• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stel je wil naast je DAP500 een rotary kopen? Welke steunplaat prefereer je?

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.698
200
Berkel en Rodenrijs
Mochten wij een rotary op gaan nemen in het assortiment. :-" Dan twijfelen wij welke plate we er standaard bij moeten doen.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit?
 
5.5 inch zelfde maat als de DAP is makkelijker met pads

overigens overweeg ik om een nog kleinere steunplaat te kopen,makkelijker voor de nog smallere stukken zoals deurstijlen
 
Ik zeg 150mm, ik vind het ideaal werken. De kleine pads zijn voor mijn gevoel voor een rotary net te klein.
 
Volgens mij is dat een keuze die je zelf moet maken.

Moet je flink wat meters maken (ik zeg, vrachtwagen, boot of iets in die strekking), dan zou ik voor een 150mm backingplate gaan.
Is het een 'gewone' auto, dan zou ik voor de 125mm backingplate gaan.

Let wel, de keuze voor de maat backingplate heeft wel invloed op het vermogen van de machine.

bij mijn Festool wordt geadviseerd niet groter te gaan dan 150mm. Dit om optimaal rendement uit de machine te halen qua vermogen, overbrenging enz.

Mocht je backingplates ooit gaan bestellen, let dan wel dat er diverse hard / zachtheden en diktes qua schuim zijn.

Mijn Festool backingplate is bijna 3 cm dik, exclusief LC pad :!
Vooral voor rondingen is het lekker een 'zachte' backingplate te hebben. Voor grote oppervlaktes is een 'harde' plate weer handig. dit zorgt ervoor dat de machine niet gaat hoppen en/of dansen op de lak.

:idee Misschien een ideetje om zelf een keuze te maken bij de aanschaf van een rotary?

Gewoon de machine zonder backingplate in de webshop zetten en dan de klant zelf laten kiezen welke plate hij/zij wilt voor een kleine meerprijs. :

Tot zover mijn (nuttige) bijdrage met bijval van mijn 2 daagse cursus Festool ;)
 
Mocht ik ooit een rotary gaan opnemen in mijn collectie :-" dan zou ik dezelfde grootte als die van de DAP willen hebben. Net als al aangegeven is door Nick, is dat makkelijker met de pads. Juist op een rotary zou ik niet zo'n grote pad willen gebruiken.
 
wat d8 je van een rotary met 2 backingplate's in het pakket.

of een rotary met een backingplate pakket erbij, of wat je los aan kunt schaffen.
 
Gekozen voor 150mm, zoals Dibbuz ook al zegt, 125 mm is te klein voor een rotary, beter is dan een spotbuff backingplate (80mm). Ik heb een 125mm, en deze gebruik ik zeer weinig, eigenlijk alleen voor mijn klein schaapje. Ik snap dat mensen wel hun 5,5"pads op de rotary willen gebruiken, maar zelf vind ik die maat niet handig op de rotary. :no
 
Toch denk ik dat de meeste zullen kiezen voor 125mm, al is het omdat ze dat gewend zijn en van daaruit op een later tijdstip over kunnen stappen op 150mm.
 
Inderdaad gewoon de rotary zonder backingplate verkopen en dan losse plate ernaast verkopen, harde en zachte. Kan iedereen kiezen wat hij/zij het lekkerst vindt werken. Of met backingplate naar keuze, met evt. bijbetaling voor grotere plates.
 
Wat dacht je van rotary zonder plaat en platen los gaan verkopen heeft iedereen wat hij of zij wil.
 
Yeap als je maakt dat de plate van de Dap ook op de rotery past dan kan je er gewoon een 150mm bij doen, heb je ze allebei ;)

De oplossing dus.


Krijg ik nu een koekje?

]d~^
 
Nee :D Schroefdraad van een DAP is anders, als je die hetzelfde gaat maken dan heb je een probleem met de comptabiliteit met standaard backingplates en zul je dus iedere maat backingplate moeten laten maken = kleine oplage = duur ;) Standaard M14 schroefdraad is the way to go. Overigens gaat de DAP500 backingpate in de machine, terwijl bij een rotary de machine in de backingplate gaat (als je begrijpt wat ik bedoel)
 
Maar ook daar zijn weer zeer handige verloopjes voor.

Heb sinds vandaag de collectie weer heel erg ge-update, en heb een flinke partij 7,5" curved pads in het assortiment erbij. Voorheen al is met de 5,5" pads op de Flex geprobeerd, maar al heel gauw op de 6,5" overgestapt. Zoals zommige hier al zeggen: het werkt net ff wat fijner. Uiteraard is de 2,8" velcro ideaal voor de kleine stukken en rondingen zodat de 4" pads ook niet onbenut blijven, maar mijn ervaring is ook: grotere pads op de rotary werkt fijner dan de kleinere variant. Blijft een persoonlijke smaak natuurlijk hè :ja
 
Ik heb voor 150 gestemd, maar eigenlijk maakt het voor mij niet uit. Ik heb alle maten pads, dus ik neem er sowieso een extra backing plate bij.