• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag en deukjes ...

Estoril Blue

Detailing addict
14 okt 2016
39
50
Wat een baalweken achter de rug. Het is begonnen 2 weken geleden met een stevige knal tegen de rechtervoorvleugel. Bleek steenslag te zijn, een kap tot in het metaal. En dat net op een plek die dadelijk in het oog springt. Niet fijn. Steen was nog zo vriendelijk geweest om verder te rollen over de carrosserie en nog verdere krasjes te zetten.
Dus op naar de garage om eens te kijken hoe ze het kunnen herstellen. Ze vonden het dom om te herstellen want als ik opnieuw buiten rijd, krijg ik toch dadelijk weer steenslag. Euh ...? Voorvleugel herspuiten zou bijna 700 EUR kosten :eek:. Wel hebben ze een lakstiftje waar ze de steenslag snel mee 'corrigeren' terwijl ik er ben. Een hopeloze 'herstelling', thuis heb ik dat er dadelijk afgehaald. Er hing meer op de omringende lak dan in de steenslag. En de herstelling is veel donkerder dan de oorspronkelijke lak. Dus herspuiten of er mee leren leven, moeilijke keuze. Ik heb ook wat schrik voor kleurverschil bij herspuiten, maar kan ook zijn dat ik me zorgen om niets maak.

Dit weekend de auto nog eens laten blinken, zie ik plots dat er een 4-tal deuken in mijn dak zitten (lijkt op hagelschade). Asjemenou, hoe komt dat er in? Auto is 4 maanden oud en nog geen hagel gezien. Staat immers meestal binnen of buiten, ver van vallende objecten.
Nu vraag ik me af hoe ik dat moet laten herstellen. Ik heb liefst niet dat ze mijn dakbekleding losmaken (rammeltjes en schade, weet je wel), maar als ze de deuken er uit trekken, heb ik meer kans op krassen door het lijmen. Dilemma dus :no_mouth: Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ook zag ik na het wassen (onder een led lamp) iets wat op marring lijkt. Erg vreemd, want ik heb sinds mijn full detail eind september de auto nog maar een 3-tal keer gewassen, volgens de 'regels van de kunst'. Ik begrijp het niet, lak kan toch niet zo delicaat zijn? Ik foam zelfs altijd (zonder hoge druk) om zo veel mogelijk vuil er al af te weken. Nog iemand zo'n ervaring met estoril blauwe lak van BMW?

Het enige positieve is dat het een hobby is om de auto piekfijn te houden, dus ik weet weer wat gedaan. Jammer alleen dat het weer niet meer meezit voor werk in een onverwarmde garage ...
 
Ten eerste; Kut zeg, niet leuk om te horen.
Ten tweede; Probeer nog wel wat levenslustige momenten in je leven te vinden, de toon van dit verhaal is alsof je het vrij kort ziet.
Ten derde; Heb vertrouwen in mensen totdat ze je bedriegen niet andersom. Het bedrijf waar je eerst was en de boel slecht heeft bijgewerkt verdiend geen aandacht meer, probeer iemand te zoeken die het wel kan. Ik zou eerder een ervaren detailer proberen om steenslag bij te werken dan een autospuiter. Deze wil de boel overspuiten, niet bijwerken.
Als laatste positieve noot, een auto is een gebruiksvoorwerp. Krasjes komen niet alleen door wassen, je rijdt door zand, grind, asfalt en dit kan ook krasjes veroorzaken. Kortom, weer een reden om je auto weer helemaal lekker te verwennen met een full detail met happy ending....

Greetings from mr. D. Juice
 
Dit weekend de auto nog eens laten blinken, zie ik plots dat er een 4-tal deuken in mijn dak zitten (lijkt op hagelschade). Asjemenou, hoe komt dat er in? Auto is 4 maanden oud en nog geen hagel gezien. Staat immers meestal binnen of buiten, ver van vallende objecten.

Goed mogelijk dat het door vogels komt. Soms willen ze nog wel eens wat laten vallen tijdens het vliegen.

Zo woon ik langs een sloot waarin zoetwater mosselen groeien. Deze nemen ze mee en laten ze vallen zodat de mossel open breekt.
Aangezien ik in een flat woon met een plat dak waarop grote kiezelstenen liggen, zou het wel eens zo kunnen zijn dat de vogel zich vergist heeft en een steen heeft laten vallen in plaats van de mossel....

