Beste leden,
Afgelopen weekend de 'nieuwe' auto van een familielid behandeld.
De Toyota is 4 weken geleden afgeleverd door de dealer. Maar er was best nog wel wat eer te behalen aan deze auto.
De auto is grondig gereinigd, gekleid, gepolijst, ontvet en beschermd.
De auto bij aanvang:
Niet schrikbarend smerig op het eerste oog.
Velgen reinigen:
Ik begin altijd met het reinigen van de velgen, omdat dit vaak wel een tijdrovend klusje is, en daarbij blijft de lak mooi droog, dus geen kans op kalkvlekken.
Deze keer de Sonax Beast Velgenreiniger gebruikt voor het reinigen van de velgen, samen met de EZ Brushes, wheelmitt en een kwast. De sonax beast is een lekker dik goedje, vergelijkbaar met Monello Non Ferro, en het weekte ook goed alle remstof los.
Pre-wash & wassen:
Ook deze keer heb ik weer de Kenotek Snow Foam gebruikt. Ruikt lekker, en lijkt het vuil goed los te weken. Toen de foam bijna van de auto was afgedropen, heb ik deze eerst goed afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens de auto gewassen met de 2 emmer methode, Autobrite Banana gloss shampoo, en een Gyeon washmitt.
Na het wassen en afspuiten, is de auto ingespoten met Kenotek 4200 Deironizer, om zo vliegroest los te weken.
Afspuiten:
Toen ik de auto ging afspuiten met de hogedruk, bleef er maar modder wegkomen uit de wielkasten, dus maar even de hand erin gezet, en stukken (!) zand weg gehaald.
Vervolgens met een 90 graden nozzle van Nilfisk de randen goed uitgespoten.
Droogproces:
Als eerste alle 4 de velgen droog geblazen met de Monello Maestro, vervolgens alle kiertjes, en uiteindelijk de droogdoek voor de laatste druppels!
Lak reiniging:
Als eerste heb ik wat teervlekken weg gehaald met de Valet Pro - Tar and Glue remover, en een oude doek. Er zaten flink wat teervlekjes op de achterkant van de auto.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met Dodo Juice Medium Clay & Dodo Juice Clay Lube. Er kwam niet gek veel vervuiling af, zeer waarschijnlijk is de auto recent al eens gepoetst door een garage, aangezien er ook hologrammen te zien waren.
Lakdiktemeting:
Om de lakdikte te meten, heb ik de Etari MD666 gebruikt. De hele auto leek nog in zijn originele velletje te zitten. Overal waardes rond de 110 - 115um.
Staat van de lak voor het polijsten:
Moeilijk te zien op wit, maar er waren best veel swirls, vegen en wat hologrammen aanwezig, ook hier en der een diepe kras. De diepe krassen zaten helaas te diep, en gingen er niet meer uit.
Polijsten:
Het polijsten is gedaan met de DAP Evo 8mm, DAP Evo Mini 12mm, en de Rupes Nano Ibrid.
Ik had gedacht dat het me wel zou lukken met Monello Mezzo op een oranje Monello pad, echter kreeg ik daar niet de gewenste correctie mee.
Uiteindelijk de gehele auto maar gedaan met Monello Veloce op een gele Monello pad.
Na het compounden met Veloce, heb ik een aantal delen nog gedaan met Monello Finale op de witte Monello pads, echter had ik niet genoeg tijd, en wilde ik de zondag alleen maar richten op ontvetten en beschermen van de auto.
De hoogglans zwarte kunststofdelen zijn gepolijst met Monello Finale, dit gaf een prima correctie.
De ruiten zijn mee gepolijst met Sonax Glass Polish, aangezien hier flink wat vervuiling inzat, dat was goed te zien tijdens het drogen.
Lak na het polijsten:
Bescherming:
De lak is beschermd met de Sonax Polymer Netshield. Dit product nu voor het eerst gebruikt. De applicatie gaat wat stroef, afnemen is wel goed te doen. En de beading ziet er goed uit! Eens kijken of hij ook de 6 maanden haalt zoals Sonax zelf zegt.
De velgen zijn aan de voorkant voorzien van een laagje Soft99 Fusso Coat.
En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tyre Dressing.
Alle ruiten, behalve de voorruit, zijn behandeld met Turlte Wax Clearvue. De eigenaar wilde het niet op de voorruit!
De binnenkant van alle deuren zijn afgenomen met Sonax BSD.
Eindresultaat:
Aangezien ik deze auto nu ook zelf ga bijhouden, houd ik jullie op de hoogte betreft de standtijd van de Sonax PNS!
Ondertussen is er alweer een aanvraag voor een andere klus... Alleen word dat nog wel krap met mijn tijden en het weer, aangezien ik gewoon stoepranddetailen doe.
Bedankt voor het lezen!
