• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jules_Cbr

Detailing rookie
9 dec 2020
18
2
Hallo! Bij deze een vraag voor de wat meer ervaren detailers op dit forum.
Ik ben overlaatst begonnen met “detailen” om mijn persoonlijke wagen te onderhouden. Daarom ben ik dus op zoek naar een wax/sealant.

Ik heb al veel gelezen over bepaalde combinaties die een geweldig resultaat zouden bieden;
-Menzerna powerlock plus + Collinite 845 als topper (P&S Bead Maker als onderhoudsspray)
-Soft99 FussoCoat + Sonax BSD
-Chemical Guys Hydroslick Hyperwax
-...

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie aanraden? Ik sta ook nog open voor eventuele andere opties

Alle tips zijn welkom!
 
Welkom op het forum!

Als je al veel gelezen hebt, dan zal je ook vast en zeker de vele ''Welke wax...''-topics gelezen hebben. Je vraagt naar een wax of sealant, maar de genoemde combi's zijn... tja... combi's. :p

Als je als 'basislaag' een goede, simpele wax neemt zoals de Collinite waxen (845 / 476s / 915 voor donkere lak), dan kan je deze gaan onderhouden middels een boostend product. (Zoals je de Bead Maker al noemde, maar dit kan ook een wetcoat-product zijn zoals Gyeon - Wetcoat / Monello - Aquafobia, detailersprays met toevoegingen of spraywaxen, shampoos met toevoegingen, etc)

Ikzelf gebruik graag een shampoo met toevoeging, maar niet om mee te wassen. Ik gebruik deze specifieke shampoo (Gyeon - Bathe+) om de auto mee in te foamen en na het afspuiten van dit foam heb je overal een (exra) beschermlaag. (Maar hier heb je wel een hogedrukreiniger + schuimlans voor nodig)
 
Welkom op het forum!

Als je al veel gelezen hebt, dan zal je ook vast en zeker de vele ''Welke wax...''-topics gelezen hebben. Je vraagt naar een wax of sealant, maar de genoemde combi's zijn... tja... combi's. :p

Als je als 'basislaag' een goede, simpele wax neemt zoals de Collinite waxen (845 / 476s / 915 voor donkere lak), dan kan je deze gaan onderhouden middels een boostend product. (Zoals je de Bead Maker al noemde, maar dit kan ook een wetcoat-product zijn zoals Gyeon - Wetcoat / Monello - Aquafobia, detailersprays met toevoegingen of spraywaxen, shampoos met toevoegingen, etc)

Ikzelf gebruik graag een shampoo met toevoeging, maar niet om mee te wassen. Ik gebruik deze specifieke shampoo (Gyeon - Bathe+) om de auto mee in te foamen en na het afspuiten van dit foam heb je overal een (exra) beschermlaag. (Maar hier heb je wel een hogedrukreiniger + schuimlans voor nodig)
Indien ik kies voor de een van de Collinite waxen, haal ik voordeel uit door er een sealant onder te zetten?
 
Een sealant is dan je basis-laag en dan kan je met een wax aftoppen, inderdaad. :p Echter zou ik niet de ene smeren, afnemen en de volgende meteen smeren. De eerste laag laten uitzweten zou mijn voorkeur hebben.

In dat geval, kan je ook zo'n boostend product gebruiken als onderhoud.
 
  • Leuk
Reactions: Jules_Cbr
Welkom! Vraag op je vraag:

Wat is je doel/verwachting: nadruk op standtijd? Nadruk op optisch effect? Nadruk op waterafstotend effect? Speelt prijs een grote rol?

De keuze is namelijk reuze en de opties die je benoemd zijn al prima opties. De optie die @Quantoxx aangeeft is ook een prima optie en zeker ook gemakkelijk.

Collinite 845 is een prima basis wax; voegt iets toe, geeft beading en sheeting, simpel in gebruik, uitstekende prijs-kwaliteit.

