• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doet IronX met blank aluminium en plakloodjes?

Zal een en ander en ook het ammonuim thioglycolate eens voor de zekerheid navragen bij de labratten:D een MSDS-sheet is leuk maar staat echt niet alles in wat er werkelijk inzit (anders verklappen ze het recept en kan iedereen het namaken). Morgen neem ik iron-x mee naar de zaak en zal ik 2 simpele testjes uitvoeren. Voor de zekerheid toch nog eens de ph meten en een stuk puur zink (dus niet nabehandeld) inspuiten met iron-x.
Ik zal niet direct zeggen dat ik 100% gelijk heb in mijn aanname hier maar het bruisen van de remklauw in combinatie met de voor mij bekende lucht is geen goed voorteken ben ik bang :weetniet
 
Moet in een MSDS sheet een wél gevaarlijk goedje als oxaalzuur niet vermeld worden? Dat lijkt mij van wel?

Enfin, ik wacht de reactie van CarPro af, maar tot nu toe is het een aanname dat het er wellicht in kan zitten en geen feit of wetenschap.

Edit: Toont deze MSDS wel al aan dat oxaalzuur in ieder geval niet het hoofdbestandsdeel is van Iron.X?
 
Zojuist de bevestiging gekregen van Avi dat er gegarandeerd geen Oxaalzuur in Iron.X zit!

Er zitten ook geen geneutraliseerde zuren in, Iron.X is, zoals beschreven geheel zuurvrij.

Oxaalzuur is trouwens 1000 keer zuurder dan azijn en opgelost in water krijg je een pH tussen de 1 en 2!
 
@tim(of iedereen met een ph meter)
hebben jullie de ph vers uit het flesje getest(voor zover ik de vroegere test gevolgd heb wel!)
kan je eventueel ook ff een test doen met ironX die al gereageerd heeft?(dus al paars verkleurd is...)
mss zit daar nog een verschil in?(ik als top chemist zou het niet weten of het eventueel wel kan :roll )
 
Dat is best een aardige inderdaad. Ik zal bedenken hoe we dat kunnen uitvoeren, maar ik verwacht dat het pH neutraal blijft.

Hier nog de MSDS van oxaalzuur, met dank aan 17thEngineer:


Emergency Overview
--------------------------
POISON! DANGER! MAY BE FATAL IF SWALLOWED. CORROSIVE. CAUSES SEVERE IRRITATION AND BURNS TO SKIN, EYES, AND RESPIRATORY TRACT. HARMFUL IF INHALED OR ABSORBED THROUGH SKIN. MAY CAUSE KIDNEY DAMAGE.

SAF-T-DATA(tm) Ratings (Provided here for your convenience)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Health Rating: 4 - Extreme (Poison)
Flammability Rating: 1 - Slight
Reactivity Rating: 1 - Slight
Contact Rating: 3 - Severe (Corrosive)
Lab Protective Equip: GOGGLES & SHIELD; LAB COAT & APRON; VENT HOOD; PROPER GLOVES
Storage Color Code: White (Corrosive)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Potential Health Effects
----------------------------------

Oxalic acid is corrosive to tissue. When ingested, oxalic acid removes calcium from the blood. Kidney damage can be expected as the calcium is removed from the blood in the form of calcium oxalate. The calcium oxalate then obstructs the kidney tubules.

Inhalation:
Harmful if inhaled. Can cause severe irritation and burns of nose, throat, and respiratory tract.
Ingestion:
Toxic! May cause burns, nausea, severe gastroenteritis and vomiting, shock and convulsions. May cause renal damage, as evidenced by bloody urine. Estimate fatal dose is 5 to 15 grams.
Skin Contact:
Can cause severe irritation, possible skin burns. May be absorbed through the skin.
Eye Contact:
Oxalic acid is an eye irritant. It may produce corrosive effects.
Chronic Exposure:
May cause inflammation of the upper respiratory tract. Prolonged skin contact can cause dermatitis, cyanosis of the fingers and possible ulceration. May affect kidneys.
Aggravation of Pre-existing Conditions:
Persons with pre-existing skin disorders or eye problems, or impaired kidney or respiratory function may be more susceptible to the effects of the substance.
 
nicknameless zei:
Ik kan jullie wel mededelen dat oxaalzuur (hoofdbestandeel van Iron-X) absoluut reageert met bepaalde metalen.

Ik heb destijd was verdunde oxaalzuur op een stalen plaat (vuurverzinkt) gespoten, afgespoeld met water en deze was de volgende dag volledig wit uitgeslagen 8o

Over agressief gesproken...

805bedf1.jpg

Hi
how do you know what ironx contain??
why do you declare and so sure what chemicals we use in ironx??

ironx doesnt contain any acids!! specially NOT oxalic acid!!! which is extreme acid which is very dangerous to use even!!

ironx basic chemical component is Ammonium thioglycolate with some other trade secret chemicals.
if we have used oxalic acid inside it would never be pH neutral!
you are welcome to test the pH yourself.
 
