• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Z4's 1e DAP detail project; eerste resultaten op foto :)

T4R

Detailing chief
12 mei 2012
106
75
52
Hillywood
Na al enkele maanden elke keer met jeuk in mijn handen naar mijn eerste bestelling gekeken te hebben is het vanaf gisteren dan eindelijk zover gekomen!

Dat heeft zo lang geduurd omdat ik het eigenlijk niet zo goed aandurfde zonder enige ervaring in de detailing... Gelukkig heb ik vorig weekend een DAP Clinic bij Carcleanpuntnl kunnen volgen wat mij voldoende vertrouwen gaf om de handjes uit de mouwen te steken.

Ook al had ik de gele pad en de Monello Forza in huis heb ik deze niet nodig gehad omdat ik echt helemaal geen swirls en hologrammen op mijn lak heb :)

Mijn Z4, kleur A08, Silbergrau, is nu zes jaar en heb ik afgelopen maart van een liefhebber uit BE gekocht, toen 32.000 km op de teller. Inmiddels zijn daar 13.000 Alpen kilometers bijgekomen en staat de auto al haar hele leven 's avonds binnen.

Na het uitgebreid wassen met Monello shampo en de wash mitt en de velgen gedaan te hebben met oa de EZ brush en een kwast icm velgenreiniger (Iron X had ik al eerder gebruikt en hoefde nauwelijks iets te doen). De auto gedroogd met de Senza Aqua en de randjes en velgen met de Picolo Nero en bij mij (twee etages onder de grond) in de garage gezet.

IMG_0936.JPG


IMG_1703.JPG


Vanmorgen de auto nog eens nagelopen met de heerlijk zachte witte Monello doek Bianco.

Daarna begonnen met het kleien... dat ging nog best lekker en wat ik merkte maar niet zag is dat ik op basis van het geluid toch nog wat vuil van de lak kon halen!

Hierbij een foto van de klei van een halve motorkap:

IMG_1712.jpg


IMG_1713.jpg



Dak en de ramen af te plakken was een eitje met een groot stuk afdek plastic van de Hema(met een minimaal aantal andere dingen)

Het viel me op dat er zo ontzettend weinig af te plakken viel, heb de nieren er uit gehaald om meteen ook even goed schoon te maken en in de autoglym te zetten.

IMG_1721.JPG


IMG_1722.JPG


Vond de lak in eerste instantie niet bijzonder stroef of voorzien van kleine stipjes:

IMG_1706.JPG


IMG_1707.JPG



Wat een oppervlakte is dat zeg... toch daar mee begonnen omdat het op een goede hoogte werken is, de garage lampen daar mooi op schijnen en ik hiervoor alle tijd wilde nemen.

Ben heel tevreden over het kleien maar weet niet echt of het resultaat op de foto overkomt (naast het detailen is het fotograferen dus ook een vak apart)

IMG_1724.JPG


IMG_1725.JPG


Effin, hele motorkap gedaan, daarna Oranje met Mezzo, daarna Groen met Finale, waarna Wit met Natty's Blue en om het af te maken Rood met E-XP, ben dus vier uur alleen al met het kleien van de auto bezig geweest en die enorme motorkap onder handen nemen.

De EX-P staat nog even in te trekken, hou de 60 min aan op de fles. Zo even uitpoetsen met weer een schone doek.

Voor morgen staan de zijkanten en de achterzijde op het programma :)

Als er dan nog tijd is een rondje binnenzijde, gelukkig heb ik maar twee stoelen!

Wat een leuke hobby!

Bedankt voor het lezen en tips zijn uiteraard welkom, Jelmer.
 
Dank mannen, hierbij alvast een kijkje in de cockpit :)

Moe maar voldaan al weer zin in morgen!

IMG_0947.JPG


En een oudje maar de ZZZZ ziet er nog net zo uit:

BB%2520Z4%2520%25284%2529.jpg


In de Drome, het lavendelgebied ten zuidoosten van Lyon:

IMG_0238.JPG


Gewoon, omdat ze zo mooi is :heart_eyes:

IMG_1719.JPG


Wordt vervolgd.
 
Beste Z4,

Welk merk pads heb je? Of welke generatie pads, als het Monello pads zijn?
Als het de oude Monello (Lake Country) pads zijn, is de witte een schijf voor licht polijsten die net even fijner dan Oranje is. Wit is dan echt te grof voor het opbrengen van een wax.

Ook heb je (als je het hier correct beschreven hebt) een foutje gemaakt met de bescherming van het behandelde deel.
Poorboys World EX-P is een Sealant. Die breng je in de regel als eerste op de lak aan.
Daarna kun je dan afwerken met een wax, zoals Poorboys World Natty’s Blue.
Persoonlijk zou ik voor het opbrengen van deze beide beschermingsproducten de rode pad gebruiken.