Afgelopen weekend de 'nieuwe' auto van een familielid behandeld.
De Toyota is 4 weken geleden afgeleverd door de dealer. Maar er was best nog wel wat eer te behalen aan deze auto.
De auto is grondig gereinigd, gekleid, gepolijst, ontvet en beschermd.
De auto bij aanvang:
Niet schrikbarend smerig op het eerste oog.
Velgen reinigen:
Ik begin altijd met het reinigen van de velgen, omdat dit vaak wel een tijdrovend klusje is, en daarbij blijft de lak mooi droog, dus geen kans op kalkvlekken.
Deze keer de Sonax Beast Velgenreiniger gebruikt voor het reinigen van de velgen, samen met de EZ Brushes, wheelmitt en een kwast. De sonax beast is een lekker dik goedje, vergelijkbaar met Monello Non Ferro, en het weekte ook goed alle remstof los.
Pre-wash & wassen:
Ook deze keer heb ik weer de Kenotek Snow Foam gebruikt. Ruikt lekker, en lijkt het vuil goed los te weken. Toen de foam bijna van de auto was afgedropen, heb ik deze eerst goed afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens de auto gewassen met de 2 emmer methode, Autobrite Banana gloss shampoo, en een Gyeon washmitt.
Na het wassen en afspuiten, is de auto ingespoten met Kenotek 4200 Deironizer, om zo vliegroest los te weken.
Afspuiten:
Toen ik de auto ging afspuiten met de hogedruk, bleef er maar modder wegkomen uit de wielkasten, dus maar even de hand erin gezet, en stukken (!) zand weg gehaald.
Vervolgens met een 90 graden nozzle van Nilfisk de randen goed uitgespoten.
Droogproces:
Als eerste alle 4 de velgen droog geblazen met de Monello Maestro, vervolgens alle kiertjes, en uiteindelijk de droogdoek voor de laatste druppels!
Lak reiniging:
Als eerste heb ik wat teervlekken weg gehaald met de Valet Pro - Tar and Glue remover, en een oude doek. Er zaten flink wat teervlekjes op de achterkant van de auto.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met Dodo Juice Medium Clay & Dodo Juice Clay Lube. Er kwam niet gek veel vervuiling af, zeer waarschijnlijk is de auto recent al eens gepoetst door een garage, aangezien er ook hologrammen te zien waren.
Lakdiktemeting:
Om de lakdikte te meten, heb ik de Etari MD666 gebruikt. De hele auto leek nog in zijn originele velletje te zitten. Overal waardes rond de 110 - 115um.
Staat van de lak voor het polijsten:
Moeilijk te zien op wit, maar er waren best veel swirls, vegen en wat hologrammen aanwezig, ook hier en der een diepe kras. De diepe krassen zaten helaas te diep, en gingen er niet meer uit.
Polijsten:
Het polijsten is gedaan met de DAP Evo 8mm, DAP Evo Mini 12mm, en de Rupes Nano Ibrid.
Ik had gedacht dat het me wel zou lukken met Monello Mezzo op een oranje Monello pad, echter kreeg ik daar niet de gewenste correctie mee.
Uiteindelijk de gehele auto maar gedaan met Monello Veloce op een gele Monello pad.
Na het compounden met Veloce, heb ik een aantal delen nog gedaan met Monello Finale op de witte Monello pads, echter had ik niet genoeg tijd, en wilde ik de zondag alleen maar richten op ontvetten en beschermen van de auto.
De hoogglans zwarte kunststofdelen zijn gepolijst met Monello Finale, dit gaf een prima correctie.
De ruiten zijn mee gepolijst met Sonax Glass Polish, aangezien hier flink wat vervuiling inzat, dat was goed te zien tijdens het drogen.
Lak na het polijsten:
Bescherming:
De lak is beschermd met de Sonax Polymer Netshield. Dit product nu voor het eerst gebruikt. De applicatie gaat wat stroef, afnemen is wel goed te doen. En de beading ziet er goed uit! Eens kijken of hij ook de 6 maanden haalt zoals Sonax zelf zegt.
De velgen zijn aan de voorkant voorzien van een laagje Soft99 Fusso Coat.
En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tyre Dressing.
Alle ruiten, behalve de voorruit, zijn behandeld met Turlte Wax Clearvue. De eigenaar wilde het niet op de voorruit!
De binnenkant van alle deuren zijn afgenomen met Sonax BSD.
Eindresultaat:
Aangezien ik deze auto nu ook zelf ga bijhouden, houd ik jullie op de hoogte betreft de standtijd van de Sonax PNS!
Ondertussen is er alweer een aanvraag voor een andere klus... Alleen word dat nog wel krap met mijn tijden en het weer, aangezien ik gewoon stoepranddetailen doe.
Bedankt voor het lezen!
Laatst bewerkt: