• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

winterklaar maken

kendo

Detailing addict
28 jul 2011
88
52
De winter komt er weer aan en dat betekent in mijn geval, dat de detailbeurten steeds korter en ook minder frequent worden. Dus is het tijd voor producten met een lange standtijd.

Mijn winter-stapenplan voor het exterieur van de Alto MK5 zal er eind oktober dan als volgt uit moeten gaan zien:

1* Foamen

2* wassen met SS&S van poorboys en afspoelen

3* alle trimms, naadjes en wielkuipen inwerken met APC van poorboys en afspoelen

4* iron-x voor de gehele auto en afspoelen

5* kleien met Bilt-hamber soft en S&W 1:1 (ruiten ook)

6* nogmaals wassen met SS&S

7* drogen met de delerium doek

8* alle trimms afplakken

9* Monello finale op zwart met de DAP500

10* afnemen met monello spruzzo

11* EX-P op rood

12* waxen met collonite No. 476S op een Monello Concorso Finishing CCS Hand Applicator

13* trimms inwerken met trimrestorer van poorboys

14* ruiten behandelen met turtle clearvue rainkleer



Ik heb 's winters een tering hekel aan uitgebreid detailen, en vaak is het ook niet eens mogelijk mijn auto te wassen vanwege bv. de vorst,korte dagen etc.
Zo nu en dan foamen, wassen, drogen en de ruiten behandelen is dan vaak het enigste dat er gebeurt in zo'n 4 maanden.

Mijn lak is op dit moment in een behoorlijk goede staat (swirl en kras vrij en staat sinds 2 maanden in de blackhole,EX-P,Natty's red), vandaar dat ik waarschijnlijk wel toe kan met Finale op zwart. Zoniet dan ligt er nog een heel arsenaal aan pads en polijstmiddelen klaar.;)
Voor een lange standtijd is het naar mijn idee, beter om de glaze-stap na de Monello Finale weg te laten en dus meteen EX-P toe te passen.En voor nog wat extra bescherming, de EX-P af te toppen met collonite No. 476S.

De lichtmetalen velgen zullen op dat moment ook plaats gaan maken voor de stalen winterwielen. Voordat ik het lichtmetaal opberg, maak ik ze eerst schoon met Bilberry en Iron-x en vervolgens een laag Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 voor bescherming.

Zijn er meer mensen die een dergelijk stappenplan uitvoeren, en zo de wintermaanden zoveel mogelijk proberen te overbruggen zonder uitgebreide detail beurten? Of het misschien compleet anders doen? Of misschien nog tips en/of op/aan-merkingen hebben?
 
Ik zou voor een zo laat mogelijke full-detail gaan, voor de winterperiode. Dan is de auto helemaal fris en fruitig voordat je die lange periode moet overbruggen. Zelf doe ik in de winter ook nooit echt uitgebreid; meestal afspoelen, wassen en drogen. Na de winter ga ik wel weer voor de full-detail.
 
Ook al is het 5 graden, dan nog geef ik een volledige klei-beurt en een verse laag collinite 845 tussendoor, en zet ik de velgen in de PB wheel sealant.
Je hebt toch soms van die koude zonnige dagen waarin het niet vriest en dat is genoeg voor mij om aan de slag te gaan. ;)
Polijsten zit er inderdaad niet bij in die maanden, maar uiteindelijk heeft je eigen wagen dat toch maar hooguit één keer per jaar nodig vermits wij hem allemaal wassen volgens de juiste methode. (juiste doeken en 2 emmer-methode)
 
In maart begint het bij mij meestal weer te kriebelen. De eerste de beste mooie zonnige zaterdag is voldoende om weer helemaal los te gaan. In de winter heb ik eigenlijk al een hekel om de auto zo nu dan af te spoelen(pekel bv.) Ik heb gewoon geen zin om al die rommel, bij dat koude weer uit de kast te trekken en nadien weer schoon te maken en op te te ruimen etc. Mijn auto staat er dan ook gewoon wekenlang wit en/of zwart uitgeslagen bij. En het stoort me ook totaal niet. Terwijl 's zomers 1 vliegenlijkje al voldoende kan zijn om het hele arsenaal uit de kast te trekken.
Dus nu maar zo goed mogelijk aanpakken zodat ik in het voorjaar het profijt heb bij de eerste detailbeurt.
 
Ik ben vanaf donderdag bezig geweest met het winterklaar maken van mijn Alto.

Ik ben begonnen met:

*foamen met autobrite shampoo
*wassen met Mothers california gold shampoo
*trims ed. met PB APC
*kleien met Mothers klei en Citrus bling lube 1:16(had net zo goed alleen water kunnen gebruiken)
*afgespoeld met water
*de hele auto langs met Citrus tar & glue remover(diesel was een stuk goedkoper geweest en werkt net zo goed)
*afgespoeld met water
*de auto ingesprayd met Iron-x
*afgespoeld met water en wederom gewassen met Mothers shampoo
*drogen
*alle trims afplakken


en toen begonnen de problemen.