Fusso geeft betere beading en sheeting als ik het hier zo zie, standtijd lijkt ook langer, maar is fors duurder.

En zo kun je "down-the-rabbit-hole" helemaal richting waxen als WA Graphene.
 
Welkom! Vraag op je vraag:

Wat is je doel/verwachting: nadruk op standtijd? Nadruk op optisch effect? Nadruk op waterafstotend effect? Speelt prijs een grote rol?

De keuze is namelijk reuze en de opties die je benoemd zijn al prima opties. De optie die @Quantoxx aangeeft is ook een prima optie en zeker ook gemakkelijk.

Collinite 845 is een prima basis wax; voegt iets toe, geeft beading en sheeting, simpel in gebruik, uitstekende prijs-kwaliteit.

Fusso geeft betere beading en sheeting als ik het hier zo zie, standtijd lijkt ook langer, maar is fors duurder.

En zo kun je "down-the-rabbit-hole" helemaal richting waxen als WA Graphene.
Ik zoek iets met een standtijd richting de 5-6 maanden, mooie glans en een redelijke beading&sheeting. Heb gelezen dat zowel de Fusso coat als de Collinite beschikken over deze kwaliteiten. Enkel dat Fusso coat een “koudere” glans heeft t.o.v. de Collinite. Ik had gedacht dat ik misschien een langere levensduur uit de Collinite kon halen door er een basislaag van een degelijke sealant onder te zetten, maar als ik het zo bekijk kom ik goedkoper uit met enkel de Fusso coat moest ik kiezen om de Collinite te combineren met een Sealant. Qua prijs probeer ik max. rond de 50 euro te blijven. De Graphene van waxaddict zit dus niet mee in de race. Wat is jou mening gezien deze visie? Andere opties zijn ook welkom!
 
Mijn mening is dat je de wax beter kunt beschermen met een boostend product. De buitenste laag heeft het het zwaarst.

Met de 845 als buitenlaag ga je geen 5 maanden halen. Met de fusso heb je daar meer kans op. Maar zonder boostend/onderhoudend product wordt het een lastige klus voor een buitenslapende auto.

Ik zou de tip van @Quantoxx in acht nemen; kies een wax en een boostend product. Dan rek je het al een heel eind.

Voorbeeld: de 845 zit er bij mij nu drie maanden op en heb het twee keer geboost met Bathe+. De "glans" van de 845 is daarmee nog prima en de beading en sheeting worden door de Bathe+ goed geholpen. De vorige applicatie, zonder boost, was met twee maanden zichtbaar afgenomen. Met boost is er na drie maanden dus nog weinig aan de hand. Dus die tip kan ik alleen maar beamen.

Als je een foamlans hebt is Bathe+ een goede optie. Heb je dat niet dan kun je Wetcoat/BSD o.i.d. pakken, boost ook prima!
 
Mijn mening is dat je de wax beter kunt beschermen met een boostend product. De buitenste laag heeft het het zwaarst.

Met de 845 als buitenlaag ga je geen 5 maanden halen. Met de fusso heb je daar meer kans op. Maar zonder boostend/onderhoudend product wordt het een lastige klus voor een buitenslapende auto.

Ik zou de tip van @Quantoxx in acht nemen; kies een wax en een boostend product. Dan rek je het al een heel eind.

Voorbeeld: de 845 zit er bij mij nu drie maanden op en heb het twee keer geboost met Bathe+. De "glans" van de 845 is daarmee nog prima en de beading en sheeting worden door de Bathe+ goed geholpen. De vorige applicatie, zonder boost, was met twee maanden zichtbaar afgenomen. Met boost is er na drie maanden dus nog weinig aan de hand. Dus die tip kan ik alleen maar beamen.

Als je een foamlans hebt is Bathe+ een goede optie. Heb je dat niet dan kun je Wetcoat/BSD o.i.d. pakken, boost ook prima!
Ik denk zo ga oplossen. De Bathe+ is iets wat ik zeker ga aanschaffen. De keuze tussen de 845 en fussocoat ga ik nog even over denken. Welke verhouding gebruik je voor de Bathe+ in een foamcannon?
 
Ik doe ook altijd 100m in de foamfles met bath+ om te foamen maar lees net dat 20ml genoeg met zijn.

There are 3 different ways to use Q²M Bathe+ : - 1st Pour into a bucket of water between 15ml of Q²M Bathe+ - Mix the solution - Use the Q²M Smoothie to transfer the solution on your vehicle - proceed with your wash routine - 2nd Pour Q²M Bathe+ directly onto your Q²M Smoothie and proceed panel by panel your washing process - repeat for each panel - 3rd Poor 20ml of Q²M Bathe+ into your Foam Gun - Spray all over the vehicle and rinse off.
 
Ik doe ook altijd 100m in de foamfles met bath+ om te foamen maar lees net dat 20ml genoeg met zijn.

There are 3 different ways to use Q²M Bathe+ : - 1st Pour into a bucket of water between 15ml of Q²M Bathe+ - Mix the solution - Use the Q²M Smoothie to transfer the solution on your vehicle - proceed with your wash routine - 2nd Pour Q²M Bathe+ directly onto your Q²M Smoothie and proceed panel by panel your washing process - repeat for each panel - 3rd Poor 20ml of Q²M Bathe+ into your Foam Gun - Spray all over the vehicle and rinse off.
Heeft de Bathe+ ook de capaciteiten om te voldoen als een pre-wash of is dit specifiek bedoeld om wat extra protectie te bieden?
 
zijn boostende producten als bathe+ en wetcoat (via foamlans of spraypomp) superior aan kant en klare flesjes zoals pb quick detailer + en red mist?

lees in nieuwere post vooral bath+ en in oude topics vooral de andere producten
 
@Fluffypoetsdoek - Tja, wat is superieur? Het is maar net wat je er in zoekt. ;)

In dit geval gaat het om onderhoud, dus aan "looks" hoeft een Bathe+ or wetcoat-product niets tot weinig te doen. (Bescherming) Red Mist / QS+ of vergelijkbare sprays met toevoegingen werken eerder aan die looks.
 
zijn boostende producten als bathe+ en wetcoat (via foamlans of spraypomp) superior aan kant en klare flesjes zoals pb quick detailer + en red mist?

lees in nieuwere post vooral bath+ en in oude topics vooral de andere producten
Het is anders, niet beter naar mijn mening. Bathe+/Wetcoat en dat soort producten geven met name een vuil- en waterafstotend laagje Je kunt het moeilijker doseren en bepalen waar het wel of niet komt.

Na een wasbeurt rondgaan met een detailer en een doek is wat meer gericht op extra glans, vlekjes en specifiek bepaalde oppervlakken pakken. Je kunt het product via een doek verdelen en zo voorkom je dat een spray op andere delen komt dan je zou willen. Met name met foamen is bijvoorbeeld een uitdaging om de voorruit helemaal niet te raken.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Voorbeeld: de 845 zit er bij mij nu drie maanden op en heb het twee keer geboost met Bathe+. De "glans" van de 845 is daarmee nog prima en de beading en sheeting worden door de Bathe+ goed geholpen. De vorige applicatie, zonder boost, was met twee maanden zichtbaar afgenomen. Met boost is er na drie maanden dus nog weinig aan de hand. Dus die tip kan ik alleen maar beamen.
Hoe weet je dan zo zeker dat de 845 nog wat doet en dat je niet gewoon naar Bathe+ aan het kijken bent? Wetcoat/Bathe+ voegen toch ook wel iets van glans toe of niet? Kun je dit onderscheid dan nog maken?

In het extreme getrokken: als een auto met een verse laag 845 elke week wast en dan foamt met bijv. Bathe+, hoelang blijft de glans van 845 dan zichtbaar? Eén week? Oneindig? Bathe+ blijft wel een weekje zitten, maar hoe slijt de wax dan uiteindelijk weg? Slijt het onder de Bathe+ vandaan? Of breekt het tegelijk af? En blijft de bescherming dan per saldo langer of korter zitten dan de afzonderlijke producten?

Ik vind dat combineren altijd maar een lastig onderwerp om goed te begrijpen. Als je producten over elkaar heen smeert dan krijg je niet automatisch "best of both worlds". Volgens mij is iedereen het daarover eens en is dit ook vaak genoeg getest. Maar waarom werkt de ene combinatie wel en de andere niet? Ligt het dan puur aan de samenstelling van de producten of ook aan andere dingen? Bijv. waarom werkt wax + bathe+ (SiO2-based) wel en coating (SiO2-based) + wax niet?

Met mijn bescheiden ervaring met producten en auto's wassen hanteer ik daarom als basisregel dat ik geen verschillende producttypes over elkaar heen smeer. Ik vond de standtijd van 845 te kort t.o.v. sealants als bijv. Sonax Polymer Netshield. Dat je de standtijd van de wax kunt "verlengen" door er andere producten overheen te smeren zal misschien best zo zijn, maar dat maakt het voor mij nog geen betere wax.

Sinds ik wetcoat en bathe+ heb ontdekt heb ik nooit meer een wax gebruikt. Sneller een beter resultaat halen is naar mijn bescheiden ervaring onmogelijk en bovendien breng je het contactloos aan, waardoor je de kans op swirls verkleint. Maar ik durf niet te stellen dat ik dan het laagje (in mijn geval SPN en een ceramische coating) eronder ook nog zie.
 
In het extreme getrokken: als een auto met een verse laag 845 elke week wast en dan foamt met bijv. Bathe+, hoelang blijft de glans van 845 dan zichtbaar? Eén week? Oneindig? Bathe+ blijft wel een weekje zitten, maar hoe slijt de wax dan uiteindelijk weg? Slijt het onder de Bathe+ vandaan? Of breekt het tegelijk af? En blijft de bescherming dan per saldo langer of korter zitten dan de afzonderlijke producten?
Als je een lak ''voedt'' met een wax, dan trekken de oliën dus in de lak. Als je hierover dan Bathe+ aanbrengt (welke zeker langer zijn werking laat zien dan een week, bewezen door standalone-gebruik) dan breng je een extra laagje aan welke als ''offerlaag'' fungeert. Dus ja, de basislaag 845 zal langer zijn werking hebben.
Hoe lagen verdwijnen zal met meerdere factoren te maken hebben, zoals mechanische slijtage, uitzweten, etc.


Ik vind dat combineren altijd maar een lastig onderwerp om goed te begrijpen. Als je producten over elkaar heen smeert dan krijg je niet automatisch "best of both worlds". Volgens mij is iedereen het daarover eens en is dit ook vaak genoeg getest. Maar waarom werkt de ene combinatie wel en de andere niet? Ligt het dan puur aan de samenstelling van de producten of ook aan andere dingen? Bijv. waarom werkt wax + bathe+ (SiO2-based) wel en coating (SiO2-based) + wax niet?
Dat ''best of both worlds'' is juist vaak de reden dat men layered. Denk aan de combi's van sealant en wax, zoals EX-P en Natty's lange tijd populair was. Standtijd van de sealant, voeding door de wax.
Wax aftoppen met Bathe+ werkt omdat de eigenschappen elkaar niet kruisen. Een coating wilt echter hechting voorkomen en een wax heeft de neiging om een minuscuul laagje vervuiling vast te houden + minder goede hydrofobische eigenschappen. De toplaag is dus waar je het grootste effect van zal zien en zal dus ook werken als die offerlaag.


