• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stoffige wegen

Nopster

Detailing trainee
26 nov 2013
28
32
Hei,

ik woon in een landbouwgebied, en mijn zwarte auto vangt ongelooflijk veel stof.
Na 1 dag heb je het gevoel dat hij terug een wasbeurt kan gebruiken.

Vooral de onderkant vd zijkanten en de volledige achterkant hangen direct vol.

Kan ik dit gemakkelijk tussendoor met detailer wegnemen?
Ik zit er een beetje mee in dat ik kleine krassen zou trekken.

Of is er ergens een andere oplossing, die liefst niet teveel tijd in beslag neemt?

De auto heeft als Lsp momenteel een sealant.
Zou wax nog meer stof aantrekken?
 
Een natuurlijke wax met veel Carnauba is bedoeld als laag die zich met vuil en al opoffert als je hem met shampoo wast
Een sealant is juist meer bedoeld om de lak zo glad te maken dat vuil minder hecht en die gladheid helpt ook bij het wassen
Als je bang bent voor krassen door aanraken is foamen met een lans de oplossing
Dat kan ook met een heel zwakke shampoo oplossing waardoor je de bescherming niet aantast
Nog mooier zijn de sealants die opgelost zijn in shampoo of die je toevoegt aan water
Al met al een kwestie van uitproberen wat bij jou werkt ...
 
Het is lastig om zo één twee drie te zeggen of het veilig genoeg is om een QD te gebruiken. Normaliter is stof geen probleem en kan je prima met een QD veilig stof verwijderen. Maar als je ook rijdt met de auto en er is meer vervuiling dan alleen stof, dan is het niet veilig. Ik denk dat jij het 't beste kan beoordelen, soort van 'common sense'. Even kijken hoe de vervuiling eruit ziet, zit er (fijn) zand bij dan liever niet met alleen een QD aan de slag maar lekker wassen. :)^

Ik denk helaas niet dat een wax meer stofafstotend zal zijn en dit zal oplossen.
 
inderdaad foamen, of even met de tuinslang afspoelen.
Mijn kever staat in een vrij stofrijke schuur, met een paar dagen zie je dat altijd al behoorlijk goed op de auto.
Ik spuit de kever altijd even af, gewoon met de tuinslang. Dit is bij mij vaak al genoeg om al het stof van de auto te laten lopen.
Even met een droogdoek en detailer nalopen en hij is weer top.
 
Bedankt voor jullie antwoorden!

Je kunt het stof niet vergelijken met wat stof na een nachtje garage, er zit effectief zand in.
Ik ga eens kijken wat afspuiten en nagaan met een Qd doet.

Foamen zit er voorlopig niet in.
Ik heb een B-merk hogedruk, dus compatibiliteit is een probleem vrees ik.
 
Op basis van je uitleg ben ik zeker dat QD niet de juiste oplossing is. Misschien geeft tussendoor even afspuiten met de HD reiniger voor jou al een voldoende proper resultaat? Op termijn kan je misschien een foam lance aankopen om een nog beter resultaat te krijgen.

Ik zou gewoon aanvaarden dat mijn wagen vuil wordt en hem om de zoveel tijd eens wassen. Onder de laag vuil is die toch goed beschermd (sealant/wax/coating).

Misschien overwegen om te verhuizen?:D
 
Naar mijn mening verschilt het nogal om over stof te praten als zand bedoelt wordt. In beide gevallen zal afspoelen gewenst zijn, echter zand zal meer kans op krassen geven dan "stof". Lijkt mij verstandig om goed af te spoelen als het om zand gaat. Lekker met de tuinslang en een rustig straaltje. Zo'n straaltje waarvan je denkt: " wat een heerlijke vredige wereld" of " nog even en ik moet plassen"

Is het echt opgedroogde modder, wat te verwachten is aan de onderkant van je auto, dan komt er wat meer poets/was werk bij kijken ben ik bang.
 
MeanMachine;349462 zei:
Misschien overwegen om te verhuizen?:D

Nah, ik heb het hier veel te goed. :)

Jowie;349466 zei:
Naar mijn mening verschilt het nogal om over stof te praten als zand bedoelt wordt.

Als je het hebt over stoffige wegen, dan gaat het toch over zand...
Of zie ik dit verkeerd? :s
 
Klopt, maar stoffige wegen had je zo letterlijk nog niet genoemd. Het was maar om het verschil van aanpak, hoe ik dat zou doen, aan te geven. Stof of zand zijnde:grinning: . Beide gevallen erg vervelend als poetsfanatiekeling.

" ik woon in een landbouwgebied, en mijn zwarte auto vangt ongelooflijk veel stof."



" Je kunt het stof niet vergelijken met wat stof na een nachtje garage, er zit effectief zand in"


En nu hebben we dus " Als je het hebt over stoffige wegen.."

:)^
 
Jowie;349488 zei:
Klopt, maar stoffige wegen had je zo letterlijk nog niet genoemd. Het was maar om het verschil van aanpak, hoe ik dat zou doen, aan te geven. Stof of zand zijnde:grinning: . Beide gevallen erg vervelend als poetsfanatiekeling.

" ik woon in een landbouwgebied, en mijn zwarte auto vangt ongelooflijk veel stof."



" Je kunt het stof niet vergelijken met wat stof na een nachtje garage, er zit effectief zand in"


En nu hebben we dus " Als je het hebt over stoffige wegen.."

:)^

Ik begrijp je hoor, en er is absoluut een verschil.
Mss was de titel vd topic, "stoffige wegen", niet volledig duidelijk. ;)
 
rofl

Ondertussen eens de wagen rustig afgespoeld en daarna met qd nagelopen.
Zolang de hoeveelheid niet te groot is is het wel doenbaar zo.

Ik heb nog wat zitten zoeken via Google en dan kom ik uit op een "California car duster".
Blijkbaar bij correct gebruik krasvrij en dat lijkt me toch nog een stuk vlugger te gaan dan telkens de lans buiten halen.

Heeft iemand ervaring met dit product?
 
Ik heb al afbeeldingen gezien op het web waar ik niet vrolijk van zou worden bij gebruik van dit product, maar misschien vergis ik me daar helemaal in. Moeilijk te bepalen zonder ervaring. Foto volgt.

edit:

carduster.jpg


Al dat vuil wat er op ligt zou mij niet blij maken denk ik.
 
Ziet er idd niet uit.

Normaal gezien moet je tussendoor af en toe die borstel uitschudden.
Het lijkt me dat deze persoon dat toch wel nagelaten heeft.

Ik ga na het werk straks eens een experimentje doen.