• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doet IronX met blank aluminium en plakloodjes?

Gok je nu dat het erin zit, vanwege de geur? Want ik kan het nergens vinden, niet op de site en niet op de verpakking. :no

Edit: Oxaalzuur heeft een pH van 2.3.
 
Tim,

het is géén gok. Ik heb eerst aardig 'research' gedaan en mezelf ingelezen eer ik aan de oxaalzuur was begonnen...

En zoals ik al eerder zei, het staat niet op de fles. Ik meen het ergens gelezen te hebben, waar moet ik je schuldig blijven.

Stap een bouwmarkt binnen, zoek een fles ontweringswater en snuiven maar. Daar staat op de verpakking dat er oxaalzuur in zit.
 
Eerst stond het op de fles, toen stond het duidelijk op de website van Cquartz en nu meen je het ergens gelezen te hebben? :weetniet Samengevat, je neemt het aan vanwege de gelijkende geur. :ja

Dus de claim dat het zuurvrij en pH neutraal is, klopt dan ook niet volgens jou. Immers heeft oxaalzuur een zeer lage pH van 2.3. ;)
 
Tim

ik weet niet of je deze test hebt gelezen?

Komt aardig overeen met het oxaalzuur wat ik heb getest op een roestig object:

bb74e5c9.jpg


Zoek de overeenkomsten ... :roll

En nee, ik neem niets zomaar aan op basis van een geurtje, dat concludeer jij :no

En nee, je hebt me ook niet zien schrijven/horen zeggen dat de Iron-X pH neutraal en zuurvrij is, dat concludeer jij :no

Ik heb ten alle tijden in mijn reply's vermeld dat de Iron-X zuurvrij is.
 
Maar als het zuurvrij is, hoe kan er dan zuur in zitten volgens jou? :weetniet De pH waarde is door ons getest en is daadwerkelijk pH neutraal.

Nogmaals je doet een aanname dat het erin zit, omdat er gelijkenissen zijn in geur en werking. Terwijl dat dit wellicht helemaal niet zo is.

Dat je een aanname doet, is prima, maar het als feit stellen is niet juist. Ik denk dat dat de discussie hier is.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een zuurvrij en pH neutraal product een sterk zuur zou bevatten, want Oxaalzuur valt in de categorie sterke zuren.
 
Vraag anders het Material Safety Data Sheet op bij de fabrikant, dan kan je het zo zien.
Al ga ik er vanuit dat de vermelde info op de site en Tim vermeld wel correct is.
Als het werkelijk zuur zou zijn krijg je snel problemen met onbehandeld/giet aluminium. ;)

edit, test anders de ph waarde al dan niet met wat gedemineraliseerd water.
 
Het kan altijd zo zijn dat Iron.X een ongewenste reactie geeft met een metaal als aluminium of gietijzer, dus een test op een onopvallende plek blijft gewenst. Er ontstaat immers een chemische reactie, maar het zal niet door een zuur 'gebeten' worden, want het is pH nuetraal. Deze chemische reactie staat denk ik los van de discussie of het product een (oxaal)zuur bevat of niet.

Wij hebben de MSDS van Iron.X in ons bezit. ;)
 
Op DW kom je diverse topics tegen waar in vermeld wordt dat het gaat om "neutralised acid salt"

This is a one-step, highly effective vehicle paint decontamination, beyond what can be removed by washing or claying, with the cleaning power of an acid with a pH of 7.0, by using a neutralised acid salt

Tim wil je de MSDS uploaden of mailen naar mij?
 
Aangezien dit mijn vakgebied is zal ik me er ook even inmengen.:

Beginnend bij begin wat iron-x doet met blank aluminium, plakloodjes en dus ook met remklauwen. Remklauwen van veel automerken en zelfs binnen een automerk (verschillende types) krijgen verschillende behandelingen t.a.v. corrosiewering, elektrolytisch verzinkt, zink/ijzer behandeling, chemisch nikkel, enz. Vuistregel is een beetje hoe duurder de auto des de beter is de laag die gebruikt is voor de corrosiewering.

Ook mij is het gisteren opgevallen dat bij gebruik op de velgen van de auto van mijn vrouw dat de remklauwen begonnen te bruisen en ook de plakloodjes begonnen te verkleuren. Aangezien de laag op de klauwen zwart "verkleurde" is dat een teken van zink oplossen wat betekent dat deze klauwen of elektrolytisch verzinkt waren of zink/ijzer behandeld.

Dat er dus een werkzaam zuur in iron-x zit is wel duidelijk aangezien de remklauwen begonnen te bruisen (oplossen van de laag). Oxaalzuur wat hier al meerdere malen is genoemd staat bekend om de uitstekende ontzinkende werking, dus zou dit als bestandeel heel goed kunnen. Ook zal er iets van kaliumpermagnaat inzitten wat werkt als indicator (omslaan naar paarse kleur) wat weer betekend dat iron-x zijn werk doet en de vorm van ijzer wordt omgezet.

Helaas heb ik de iron-x vandaag niet meegenomen anders had ik hier direct even de ph-meter erin gehangen om te kijken wat voor ph-waarde iron-x heeft. Dit zal ik morgen eens doen.

Aangezien dit middel de zinklaag aantast op remklauwen zou ik bij het gebruik op andere metalen toch uikijken! Chemisch nikkel is bijvoorbeeld veel beter bestand tegen zuren als zink. Aangezien aluminium ook een zeer onedel metaal is zou ik hier ook mee uitkijken tot bekend is wat er nu precies in zit en wat de ph-waarde is. Gespoten velgen is geen probleem aangezien zuren geen effect heben op lak
 
Vraagje aan de expert dan, aannemende uit bovenstaande dat:
- er wel degelijk een werkzaam zuur in iron.x zit
- iron.x zoals het in de fles zit ph-neutraal of in de buurt daarvan is

Is het mogelijk een mengsel dat een zuur bevat ph-neutraal te maken zonder de werking van het zuur aan te tasten? Dus om het te compenseren met iets?

Dat Iron.X geen "kwaad" kan op gelakte delen lijkt mij overigens buiten kijf staan. Buiten dat we dit hadden moeten merken ondertussen had het ook nooit (lang) op de markt geweest in deze sector.
 
De pH waarde is reeds bekend en is écht pH neutraal, meermaals door mij persoonlijk getest met onze eigen geeikte pH meter. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur zit hij bij ons tussen de 6 en 7 in.

Ik zal het verlossende antwoord maar geven er zit Ammonuim Thioglycolate in. De MSDS sheet zegt niets over Oxaalzuur.

Uiteraard heb ik dit nog wel nagevraagd bij de fabrikant en ik hoop hier vandaag nog antwoord op te hebben.
 
wat een "simpel" vraagje al niet losweekt ! ,^^

Laat die hersencelletjes maar werken !:D
 
Blamm zei:
Is het mogelijk een mengsel dat een zuur bevat ph-neutraal te maken zonder de werking van het zuur aan te tasten? Dus om het te compenseren met iets?

Zover mijn kennis strekt kan je zwakke zuren inderdaad neutraliseren. Sterke zuren, waar oxaalzuur onder valt, naar mijn weten niet. Tenminste niet zonder dat het zijn werkzaamheid verliest.

Maar ik ben geen chemist en dit gaat buiten mijn vakgebied vallen, dus ik zit er misschien helemaal naast.
 
Is het mogelijk een mengsel dat een zuur bevat ph-neutraal te maken zonder de werking van het zuur aan te tasten? Dus om het te compenseren met iets?

Jazeker! Ph-neutraal is een wijd begrip en wil niet zeggen ph 7 zoals zoveel mensen denken. Ph-neutraal begint al vanaf een waarde van 4 en dit is een waarde die zink zeker aantast. Waarschijnlijk zal er niet zo heel veel inzitten (meer als werking van een reductor) maar zink bijvoorbeeld is zo onedel dat het niet veel nodig heeft om in oplossing te gaan.
 
Tim, nu gaan sommige blondeer spullen gebruiken...:D

edit zie net op de website van carpro een ph test staan.
 
Martinwill zei:
Jazeker! Ph-neutraal is een wijd begrip en wil niet zeggen ph 7 zoals zoveel mensen denken. Ph-neutraal begint al vanaf een waarde van 4 en dit is een waarde die zink zeker aantast. Waarschijnlijk zal er niet zo heel veel inzitten (meer als werking van een reductor) maar zink bijvoorbeeld is zo onedel dat het niet veel nodig heeft om in oplossing te gaan.

Net even gemeten en ik kom op 6.41 als waarde voor Iron.X.

En dan nu de inhoud:

Ammonium thioglycolate NH4 +HSCH2COO- < 32.0%
Ingredients determined Not to be hazardous < 30.0%
Deionized water H2O > 35.0%

Duidelijk te zien dat Ammonium thioglycolate (man wat een woord) het voornaamste bestandsdeel is van ongeveer 30% van het geheel. Gemengd met nog ongeveer 30% stoffen die niet gevaarlijk zijn (oxaalzuur is dat wél) en de rest is water.

Tenminste zo lees ik de MSDS. Mijn conclusie, waarschijnlijk geen Oxaalzuur?

ATS zei:
Tim, nu gaan sommige blondeer spullen gebruiken...:D

:D