Auto ziet er al mooi uit .
 
Helemaal eens met Aficior.
Je hebt wel mooi de ruimte zeg om te detailen, en de Z ziet er inderdaad nog prachtig uit. Een echte detailer weet echter op iedere auto (ook die er goed uitzien) verbetering te halen en dat heb je dan ook gedaan.

De binnenkant is ook prachtig, geen straf om daarin te verblijven. Welk leerbehandelingsmiddel gebruik je, en hoe vaak doe je dat?
Heb je ook een bandendressing gebruikt?
 
@ Aficio, dank voor je advies, heb ik mogelijk toch niet helemaal goed opgelet bij de clinic of mis ik de white Diamond en heb ik een flesje wax / exp te veel....

Zal ik dan nu nog eens met de rode pad Nattys Blue er over heen zetten? Ronde 8 kan er ook nog wel bij :)

Ik gebruik de monello paus met het honingraat motief. Heb vorige week de nieuwe, gladde monello pars gekocht maar nog niet nodig gehad.

@ Plack passat, heb het leer nog niet gedaan, is nog origineel maar heb Twee producten van gliptone klaat staan ivm de paardenharen borstel v CC.
Heb het dashboard bijgehouden met autoglim en altijd uitgezogen met een borstel met lange zachte haren op de stofzuiger.

Banden nu alleen nog maar met 1:10 apc goed schoon gemaakt, wilde Wolfgang maar was uitverkocht dus doe straks wat autoglym er op als bescherming.

Salut!
 
Persoonlijk vind ik voor de banden Super Degreaser veel beter werken dan APC. Maar uiteindelijk kom je er met APC ook.
 
Hoi Ralf, dan zal ik dat ook nog eens aan mijn lijstje toevoegen.

Is het raadzaam om gewoon weer een laagje nattys blue over mijn exp heen te zetten op de motorkap?!

Bumper en linker voorscherm heb ik in de volgorde Mezzo-Finale-EXP en Nattys blue gedaan en dat ziet er echt pico bello uit :)

Thanks.
 
Raadzaam? Mwoah, het kan in ieder geval geen kwaad. Persoonlijk zet ik in de winter geen wax over de sealant, simpelweg omdat ik dan meer sheeting dan beading wil, wat betekent dat het water eerder van de wagen afloopt, in plaats van mooie pareltjes vormt.

Maar nogmaals , dat is gewoon persoonlijk.
 
Bedankt voor je snelle reactie Ralf, top!

Ik ga er een test van maken, laat die lap voor de voorruit in de EX-P staan en heb de rest op het linker voorscherm af in de volgorde EX-P en dan Nattys Blue.

Als ik toch liever de Beading ipv de Sheeting (wie bedenkt die termen....) wil dan zet ik er gewoon nog een laagje Nattys op de motorkap.

Zal zsm nieuw foto's posten. Dacht dat ik ook nog wel aan het interieur zou toekomen, niet dus... Maar goed dat dit het 'projecten topic' is :)
 
Phoe, tot 19u in de garage gebleven omdat ik het niet kon laten ook mijn wielkasten, banden en velgen nog even onder handen te nemen...

Na de hele auto dus met de DAP 900V2 (en waar ik niet goed bij kon met de handpadjes aan de slag gegaan die wonderbaarlijk fijn werken!) van Mezzo --> Finale --> EX-P --> Natty's Blue gedaan te hebben ook nog even de wielen en omgeving gedaan.

Eerst nog wat foto's van het resultaat waar ik echt SUPER tevreden over ben. Helaas is het licht om te fotograferen niet optimaal maar naar buiten rijden had geen zin meer gezien het tijdstip.


IMG_1729.JPG


IMG_1730.JPG


IMG_1731.JPG


IMG_1742.JPG


IMG_1743.JPG


VELGEN in de C-Quarts (vond dat nog best lastig omdat je lastig kunt zien waar je wat opbrengt, maar eens het resultaat afwachten)
Banden in de Autoglym en Wielkasten idem dito:

IMG_1747.JPG



Ooooooja, kon het ook niet laten om het hart van the silver bullet ook nog wat af te stoffen:

IMG_1740.JPG


Op naar het volgende hoofdstuk, de binnenzijde....

Bedankt voor het lezen, kijken, grt, Jelmer.

IMG_1749.JPG
 
Hey Jelmer! Mooie uitvoerige detail zeg :p Respect!

Ik heb die generatie Z4's ook altijd zeer aantrekkelijk gevonden! Meestal ben ik niet zo te vinden voor BMW, maar voor zo'n Z4... zou ik geen straf vinden om mee te rijden, parkeer maar voor de deur :)^