• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan voor bordeaux-rood metallic

skok

Detailing trainee
25 apr 2011
6
47
52
Hallo allemaal,

Tot 3 dagen geleden nog nooit van kleien gehoord, maar na het zien van foto's/filmpjes was ik direct overtuigd. Dus uren ingelezen (o.a. op dit forum) en ik ga overstappen van de schilpadden-wax naar het 5 stappenplan. Het onderwerp is een metallic-rode Megane grand tour uit 2006 (voorbeeld foto in Voorstel-topic. Deze WW-auto is altijd 's zomers met de hand gewassen/gewaxed en 's winters af en toe een wasstraat. Dus dat wordt toch echt tijd voor een meer serieuze aanpak.

Mijn 5-stappenplan is nog in opbouw - heb nog geen keuze gemaakt voor de applicators en sealant/wax. Vooralsnog heb ik de volgende producten in gedachte:

Stap 1 Wassen
- PB's Super slick & suds conc. wash
- Meg's Ultimate wipe wash mitt
- PB's Waffle weave

Stap 2 Kleien
- Mothers California Gold clay bar paint saving kit (incl. Showtime Detailer Spray)
- PB's Spray and wipe (omdat je nooit teveel detailer spray in huis kunt hebben, denk ik)
- Cobra All purpose microfiber towel

Stap 3 Reinigen
- Mothers Gold prewax cleaner
- Applicator: ben ik nog niet over uit (zie vraag)
- Cobra All purpose microfiber towel

Stap 4 Voeden
- PB's Black hole
- Applicator: ben ik nog niet over uit (zie vraag)
- Cobra All purpose microfiber towel

Stap 5 Sealen/Waxen
- PB's EX-P Sealant of PB's EX Sealant with Carnauba (zie vraag)
- Applicator: ben ik nog niet over uit (zie vraag)
- Cobra All purpose microfiber towel

Vragen
- producten
Heb ik de juiste keuzen gemaakt in de producten m.b.t. veilig gebruik door beginner, het teniet doen van de werking van een vorig product bij het aanbrengen van een volgend product, etc.?
- Applicator
Hier heb ik nog geen idee of het beter is om een microfiber of foam applicator te gebruiken. Is het toepassingsgebied verschillend, wat werkt het prettigste en is het meest veilig voor welke toepassing? Ik zit te denken aan Monello Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator, Mothers Microfiber Applicator of de CC Hi-tech foam applicator.
- Doeken
zal ik goed uit de voeten kunnen met de Cobra towels voor het wegvegen/uitpoetsen bij stap 2 t/m 5?
- Sealant/wax
Ik heb nog geen keuze kunnen maken tussen PB's EX-P Sealant en PB's EX Sealant with Carnauba. Wel dat het 1 van deze 2 zal worden wegens de info op het forum: lange standtijd, het laat de Black hole-laag intact en in feite heb je geen wax laag nodig. Wat is jullie verdere ervaring m.b.t. verwerking en glans van deze 2? Mis ik de glans van een echte wax (en is een extra wax stap nog nodig?)

Ik besef dat er heel veel info op dit forum te vinden is (en waarschijnlijk ook antwoorden op mijn vragen). Maar er zijn zoveel combinatie's mogelijk, dat ik het als beginner erg moeilijk vind om daar de juiste keuze in te maken. Hopelijk kunnen jullie advies geven.

groeten,
Sander
 
Voor elke stap een eigen doek om uittepoetsen.Anders krijg je "kruisbesmetting" ;)

En beter te veel doeken dan te weinig.Want je hebt vaker meer dan 1 doek nodig per stap.

En als droogdoek kan ik je de Delerium aanbevelen ( en vele met mij denk ).Dit is een zer fijne droogdoek.:heart_eyes:

De stap black Hole vervolgd door de EXP of EX is prima.Als aplicatorpads kan ik je de concoursopads van Monello aanbevelen ( de gouden handpad )

Spray & Wipe kan je ook gebruiken voor je ruiten , dus dat heb je dan weer mee.

Mischien de Poorboys Trim restorer voor je trims???En de Bold N Brigth van Poorboys voor je bandjes???

En een APC is ook aan te raden.
 
Dank voor je snelle reactie!

Dat van de "kruisbesmetting" had ik begrepen van dit forum. En er zitten altijd net een paar doeken in de was (met een "s" ). Ik zet er genoeg van op mijn bestellijst.

De stap black Hole vervolgd door de EXP of EX is prima.Als aplicatorpads kan ik je de concoursopads van Monello aanbevelen ( de gouden handpad )
Kijk, daar heb ik iets aan. Nu nog een keuze maken tussen EXP of EX. Iemand?

Spray & Wipe kan je ook gebruiken voor je ruiten , dus dat heb je dan weer mee.
Ik wilde ook Rain-X gaan gebruiken, kan ik Spray & Wipe mooi als voorbehandeling gebruiken.

Mischien de Poorboys Trim restorer voor je trims???
Met de term trims ben ik nog niet zo bekend. Zijn dat alleen de stootstrips, of ook de raamrubbers? In het eerste geval, heb ik meegespoten trims en dan lijkt mij dit niet nodig?

En de Bold N Brigth van Poorboys voor je bandjes???
Ik heb al iets van Tyre Gel, dus ben hierin al voorzien.