Mijn plan was om de auto te Dappen met Monello Finale op zwart, eventueel op lichtgroen voor wat meer correctie. Finale op zwart ging redelijk, maar hier en daar was toch echt iets sterkers nodig. Dus een witte pad genomen en de Mezzo uit de kast gepakt. De bus goed geschud, de pad een spaytje spruzzo gegeven en 3 druppels op de pad aangebracht. Vervolgens verdeeld met de DAP500 op standje 2/3 en ingewerkt op stand 4/5. En 1 dambordje afgewerkt. Maar de Mezzo wou totaal niet afnemen, net kauwgum.
Ik heb heel hard moeten boenen met spuzzo voordat het residu weg was.
Dus ik denk mijn pad is niet helemaal schoon, pad schoon gemaakt met dasty en wederom geprobeerd, en nu 2 dambordjes afgewerkt, maar wederom het zelfde.
Ik heb toen een nieuwe pad gepakt en weer geprobeerd maar nog steeds niet af te nemen.

Afgelopen zomer had ik exact hetzelfde met de Monello Inizio forza op een zwarte Suzuki Ignis. Ik heb de Inizio sinds dien ook niet meer aangeraakt, maar de Mezzo ging tot nu altijd goed.
Na veel schoonmaakwerk heb ik de SSR lijn van PB erbij gepakt, al een tijdje staan maar nog nooit gebruikt, en meteen resultaat. De SSR blijft veel vloeibaarder tijdens het polijsten en is nadien zeer eenvoudig af te nemen. Zelfs het verschil tussen Monello Finale en PB SSR1 is duidelijk merkbaar. Ik was altijd erg tevreden over Finale, maar na het werken met SSR1 weet ik het niet meer.

Weet iemand waar het fout gegaan is?? :weetniet :weetniet

Je zou aan temperatuur gaan denken, maar de Ignis met Inizio heb ik gedaan toen het bijna 30C was en het resultaat was hetzelfde als nu met de Mezzo.
En ik gebruik ook altijd schone PB mega plush doeken.


Ik heb de auto afgemaakt met:

* SSR2 op lichtgroen
* SSR1 op zwart
* step 1 cleaner van Mothers op zwart
* EX-p op rood
* 12 uren later Collinite 476S met de rode monello handpad
* alle trims met PB trim restorer
* het glaswerk gekleid met Mothers klei en behandeld met Pro vision rainclear gel.
 
kendo zei:
de pad een spaytje spruzzo gegeven

Das al niet heel verstandig.. Spruzzo is bedoeld om polijstmiddel af te nemen. Volgende keer spray & wipe oid gebruiken.
Dasty op een pad is leuk om hem helemaal te reinigen maar daarna goed uitspoelen met water en droogwaaieren op de DAP.
Het zou best kunnen dat de monello polijstmidellen gewoon niet op jou suzuki lak willen werken. Zelf heb ik die ervaring ook met de rode opel lakken, de kia lakken en saab lakken op de 9-3 & 9-5.

Zelf heb ik dit ook eens gehad met een zwarte Seat Leon, daar bleef de mezzo ook als cement op plakken. Dit heb ik er uiteindelijk afgehaald door de auto te wassen met water.
De volgende hit met finale had ik niks geen last meer :weetniet
 
De vraag over Mezzo/Inizio blijft staan.

Ik ben dit weekend weer bezig geweest met de Monello polijstmiddelen. De auto onder lekker onder de carport, vers gewassen en gekleid.
Testspot gedaan met mezzo op wit, mezzo op oranje. Deze keer wou Mezzo wel afnemen, zij het met de nodige weerstand. Maar het gaf toch niet het gewenste resultaat, dus over naar Inizio op geel.

Ik heb 1 dambordje gemaakt op de halve motorkap(wat ongeveer net zo groot is als een dambord :-b ) De Inizio lijkt op het eerste gezivht redelijk goed af te breken, totdat je het moet gaan afnemen. Maar het wil gewoon niet, ook niet met microfiber bevochtigd met Spruzzo. Je moet echt schrobben om het los te krijgen. De enige manier om het residu weg te krijgen, is om een lichtere polijststap te doen met bv. finale.

Als test nogmaals Inizio gepakt op een schone gele pad, en nu 2 dambordjes gemaakt op de andere helft van de motorkap. Met wederom het zelfde resultaat.
 
1 dambordpatroon afwerken met Inizio? lijkt me eerder te kort verwerkt.....?!
Ik gebruik m altijd roterend, maar werk 'm net zolang door tot ie olie achtig is, daarna echt super easy afnemen...
 
Ik blijf problemen houden met de Monello polijstmiddelen. Vandaag weer met finale. Het residu gaat er gewoon erg moeilijk vanaf. Met Spruzzo lijkt het goed af te nemen, totdat ik de lamp er op zet, dan is er een waas zichtbaar die vervolgens niet weg te vegen is met een microfiber. Een nieuwe, snelle hit is dan nodig. En dan meteen een doek met Spruzzo erachteraan, om het residu zo snel mogelijk weg te vegen.
Ik heb er nu goed op gelet en heb het nu met meerdere, schone, zwarte pads geprobeerd. Lang inwerken, kort inwerken, hoge snelheid, lage snelheid. Het maakt allemaal weinig verschil.

Met de SSR lijn Poorboys heb ik deze problemen totaal niet. Het neemt altijd goed af. Het is alleen jammer dat de SSR1 een minder mooie finish achter laat dan de finale.