• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

waxes en sealants/detailerspray

AndyVR

Detailing guru
11 jul 2020
1.846
158
Peer
Ik heb intussen enkele waxes en sealants hier liggen en wou deze eens testen, graag deel ik dan ook mijn bevindingen met jullie. (dit is subjectief en kan voor iedereen anders zijn uiteraard!)

Voorgaande aan de eigenlijke test heb ik eerst de wagen grondig gewassen, handmatige als chemische decontaminatie waren enkele maanden geleden pas gebeurd en de wagen staat sinds toen droog en wel in de garage. Vervolgens heb ik de motorkap volledig gepolijst met een DA en Menzerna 3500 icm de bijhorende groene zachte pad. Als laatst heb ik de polijstresidu afgenomen met de controlespray van Menzerna.
ALLE producten hebben een cure gehad van min. 24u! Er is voor alle producten 1 enkele laag gelegd.
ALLE producten heb ik aangebracht met een aparte foam pad en afgenomen met ook een aparte MF doek.
ALLE producten zijn geschud voor gebruik en zijn niet verdund.

Voor de duurzaamheid heb ik geen ander product gebruikt dan een emmer met Gyeon essence shampoo in (30-40ml op 19l water), dus verder geen ontvetters of iron removers,... ik ben tot een totaal van 11 wasbeurten gegaan, toen was het voor mij duidelijk welk product waar stond (de helft deed toen al niet meer mee zelfs!). Na iedere wasbeurt heb ik de motorkap afgespoeld en afgedroogd VOOR ik opnieuw met water over de kap ging, om zo tot mijn vaststellingen te bekomen.

Voor de test ga ik enkele onderverdelingen maken waarop ik scores geef variërend tussen 1 - 5 (1 is dan laag/slecht en 5 is uitstekend of heel goed).

Verder viel mij ook op dat sommige detailersprays meer thuishoren in het schapje van sealant, dat deze toch wel meer doen dan enkel wat glans geven.

De producten:

- Angelwax enigma wax
- Carpro elixir "detailerspray"
- Soft99 authentic premium carnauba wax
- P&S beadmaker
- Sonax BSD "detailerspray"
- Collinite insulator wax no. 845
- Menzerna power lock (sealant)

Ik had de meeste producten eerder al eens gebruikt op mijn eigen wagen maar voor deze test heb ik gekozen voor de volvo s40 die droog staat in mijn garage, de wagen wordt niet meer gebruikt, enkel om wat tests of vergelijkingen te doen zoals nu.

Gebruiksgemak (subjectief)
Angelwax: 4
Carpro: 5
Soft99: 4
P&S: 5
Sonax: 3
Collinite: 4
Menzerna: 5


Gladheid (subjectief)
Angelwax: 3
Carpro: 4
Soft99: 2
P&S: 5
Sonax: 1
Collinite: 5
Menzerna: 5


Hydrofobische eigenschappen (objectief)
Angelwax: 5
Carpro: 4
Soft99: 4
P&S: 2
Sonax: 5
Collinite: 4
Menzerna: 4


Duurzaamheid (objectief)
Angelwax: 5
Carpro: 3
Soft99: 3
P&S: 1
Sonax: 4
Collinite: 4
Menzerna: 3


Prijs (objectief)
Angelwax: 1
Carpro: 2
Soft99: 3
P&S: 4
Sonax: 4
Collinite: 5
Menzerna: 5



Totaal:

Angelwax: 18/25
Carpro: 18/25
Soft99: 16/25
P&S: 17/25
Sonax: 17/25
Collinite: 22/25
Menzerna: 22/25



Conclusie:

Angelwax is enorm duur vind ik, veruit de duurste van alle geteste producten. Als de prijs rechtvaardig is naargelang de prestaties laat ik in het midden, daar zullen verschillende meningen in zijn, ikzelf vind dit een heel leuk product met fantastische eigenschappen, trouwens de enige die na de 11de wasbeurt nog (ronde) beads vormde en heel erg aanwezig was . Je zou ergens kunnen zeggen dat dit geen eerlijke test was gezien deze wax ceramische bestanddelen heeft, aan de andere kant is het ook leuk om te zien hoe de producten zonder het doen tegen dit product.

