@PeterS Dank!
@Michael Lammers Dank!
@Ferdy
De Model S rijd ik zakelijk. Het is een eigen auto, dus niet in bezit van een leasemaatschappij. Of privé elektrisch rijden loont, durf ik niet te zeggen. Daar heb ik me niet in verdiept. Zakelijk bespaar ik tijdens de gebruiksperiode een aanzienlijk bedrag. Ten opzichte van traditioneel aangedreven auto's betaal ik geen motorrijtuigenbelasting, heb ik nauwelijks onderhoudskosten, hoef ik veel minder bijtelling voor privé-gebruik te betalen en zijn de 'brandstof' kosten veel lager. Ten opzichte van benzine ga ik van 15 naar 5 cent/km. Toch heb ik niet tot de Tesla besloten vanwege het financiële voordeel. De techniek trekt me enorm en ik vind het gewoon een schitterend gelijnde auto. Daarnaast draag ik een heel klein beetje bij aan de oplossing van de uitstoot-problematiek. Lokaal stoot je met elektrisch rijden helemaal niets uit. En dat verbetert de lokale luchtkwaliteit. Natuurlijk moet de energie wel ergens opgewekt worden, maar de centrales staan niet in stedelijke gebieden. Daarnaast heeft internationaal onderzoek, o.a. door TNO, vastgesteld dat de well-to-wheel milieubelasting het laagst is bij elektrische auto's. Maar begrijp me goed, ik ben absoluut geen boomknuffelaar en de groene discussie neem ik met een flinke korrel zout.
Je vind 200-300 km. reikwijdte te weinig voor een auto. Ik heb mezelf vooraf de vraag gesteld hoeveel dagen per jaar ik meer dan 300-350 km. per dag rij. Dat is namelijk de afstand die op een volle Tesla accu prima te doen is, ook bij wat hogere snelheden en/of lagere temperaturen. Ik kwam tot welgeteld 12 dagen, iedere maand een rit naar Maastricht voor overleg, in totaal 480 km. Dat red ik dus niet heen en weer. Echter, in de parkeergarage waar ik altijd parkeer, staan laadpalen. Terwijl ik vergader, laadt de auto bij en dat is meer dan voldoende om weer thuis te komen, zonder tijdverlies. Daarnaast kom ik langs de route op zijn minst 1 Tesla Supercharger tegen. Ik kan er dus ook voor kiezen om daar slechts tien minuutjes te laden, geheel gratis, om thuis te komen. En thuis direct aan de lader, zodat de volgende ochtend de accu helemaal vol zit, klaar voor weer 300-350 km.
@PeterS slaat de spijker precies op de kop, even plannen dus. Met het Tesla Supercharger-netwerk rijd je inmiddels heel Europa door, precies zoals
@BrunoV beschrijft. Althans, tot aan het voormalig Oostblok, en zuidelijk tot aan Barcelona en Milaan. En iedere maand komen er Tesla Superchargers bij.
Voor alle duidelijkheid, ik ben zeker geen apostel die nu opeens iedereen wil bekeren tot elektrisch rijden. Het is ook zeker niet voor iedereen geschikt. Rijd je bijvoorbeeld dagelijks meer dan 300-350 km., heb je geen eigen oprit of garage voor het opladen, zijn er te weinig openbare laadpunten in de buurt, of moet je veelvuldig gebruik maken van een trekhaak, dan is de elektrische auto minder geschikt. Hopelijk geeft de Model 3 een aanzet voor meer keuze in elektrische auto's met een fatsoenlijke reikwijdte en dan met name in een prijsklasse die voor een groter publiek bereikbaar is. De enige die me te binnen schiet is Chevrolet. Deze komt binnenkort met de Bolt met ruim 300 km. reikwijdte. Hoogstwaarschijnlijk op termijn ook leverbaar als Opel.