• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

welke pads om machinaal te poetsen

Bas1957

Detailing rookie
4 jun 2008
8
0
Hallo allemaal

Ik heb een even een vraag over welke pads ik moet gebruiken voor het machinale 5 stappen plan wat hier in het forum zeer goed beschreven is, maar ik kom er niet goed uit welke pads ik nu precies moet gebruiken voor het polijste,voeden en waxen.
Stap 1 het wassen is geen probleem ik maak altijd gebruik van 2 emmers met een gridgard.
Stap 2 het kleien heb ik ook al eens gedaan en is dat gaat ook wel goed, al vraag ik me af wat ik nu het beste kan gebruiken als lube voor het kleien, ik gebruikte altijd dat van Meguiars wat bij het klei set zit , maar ik lees ook veel over spray and wipe van
poorboys (als ik het goed heb)
Stap 3 Het polijsten, Stap 4 het voeden en dan Stap 5 het waxen daar heb ik zover een probleem mee dat ik niet weet welke pad ik
daarvoor moet gebruiken.

Nu ben ik al in het bezit van 3 verschillende pads namelijk : Van Meguiars de W9006 foam Finishing Pad
Van Meguiars de W8006 Foam Polishing Pad
Van Lake Country de Oranje Foam Light Cutting Pad

En kunnen jullie me misschien adviseren welle middelen ik het beste kan gebruiken om te polijsten en te voeden.

Groeten

Bas
 
Heb je deze al doorgelezen:

https://forum.Carclean.com/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal--DAP500-900.aspx

En dan vooral stap 3: Polijsten.
Stap 4 is voeden.
Stap 5 is waxen.

Deze doornemen en je vragen zijn beantwoord. :)^
 
Hoi Toyota

Ja dat topic heb ik gelezen is het topic waar ik het over heb met het 5 stappenplan.
Maar het gaat het mij vooral waar ik de pads die ik nu heb voor moet gebruiken
 
"Naast de machine zit er in het pakket zitten de meest gebruikte pads: zwart (finishing), wit (polishing) en oranje (light cutting).
Ook zitten er twee polijstmiddelen bij: Finale (licht polijstmiddel) en Mezzo (medium polijstmiddel).

De Mezzo gebruik je i.c.m. de witte of de oranje pad, de Finale met de zwarte.

Welke combinatie gebruikt moet worden voor je lak bepaal je door middel van een “testspot”.
Je begint met een redelijke lichte combinatie, bijvoorbeeld een witte pad en Monello Mezzo. Heb je hiermee genoeg correctie dan kan je afbouwen met bijvoorbeeld Monello Finale op de zwarte pad. Is het niet zwaar genoeg dan pak je de oranje pad en Monello Mezzo (kan uiteraard ook meerdere keren gebruikt worden). Heb je echt harde lak of wil je diepere krasjes verwijderen dan kom je uit bij een Cutting pad en Inizio Forza Compoundof een ander zwaar polijstmiddel. Je kan ook alleen bepaalde krasjes doen met deze combinatie en de rest van de auto met de oranje pad en Monello Mezzo."



Dit is een stukje uit het stappenplan, als je dan kijkt dat je zelf al aan had gegeven een light cutting, een polishing en een finishing pad the hebben kun je de rest zelf invullen toch;)
 
De namen van je pads zeggen het eigenlijk al ;)

Van grof naar fijn:
'grof': Lake Country de Oranje Foam Light Cutting Pad
'middel': Meguiar's de W8006 Foam Polishing Pad
'fijn': Meguiar's de W9006 foam Finishing Pad

Via een testspot kun je dus bekijken hoe grof je moet gaan om de gewenste correctie te behalen Hierna werk je af naar fijn.

Voor het voeden en kun je de finishing pad gebruiken, maar dan niet dezelfde waar je net mee gepolijst hebt.

Voor het waxen / sealen zou ik een nieuw zachter padje kopen.
 
En dan heeft Monello nu een heel nieuwe serie...die zat bij mijn DAP900-pakket wat ik vorige week besteld heb:

Witte pad - Cutting - Vergelijkbaar met de gele 5,5" pad
Oranje pad - Light Cutting - vergelijkbaar met de oranje 5,5" pad
Blauwe pad - Polishing pad - Vergelijkbaar met de groene 5,5" pad
Zwarte pad - Finishing/Light Polishing - Vergelijkbaar met de zwarte/witte 5,5" pad
Rode pad - Finessing pad - vergelijkbaar met de rode/zwarte 5,5" pad
Ivory pad - Super Finishing pad - unieke pad en nog zachter dan de rode 5,5" pad

Wat wanneer gebruiken??
- Monello mezzo icm blauw? en
- Monello finale icm rode?
wax ook met rode opbrengen?

Heb ff wat gecopieerd uit de website, en gesorteerd op hardheid (denk ik):

Monello - Professional 6" Recessed Foam Cutting Pad - White
Harde pad geschikt voor verweerde lakken, swirls en krassen. Nabewerken met een fijn polijstmiddel en een oranje of witte pad.

Monello - Professional 6" Recessed Foam (Heavy) Polishing Pad - Blue
Semi-stevige pad geschikt voor licht verweerde lakken, swirls en kleine krasjes. Een all-round pad die geschikt is voor lichte imperfecties.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Light Cutting Pad - Orange
Stevige pad geschikt voor verweerde lakken, swirls en kleine krasjes. Een all-round pad die geschikt is voor lichte tot gemiddelde imperfecties.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Finessing Pad - Red
Zachte pad zonder cutting factor, geschikt voor het verwerken van finishing polish, glaze, cleanerwaxen etc. Stevig genoeg om buffermarks en hologrammen mee te verwijderen.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Finishing Pad - Ivory
Extra zachte pad zonder cutting factor, geschikt voor het verwerken van glaze, wax, sealant etc.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Light Polishing Pad - Black
Semi-zachte pad geschikt voor licht verweerde lakken en lichte swirls. Te gebruiken met een (lichte) polish, cleaner en bepaalde éénstaps waxen/sealants

is dit de juiste volgorde (van hard - naar zacht)??
 
Bij deze de juiste volgorde van grof -> fijn:

Monello - Professional 6" Recessed Foam Cutting Pad - White
Harde pad geschikt voor verweerde lakken, swirls en krassen. Nabewerken met een fijn polijstmiddel en een oranje of witte pad.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Light Cutting Pad - Orange
Stevige pad geschikt voor verweerde lakken, swirls en kleine krasjes. Een all-round pad die geschikt is voor lichte tot gemiddelde imperfecties.

Monello - Professional 6" Recessed Foam (Heavy) Polishing Pad - Blue
Semi-stevige pad geschikt voor licht verweerde lakken, swirls en kleine krasjes. Een all-round pad die geschikt is voor lichte imperfecties.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Light Polishing Pad - Black
Semi-zachte pad geschikt voor licht verweerde lakken en lichte swirls. Te gebruiken met een (lichte) polish, cleaner en bepaalde éénstaps waxen/sealants

Monello - Professional 6" Recessed Foam Finessing Pad - Red
Zachte pad zonder cutting factor, geschikt voor het verwerken van finishing polish, glaze, cleanerwaxen etc. Stevig genoeg om buffermarks en hologrammen mee te verwijderen.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Super Finishing Pad - Ivory
Extra zachte pad zonder cutting factor, geschikt voor het verwerken van glaze, wax, sealant etc.


Misschien loont het om niet naar de kleuren te kijken, maar puur naar de omschrijving: Cutting -> Light Cutting -> Polishing -> Light Polishing -> Finishing (Finessing) -> Super Finishing
 
De kleuren zijn handig om je pads te kunnen onderscheiden maar zeggen niets over de cutting power van een pad. Zoals GMToyota al noemt hou de omschrijving in de gaten.
 
Kleuren zeggen alles in het begin , beter ben je met een merkteken erop (aan de zijkant) omdat pads nogal eens durven verkleuren in de wasmachine en dan ben je blij dat je op voorhand een "code" hebt aangebracht :ja

0 tem 6 kom je meestal mee toe om al je pads te ordenen ivm de cuttingfactor.

0 = zeer zachte pad (wax of glaze)
1
2
3
4
5
6 = grove pad (polijstmiddel)

wollen pad = altijd te herkennen

In de webshob staat meestal de cuttingfactor bij de pad en ik nummer ze meteen bij ontvangst .
 
Goede tip grandscenisman. Enkel pads in de wasmachine schijnt niet zo'n goed idee te zijn i.v.m. het losraken van de velcro.
 
loslaten van de velcro kan ook gebeuren bij het droogdraaien van de pad op de dap, ik laat ze lekker op de verwarming liggen.
Mijn nieuwe witte pad is al bijna gesneuveld door het droogdraaien. (zal zelf wel wat fout doen maarja)
 
Met betrekking tot dat droogdraaien... Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar heb ook geleerd dat ik de pads te weinig reinig gedurende het polijsten. Ik moet er dus toch aan gaan geloven. Nu to the point ,^^ ... Moet je de pads dan helemaal droog draaien, of even het meeste water eruit. Dit zodat je niet op volle toeren hoeft te draaien, of misschien zelf even het meeste water eruit knijpen met de handjes. Hoe slecht is een natte pad voor de verwerking van het polijstmiddel??
 
En voor de mensen die ook nog de 4'' pads gebruiken:

GMToyota;308237 zei:
Bij deze de juiste volgorde van grof -> fijn:

Monello - Professional 6" Recessed Foam Cutting Pad - White -> 4'' Yellow
Harde pad geschikt voor verweerde lakken, swirls en krassen. Nabewerken met een fijn polijstmiddel en een oranje of witte pad.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Light Cutting Pad - Orange -> 4'' Orange
Stevige pad geschikt voor verweerde lakken, swirls en kleine krasjes. Een all-round pad die geschikt is voor lichte tot gemiddelde imperfecties.

Monello - Professional 6" Recessed Foam (Heavy) Polishing Pad - Blue -> 4'' Green
Semi-stevige pad geschikt voor licht verweerde lakken, swirls en kleine krasjes. Een all-round pad die geschikt is voor lichte imperfecties.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Light Polishing Pad - Black -> 4'' White
Semi-zachte pad geschikt voor licht verweerde lakken en lichte swirls. Te gebruiken met een (lichte) polish, cleaner en bepaalde éénstaps waxen/sealants

Monello - Professional 6" Recessed Foam Finessing Pad - Red -> 4'' Black
Zachte pad zonder cutting factor, geschikt voor het verwerken van finishing polish, glaze, cleanerwaxen etc. Stevig genoeg om buffermarks en hologrammen mee te verwijderen.

Monello - Professional 6" Recessed Foam Super Finishing Pad - Ivory -> 4'' Red
Extra zachte pad zonder cutting factor, geschikt voor het verwerken van glaze, wax, sealant etc.


Misschien loont het om niet naar de kleuren te kijken, maar puur naar de omschrijving: Cutting -> Light Cutting -> Polishing -> Light Polishing -> Finishing (Finessing) -> Super Finishing
 
IbizaSigno;308296 zei:
Enkel pads in de wasmachine schijnt niet zo'n goed idee te zijn i.v.m. het losraken van de velcro.

Bedoel je hiermee ALLEEN pads in de machine en niks erbij ??

Ik neem aan dat er ook nog een volle lading doekjes gebruikt is bij het polijsten....en dan zit de machine vol hoor .

Ik was mijn doeken en pads gewoon samen op 40° en ze worden ook mee drooggezwierd.
0812004.jpg


De doeken gaan zelfs in de droogkast en ik heb de indruk dat ze dan zelfs zachter zijn dan enkel door te drogen op de wasdraad.

Het probleem is niet zodanig dat de pads niet in de machine kunnen/mogen , eerder het netjes wegleggen van de pads na de wasbeurt . Leg ze dus gewoon op een badhanddoek met de velcro naar boven en berg ze pas op als ze VOLLEDIG droog zijn . ;)
 
Toch blij dat die van mij alles spik en span krijgt, zelfs op 30 graden .... echter in 50min klaar en geen 2½ uur ( slik )
 
ik gooi mijn doeken altijd een minuutje of 20 in de droger met een tennisbal erbij, daarna gaan ze op het droogrek. de tennisbal maakt ze nog zachter
 
Ik heb nog even een vraag: Welke pads kan ik weer met welk polijstmiddel gebruiken?

6'' White - Inizio
6'' Orange - Inizio/Mezzo
6'' Blue - Mezzo
6'' Black - Mezzo/Finale
6'' Red - Finale
6'' Ivory - Wax

Klopt dit ongeveer?
 
Er is geen standaard of vaste combinatie, je zult aan de hand van een testspot moeten opmaken welke combinatie het beste werkt.
De zachtste pads worden meestal gebruikt om te finishen en om bijvoorbeeld een wax en/of sealant aan te brengen.

Bij de ene lak heb je soms al voldoende aan een zwarte pad met Finale en zul je bij een andere lak aan de slag moeten met een oranje, gele of woolpad met Inizio. Kwestie van trial and error. ;)