Carpro is een merk dat niet meer verkrijgbaar is bij CC, intussen ken ik ook de geschiedenis erachter. Dit terzijde gelaten, ik vind dit voor een zogenaamde "detailerspray" wel een kanon van een detailer... Hield zich erg sterk staande tegenover de andere producten. Het grootste nadeel vind ik het prijskaartje, dat hebben wel veel producten van dit merk vind ik persoonlijk. (naast de spray die lekt als je het flesje schuin houdt...). Voor 4-5€ minder (op een 500ml flesje) heb je voldoende alternatieven. Na de 8ste wasbeurt was het voorbij met beading, al was de sheeting nog redelijk.

Soft99 viel mij tegen, het aanbrengen ging gelijk niks, boter glad. Het afnemen ging ook goed al ging het aan de kanten tegen de plakband wat moeizamer (vermoedelijk heb ik de wax te dik gesmeerd, wax is erg vettig/olie achtig). Verder vielen de prestaties wat tegen, beading was redelijk snel voorbij al gaf deze zich niet zomaar gewonnen, sheeting was wel nog in meer of mindere mate aanwezig. De prijs vind ik middelmatig, al vind ik hem voor de prestaties een beetje te duur geprijsd. Deze heeft moeten afkloppen in duurzaamheid voor 'Elixir'.

P&S wat een tegenvaller... om dan te denken dat ik begin dit jaar zo'n fanboy was?! Naar mijn gevoel de gladste van allemaal, al was dit erg moeilijk vast te stellen vond ik, zeker voor de 3 gladste, het verschil was echt minimiem. De geur van dit product is heerlijk, verbruik is dan weer aan de hogere kant. Maar qua prijs staat deze wel erg sterk al ligt de duurzaamheid heel laag, na de 2de wasbeurt was het foetsie... (beads waar?)

Sonax: Wat een verschrikking als trigger op deze fles zeg! Ik maar pompen als een gek maar er kwam niks, ik wou al bijna mijn vrouw vragen om een "handje te helpen".
Erg dik spul, smeert niet bepaald makkelijk of vlot uit, is een dik plakkerig spul waardoor je MF doek blijft plakken aan het paneel, niet aangenaam werken. Gladheid brengt deze ook niet aan, voelde voor mij bijna even "ruw" als de plek waar geen LSP zat. Maar dan de prestaties!! Wow... Beads als een gek, volgens mij is dit echt wel een ceramische spray, abnormaal goed deze zich staande hield. Prijs is ook heel aantrekkelijk. Deze stond qua duurzaamheid net tussen de 845 en enigma.

Collinite vind ik een topproduct, superglad, makkelijk in aanbrengen en afnemen, fantastische prestaties al is de duurzaamheid wat aan de matige kant. Prijs is héél goed gezien het weinige je nodig hebt. Eindigde 3de in de test voor duurzaamheid, beading hield stand tot aan de 7-8ste wasbeurt, daarna was het vooral snel sheeten wat dit product deed. Alles op een rijtje gezet, dan zou voor mij dit product er als winnaar uitkomen. Ben je op zoek naar een product dat langer werkt en/of zichtbaar blijft dan 3 maanden,, dan kan je best iets anders zoeken.

Menzerna hier ben ik fan van, vind tot nu toe alle producten van menzerna top, zeker de polijstproducten. Prijs is goed, hetzelfde verhaal als met 845, je hebt weinig nodig en komt even toe met 1 flesje. Product was erg lopend, heel makkelijk aan te brengen en afnemen. Beading was goed voor de eerste 3-4 wasbeurten, daarna was er nog wel wat sheeting aanwezig meer tegen de 8ste wasbeurt was het echt wel klaar.


Ik weet dat deze test geen absolute waarheid is en dat dit enkel mijn bevindingen zijn, zo is er geen sprake geweest van weersinvloeden of vervuiling door gebruik van de wagen,... Voor mij gaf dit toch wel al een beeld van wat je mag verwachten in het beste geval. Collinite bv. heeft het ook niet langer dan 3 maanden kunnen trekken op mijn eigen wagen, daar wordt wel dagelijks mee gereden en deze staat buiten geparkeerd.
Ik heb bewust geen andere producten gebruikt dan de shampoo van Gyeon, om zo voor alle producten een gelijk mogelijke behandeling te voorzien. Zo heb ik bv. ook alle producten aangebracht op de achterste helft van de motorkap, om een zo gelijk mogelijke oppervlakte te hebben.






