• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail VW Golf GTI MK2 lak en trim

tom_goteborg

Detailing addict
11 sep 2009
14
70
Utrecht
Mijn eerste show-off, ik volg al jaren dit forum met veel plezier en rij dagelijks een Volvo V70 Classic met te harde lak (er is al heel wat Poorboys SSR3 op weg geslepen). Afgelopen maand heb ik een Golf GTI Mk2 uit Spanje gehaald met een uitstekende onderhoudsgeschiedenis, echter begrijpen jullie dat de Spanjaarden op een iets andere manier poetsen. De auto zag er daarom ook van een afstand netjes uit, maar van dichtbij was het een groot Swirl festijn. (Al 28 jaar in gebruik)

Om het beestje weer wat meer glans te geven heb ik er voor gekozen eerste lak aan te pakken en het kunststof aan de buiten zijde. De rest zal nog volgen. Onder andere de volgende middelen ingezet:

DAP500 D/A (Dual Action) Polijstmachine V2
Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner (APC)
Dodo Juice - Basics of Bling - Clay Bar
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
Poorboys World - Black Hole
Auto Finesse - Revive Trim Dressing
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
Monello - Raffini Mezzo Polish - 250ml
Monello - Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Monello - Raffini 5,5" Foam Finishing Pad - Red
Monello - Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad - Orange
Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad - Yellow
wetsanding paper 3M (1500, 2000, 2500)
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 25mm breed
Kwazar - Blue Venus Super 360 Pro+ Handpomp sprayer
Monello - Sponge

Helaas heb ik geen uitgebreide foto reportage om te delen, maar wil enkel detail fotos delen omdat ik denk dat het lakwerk nog een niveau hoger getild kan worden.

Before foto:
IMG_0002.JPG

Ik heb de auto eerst gewassen met een Meguiars APC oplossing gevolgd door een Dodo Juice klei sessie met een Mothers lubricant. De klei werd ontzettend smerig, voor aan de onderzijde, waarschijnlijk door veel teer resten.
Daarna weer de auto gewassen en gedroogd met een wafel achtige drying towel (Mothers? al jaren geleden besteld). Een aantal plekken hadden zulke diep krassen dat ik met wetsanding voorzichtig een laagje weggeslepen welke volgens met de DAP en Monello Veloce keurig weg gepoetst zijn. Vanuit daar heb ik de hele auto met Veloce, Mezzo en Finale gedaan. Afgetopt met Black Hole op de finale pad en als laatste Collinite 845 met de hand erop gezet (ik ben erg te spreken over duurzaamheid van die waxlaag). Maar ik qua verwerking ben ik niet enorm fan. Maar goed liever betere bescherming dan het ultiem poetsgevoel.

Wat mij opvalt is dat de veel krassen verwijderd zijn, maar er blijft ontzettend veel kraswerk over en ook een soort puntjes laag over op de lak( zie bijvoorbeeld de C-stijl foto). De lak voelt wel heel glad aan, maar volgens mij moet ik zwaarder geschut inzetten. Dus wie heeft er advies?

Volgende detail fotos laten het resultaat zien:
Rechtsboven Achterkleprand Voor Behandeling:

IMG_20160630_153115.jpg

Na:
IMG_20160709_205506.jpg


C-stijl Voor Behandeling:
IMG_20160630_153132.jpg

C-stijl Na Behandeling:
IMG_20160709_205553.jpg


Motorkap Voor Behandling:
IMG_20160630_153221.jpg


Motorkap Na Behandeling:
IMG_20160709_205339.jpg


Overzichts fotos (de auto is nog lang niet 'af'):
forum1.jpg
IMG_1587.JPG
 
  • Leuk
Reactions: Timm
28 jaar , soms moet je tevreden zijn met het resultaat en moet je je ervan bewust zijn dat 100% correctie niet mogelijk zal zijn . Ik vind dat je met de machine en de middelen die je gebruikt hebt een mooi resultaat behaald hebt op een auto van 28 jaar oud !
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
waarom ben je overigens niet zo tevreden met de verwerking van de 845 ? ik heb geen problemen zolang je het maar superdun opbrengt en niet te lang laat curen
 
Het grote voordeel van 845 is juist dat je em heel dun machinaal aan kan brengen.
Volgens mij is er een heel goed resultaat geboekt en bij een volgende polijstsessie kun je je al meer richten op de resterende defecten.
 
Auto is inderdaad al mooi opgeknapt, kan je trots op zijn!
En qua hoeveelheid gebruikte 845...denk dat we allemaal die fout wel gemaakt hebben. Ik ben er net achter gekomen dat je met een hoeveelheid van ongeveer een 1 euro stuk bijna een hele auto kan doen (naar gelang de grootte) :D
 
Die is inderdaad ontzettend opgeknapt. Wat Yorkie al zegt, je kunt niet altijd 100% lak krijgen.
Je zou misschien nog een keer met Veloce of Mezzo erover gaan, vooral op de motorkap zie je nog wat krassen maar die puntjes komen door ouderdom. Ik vindt dat de lak er best nog netjes uitziet voor een 28 jaar oud beestje.

Deze ziet er nu 1000 keer beter uit dan 99 andere 28 jaar oude auto's. De meeste bestaan al niet eens meer na 28 jaar. Puik werk.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan-C5