Met mijn bescheiden ervaring met producten en auto's wassen hanteer ik daarom als basisregel dat ik geen verschillende producttypes over elkaar heen smeer. Ik vond de standtijd van 845 te kort t.o.v. sealants als bijv. Sonax Polymer Netshield. Dat je de standtijd van de wax kunt "verlengen" door er andere producten overheen te smeren zal misschien best zo zijn, maar dat maakt het voor mij nog geen betere wax.
845 is ook niet te vergelijken met SPN. Dit zijn simpelweg verschillende producten. Een wax zal in de basis altijd een mindere standtijd hebben t.o.v. een sealant door de samensteling; natuurlijke oliën versus polymeren.
Een wax wordt ook niet ''beter'' omdat je er een tweede product overheen kan aanbrengen. Een renpaard wordt niet sneller doordat hij tijdens een race wordt voortgetrokken door een raket.


Mijn auto heeft inmiddels al lange tijd geen liefde meer gehad. De lak is dof-blauw en totaal niet meer zoals op mijn avatar. Wanneer ik de auto in een wax zet en de lak voedt, is hij weer warmer van kleur en na een x-aantal tijd/wasbeurten is dat uiteraard weer minder. Echter, wanneer ik de auto wax en onderhoudt met Bathe+, blijft hij langer gevoed c.q. warmer van kleur. En dus werkt de wax langer dan het x-aantal tijd. ;)
 
Hoe weet je dan zo zeker dat de 845 nog wat doet en dat je niet gewoon naar Bathe+ aan het kijken bent? Wetcoat/Bathe+ voegen toch ook wel iets van glans toe of niet? Kun je dit onderscheid dan nog maken?
- Ik herken de paarsige gloed die de 845 teweeg brengt op mijn lak. Noem het die "warme" toon.

- Bathe+/wetcoat hebben op zichzelf ook een effect, zondermeer, maar anders.

- Ja ik kan het onderscheid maken.

Voor de rest sluit ik mij aan bij @Quantoxx
 
Als je een lak ''voedt'' met een wax, dan trekken de oliën dus in de lak. Als je hierover dan Bathe+ aanbrengt (welke zeker langer zijn werking laat zien dan een week, bewezen door standalone-gebruik) dan breng je een extra laagje aan welke als ''offerlaag'' fungeert. Dus ja, de basislaag 845 zal langer zijn werking hebben.
Hoe lagen verdwijnen zal met meerdere factoren te maken hebben, zoals mechanische slijtage, uitzweten, etc.



Dat ''best of both worlds'' is juist vaak de reden dat men layered. Denk aan de combi's van sealant en wax, zoals EX-P en Natty's lange tijd populair was. Standtijd van de sealant, voeding door de wax.
Wax aftoppen met Bathe+ werkt omdat de eigenschappen elkaar niet kruisen. Een coating wilt echter hechting voorkomen en een wax heeft de neiging om een minuscuul laagje vervuiling vast te houden + minder goede hydrofobische eigenschappen. De toplaag is dus waar je het grootste effect van zal zien en zal dus ook werken als die offerlaag.



845 is ook niet te vergelijken met SPN. Dit zijn simpelweg verschillende producten. Een wax zal in de basis altijd een mindere standtijd hebben t.o.v. een sealant door de samensteling; natuurlijke oliën versus polymeren.
Een wax wordt ook niet ''beter'' omdat je er een tweede product overheen kan aanbrengen. Een renpaard wordt niet sneller doordat hij tijdens een race wordt voortgetrokken door een raket.


Mijn auto heeft inmiddels al lange tijd geen liefde meer gehad. De lak is dof-blauw en totaal niet meer zoals op mijn avatar. Wanneer ik de auto in een wax zet en de lak voedt, is hij weer warmer van kleur en na een x-aantal tijd/wasbeurten is dat uiteraard weer minder. Echter, wanneer ik de auto wax en onderhoudt met Bathe+, blijft hij langer gevoed c.q. warmer van kleur. En dus werkt de wax langer dan het x-aantal tijd. ;)
Als een sealant alles verzegeld, hoe kan een wax (als topping boven de sealant) dan nog dienst doen als voeding voor je lak?