• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tesla

BrunoV

Detailing chief
5 jan 2013
600
100
Zijn er nog forumleden die sinds vorige donderdag een Tesla model 3 gereserveerd hebben? Wie heeft de presentatie gezien en wat vind je ervan?
 
Een typisch Amerikaanse presentatie en daar heb ik persoonlijk erg weinig mee. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ik vind de Model 3 een mix van de Model X en Model S, maar toch met een eigen gezicht. Het hoge dak van de MX, de lijnen op de flanken van de MS, en een duidelijk afwijkende neus. Mooi vormgegeven of niet hangt ook van de buitenkleur af. In het zilvergrijs vind ik hem bijvoorbeeld oogverblindend mooi, dit in tegenstelling tot een zilvergrijze MS. Een donkere kleur benadrukt het hoge dak naar mijn mening iets teveel. Dit is natuurlijk erg persoonlijk en over smaak valt gelukkig niet te twisten. Interieur moet ik nog aan wennen, want is wel heel minimalistisch vormgegeven. Al met al een welkome aanvulling op de Tesla modellijn en ik verwacht dat ze ermee zullen scoren.

Maar nee, ik heb niet gereserveerd. Waarom niet?

Op 8 maart jl. heb ik een MS besteld en die is op 20 maart jl. bevestigd. Verwachte levering eind mei / begin juni. Echt een enorme stap voor deze oude, verstokte petrolhead. Van o.a. diverse jankende 6-in-lijn BMW's naar een opgevoerde SRV-wagen, het moet niet gekker worden. Het begon eigenlijk reeds tijdens de eerste proefrit, die de inmiddels befaamde Tesla-grijns op mijn gezicht toverde. En die grijns is niet meer weg gegaan. Ik kan echt bijna niet wachten tot de aflevering en tel de dagen. Iets wat ik met mijn vorige nieuwe auto's niet in die mate heb gehad. Ach, nog maar 8 weekjes slapen .....
 
Dikke proficiat @N@vigator!! :party:
Je gaat geen spijt krijgen van de aankoop van je Model S, integendeel, je gaat denken "waarom heb ik dit niet veel eerder gedaan?". Dewelke heb je besteld en in welke kleur? Wij hebben de 70D in Multi Coat Red nu al bijna een jaar. We hebben een Model 3 gereserveerd donderdag, bij de eerste 250 in België schat ik, maar zekerheid over onze plaats in de wachtrij heb ik nog niet.
 
Gefeliciteerd met de Model 3 @BrunoV. Gaat nog wel 2 jaartjes duren tot aflevering?

Specificaties van N@vi's Model S 90D All-Wheel Drive:
EXTERIEUR: Multi-Coat Red INTERIEUR: Crème leer; Interieurlijsten zwart piano lak; Headliner zwart OPTIES: Next Generation stoelen; Glazen panorama dak; Premium interieur en verlichting; Intelligente luchtvering; Ultra HiFi geluidspakket

De kleurkeuze ging tussen Deep Blue Metallic en Multi-Coat Red. Best een lastige keus, zeker op mijn leeftijd. Toch voor Multi-Coat Red gekozen, want wat staat die kleur haar goed. Het lichte interieur steekt daar mooi bij af. Volgens mij is de MS één van de weinige, grotere auto's waar rood goed op staat. En het is een heerlijke kleur om te detailen!

Spijt? Hoogstwaarschijnlijk niet. Tijdens de tweede proefrit had ik 8 uur lang een 90D tot mijn beschikking. Ik baalde er echt van dat ik weer terug in de BMW moest. Bij het eerste stoplicht bijna een aanrijding, want dat regeneratieve remmen went erg snel. En wat voelde de BMW (en iedere andere auto) langzaam aan, met name van 0 tot ca. 70 km/u. De stilte in het interieur, de souplesse van elektrokracht, de traploze versnelling ..... Komt dus wel goed.
 
NOG niet :-D

ik heb 'nog maar' met de P70D gereden van de buurman en inderdaad: wat een ervaring.
Het is blijkbaar wel een aanpassing met het opladen wanneer je grotere afstanden aflegt.
Wanneer je meer dan 300km op 1 dag moet afleggen moet je even plannen.


Proficiat alle2!
 
Deze auto's zijn lease of privé?
Privé loont het zich nog niet om een elektrisch aangedreven auto te kopen, ofwel?

Ik heb eens gedacht aan een Nissan leaf of Renault zoe voor woon werkverkeer, maar het onderhoud, oplaadstation en abonnementen die je moet hebben om de auto goed te kunnen gebruiken schrikken me af.
Ben ook bang dat deze auto's niet tweedehands te verkopen zijn bij een paar jaar oud.

