• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte waas op autodak, herstelbaar?

riddle

Detailing trainee
7 jul 2013
16
32
Beste carcleaners,

Mijn auto betreft een oudje, een Suzuki Baleno uit 1997.
Hoewel het interrieur van de auto er splinternieuw uitziet, en de auto geen schades heeft (geen deukjes of krasjes) is het dak een ander verhaal.
De wagen heeft altijd "vlekken" gehad op het dak, de wagen is wel eens in de was gezet waarna het een tijdje weg was, maar na een paar weken (of een dagje zon) zijn de vlekken weer terug.

Mijn vraag is dan ook of er nog iets aan te doen is met een behandeling, of dat de lak te ver weg is.

Zo ziet het dak er uit:
oAZXqFmh.jpg

Y60l6yth.jpg

z6Intyth.jpg


Ben benieuwd naar jullie oordeel.
 
Foto's zijn niet scherp gesteld op de lak (sommige wel op de reflectie in de lak), waardoor een goede diagnose wel heel erg moeilijk wordt. Op basis van goede foto's is het al lastig, laat staan op basis van deze foto's.

Ik vermoed dat je mogelijk een probleem hebt met de blanke lak, of dat de lak lokaal in zijn geheel is aangetast door vogelpoep, maar voor een goede diagnose is echt meer nodig. Met een goede polijstbeurt, kun je het waarschijnlijk wel beter krijgen, maar je zult het waarschijnlijk nooit perfect krijgen.
 
IbizaSigno;334576 zei:
Lijkt wel alsof er iets onder je blanke laklaag zit.

Je voelt het ook niet, er zijn plekjes op het dak waar de lak echt weg is, maar dat voel je ook.
Als je met een doek op de lichtere pekken wrijft dan verdwijnen ze voor een paar minuten en komen dan langzaam terug.
 
IbizaSigno;334618 zei:
Heb je al een geprobeerd te polijsten?

Nee, de vraag is, kan ik dat zelf?
Gezien het een oudere auto is en het dak er zo uit ziet wil ik het best zelf proberen, maar dan moet het wel te doen zijn natuurlijk.
 
Proberen kan nooit kwaad wat dat betreft. Daar wil ik je ook best eens een handje bij helpen, zie je pm.
 
Je hebt al hulp uit de regio. Overigens voor betere foto's van lakproblemen: leg een stukje tape of iets dergelijks van een kleur die duidelijk contrast geeft met je lak, vlak naast het probleem, de camera stelt dan scherp op de tape/lak en niet op de reflectie.

Hier zelf een forse beurt met het handje gedaan bijna 2 jaar terug, en toch wel een flinke verbetering bereikt, ook al haal je dan niet het resultaat wat je met machines(DAP en/of rotary) kunt behalen. Ook uitgebeten vogelpoep plekken toch wel fors in omvang en kleurafwijking kunnen verbeteren.
 
Voor zover ik het kan beoordelen aan de hand van de foto's ziet het er uit als clearcoat failure. Oftewel problemen met de blanke laklaag, sommige vlekken zien er zelfs uit alsof de blanke laklaag deels weg zoals je soms wel eens ziet met te grof polijsten
 
Ik krijg mijn profiel op het moment niet aangepast en zal het vanavond thuis even proberen.

Het is mij niet duidelijk waarom er groningen bij mijn profiel staat, ik woon namelijk in de omgeving van venlo (limburg).
Als ik clearcoat failure google moet ik zeggen dat het er op lijkt, zeker op een paar plekken waar de blanke lak weg lijkt te zijn.

Volgens mij is hier niets aan te doen?
 
Daar is inderdaad niets aan te doen wat polijsten e.d. betreft, weg is weg en kun je niet terugpolijsten ;) Alleen overspuiten is dan een optie