• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Winterbehandeling

Mito

Detailing addict
18 mrt 2012
109
65
Hello carclean !

Ik heb onlangs met de oktober korting wat spulletjes aangeschaft om onder andere mijn wagen winterklaar te maken.

Ik heb zowel Exp als collonite 915 aangeschaft en ook eraser maar ik heb nog een paar vragen:

Ik ben van plan te wassen-kleien-drogen en dan een laagje Exp (misschien zelfs 2) gevolgd door een laagje 915 te hanteren om daarmee hopelijk de winter door te komen...

Heeft het nut na het kleien eraser te gebruiken ook al ben ik niet van plan te polijsten? Kwestie van met een deftige ontvette ondergrond te starten om de Exp zo goed mogelijk te laten hechten.

Kan iemand mij de exacte tijd geven die ik tussen de laag/lagen Exp en de 915 moet laten om de standtijd te maximaliseren?
Want ik heb hier al verschillende dingen over gelezen...

Alvast merci voor de reacties :party:
 
Of het gebruik van Eraser echt zin hefet durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Opzich zou je lak schoon moeten zijn na het wassen en kleien hoewel een cleaner-stap niet zou misstaan. Na deze stap zou je Eraser kunnen gebruiken om vervolgens Poorboys EXP en/of Collinite 915 te zetten.
 
Mito;300832 zei:
Kan iemand mij de exacte tijd geven die ik tussen de laag/lagen Exp en de 915 moet laten om de standtijd te maximaliseren?
Want ik heb hier al verschillende dingen over gelezen...

Precies 24 uur, 36 minuten en 12,5 seconden..... :roll

De droogtijd hangt van een aantal factoren af:
- luchtvochtigheid
- temperatuur
- hoe dik/dun aangebracht

Het is koffiedik kijken hoe lang exact er tussen de lagen door gewacht moet worden...
 
Ik meen hier al gelezen te hebben een dag wachten tussen de sealant en wax maar ook al maar een uurtje tussen laten per laag.
Ik zou het liefst alles op 1 dag erdoor krijgen natuurlijk dat is simpeler te regelen qua tijd. Maar als de standtijd daardoor een pak minder wordt heb ik het er wel voor over om er meer werk in te stoppen.
Daarmee dus mijn vraag... :D

De "exacte tijd" is misschien niet erg goed verwoord maar een richtlijn voor de huidige weersomstandigheden waar ik me op kan baseren zou al veel helpen :ja

Beide producten zullen heel erg dun worden aangebracht, ik heb verschillende topics doorlezen over hoe het best correct aan te brengen en ik hoop natuurlijk dat alles lukt zoals ik het heb gepland!
Al doende leert men zou ik zeggen...

mvg en bedankt voor de inbreng
 
Volgens mij niet, Ex-P is een traditionele sealant met polymeren. Normaliter moet je bij dit soort sealants, na het afnemen, 12-24 uur wachten, voordat je er iets bovenop zet. In die tijd gaan de polymeren met elkaar hechten voor een optimale beschermingslaag. Dit heb ik ook al meerdere keren opgeschreven.

Bij bijv. "polycharged" (soort van katalysator voor de polymeren) sealants, zoals bij de sealant van Blackfire, hoef je minder lang te wachten. Ook zijn er bepaalde sealant-wax combinaties van hetzelfde merk, waarbij de wax ook de polymeren van de sealant bevat voor een betere werking van de 2 lagen (zie de sealant-wax combi's van Wolfgang of Blackfire). Bij deze combinaties heb ik gelezen dat je hier wel sneller de wax op de sealant kan zetten, maar ook dan wordt er nog geadviseerd om meerdere uren te wachten.