Daarbij vind ik 200-300 km echt te weinig voor een auto, hoe doen jullie dit?
Elke avond aan de lader hangen?

Ik ben zeer geïnteresseerd in elektrisch rijden als dagelijks verkeer, maar echt bereikbaar lijkt het me nog niet voor mij.
 
Toen ik de onthulling van de Model 3 voorbij zag komen heeft dit me wel heel erg aan het denken gezet, met een vanafprijs van 35000 dollar kan je er zeker geen buil aan vallen. Nu weet ik niet wat en/of de optiepakketten zullen gaan kosten, maar dat houd met zo'n 4000 dollar ook wel op denk ik.

Dan heb je zeker een leuke auto voor een niet zo gekke prijs. Qua kilometers zou ik per 10 dagen makkelijk met de actieradius van 350km rond kunnen komen. Op het werk staan voldoende laadpalen. Dus bij slim spelen kost het dan ook nog geen stroom haha.

Maar ben nog niet bekend met onderhoud/abonnementen verder,....
 
Bij ons zijn de auto's privé.
Langere afstanden plannen doet de Tesla eigenlijk zelf. Je zegt aan de navigator waar je heen wil en de Tesla zal je automatisch langs de nodige Superchargers leiden en ook vertellen hoe lang je daar moet laden. Ik ben met de Model S 70D al eens naar Leogang, Oostenrijk en terug gereden. Dat ging in ongeveer evenveel tijd als met mijn Grand Scénic Diesel. Om het veilig te houden moet je toch om de twee uur even stoppen. Met de Tesla is dat dan om de 200 km 10 tot 20 minuutjes laden en je kan weer verder. Er zijn, zeker in Duitsland, meer dan genoeg Superchargers langs de Autobahn.
Thuis laden doen we ook, maar dat gaat niet zo snel. We hebben geen laadstation, enkel een gewone Schuko 220V stekkerdoos in de garage. Daaraan opladen gaat aan 12km/h dus als de auto niet zo heel erg veel bereik meer heeft en we moeten 's avonds niet meer weg hangen we hem aan de stekker voor 12-14u. Af en toe laden we ook bij op een bestemming, bij de IKEA bijvoorbeeld, of in een openbare parkeergarage. We hebben verschillende kabels en kunnen zo aan ongeveer elk oplaadpunt laden. En dat gaat allemaal prima zo.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Proficiat! Mijn zwager heeft er ook een gereserveerd. Nu zijn er nog drie mensen in mijn omgeving met een Model S. Dus enige ervaring heb ik ondertussen wel met het merk. Erg indrukwekkend qua performance. Vond de 3 op de foto's wat geforceerd over komen. Maar heb daarna de presentatie gezien. Toen oogde die een stuk beter. Ik ben alleen nog niet overtuigd van het dashboard. Ik vind het echt heel kaal.

Sterkte met wachten trouwens ;)
 
@PeterS Dank!
@Michael Lammers Dank!

@Ferdy
De Model S rijd ik zakelijk. Het is een eigen auto, dus niet in bezit van een leasemaatschappij. Of privé elektrisch rijden loont, durf ik niet te zeggen. Daar heb ik me niet in verdiept. Zakelijk bespaar ik tijdens de gebruiksperiode een aanzienlijk bedrag. Ten opzichte van traditioneel aangedreven auto's betaal ik geen motorrijtuigenbelasting, heb ik nauwelijks onderhoudskosten, hoef ik veel minder bijtelling voor privé-gebruik te betalen en zijn de 'brandstof' kosten veel lager. Ten opzichte van benzine ga ik van 15 naar 5 cent/km. Toch heb ik niet tot de Tesla besloten vanwege het financiële voordeel. De techniek trekt me enorm en ik vind het gewoon een schitterend gelijnde auto. Daarnaast draag ik een heel klein beetje bij aan de oplossing van de uitstoot-problematiek. Lokaal stoot je met elektrisch rijden helemaal niets uit. En dat verbetert de lokale luchtkwaliteit. Natuurlijk moet de energie wel ergens opgewekt worden, maar de centrales staan niet in stedelijke gebieden. Daarnaast heeft internationaal onderzoek, o.a. door TNO, vastgesteld dat de well-to-wheel milieubelasting het laagst is bij elektrische auto's. Maar begrijp me goed, ik ben absoluut geen boomknuffelaar en de groene discussie neem ik met een flinke korrel zout.

