• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wie weet hoe dit komt

Janvis

Detailing addict
9 aug 2015
229
50
43
Hallo allemaal,

Heb vanmiddag mijn auto gewassen (2 emmer systeem uiteraard) daarna met een beetje dodo detail spray en monello doeken de auto gedroogd. Na een klein regenbuitje aan het einde van de middag zag de auto er zo uit...

conv_2665.jpg


Heb dit nog niet eerder mee gemaakt op de auto...
 
Volgens mij zijn het gewoon kalkvlekjes. Dat heb ik altijd als de auto in de regen heeft gestaan. Met de volgende wasbeurt zijn ze dan weer weg.
 
Zo ziet mijn auto er elke dag uit met dit slechte weer. Na elke regenbui lijkt het alsof de regen al het vuil over de auto heeft verspreid en daarbij ook kalk achterlaat.


Greetz
 
Heb dit eerlijk gezegd na een regenbui nog nooit gehad alleen maar als ik de auto niet droog na het wassen.
 
Er zijn een paar mogelijkheden:
- in regen (en sneeuw en hagel) zit vuil, elke korrel is begonnen als water dat condenseert op een kiem (vrijwel altijd zand/vuil in de lucht), dus het kan zand uit de regendruppels zijn.
- de waterdruppels die op de lak liggen, kunnen als een soort lens gaan werken als de zon gaat schijnen, dat betekent dat producten die op of in de porieen van de lak zitten(bijv. wax), door de temperatuur naar buiten kunnen komen en een ongelijke laag kunnen vormen, en na opdrogen van de water blijven dan de vlekken over.
- andere mogelijkheid is inderdaad kalk

In dit geval neig ik naar de 2e optie: bij het opdrogen van vuil in de waterdruppel (zand of kalk), zie je meestal een vuil randje ontstaan aan de buitenkant van de waterdruppel, terwijl de vlekken hier redelijk egaal zijn, in elk geval is de rand van de vlek (waterdruppel) niet vuiler dan de rest.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Kalk lijkt me stug...dat zit niet in regenwater volgens mij.
Vaak gewoon wat zand oid....groot nadeel van goede beading...
 
Aangezien we morgen op vakantie gaan en ik het niet zag zitten om met zo'n auto weg te gaan heb ik hem met een mf doek af genomen (weet dat het niet de beste manier is maar wassen heb ik geen tijd meer voor) na de vakantie de schade maar eens opnemen en de auto opnieuw in de wax zetten.
 
Dennis84;n431046 zei:
Kalk lijkt me stug...dat zit niet in regenwater volgens mij.
Volgens mij bevat regen ook geen kalk, maar ik bedoelde dus ook dat het lijkt alsof ik mijn auto met water heb gewassen en niet heb gedroogd.

Quantoxx;n431041 zei:
Na elke regenbui lijkt het alsof

Echter de post van Cordoba bevat interessante weetjes. En toen keek ik opnieuw naar de vlekken en deze lijken inderdaad wit egaal. Lijkt dus een combo van optie 1 + 2.


Greetz
 
Heel toevallig had ik vandaag hetzelfde en vroeg me helzelfde af ik was net klaar met de auto en ja hoor regen . De beading was wel super na een uurtje was de auto weer droog en ik had precies hetzelfde als wat jij op de foto heb . De buurman zijn auto zonder beading had nergens last van. Balen is dat normaal heb ik er volgens mij ook minder last van.
 
Misschien heeft er wat in de regen gezeten hoor, weet het anders ook niet. Heb dit echt nog nooit eerder gehad, schrok er van toen ik het zag. En vooral omdat ik hem juist voor de vakantie een uitgebreide wasbeurt had gegeven en dan heb je dit. Ik was echt super sacherijnig, mn vriendin werd helemaal gek van :-D Ben uiteindelijk maar met een doek de hele auto gaan afnemen. Nu glimt ie weer mooi maar of het de juiste manier was weet ik niet.
 
Ik was ook knap chago en heb daarna de hele auto maar met pb qd+ gedaan en is nu ook weer super . Nu net heb ik hier weer een stortbui gehad ben benieuw zometeen .
 
Janvis;n431057 zei:
Ben uiteindelijk maar met een doek de hele auto gaan afnemen. Nu glimt ie weer mooi maar of het de juiste manier was weet ik niet.

Heb zelf een zwarte auto heb heb hier op een warme dag ook erg veel last van. Heb 1 keer een grove fout gemaakt om toen ook een gedeelte van de motorkap met een doek het toch maar af te nemen. Ik stopte daar gelijk mee omdat ik zag dat het gedeelte wat ik toch had afgenomen flink onder de marring en andere krassen zat.

Het is toch vuil wat op je auto ligt en dat veeg je over je lak heen. Ik heb mijn les toen wel geleerd en zou dit nooit meer doen.
Gewoon afspuiten of met spray and wipe insprayen en voorzichtig droog wrijven.
 
Heb net even gekeken maar de mijne zit nu onder waterdruppels. Beading is super, nu maar hopen dat ze mooi en schoon opdrogen.

er schiet me nu een vraag te binnen, heb je liever een goeie beading (dat zijn die druppeltjes toch?) of juist een goeie sheeting (dat de druppels gelijk van je auto aflopen??
 
Ik denk dat dat persoonlijk is Janvis, ik heb liever een snelle sheeting, beading is wel leuk hoor maar liever een snel drogende auto...
 
Altos dat is ook mijn idee eerlijk gezegd. Zit er wat dat betreft ng verschillen in waxen? Heb nu Collenite 485 op de auto maar zijn er ook waxen de juist een betere sheeting hebben en minder druppels achter laten?
 
Ben ik ook benieuwd naar, ik ga nu aan de gang met Sonax PNS...lijkt goed te werken...meer kan ik er niet over zeggen helaas, iemand meer ervaring met meer soorten?
 
Janvis Als je geen tijd hebt om te wassen, en je er wel aan ergert, het beste is met de tuinslang afspoelen en voorzichtig de droogdoek er overheen (weinig druk om krassen/marring door achtergebleven zand te voorkomen). Als de tuinslang uitrollen en weer oprollen te veel werk is kun je overwegen om met een plantengieter (gewoon met 1 dikke straal) water over de auto te gieten en dan met de droogdoek afnemen. Of eventueel na afspoelen van de auto met een quickdetailer (bijv. PB-Spray&Wipe) de auto netjes maken.
 
Ik ben ook bang dat dit niet mijn meest handige actie is geweest, heb het nog niet kunnen beoordelen hoor maar zie het morgen wel. Ik was iets te wild in m'n hoofd door het geen ik zag en heb een beetje uit woede gereageerd door de auto gewoon met een doek af te nemen. Het ging er trouwens wel heel gemakkelijk af en zag op dat moment eigenlijk nauwelijks krasjes o.i.d.