• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen grondig schoonmaken

De velg spuiten met blanke lak en daarna met Gyeon RIM, of heeft dit zin (Allebei)?
Ik wil de velg ook wat meer laten glanzen.

Een coating/blanke lak zal ook niet goed hechten op kaal metaal dat ook nog eens is aangetast.

Blanke lak spuiten over iets wat naar de kl*te is... Daarna nog een coating eroverheen... Dan zal de boel niet gaan glimmen. :p
Een coating heeft een beetje (glas)glans van zichzelf, maar alsnog is het belangrijk dat waar jij een coating overheen legt al glimt.

Je kan die antieke, zeldzame porseleinen vaas van je over-over-overgrootmoeder uit 1545 in een brandschone vitrinekast zetten, maar als de vaas spuuglelijk is, blijft de vaas gewoon spuuglelijk. :p




Greeetz
 
ik twijfel of dit teer is. Volgens mij hebben hier loodjes gezeten, en is een stukje beschadigd en zit hier zeer hardnekkig remstof in.

Als ik het juist heb is dit geen teer of van loodjes, maar is dit beschadiging van de klemmen (klauwen) van een banden (de-)monteerapparaat.
Als ik heel diep graaf in mijn geheugen (ooit, lang geleden, opleiding tot automonteur gevolgd) heeft de bewuste persoon de velg verkeerd geklemd n.l. de klauwen aan de binnenkant van de velg (velgbed), echter bij (lichtmetalen) velgen klem je aan de buitenzijde, dus de velgrand!
(de binnenzijde van de klauw heeft geen scherpe punten). Correct me if i'm wrong.
Deze scherpe punten maken dus kraters in de blanke lak / lichtmetaal en is alleen door zeer zorgvuldig te schuren (eventueel eerst met een handvijltje) weer glad te krijgen, waarna er opnieuw (blanke) lak gespoten moet worden.
Doe je dit niet zal in de loop der tijd oxidatie ontstaan, zoals die te zien is aan de binnenzijde van je spaken.
Vooral die oxidatie aan je spaken is lastig geheel te verwijderen........
 
Als je de velg meer wil laten glanzen dan zou je die kunnen polijsten met een middel zoals Poorboys Prof Polish.
 
Wat kan ik hier dan aan doen? dat het in ieder geval niet uitbreidt.

Deze scherpe punten maken dus kraters in de blanke lak / lichtmetaal en is alleen door zeer zorgvuldig te schuren (eventueel eerst met een handvijltje) weer glad te krijgen, waarna er opnieuw (blanke) lak gespoten moet worden.
Doe je dit niet zal in de loop der tijd oxidatie ontstaan, zoals die te zien is aan de binnenzijde van je spaken.
Vooral die oxidatie aan je spaken is lastig geheel te verwijderen........
 
Volgend weekend ga ik de zomervelgen onder de auto leggen.
Wat betreft de loslatende lak, dit wacht ik even af.
Met welke product kan ik de velg het beste laten glanzen en beschermen? Gyeon RIM? of is velgenwax beter?
betreft grijze, metallic velg.
 
Met welke product kan ik de velg het beste laten glanzen en beschermen?

Hehehe, geinige vraag! :p Ik verwacht dat je inmiddels wel weet dat glans niet van een mooi spulletje komt, maar uit je voorbereiding. Dus, zoals bekend, de boel eerst goed reinigen en eventueel polijsten als dat nodig is. Heb je dan je glans? MOOI ZO! Heb je géén glans, dan is je velg waarschijnlijk niet bedoeld om te glimmen en heb je net je matte lak gepolijst. :p

In beide gevallen, haha, kan je een wax aanbrengen of een coating zoals inderdaad Gyeon - Rim. In mijn ervaring gaat deze coating vele stappen voorbij een wax.



Greeetz
 
oké, dus dat wordt polijsten. Ik heb iets gelezen dat de blanke lak van een velg heel dun is, en dat de kans groot is dat je deze weg polijst. Klopt/kan dit? kan niet echt een antwoord vinden....
 
Dan volg ik het stappenplan van @ArnoldG op:
- velgen schoonmaken met velgen reinigen
- non ferro
- kleien
- polijsten met dap en cone. Hierbij gebruik makend van mezzo als polijst middel.
- polijsten zoals hierboven en dan met finale.
- ontvetten met prep
- Gyeon Rim

Alleen dan licht polijsten.

Ik had gisteren 2 wintervelgen er toevallig af, maar dit wordt niet polijsten. Binnenkant/velgbed zeer slechte staat. Dit wordt opnieuw spuiten....
 
ff een cone bestellen via CC, maar de revieuws op de Monello cone zijn niet zo goed,(valt uit me kaar).

Hmmm... Ik heb destijds een zwarte finishing cone besteld en daar heb ik toen 4 velgen van een Porsche mee gedaan zonder enige mankementen. Deze velgen waren complex en heb de cone écht tussen de kieren gebruikt en geen problemen mee gehad.

20160112_204151.jpg


20160112_221020.jpg


Daarbij... Je bedoeld de reviews in de webshop? Die zou ik met een hele berg zout nemen. :p Mensen schrijven daar soms bij een bepaalde doek dat deze slecht is omdat de lak niet ging glimmen. :D


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Opel Astra
dan probeer ik die Cone gewoon, komen we er vanzelf wel achter...
Ben ook eigenlijk op zoek naar een (vlakke) polijst pad voor op de (accu)boor, de power-ball had ik al zien staan.
 
Wat de DAP betreft, Dit heb ik bij een kameraad geprobeerd, maar WOW, wat een resultaat!! komende maand ga ik er zeker weten eentje aanschaffen!
Maar denk dat het met een DAP krap wordt, het is een kleine velg (15 inch).
 
Ah, je moet 'm nog aanschaffen. Had ergens in m'n achterhoofd dat je er al één had. :D

Hmm... Ik denk dat dit inderdaad een beetje krap word. Althans, de pad zal een beetje gaan zweven tenzij je hem in de ronding duwt. Maja, duwen op je machine tijdens polijsten is met lichte druk wel OK, maar laat de pad het werk doen, zeg maar.

Ik zal eens kijken hoe ik het toen precies had gedaan...

BRB
 
Hmm... Ik dacht te herinneren dat er in de Webshop wel zoiets was, maar kan het ook niet 1-2-3 vinden.

Wél kan je zoiets proberen;

Flexipads - Adapter_M14_naar_6mm_as_voor_boormachine_
+
Flexipads - Liquid_Shine_Ultra_Soft_M14_Backing_Plate_3_5inch
+
Raffini_3_5_Foam_Polishing_Pad_White

Je zou dus even kunnen kijken, wanneer je de DAP ontvangt, of de kleine backingplate klein genoeg is. Ik denk het eigenlijk niet, maar dat weet ik niet zeker. Wanneer je de kleine plate op je machine zet en de plate op de binnenkant van je velg zet, kijk dan of er veel ruimte zit tussen het midden van de plate en de velg. Wanneer je dan voorstelt dat alleen de randen van de pad dan de lak zullen raken omdat het midden boven de velg zweeft, zal het niet lekker zijn om mee te polijsten.

Volgens mij waren de velgen die ik hierboven liet zien 18'' ofso en ik had dus veel meer ruimte. Ik kan mij herinneren dat het toen wel ging, maar veel kleiner had de velg niet moeten zijn.

Voor de voorzijde van de velg heb ik gewoon de bijgeleverde pads gebruikt en de kleinere variant daarvan. Eveneens de cone gebruikt, die kan je gewoon schuin houden om een vlak oppervlak te doen.


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Opel Astra