Je vind 200-300 km. reikwijdte te weinig voor een auto. Ik heb mezelf vooraf de vraag gesteld hoeveel dagen per jaar ik meer dan 300-350 km. per dag rij. Dat is namelijk de afstand die op een volle Tesla accu prima te doen is, ook bij wat hogere snelheden en/of lagere temperaturen. Ik kwam tot welgeteld 12 dagen, iedere maand een rit naar Maastricht voor overleg, in totaal 480 km. Dat red ik dus niet heen en weer. Echter, in de parkeergarage waar ik altijd parkeer, staan laadpalen. Terwijl ik vergader, laadt de auto bij en dat is meer dan voldoende om weer thuis te komen, zonder tijdverlies. Daarnaast kom ik langs de route op zijn minst 1 Tesla Supercharger tegen. Ik kan er dus ook voor kiezen om daar slechts tien minuutjes te laden, geheel gratis, om thuis te komen. En thuis direct aan de lader, zodat de volgende ochtend de accu helemaal vol zit, klaar voor weer 300-350 km. @PeterS slaat de spijker precies op de kop, even plannen dus. Met het Tesla Supercharger-netwerk rijd je inmiddels heel Europa door, precies zoals @BrunoV beschrijft. Althans, tot aan het voormalig Oostblok, en zuidelijk tot aan Barcelona en Milaan. En iedere maand komen er Tesla Superchargers bij.

Voor alle duidelijkheid, ik ben zeker geen apostel die nu opeens iedereen wil bekeren tot elektrisch rijden. Het is ook zeker niet voor iedereen geschikt. Rijd je bijvoorbeeld dagelijks meer dan 300-350 km., heb je geen eigen oprit of garage voor het opladen, zijn er te weinig openbare laadpunten in de buurt, of moet je veelvuldig gebruik maken van een trekhaak, dan is de elektrische auto minder geschikt. Hopelijk geeft de Model 3 een aanzet voor meer keuze in elektrische auto's met een fatsoenlijke reikwijdte en dan met name in een prijsklasse die voor een groter publiek bereikbaar is. De enige die me te binnen schiet is Chevrolet. Deze komt binnenkort met de Bolt met ruim 300 km. reikwijdte. Hoogstwaarschijnlijk op termijn ook leverbaar als Opel.
 
  • Leuk
Reactions: PeterS en Altos
ALS (en slechts als) de Volt (of Ampera) naar Europa komt. GM blaast daar namelijk de ene keer warm en de andere keer koud over.
 
Ook ik keek uit naar dit derde model van Tesla, dat het eerste model zou worden 'voor de gewone man'.
$35.000 autodollars in de VS is in Nederland toch al snel €50.000, en dan heb je de opties nog niet meegerekend. Het is dus het prijsniveau van pakweg BMW 5-serie/ Audi A6. Dat vind ik geen bedrag voor de gewone man, nieuw gekocht....

Maar dat kan natuurlijk ook aan ons belastingklimaat liggen...
 
Ben toch van mening dat de Tesla 3 in het hoge D segment concurreert. Een Audi A4, Merc C of een Bimmer 3 is ook rond de 35 kaal. Daarna mag je bij deze auto fabrikanten ook beginnen met kruisjes zetten.
 
Ja, dat is leuk dat je dat zegt inderdaad. Die vanaf prijs in Nederland en de rest van Europa nog lang de grote vraag blijven.
 
Laatst bewerkt:
Met de huidige wisselkoers is $35K ongeveer €30,8K. Tellen we daar 21% BTW bij op dan zitten we op ongeveer €37,3K. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, zeker gezien het feit dat het misschien nog wel 2 jaar duurt voordat de M3 in Europa geleverd gaat worden, maar de basisversie zal wel onder €40K blijven. Met wat opties ga je dan richting €45-50K. Dat is nog steeds een prijs die eerder bereikbaar is voor zakelijke/leaserijders en een stuk minder voor privérijders. Kijk maar naar het top 10 lijstje van meest gekochte auto's in NL: gemiddelde prijs ongeveer €20-30K (308, Golf, Clio, Polo, V40, Up, Fiësta, Auris). De enige uitzonderingen qua prijs zijn op plaats 6 de Passat en op plaats 8 de Outlander PHEV en die worden beiden vrijwel uitsluitend zakelijk gekocht en gereden.

De M3 zit precies in het vaarwater van een kale of aangeklede A4, C of 3. Bijtelling en operationele kosten liggen echter veel lager en daar zit de winst voor de M3. Maar ik ben niet zeker of de zakelijke rijder (of zijn/haar werkgever) tegen die tijd al de stap naar volledig elektrisch rijden durft te zetten. Het is een redelijk traditioneel wereldje en geef ze eens ongelijk. De vooroordelen zijn er nog steeds, maar waar een wil is is een weg. Daarnaast is elektrisch rijden zeker niet voor iedereen geschikt. De tijd zal het leren. Wel een leuke discussie!