Voor de mensen die wat moeite hebben om het bovenstaande in het Engels te lezen, een vertaling:

Hallo,

Hoe kan jij weten wat er in Iron.X zit??
Waarom verklaar je met zekerheid welke chemicalien wij gebruiken in Iron.X??

Iron.X bevat geen zuren, zeker geen oxaalzuur!!! Dat is extreem zuur en heel erg gevaarlijk om te gebruiken!!

Het chemische basiscomponent van Iron.X is Ammonium thiglycolate gecombineerd met een aantal geheime chemicalien.
Als we oxaalzuur zouden gebruiken in Iron.X kan het nooit pH neutraal zijn.
Je bent welkom om de pH waarde zelf te testen.
 
Ik heb inmiddels een test lopen met een nieuw verzinkte schroef in de iron-x en kan alvast melden dat het zeker wel agressief is op zink. Uiteraard paar foto's gemaakt maar die kan ik thuis met de ipad niet inladen dus zal ik dit morgen even doen. De test laat ik vanacht doorlopen zodat ik kan zien wat er na een langere standtijd gebeurt.
Ik was zelf ook al van plan de gereageerde iron-x op de ph waarde te controleren en zal dit morgen ook even uitvoeren naast 1 met verse iron-x.
 
Mijn loodjes zijn geel / groenachtig uitgeslagen door de Iron-X :confused:

De loodjes van mij zit geen laag verf oid op dus gewoon lood met een zinklaag of zoiets erop.
 
Het is ook agressief op ijzeroxide, daar heb je een chemische reactie voor nodig, maar niet persé een zuur. Het mag dus duidelijk zijn dat er een chemische reactie ontstaat met in dit geval zink. Het kan ook reageren traditioneel chroom (gebruikt op oude auto's).

Ik heb ook van Avi vernomen dat het probleem met behandelde remklauwen inderdaad bekend is en volgens mij zou er een melding van staan op zijn website.

Ik betwist de gevoeligheid met bepaalde metalen dus absoluut niet, mij ging het louter om de discussie van de stellige zekerheid van Nicknameless dat Oxaalzuur het hoofdbestandsdeel van Iron.X zou zijn en dat is dus niet zo.

Avi heeft trouwens ook wderom bevestigd dat het normaal gesproken op RVS en onbehandeld aluminium gebruikt kan worden, maar dat een testspot in dit soort gevallen altijd verstandig is. Op mijn aluminium remschijfnaven is er geen reactie en op ons RVS blad in Diventa Bella evenmin.

CarPro Website zei:
Precautions

1. To be safe, check the spray on such area which does not cause noticeable stains before the whole application.
2. Unpainted plastic parts and rubber can be sprayed. If attached, before drying Please rinse well.
ironX will affect oily Wax layer by 50% ,if the car had wax on it. sythethic sealant it will not affect !
3. Avoid spraying under direct sunlight or hot surface.
3.5 Avoid as much as possible spraying on the brake calipers , Iron.X might affect after market acrylic lack surfaces.
IronX is safe to use on 3M protection films, Chrome trims and panels !
4. Please work in adequate ventilated space (we strongly suggest using face mask while working).
5. Wash hands after handling with water.
6. If swallowed, do not induce vomiting, immediately rinse your mouth, please get medical attention.
7. Eye and skin contact, please wash with water.
8. Avoid reach of children's.
 
let's put this one to bed, zouden de Engelse zeggen.
Dat het reageert met metalen is duidelijk, anders krijg je het roest ook niet weg.
Maar gooi nou niet de baby weg met het bad water, het is voor het doel een goed product. :heart_eyes:

Op een auto lak zal je geen probleem vinden, en daar is het ook voor ontwikkeld.
 
Met het gebruik op velgen: Haal ze gewoon ff onder de auto vandaan en spuit ze dan in.
Voorkomen beter dan genezen.
 
Kort geleden mijn Lm wielen behandeld met Iron-X,.echt een super goedje. Goed afgespoeld na de tijd. Echter, toen ik de volgende dag weer ging rijden en af moest remmen bij 120kmp, kwam er toch een kabaal van de remmen. Na een korte stop bleek roest de boosdoener. Wel eens vaker dat ze een beetje roestig uitslaan als ze vochtig zijn geweest, maar niet zo erg als dit na iron-x gebruik. Ik haal de wielen er de volgende keer wel even af!
 
Toch blijf ik het apart vinden dat zoveel personen een soort gelijke "issue" hebben gehad en er niemand eerder over geschreven heeft. In elk geval helder geworden dat je moest testspotten / oppassen :)^
 
Let wel: testspot op ongelakte metalen oppervlakken. ATS vat het keurig samen:

ATS zei:
let's put this one to bed, zouden de Engelse zeggen.
Dat het reageert met metalen is duidelijk, anders krijg je het roest ook niet weg.
Maar gooi nou niet de baby weg met het bad water, het is voor het doel een goed product. :heart_eyes:

Op een auto lak zal je geen probleem vinden, en daar is het ook voor ontwikkeld.