Zo zag ik op de auto van mevrouw nicknameless 2 onverklaarbare deuken. Totdat ik naast de auto de steen zag liggen. de contouren van de deuken kwamen overeen met de steen...
a6b66fe6-d174-4ae9-9a90-d4baf3e39d7b.jpg
 
Leuke antwoorden door boven genoemde. Je moet het maar ontdekken. Erg jammer dat het gebeurt natuurlijk, maja natuur moet ook een kans hebben.

Was marring kan zeker na 3-tal keer wassen. Zelfs al na een keer. Heb wel eens gezien dat een Lamborghini Galardo het had na 1x wassen. Gelukkig zijn dit geen daily auto's. De laatste BMW serie hebben wel vaker zachtere lak als voorheen. Ook dit speelt natuurlijk een grote rol. Verder weet ik niet wat je was techniek is, behalve dat je waarschijnlijk wel het 3 emmers systeem gebruikt.

Op zachtere lakken heb ik hele goede ervaring met een Dodojuice Wookie mitt bv. En Absoluut geen druk uitoefenen. (Ik probeer alleen wat tips te geven he)

Wat betreft de schade is het kiezen of delen. Een beetje schade bedrijf zal toch wel de hemel op zijn originele plek en op de juiste manier terug kunnen plaatsten. Heb destijds (met de vele hagel schades) genoeg hemels uit en in gebouwd en nooit problemen ondervonden. Ga hiervoor anders naar de BMW en laat hun de uit/inbouw doen en door derde de schade herstellen. Hun weten ook wel de juiste mensen die goed werk kunnen leveren. Althans zo werken wij wel.

€700,- is zeker een hoop geld. Erg veel geld zelfs. Maar de auto is maar 3 maanden oud dus ik zou het de moeite waard vinden. Mijn eigen Benz is 11 jaar oud en zou het er nog wel voor over hebben. Dit is persoonlijk en ligt eraan hoeveel emotionele waarde je hebt met je voertuig. Als ik jou bericht lees heb jij dat ook wel
 
Ten tweede; Probeer nog wel wat levenslustige momenten in je leven te vinden, de toon van dit verhaal is alsof je het vrij kort ziet.
Je hebt gelijk hoor, als ik het herlees klinkt het nogal negatief. Dat was niet de bedoeling.

De vraag was eigenlijk meer bedoeld om naar jullie ervaringen te peilen. Alles wat ik lees over herstellen van steenslagschade is dat het altijd zichtbaar blijft. Als ik het echter laat herspuiten, vraag ik me af of er geen kleurverschil zou optreden met de andere panelen. Lokaal herspuiten (spot repair) willen ze niet doen bij de concessie waar ik gegaan ben.

Ivm de deukjes zou ik liefst niet hebben dat ze de dakhemel demonteren. Vandaar de vraag of jullie ervaring hebben met uitdeuken via de tapjes die ze op de lak lijmen.

Klopt dat het een gebruiksvoorwerp is, dat vergeet ik wel eens :)
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Was marring kan zeker na 3-tal keer wassen. Zelfs al na een keer. Heb wel eens gezien dat een Lamborghini Galardo het had na 1x wassen. Gelukkig zijn dit geen daily auto's. De laatste BMW serie hebben wel vaker zachtere lak als voorheen. Ook dit speelt natuurlijk een grote rol. Verder weet ik niet wat je was techniek is, behalve dat je waarschijnlijk wel het 3 emmers systeem gebruikt.
Nu de eerste keer detailen (zie ook mijn post bij mijn voorstelling) had ik eerder de indruk dat het harde lak is. Sommige 'dealer installed swirls' moest ik met meerdere hits Mezzo op oranje verwijderen.
Qua wassen gebruik ik aparte emmers voor de velgen (2 stuks - emmers, geen velgen ;)) en 2 aparte voor de rest van de auto. Daar maak ik dan ook nog eens een verschil tussen 'bovenzijde' en 'onderzijde' van de auto. Voor elk gebruik ik een aparte wasmit. Bovenzijde doe ik met de incredimit van microfiber madness, onderzijde (bumpers en zijschorten) met de wasmit van Meguiars.

