• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Pads of Doeken handgebruik?

Steef CivicEP2

Detailing addict
17 jan 2010
55
52
Hey

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van het poetsen van auto's...
Nou doe ik eigenlijk alles met het 3 stappen plan van Mothers. Heb toen der tijd is een starterskit gekocht.
Ben ik opzich te vreden over.

Alleen ik gebruikte altijd de standaardpad die erbij zat en Microvezel doeken van de Action.

Welke pads of doeken kan ik beter gebruiken voor het insmeren en welke voor het uitpoetsen van de 3 stappen.

Het moet ook niet te duur worden...

Heb ook nog een vraag over producten
Die hier: https://forum.Carclean.com/cc_postsm328885/3-Stappen-plan-Mother-s-bijna-op----ander-product-of-deze-aanschaffen.aspx#post328885

Alvast bedankt.
 
Wat is je budget?

En ik zou je de Monello handpads aanraden en de Monello Peluche Verde doeken. Die zijn niet al te duur, maar wel erg fijn in gebruik.
 
Me budget.... een aantal tientjes zeg maar. Moet natuurlijk niet te gek worden. Voor die enkele keren in het jaar dat ik hem poets...
Maar zijn er ook nog speciale pads en doeken voor elke stap dan? En hoe zit het met het reiningen van de pads en doeken?
 
Je hebt handpads met en zonder cutting factor. De oranje en witte gebruik je voor het polijsten. De zwarte en rode gebruik je voor paintcleaners, glazen en waxen. Doeken zijn allemaal hetzelfde, gebruik per stap een andere doek.

Doeken en pads kunnen daarna in de wasmachine bij elkaar op 30 of 40 graden zonder wasverzachter. Het is wel aan te raden om de pads eerst onder de warme kraan goed uit te spoelen.
 
Ligt er ook een beetje hoe hoog je de lat legt. Tevens vind ik goed gereedschap ook hier het halve werk.
Action/Wibra doeken zijn niet verkeerd maar niet voor elk doel even goed geschikt; voor het echt mooie lakwerk zou ik wel gaan 'investeren' in een aantal goede doeken zoals de Peluche Verde.
In mijn onderschrift staat het handmatige stappenplan, neem die anders even door om een korte samenvatting te zien van hoe en wat men hier aanbeveelt.
 
jitzzzze;328891 zei:
Je hebt handpads met en zonder cutting factor. De oranje en witte gebruik je voor het polijsten. De zwarte en rode gebruik je voor paintcleaners, glazen en waxen. Doeken zijn allemaal hetzelfde, gebruik per stap een andere doek.

Doeken en pads kunnen daarna in de wasmachine bij elkaar op 30 of 40 graden zonder wasverzachter. Het is wel aan te raden om de pads eerst onder de warme kraan goed uit te spoelen.

Ik gebruik ook steeds nieuwe doeken dat wel.
Heb er een tijdje terug best een hoop aangeschaf.
Ik doe meestal 1 doek voor inwrijven en 1 doek poetsen. En gebruik er dus 6 voor de 3stappen.
 
mk-us;328893 zei:
Ligt er ook een beetje hoe hoog je de lat legt. Tevens vind ik goed gereedschap ook hier het halve werk.
Action/Wibra doeken zijn niet verkeerd maar niet voor elk doel even goed geschikt; voor het echt mooie lakwerk zou ik wel gaan 'investeren' in een aantal goede doeken zoals de Peluche Verde.
In mijn onderschrift staat het handmatige stappenplan, neem die anders even door om een korte samenvatting te zien van hoe en wat men hier aanbeveelt.

Als ik zoe die prijs is zie ben ik met die Peluche net zo duur uit als bij de action... zal niet heel veel schelen.
En dan heb je hier toch een betere doek.:)
 
Steef CivicEP2;328904 zei:
Ik gebruik ook steeds nieuwe doeken dat wel.
Heb er een tijdje terug best een hoop aangeschaf.
Ik doe meestal 1 doek voor inwrijven en 1 doek poetsen. En gebruik er dus 6 voor de 3stappen.