 

Bijlagen

  • IMG_20201205_114416.jpg
    IMG_20201205_114416.jpg
    179,9 KB · Weergaven: 195
  • IMG_20201205_114422.jpg
    IMG_20201205_114422.jpg
    137,8 KB · Weergaven: 194
  • IMG_20201205_114426.jpg
    IMG_20201205_114426.jpg
    138,2 KB · Weergaven: 180
  • IMG_20201205_104838.jpg
    IMG_20201205_104838.jpg
    200,2 KB · Weergaven: 199
  • IMG_20201205_114435.jpg
    IMG_20201205_114435.jpg
    171,2 KB · Weergaven: 198
  • angelwax enigma.jpg
    angelwax enigma.jpg
    259,2 KB · Weergaven: 200
  • carpro elixir.jpg
    carpro elixir.jpg
    328,6 KB · Weergaven: 214
  • collinite 845.jpg
    collinite 845.jpg
    265,4 KB · Weergaven: 220
  • menzerna powerlock.jpg
    menzerna powerlock.jpg
    282 KB · Weergaven: 217
  • p&s beadmaker.jpg
    p&s beadmaker.jpg
    249 KB · Weergaven: 205
  • soft99 authentic.jpg
    soft99 authentic.jpg
    293,8 KB · Weergaven: 207
  • sonax bsd.jpg
    sonax bsd.jpg
    354 KB · Weergaven: 200
Mooie vergelijking. Ik gebruik beadmaker vooral voor de glans maar dat heb je niet meegenomen. Leuke vergelijking om te zien!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Expje87 ja dat kan ik mij voorstellen, denk dat beadmaker daar inderdaad heel goed dienst voor kan doen, in plaats van als "stand alone protection".
Glans vond ik ook een erg moeilijke om vast te stellen... In hoeverre kan ik hier een overtuigende conclusie over geven dacht ik?
 
Mooi gedaan Andy! Het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken, maar het is wel mooi opgezet met een fijn verslag.

Nu je de BSD zo zwaar vindt staat mij bij dat deze ook verdund wordt; volgens mij vind je op het forum daar nog wel wat over. Dat zou hem nog wat aantrekkelijker kunnen maken. Wat dat doet met de standtijd durf ik niet te zeggen. Maar gebruiksgemak is dan wellicht beter.

Als een product zo gepakt, gesprayd en gepoetst kan worden is het gebruiksgemak natuurlijk optimaal. Als het daarbij daadwerkelijk een LSP is dan heb je een mooi product. Zo veel keuzes en inderdaad zo persoonlijk!

Dank in ieder geval!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Bedankt mannen!

@RoCo klopt, heb ook al eens ergens gelezen of gezien dat BSD kan verdund worden, ik kan het maar eens proberen natuurlijk.
 
Leuke test! Sonax BSD kan inderdaad worden verdund. Doe het zelf altijd 1:1 met gedestilleerd water. Verwerkt dan goed.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Leuke test ,Enigma Wax is zeker niet goedkoop maar wel 1 van de meest duurzame waxen die ik ken en voor een Wax vind ik em beregoed!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Mooie test Andy, heb je misschien ook nog (bijvoorbeeld in tabelvorm) nog hoeveel wasbeurten de verschillende producten het hebben volgehouden?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Cordoba ik heb helaas geen tabel maar wel iedere wasbeurt gefilmd zodat het voor mezelf achteraf duidelijk was welke wanneer opgaven. Als je wilt kan ik je wel vertellen welke wanneer uitgewerkt waren?
 
- Beadmaker 2 wasbeurten
- Elixir & Powerlock & Soft99 7 wasbeurten
- Collinite 9 wasbeurten
- Sonax 10 wasbeurten
- Angelwax was na de 11de wasbeurt de enige die nog duidelijk aanwezig was al had deze wel een grote slag gekregen en waren de hydrofobische eigenschappen toch grondig beïnvloed.
 
@AndyVR Dank voor de extra info, dat vind ik toch net iets duidelijker dan het aantal 'sterren' dat een wax krijgt voor standtijd (je noemt het in een eerdere post 'duurzaamheid', maar dat label hangt tegenwoordig meer aan het milieu, levensduur of standtijd vind ik net iets duidelijker).

@GeBas Die Collonite 915 zal zeker niet slecht zijn, maar het is riskant om op basis van dezelfde merknaam er van uit te gaan dat ook de prestaties vergelijkbaar zijn.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Cordoba ik heb zo wel ervaring met de 845 als de 915.
Volgens fabrieksopgave heeft de 915 een langere stand tijd.
Dat is ook mijn eigen ervaring.

Het is meer een bevestiging voor me zelf ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba