vele malen minder geworden.
Voor dat ogenblik was ik in elk geval heel erg opgelucht en leek de aangedane schade geheel te zijn verdwenen.
Dit was op dat ogenblik niet helemaal goed te oordelen, omdat het nogal bewolkt was en de meeste onrechtmatigheden in ruiten merk, zie je het meest bij zon recht op de ruit.
Nu gisteren en vandaag was er volop zon en heb ik een behoorlijk stuk gereden.
Ik kan absoluut zeggen dat de ruit nu veel beter, dit wil zeggen zelfs beter is als voor de mislukte "opfris" poging.
Geen vertekeningen, verstrooiing of iets dergelijks waar te nemen.
Ik ben dus super blij met het behaalde resultaat en wil Carclean en vooral Johan heel erg bedanken!
In elk geval is de Profiline Glass Polish van Sonax wat mij betreft een absolute aanrader.
Er is al genoeg over op het forum geschreven en gezegd en ik wist dat het bijna onmogelijk is om krassen uit ruiten te verwijderen.
Dit was ook niet mijn doel, ik wilde alleen kijken of ik de kleinste krasjes iets minder kon krijgen..
Ruit eerst gewassen en daarna afgenomen met glasscleaner van Valet Pro.
Randen afgeplakt en paravan afgedekt met doeken.
Voor het polijsten de Nanolex Premium Glass Polish gebruikt i.c.m. een nieuwe glass polishing pad op de DAP.
Polish eerst heel goed geschud, want deze had ik al een hele tijd niet gebruik.
Product op de pad aangebracht en op de ruit op lage snelheid verdeelt.
Hierna snelheid verhoogd en deel ruit volgens "schaakbord" patroon gepolijst.
Restanten hierna met schone pluche verde (korte kant) afgenomen en daarna nog eens met glascleaner en glass waffle doek.
Resultaat beoordeeld en ik schrok met rot.
Deel ruit welke ik gepolijst had zat echt helemaal vol met kleine krasjes.
Wat was hier gebeurd?
Ruit was goed schoon, geen sporen van zand of andere vervuiling in de pad kunnen constateren.
Was de Nanolex polish misschien niet meer goed, deze was immers al een paar jaartjes oud?
Omdat ik niet nog meer "schade" wilde veroorzaken heb ik Carclean gebeld om advies.
Met Johan gesproken en al was de glasspolish van Nanolex al oud, kon hij zich niet voorstellen dat deze het probleem had veroorzaakt.
Volgens hem moest er echt iets van zand tussen de pad en de ruit hebben gezeten.
Ook bevestigde hij dat het (bijna) onmogelijk is om krassen uit ruiten te polijsten.
Wat de oorzaak ook was geweest, ik wilde in elk geval proberen om de ontstane schade zoveel mogelijk te herstellen.
Ik vroeg dus wat ik het beste kon gaan proberen.
Johan had hier niet echt meteen een antwoord op, waarop ik vroeg of het mogelijk was om langs te komen, om te kijken/proberen wat eventueel enig resultaat kon geven.
Dit was geen enkel probleem.
Ik ben meteen in de auto gesprongen en vanuit Amstelveen naar Carclean gereden.
Daar aangekomen heeft Johan de voorruit en de schade bekeken.
Hij had zijn bedenkingen of dit nog was te herstellen.
Maar niet geschoten is altijd mis.
Johan ging naar binnen en kwam even later terug met o.a. een Rotary en de Sonax Profiline Glass Polish.
Deze glass polish was volgens Johan vrij nieuw en beloofd "verwijderen van lichte krassen en vermattingen op autoruiten van echt glas".
I.c.m de Microfibre Finishing Disc 135mm van Flexipads heeft Johan toen een eerste hit op de voorruit gedaan.
Na deze eerste hit was er echt al duidelijk dat de kleine krasjes minder werden.
Dus een tweede hit en inderdaad nog meer verbetering.
Hierna op een andere plek, waar de schade erger was, ook tweemaal een hit gedaan.
Op deze plek, was door de lichtval het resultaat beter te beoordelen.
Het was heel duidelijk en verbluffend om te zien hoeveel verbetering er in korte tijd was behaald.
Zelfs Johan stond hier volgens mij van te kijken.
Het was natuurlijk niet de bedoeling dat de hele ruit hersteld zal worden, ik wilde alleen weten met welk product ik de schade enigszins kon herstellen.
Ik ben huiswaarts gegaan met een Microfibre Finishing Disc 135mm van Flexipads en een flesje Profiline Glass Polish van Sonax.
Thuis aangekomen meteen de ruit schoon gemaakt, de DAP weer gepakt en aan de slag gegaan.
Ondanks dat een DAP natuurlijk veel minder correctie geeft als een Rotary, zag ik duidelijk dat ook met de DAP elke hit resultaat gaf.
Na een aantal hits waren zover als ik kon zien, alle kleine krasje geheel weg!
Ook een diepere, al langer aanwezige kras was vele malen minder geworden.
Voor dat ogenblik was ik in elk geval heel erg opgelucht en leek de aangedane schade geheel te zijn verdwenen.
Dit was op dat ogenblik niet helemaal goed te oordelen, omdat het nogal bewolkt was en de meeste onrechtmatigheden in ruiten merk, zie je het meest bij zon recht op de ruit.
Nu gisteren en vandaag was er volop zon en heb ik een behoorlijk stuk gereden.
Ik kan absoluut zeggen dat de ruit nu veel beter, dit wil zeggen zelfs beter is als voor de mislukte "opfris" poging.
Geen vertekeningen, verstrooiing of iets dergelijks waar te nemen.
Ik ben dus super blij met het behaalde resultaat en wil Carclean en vooral Johan heel erg bedanken!
In elk geval is de Profiline Glass Polish van Sonax wat mij betreft een absolute aanrader.