• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waarom droog je je auto na het wassen?

centoboy69

Detailing rookie
27 jan 2013
14
0
Hey,

Zonet zag ik de kans om de auto even te wassen na de pekelprut van de laatste dagen... :) Na het wasen heb ik de auto gedroogd maar ik vraag mezelf af waarom eigenlijk? Het staat overal en ik doe het ook maar als het buiten goed regent blijft die toch ook nat? Kan iemand mij dit uitleggen?

Gr.
 
In de wintermaanden droog ik hem ook zelden, of het zonnetje moet lekker schijnen. In de zomer krijg je inderdaad kalkvlekken als je het water gewoon laat opdrogen. Dat willen we uiteraard niet:-b
 
Sinds ik in brabant woon weet ik pas echt wat kalk vlekken zijn. Hier is het water vele malen harder dan in Rijswijk waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Als het hier maar iets te warm is is je auto zo wit als je het laat opdrogen. In Het westen heb je hier wat minder last van. Deze witte vlekjes wil je gewoon liefst voorkomen en dus lekker afdrogen.
 
Ben ik dan een lucky bastard! Ik spoel met viervoudig gefilterd (zelfs drinkbaar!) regenwater:-" Geen kalk bij mij . Maar als de weersvoorspellingen meer dan een dag droog geven droog ik de auto ook wel na een wasbeurt hoor, glanst hij gewoon mooier van.
 
denjos;313925 zei:
Voor de extra glans met QD drogen.

Afgelopen keer eens geprobeerd met een pufje Spray & Wipe gedaan, maar vind het geen succes. Droog liever gewoon en daarna met een dergelijke spray nalopen i.c.m. een mf doek.
 
Opgedroogd water geeft (kalk)vlekken en dat wil een detailer niet. Ook is een natte lak gevoelig voor het "verzamelen" van stof en andere vuiligheid. Om dat te voorkomen droog ik de auto af en voor de extra glans, boost ik de waxlaag nog even met een detailerspray.
 
IbizaSigno;313940 zei:
Afgelopen keer eens geprobeerd met een pufje Spray & Wipe gedaan, maar vind het geen succes.

Ik spray eerst mijn droogdoek in met s&w en begin dan pas de auto af te drogen. Volgens mij glijd je doek daardoor beter over je lak (en ramen)
en zal het weinige nat dat nog overblijft sneller verdampen/verdwijnen.
Na zo'n droogbeurtje neem ik de fijne/korte vezels en ga nogmaals over elk deel en geen strepen/restjes meer te zien dan .

Als je doek wat te nat is zal je altijd nog wat strepen zien achteraf (zeer fijn-amper zichtbaar) en soms is het dan nodig dat je nawrijft met een droge (zachte) doek.

Om meer glans te behalen zijn er andere produkten : reload , red mist , spraywax , QD+ , .....maar ik begin altijd met het drogen dmv de s&w :ja
Sommige van de hierboven aangehaalde sprays kan je wel rechtstreeks gebruiken op een nog natte lak.
 
Misschien een betere vraag: HOE drogen jullie je auto en de HOE slaat dan op de techniek...

Hier is hoe ik het doe: Ik wrijf niet maar dep de auto droog ( heb eens gelezen dat met droogwrijven je toch nog swirls kan maken) en doe eerst de vertikale delen omdat deze minder water bevatten, het dak en de motorkap dus als laatste, zo blijft je droogdoek langer droog :). (uiteraard neem ik voor de onderkant ("lees: onder de stootranden") een aparte oudere droogdoek...)
 
Zo dus.


En om gelijk op het "probleem" van GSM terug te komen vanwege het feit dat ie de doek te groot zou vinden, ik heb er geen last van als je em gebruikt zoals ik doe, 1 punt omhoog houden en met het andere gedeelte drogen, of de doek opvouwen.

Maar iedereen moet zijn/haar auto op eigen wijze doen zoals zij/hij het prettig vindt, volgens mij is er geen vaste regel of techniek.
 
Ik gebruik dezelfde methode als nicknameless aangeeft in zn filmpje.
Juist ervoor een paar spraytjes S&W per paneel en dan beginnen drogen.

En voor de rest inderdaad gewoon de werkwijze hanteren die in uw ogen het meest prettig werkend is.
 
Ik droog me auto ook graag i.v.m. eventuele kalkvorming. Mijn voorkeur gaat uit naar de oranje Surfcity Garage doek, erg fijn, ook naar langdurig gebruik!

Tevens droog ik met oude droogdoeken goed de hoekjes bij portieren etc.etc. dit i.v.m. mogelijke roestvorming op de langere termijn.
 
Ook hier wordt de auto gedroogd - met de Monello sensa aqua doek die ik een keertje of wat heb dubbel gevouwen. Ik ga met de dubbelgevouwen doek lichtjes over de lak (zorg er wel voor iedere keer een droog stukje doek te gebruiken.) S&W heb ik nog niet gebruikt voor het drogen evenals erna.
Misschien eens iets voor de toekomst - voor nu vind ik de auto er altijd prima uitzien na het drogen. Na de komende keer wassen ga ik de QD+ gebruiken of als het weer een beetje meezit een extra laagje wax.
 
Zelfde als Nicknameless hier zie ik op het filmpje, zelfde doek.
Het duwen op de doek laat ik zelfs achterwege maar trek/sleep hem wat meer zacht over de lak na het wassen.

Zijn meerdere "goede" methodes zoals eerder al aangegeven, zou helemaal goed moeten gaan dus!