Dat is prima. Je zal zien dat de Monello doeken echt een stuk zachter zijn dan die van de action. Ik heb ze hier beiden liggen. Die van de action zijn prima voor echt vieze zaken; deursponningen, onder de kap, dashboard, bekleding. Zeg maar alles wat niet gelakt is.

Als je zo'n trio koopt heb je voor 12 euro drie doeken. Dat is best een goede deal. Was ze de eerste keer wel apart, alle Monello doeken geven nogal af de eerste keer.
 
Door het wassen van de doeken (ook die van de Action), kun je al aardig wat geld besparen. Door het aanbrengen niet meer met doeken, maar met handpads te doen, werkt een stuk prettiger, en voor het polijsten moet je zeker een stevigere handpad hebben (de witte en oranje handpad)
 
+1

Zeker de moeite waard om in een paar handpads te investeren (2x rode (glaze/ wax) + 2x zwarte (glaze/ wax) + 2x oranje +2x witte) Met de laatste 2 kun je de step 1 ook aanbrengen alleen polijst je dan ietsje meer.

Monello doeken - goede investering de Verde of de Bianco of beidde natuurlijk in trio uitvoering. Daar ga je beslist geen spijt van krijgen.
 
Jup, ik heb liever de Poorboys doeken. Ik weet niet waarom, maar ik vind ze fijner dan de Monello's die al erg goed zijn.
 
Action doeken vind ik prima voor afnemen van Spruzzo na het polijsten of wax afnemen van een schone auto. Maar ik heb de laatste tijd wat vaker de auto afgenomen met Spray and Wipe met Action doeken en dat trek je gewoon de swirls erin, met een Peluche Bianco bijv niet. Dus daarmee wel oppassen. Ik ga in ieder geval binnenkort een zwikkie Monello doeken extra bestellen.
 
Ook eventjes reageren.
Je hebt het over een doek om in te poetsen en een doek om uit te wrijven. Zoals hierboven ook al enkele malen is aangehaald, is het beter om het betreffende product te verwerken met een daarvoor geschikte handpad. In de webshop van CC heb je wat dat betreft volop keuze.

+1 voor Camiel; bijvoorbeeld een eerste polijststap wil ik weleens afnemen met een mircovezel van de Action, echter naar mate het polijstproces vordert en er dus verder wordt afgebouwd pak ik toch echt de doeken van Monello erbij. Het is ook overigens absoluut afhankelijk van het type lak waar ik dan mee te maken heb. Tijdens het polijsten pak ik vaak naar de pelcuhe verder en bianco. De piccolo nero van Monello heb ik ook, maar die verschilt wel degelijk van de bianco en verde. Volgens mij ligt de dichtheid van de microvezel bij de nero lager dan bij de bianco en de verde, waardoor de bianco en de verde juist meer geschikt zijn voor het afnemen van polijstmiddel, maar ook glazes, waxes en noem maar op. De nero is meer een manusje van alles.
Terugkomende op je vraag.... het loont op termijn absoluut de moeite te investeren in een aantal setjes goede microvezel doeken en handpads.
 
ik gebruik voor het polijsten met Mezzo de Monello - Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad maar vroeg me af er veel verschil is tussen de ze en de oranje pad.
 
Als je handmatig bezig blijft zou ik de duo pad nemen en een zwarte. Als je de gele kant hebt gebruikt met een zwaarder middel en daarna wilt finishen, heb je je hand vol met polijstmiddel.
 
Voor wax heb ik zwarte pad,Voor black hol een rode,en voor cleaner een witte.
Het ging mij er om of er verschil zit tussen geel van de duo pad en de oranje pad.
 
Daar zit verschil in, althans in de polijstpads voor machinaal wel. Ik ga er gemakshalve vanuit dat hetzelfde verschil ook zit tussen de handpads. Namelijk 'cutting' > geel en 'light cutting' > oranje.