• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

tips & tricks bij ontvetten?

Dreier-Reihe

Detailing guru
15 feb 2016
548
128
40
Breda
Na de polijst-handelingen van afgelopen weekend heb ik als laatste stap voor het waxen, de auto behandeld met Gyeon Prep.

Ik heb het forum een beetje afgestruind maar volgens mij is er geen how-to van. Misschien is het hartstikke simpel maar ik heb toch wat vragen over.

Mijn methode: Nitril aan! Rechtstreeks op de lak 2-3 spraytjes (met bijgeleverde sprayer) per paneel, en dan rustig weghalen met een Peluche Verde. Dit 1x gedaan. Moet overigens goed op mijn wipe-down techniek letten, merk dat ik snel geneigd ben iets druk op de lak uit te oefenen, en dat is niet slim qua krassen voorkomen. Maar daarom oefenen we natuurlijk:)

-Hoeveel spraytjes op een gebiedje van pakweg 40 bij 40cm bijvoorbeeld?
-Kun je teveel Prep gebruiken op een stukje lak of moet je eerder bang zijn dat je te weinig gebruikt?
-Is 1x wipe-down genoeg of spray je vaker?
-Is het van belang om bij iedere wipe-down een nieuw stuk doek te gebruiken en dus misschien wel 3-4 doeken voor deze stap te gebruiken?

Edit: Heb het hier geplaatst omdat ontvetten naar mijn idee in het polijststraatje valt. (Als product dat de lak voorbereid op je wax/sealant/coating)
 
Laatst bewerkt:
Zoals de heren van Nanolex en Gyeon het ons demonstreerden was het product op een doek sprayen en dan daarmee de lak afnemen. Ik doe dat nu ook op die manier en dat werkt heerlijk. Zo komt er ook geen product op reeds afgenomen of ongewenste plaatsen..
Ik keer de doek zeer regelmatig en vervang hem ook gedurende het afnemen van de auto..
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
a-ha. Net als ruiten afnemen met een ruitenspray dus. En meerdere doeken. Wéér een reden om naar clinics te gaan, de fijne kneepjes doen t m toch he...

Thanks!
 
had ik dit maar eerder gelezen :D Vandaag de Monello Ibrido n keertje uitgeprobeerd in combo met Gyeon Trim. Ik heb de Prep gebruikt om te ontvetten maar ik heb het op de lak gespoten ipv op een mf doek. Ik veronderstel dat het rechtstreeks op de mf doek een stuk zuiniger is.
Och, volgende keer beter
 
Meen dat @ivo's ooit eens schreef dat je heeel voorzichtig moet vernevelen omdat je snel teveel hebt... Wat bedoelde je daar precies mee Ivo's? (meen dat dat ging over Spruzzo of IPA)

Hierrr:
https://forum.Carclean.com/threads/ipa-wipe-down-how.3407/#post-70458
 
Laatst bewerkt:
Niet de hele trigger overhalen, een half kneepje in de trigger is al voldoende.

Let dan wel op de de (verstelbare) nozzle op spray staat en niet op stream.
 
Ik heb eens een 250ml flesje prep cadeau gekregen bij een bestelling.
Deze vul ik altijd bij, want deze werkt veel prettiger.
Fijnere nevel en handzamer.
Zou misschien handig zijn als deze ook verkocht worden in de webshop?
 
Prep vervliegt veel te snel als je het rechtstreeks gebruikt. Ik gebruik het na elke hit die ik doe, en voor elke stap een schone doek. Halverwege het dak polijsten bijvoorbeeld vouw ik de doek andersom om weer twee schone kanten te hebben.

Mijn "ritme":

Stukje polijsten
Pufje prep op een doek
Snel verdelen over het gepolijste gedeelte
Doek omdraaien en resten zachtjes wegbuffen (is dat een woord?)
Doek wegleggen met natte kant naar boven en fles erbovenop (geen idee waarom, maar doe het nou eenmaal zo :p )
Weer een stukje polijsten
Etc.
 
Laatst bewerkt:
Is bij hardere lakken een prima werkwijze @Tarabass
Het zal enkel bij de zachtere lakken misschien leiden tot krassen trekken (maar daar ben je dan gauw genoeg achter ;) )
 
Is bij hardere lakken een prima werkwijze @Tarabass
Het zal enkel bij de zachtere lakken misschien leiden tot krassen trekken (maar daar ben je dan gauw genoeg achter ;) )
Ik heb inderdaad een keiharde lak, dus zie geen krassen. Wat zou de krassen kunnen veroorzaken en wat moet je dan anders doen?

Ik heb mijn vorige post trouwens bewerkt, poetsen veranderd in zachtjes resten wegbuffen..
 
Laatst bewerkt:
Ok dus op de doek en dan aan de zuinige kant (half spraytje). De doek kan krassen veroorzaken als je te hard wrijft...

Wel goede tip om na elke hit te kijken hoever je bent door Prep te spuiten, prep is gewoon ook een 'visueel hulpmiddel' om krassen op te sporen, (klinkt logisch maar dat vergat ik toch weer)
Het lijkt allemaal makkelijk maar eigenlijk is het dus HEEL goed de staat van de lak bekijken voor het polijsten, dan een testspot, afnemen, Prep, vervolgens de lak wederom inspecteren en kijken hoever het verbeterd is in verhouding tot de before. Daar kun je dan weer door bepalen hoever je moet opschalen of niet, of misschien meerdere hits met dezelfde pad. En dan na iedere hit kun je kijken hoever je bent.
Dat is de basis, het krassen zoeken, ik zat alleen maar te denken aan LSP voorbereider...:rolleyes:

Ik wil weer oefenen, ik móet dit gewoon vaker doen om die ervaring en gevoel te krijgen die sommige heren hier hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Tarabass
Hahahaha.

Oefening baart kunst.
Auto van vader, moeder, broer, zus, zoon, dochter, vriend, neef, nicht, buurman, leuke overbuurvrouw, knappe straat trien, algemeen dorps gek
 
  • Leuk
Reactions: Dreier-Reihe
Wat zou de krassen kunnen veroorzaken en wat moet je dan anders doen?

Elke aanraking kan krassen veroorzaken bij zachte lak, helemaal als je geen 'glijmiddel' hebt tussen doek en lak.
In zo'n geval is het mijn ervaring dat rechtstreeks op het lakwerk sprayen ietsje beter werkt dan enkel op de doek.
 
Wauw, want een gedetailleerde verhalen allemaal. Ik gebruik zelf momenteel Nanolex - EX en geef 1 á 2 spraytjes op een doek, neem het paneel af en wrijf hem na met een andere doek of de achterkant van de eerste doek. :D

That's it!
 
@Dreier-Reihe - Ik heb altijd een vest aan met 2 zakken. In de linker zak heb ik een doek om het polijstmiddel af te nemen. In de rechterzak heb ik een doek waar ik wat Prep/EX op spuit en het paneel afneem. Deze doek draai ik om en wrijf dan na. Het paneel word dan spekglad.

Mocht ik veel stof op de auto hebben, zoals bij een recente detail van een Skoda, dan spuit ik de auto af met de HD.

Wanneer ik een coating zou aanbrengen, dan doe ik hetzelfde, maar loop na afloop de gehele auto nogmaals na met Prep/EX. Extra ontvetten voor de zekerheid, zeg maar.


Greetz