Als het per sé snel moet, dan zou ik 2 laagjes Colli 915 zetten en de Ex-p overslaan. Ex-p moet de tijd krijgen om optimaal te hechten, heb je die tijd niet, dan zou ik het achterwege laten en het product niet op die manier verspillen. Collinite 915 is trouwens wel een topper qua standtijd, ik denk niet dat je de Ex-P erg zal missen.

edit: link gevonden van poorboy's zelf, na het afnemen wordt zelfs 24-72 uur geadviseerd:
http://poorboysworld.net/board/showthread.php?598-EX-p-cure-time
"you should put two coats on before waiting the 24-72 hours"
 
Dit is lekker duidelijk !
Merci allemaal !!!

Nu nog hopen op een droge zaterdag:p
Kzal em wel n dagje in de garage stallen dan hoef ik niet opnieuw te wassen.
 
Btw natuurlijk is 2 laagjes 915 ook goed maar ik wil echt het max eruit halen want mijn wagen ziet af door veel kms .

Om maar een voorbeeld te geven: Meguiar's Gold Class Carnauba Plus Premium Liquid Wax is op de onderkant van de wagen al weg na 2 weken door de vele vervuiling.
Op de rest van de wagen houdt ie 1 à 1.5maand max en dan stel ik het nog positief voor.
Ok dat is nu niet direct een wax met een super standtijd maar als je een volledig stappenplan doet inclusief iron-x dan blijft het toch maar een bitter korte bescherming.

Zodoende is het voor mij wel belangrijk om echt wel het maximale proberen te bereiken voor de winter... En dat betekend vanzelfsprekend een pak meer werk.
 
Laatst bewerkt:
Even een bump in dit topic..

ik ben morgen van plan hetzelfde uit te voeren zoals hier boven geschreven staat.
Dus 2 lagen ex-p en de dag erna Colli 915. Moet ik nu langer wachten tussen de 2 lagen ex-p ivm de temperatuur, of alsnog de 2 uur tussentijd aanhouden?
Zal deze werkzaamheden namelijk buiten uit gaan voeren.

grt,
Maikel
 
Mito zei:
Om maar een voorbeeld te geven: Meguiar's Gold Class Carnauba Plus Premium Liquid Wax is op de onderkant van de wagen al weg na 2 weken door de vele vervuiling.

Hoe heb je dit dan getest? Als je alleen afgaat op de vervuiling die aan de onderzijde zit, dan zijn er meerdere waxen die een korste standtijd hebben. Als je, nadat deze vervuild is, de auto wast en er is geen beading en/of sheeting eer aanwezig dan zou je kunnen stellen dat de wax in mindere mate aanwezig is. Op mijn Ibiza zit een laagje Collinite 476S met daarover Dodo Juice Blue Velvet. Aan de onderzijde lijkt er na een week ook geen wax meer op te zitten omdat er simpelweg vuil over de waxlaag zit. Als ik de auto heb gewassen is de vervuiling weg en, uiteraard, de waxlaag nog intact.
 
Zo vanzelfsprekend is dat niet hoor...
Praktijkvoorbeeld:

Ik rijdt 1300-1500km/week, ik merk wel degelijk dat de standtijd FLINK inboet door vervuiling.
Ik heb mijn 'roetmobiel' afgelopen zaterdag gewassen, nu is (vooral aan de achterzijde en onder de strips) de originele kleur van de wagen niet eens meer zichtbaar...
Ook na het wassen is de beading/sheeting op die plekken flink stuk minder dan op de overige delen, terwijl ik de gehele wagen tegelijkertijd in de wax heb gezet.
Daarom kan ik met goed vinden in het verhaal van Mito ;)
 
Door vervuiling zal de waxlaag wel slijten, zeker als je zo veel kilometers maakt. Het gaat mij erom dat er niet 'klakkeloos' aangenomen wordt dat de waxlaag dan weg zou zijn, zeker niet voor het oog zeg maar. Wat jij beschrijft ivo's is dat je het dus wel hebt getest na het wassen. Daar lees ik bijvoorbeeld bij Mito niets van terug. Kan wel zijn dat het wel zo is, dan is de situatie dan genuanceerder.