En een APC is ook aan te raden.
Goed idee! Weet sinds net waar APC voor staat...
 
Zal persoonlijk ipv van de Cobra all purphose towels mooi voor de Deluxe Mega towel van poorboys gaan. Ik zelf heb per polijstmiddel een andere doek (ook verschillende kleur)

Ik zou deze gaan gebruiken in stap 2 t/m 4

https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Deluxe_Mega_Towel_Koraal_39x39cm_PB-DMT-COR_100904

Voor stap 5 heb ik zelf 2 van deze doeken (1 voor sealant en 1 voor de wax) zijn heel dik en echt heerlijk zacht:heart_eyes: :

https://www.Carclean.com/product/Cobra/Supreme_Buff_530_Microfiber_Towel_Large_60x40cm_COBRA-530L-B_101882

Ik zou als ik jou was voor de EXP gaan en die aftoppen met een wax.
 
EXP is een pure sealant.
EX is een sealant met een carnauba toevoeging.

En Trims zijn inderdaad de kunstofdelen en rubbers.

Maar je kan ook Naturel Look van Poorboys gebruiken , dit kan je dan ook weer voor je dash endergelijke gebruiken.


En dan nog de vraag hoe je je doeken wast???Toch niet met wasverzachter erbij???Dit is namelijk niet al te best voor je doeken.Kan je beter de microrestorer van Cobra gebruiken;)
 
@Wouter: Verschillende kleuren per doek is inderdaad wel handig om de verschillende stappen uit elkaar te houden. Mijn voorgevoel zegt ook dat een lekkere dikke doek fijn werkt met uitpoetsen. Dat wordt nog een avondje doeken uitzoeken!
Gebruik je zelf ook EXP?

@RST-smurf: Weer wat geleerd over de trims. Voor de rubbers gebruik ik nu een voedende olie/wax-achtig spul (weet zo ff het merk niet). En wasverzachter... nee. Ook voor de badkamerhanddoeken gebruiken we dat niet - dan drogen ze bijna niet meer af.

Hebben jullie nog ideeen voor de waxlaag?
 
Ik zou voor de trims Trim Restorer gebruiken van PB en de Natural look voor binnen bewaren. Voor de wax: mooi Dodo waxje? Maar de sealant die je gaat gebruiken is een chemische wax. En houd en beschermd erg lang. Je zou kunnen toppen met een mooie wax voor een wat diepere glans. Maar uit ervaring heb ik vaak meegemaakt dat je niet veel verschil ziet op lichtere. Op donkere kleuren weer wel.
 
Voor een waxlaag kan je de rode Natty`s van Poorboys nemen.

Lekkerre wax en een mooi resultaat.Gebruik hem zelf ook nog vaak.

Of je wilt kwalitatief een stapje hoger , dan kan je voor een Dodo waxje gaan.Maar daar staan de prijzen ook naar;)

En wat betreft de doeken , gebruik zelf ook de Deluxe doeken van Poorboys.fijne doeken.
 
Gebruik zelf ook de EXP ja, vandaag nog gebruikt zelfs :-b

Ik heb zelf nu de blauwe Natty's paste wax van Poorboys, bevalt me voorlopig wel goed. is de enige wax die ik tot nu toe gebruikt hebt dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Hoor hier en daar wel hele leuke verhalen over de Fuzion van Wolfgang maar die is dan ook weer tegen de rand van het onbetaalbare aan :D :-"
 
@RST

Wat is trouwens het verschil tussen de rode en blauwe wax? Heb de rode ook staan en daar staat op dat ie het op elke kleur goed doet. Gelijkwaardig aan Blue op donkere auto's?
 
Inderdaad , de Fuzion is een heerlijke wax:heart_eyes: .Behoort tot mijn favo.Maar goed , daar betaal je dan ook wel weer voor ( en vergeet niet dat je met inleveren van het certificaat weer een 2de pot krijg , dus eigenlijk kost die maar de helft )
 
Wouter B zei:
@RST

Wat is trouwens het verschil tussen de rode en blauwe wax? Heb de rode ook staan en daar staat op dat ie het op elke kleur goed doet. Gelijkwaardig aan Blue op donkere auto's?


Blauwe is voor de donkere lakken en witte voor de lichterre.De Rode is voor alle lakken.En de rode is meer een softwax en de blauwe en witte meer een harde wax.

Vindt de rode op sommige lakken net wat meer glans geven dan de blauwe ( en dan vooral op de wat donkerblauwe )
 
Allemaal bedankt voor de reactie's en tips.

Blijft alleen nog de vraag: welke wax aan te brengen na EX-P?

Kies ik voor PB's Natty's Paste Wax of de Dodo Juice Hard Candy om de donkerrode metallic goed tot zijn recht te laten komen? Toch weer een verschil van 20 euro ten nadele van Dodo... Blijft de Dodo echt langer zitten? Uiteindelijk is deze laatste laag, de laag de glans bepaald en zou het zonde van al het werk zijn als achteraf blijkt dat ik een verkeerde keus gemaakt heb.

Mijn stappenplan zal ik binnenkort aanpassen aan alle adviezen.
 
Beide waxen zijn prima waxen voor hun geld.

Je kan altijd eerst bijv, de Natty`s proberen.En later overstappen naar de Dodo.

Maar de Dodo Hard Candy is een lekkerre wax.En heeft ook een langerre standtijd dan de Natty`s.