Emotionele waarde? Heel veel :cool:
 
Als je met Mezzo en Oranje genoeg had dan was het niet de bekende harde BMW lak.... ;) Daarvoor is dan veel meer geweld voor nodig.

De Incredimitt is wel een hele goede keuze! En met een 4 emmer techniek ligt het niet aan je werkwijze...

Waarschijnlijk heb je een zachtere lak...
 
Er zit ook nog een zwaardere/grovere stap boen Mezzo -> Oranje. :p (Veloce -> Geel)
Dat weet ik, maar omdat 'less' 'more' is, probeer ik de Veloce alleen in de uiterste gevallen te gebruiken. Na de eerste hit was er al een groot deel weg, ik heb dan gewoon wat meer herhaald ... Sneller was uiteraard de Veloce :)
 
Hoezo probeer je de steenslag pit niet in te lakken met de juiste spullen en daarna te wetsanden en polijsten?

Met de juiste spullen bedoel ik de touch up pencils van finixa en een originele bmw lakstift.
 
Hoezo probeer je de steenslag pit niet in te lakken met de juiste spullen en daarna te wetsanden en polijsten?

Met de juiste spullen bedoel ik de touch up pencils van finixa en een originele bmw lakstift.

Ik heb geen ervaring met wetsanden, dus op mijn eentje begin ik er liever niet aan. Ik heb ook gemerkt dat de kleur van de originele lakstift donkerder uitvalt dan de oorspronkelijke lak ...
 
Gisteren nog een extra stommiteit voorgehad ... Bij het uitrijden van mijn garage zijn er verhuisdozen omgevallen, tegen de auto. Resultaat: krassen op de achterbumper, het equivalent van papercuts in je vingers. Dat was echt wel de druppel ...

Terug thuis dadelijk (in de regen) achterkant van de auto gewassen en de DAP bovengehaald. Gelukkig, 85% is weg. Of meer, het valt in elk geval niet op. Alleen als ik er met de led-lamp op schijn, zie ik nog de krassen (het lukt me niet om ze op foto te krijgen). Ondanks 3 hits met geel en Veloce, gingen deze er niet uit. Kan dat te maken hebben met de temperatuur? Het was maar een 5 graden, schat ik.

Terugkomend op de reactie van Istnogferarie, ik zou dan toch denken dat ik toch harde lak heb?

Zou ik op een wollen pad of een mf pad meer effect hebben? Ik heb er nog niet mee gewerkt, ik weet dus ook niet of die even 'fool proof' zijn als de gewone pads. Of zou ik op andere producten moeten overschakelen (bv. de professionele lijn van Meguiars)? Ik heb geen lakdiktemeter, dus geen idee hoe veel ik er nog kan afhalen ...
 
Je zou Veloce op een Wool Pad kunnen proberen.
Echter hoor ik hier heel veel verhalen over S3 met Spiderpad?!? wat een erg goede combi is op BMW lak. Normaliter heeft BMW behoorlijk harde lak en dat klopt wel met je verhaal van Geel en Veloce....
 
En zo'n wool pad zorgt er niet voor dat ik te snel te veel cutting heb? Ikzou niet graag opeens door de blanke lak gaan.

Als het toch harde lak is - wat ik na gisteren wel vermoed - dan blijft die marring die ik hierboven vermeldde toch een wat vreemd verschijnsel hé ...
 
Het is een mogelijkheid dat je lak zacht is en dat je met Geel en Veloce krassen maakt i.p.v. glad maakt. Probeer morgen Groen en Mezzo om te kijken of het dan beter is. Als dit het geval is dan heb je inderdaad zachte lak.
 
Ik bedoelde niet dat ik van gisteren marring had, ik bedoelde de marring die na een paar wasbeurten is opgetreden.
Na de Veloce heb ik immers nog de mezzo en finale gebruikt om zeker alle fijnere krasjes (door de Veloce) weg te werken.

Of zou wat ik als marring benoem, misschien enkel in de coating kunnen zijn? Ik had AMMO Skin gebruikt, voordien had ik altijd de Collinite 915. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.